Lääkäri käytti itsemurhaa yrittänyttä ex-naispotilasta seksuaalisesti hyväksi

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Tarkastaja Levisi
James Bond (David Niven)

Lääkäri käytti itsemurhaa yrittänyttä ex-naispotilasta seksuaalisesti hyväksi

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

MOT:issa pitkä juttu tästä Ruotsissa ja Suomessa todennäköisimmin useampia omia potilaitaan 2020-luvulla seksuaalisesti hyväksikäyttäneestä lääkäristä, joka on sittemmin "kadonnut maan alle". Aiheesta löytyy Ylen Areenasta myös kolmiosainen podcast, jonka linkki tuolla alempana.

https://yle.fi/a/74-20227739

Suhde Tinder-lääkärin kanssa johti poliisin tutkintaan

Linda tapasi Tinderissä lääkärin, joka oli hoitanut häntä itsemurhayrityksen jälkeen. Alkoi suhde, joka johti rikostutkintaan ja lääkärin katoamiseen maan alle.

Linda ei kertonut kenellekään itsemurhayrityksestä. Päästyään kotiin sairaalasta hän yritti jatkaa arkea, vaikka tunsi itsensä masentuneeksi.

Samaan aikaan Lindan ja hänen ystäviensä elämään kuului seuranhakusovellus Tinder. Joulukuussa 2019 hän tapasi siellä tutunnäköisen, kymmenisen vuotta vanhemman miehen.

Mies oli sama, joka oli hoitanut häntä sairaalassa itsemurhayrityksen jälkeen.

Kohtaamisesta alkoi tapahtumavyyhti, joka johti lopulta poliisitutkintaan kahdessa maassa.

Ensimmäiset treffit sovittiin Tammisaareen. Lääkäri tunnisti Lindan entiseksi potilaakseen. Kutsumme lääkäriä tässä jutussa Aroniksi, mutta se ei ole hänen oikea nimensä.

Aron oli ensimmäinen, jonka kanssa Linda lähti Tinder-treffeille.

– Mulla oli luottavainen olo. Hän oli ollut mun lääkäri ja ajattelin, että hän varmaan haluaa mun parasta. Mä en olisi lähtenyt, jos se olisi ollut joku ihan tuntematon.

Lindan mukaan ensitapaamisella Aron halusi seksiä, Linda ei.

– Kun mä sanoin, etten mä halua, hän sanoi, että sä et tiedä mitä sä haluat. Hän oli minua vahvempi. Hän piti tiukasti kiinni ja minun olisi vaikea nousta ylös. Hän jatkoi vaatteiden riisumista. Se tuntui pelottavalta.

(--)

Aron salakuljetti Lindan sisään sairaalan henkilökunnan tiloihin. Samankaltaisia tapaamisia sairaalassa oli kevään ja kesän 2020 aikana useita.

Myös tapaamiset päivystyshuoneessa johtivat Lindan mukaan seksiin, vaikka Linda oli sanonut, ettei hän halua.

– Mä opin aika nopeasti, että mitä enemmän mä pistän vastaan, sitä pahemmaksi tilanne muuttuu, Linda sanoo.

(--)

Koska Aron ei osannut suomea, Linda oli halunnut puhua vastaanotolla suomea ja gynekologi teki potilaskirjaukset suomeksi. Aron oli kääntänyt kirjaukset Google-kääntäjällä ja aprikoi, oliko hän ymmärtänyt jotain väärin.

– Sanoin, että kyse oli väärinkäsityksestä, Google on kääntänyt tekstin väärin, Linda kertoo.

Aron oli huolissaan puheista rikosilmoituksesta. Hän sanoi Lindalle, että toivottavasti tämä ymmärtää, että rikosilmoitus voisi pilata hänen elämänsä, sillä hän voisi sen jälkeen menettää lääkärin ammattioikeudet.

(--)

Linda ja Aron tapailivat vajaan vuoden verran. Tapaamisiin tuli tauko, kun Aron muutti töiden perässä Ruotsiin. Vähän myöhemmin myös Linda aloitti opinnot Ruotsissa.

Eräänä päivänä Linda kuuli kavereiltaan opiskelijaruokalassa, että on olemassa verkkosivusto, josta voi katsoa, onko henkilöllä rikostuomioita Ruotsissa. Tässä vaiheessa ensitreffeistä oli kulunut kolmisen vuotta.

Linda päätti tarkistaa, onko Aronilla tuomioita. Tulos oli hänelle järkytys. Aron oli tuomittu Ruotsiin muuttamisen jälkeen, keväällä 2022, raiskauksesta ja potilastietojen urkkimisesta kahden vuoden vankeuteen. Svean hovioikeus alensi tuomiota puoleentoista vuoteen.

– Tuntui, että sydän tipahti maahan, että huone pyöri ja oksetti. Mä en ollut yhtään varautunut tällaiseen. Oli tosi järkyttävää, että olin suojellut tällaista ihmistä, Linda sanoo.
Tinder.jpg
Tinder.jpg (67.89 KiB) Katsottu 2374 kertaa

https://areena.yle.fi/1-78239313

Tinder-lääkäri 1/3: It's a match

Kun 18-vuotias Linda näkee Tinderissä tutun lääkärin profiilin, hän swaippaa läpällä. Match syntyy, ja pian Linda on ensitreffeillä miehen kanssa, joka hoiti häntä sairaalassa itsemurhayrityksen jälkeen vain viikkoja aiemmin.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
ira
Vähänniinkuharrastaja

Re: Lääkäri käytti itsemurhaa yrittänyttä ex-naispotilasta seksuaalisesti hyväksi

Viesti Kirjoittaja ira »

– Kun mä sanoin, etten mä halua, hän sanoi, että sä et tiedä mitä sä haluat. Hän oli minua vahvempi. Hän piti tiukasti kiinni ja minun olisi vaikea nousta ylös. Hän jatkoi vaatteiden riisumista. Se tuntui pelottavalta.

Mutta meni kuitenkin tapaamaan uudestaan.

Myös tapaamiset päivystyshuoneessa johtivat Lindan mukaan seksiin, vaikka Linda oli sanonut, ettei hän halua.
– Mä opin aika nopeasti, että mitä enemmän mä pistän vastaan, sitä pahemmaksi tilanne muuttuu, Linda sanoo.

Ja jatkoi tapailua. En ymmärrä. Joo joo ei saa syyllistää uhria, mutta kyllä itseään oikeasti pystyy suojelemaan tällaisilta asioilta. Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, ettei hakeudu näihin tilanteisiin aina uudestaan ja uudestaan.
Ja "Aron" on mulkku ja voidaan kivittää torilla.
Facing the truth I can no longer deny: alone, as ever.
NothingButTheLaw
Scooby-Doo

Re: Lääkäri käytti itsemurhaa yrittänyttä ex-naispotilasta seksuaalisesti hyväksi

Viesti Kirjoittaja NothingButTheLaw »

Siis mitä helvettiä... Ei halua seksiä, mutta jatkaa tapailua silti. Onko tämä naishenkilö joku ihan vajaa. Ei tuommoinen ulkomaalainen "lääkäri" ole pelkästään kädestäpitäjä. Todennäköisesti joku muslimi.
"Poliisilla on varmaan joku erikoismies, jonka tehtävänä on tulkata näiden elämänkoululaisten tajunnanvirtaa ihmisten ymmärrettäväksi kieleksi."
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Tässä olisi nyt paikka pohjoismaiselle yhteistyölle.
Ei ole ensimmäinen kerta, kun lääkäri, jonka oikeudet on poistettu Ruotsista, jatkaa toimintaansa Suomessa.
Samoin jatkaa rikoksiaan.
Kyllä, oikeudet pitäisi poistaa samalla ainakin kaikissa Pohjoismaissa.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Luuletteko että juuri itsemurhaa yrittänyt, vasta täysi-ikäistynyt toimisi järkevästi? Eikö teitä yhtään häiritse, että lääkäri joka oli hoitanut tyttöä ja tiesi tämän itsemurhayrityksestä, käytti tilannetta ja tytön mielenterveysongelmaa häikäilemättä hyväksi. Tyttö luuli lääkärin haluavan hänen parastaan.
TimoTyön
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TimoTyön »

(--)

Aron salakuljetti Lindan sisään sairaalan henkilökunnan tiloihin. Samankaltaisia tapaamisia sairaalassa oli kevään ja kesän 2020 aikana useita.

Linda tiesi, että on lääkäri ja hyvätuloinen siis. Linda halusi seksiä vastaan rahaa, mutta kun rahaa ei tullut niin syytettä vetämään, jos sillä tulisi..

Ja syyttäjähän varmasti uskoo Lindaa, koska eihän nainen voi valehdella. Vai voiko sittenkin? :idea:
TimoTyön
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TimoTyön »

URSA kirjoitti: Pe Kesä 05, 2026 5:36 pm Luuletteko että juuri itsemurhaa yrittänyt, vasta täysi-ikäistynyt toimisi järkevästi? Eikö teitä yhtään häiritse, että lääkäri joka oli hoitanut tyttöä ja tiesi tämän itsemurhayrityksestä, käytti tilannetta ja tytön mielenterveysongelmaa häikäilemättä hyväksi. Tyttö luuli lääkärin haluavan hänen parastaan.
Totta, sehän on ihan luontevaa sopia hoitosuhteita vanhempaan lääkäriin tinderissä. Näinhän sitä tosiaan tehdään aina. Ihan turhaa varata aikaa lääkärikeskuksesta, kun on tinderi minne mennä. Siellähän kukaan mies ei koskaan halua seksiä vaan ainoastaan auttaa tapaamiaan naisia sekä mielenterveydellisesti, että myös taloudellisesti. Siis sitähän varten tämä tinder on kehitetty.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Tässäkin uutisessa ihmettelen sitä, ettei lääkäristä saada kuvaa yhteispohjoismaisiin medioihin. Jos on hänen perseilynsä tiedossa, miksi häntä suojellaan?
Paikalla
Le chat bleu
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

Itsaria juuri yrittäneen mielenterveys ei ole kunnossa, ollaanko siitä samaa mieltä. Jos on sekaisin, toiminta ei yleensä ole kovin rationaalista.

Tuossa sen täysipäisen ja vielä lääkärin pitäisi tajuta oma vastuunsa.
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
aavikkoralli
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja aavikkoralli »

"
Koska Aron ei osannut suomea"

Eiköhän tämä taas kertonut tarpeeksi. Toisaalta, miten täällä voi toimia lääkäri itsemurhayrityspotilaiden kanssa, joka ei osaa edes suomea?

Kuitenkin, jälleen taas kerran mamu tai suomenruotsalainen tekemässä Suomessa mitä mieleen juolahtaa ja pilaamassa elämiä, koska suomalainen on toisen luokan kansalainen näille kaikille. Matu kuin matu
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Huosuissas on matu! Riikinruotsalainen lääkäri ankkalammikossa.
Oulun_Kungas
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Oulun_Kungas »

Le chat bleu kirjoitti: Pe Kesä 05, 2026 8:56 pm Itsaria juuri yrittäneen mielenterveys ei ole kunnossa, ollaanko siitä samaa mieltä. Jos on sekaisin, toiminta ei yleensä ole kovin rationaalista.

Niin kauan, kun meillä ei ole tiedossa, että miksi hän itseään yrittää tappaa emme voi myöskään sanoa, että onko hänen mielenterveytensä kunnossa vai ei.
ipr
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja ipr »

aavikkoralli kirjoitti: Pe Kesä 05, 2026 9:20 pm "
Koska Aron ei osannut suomea"

Eiköhän tämä taas kertonut tarpeeksi. Toisaalta, miten täällä voi toimia lääkäri itsemurhayrityspotilaiden kanssa, joka ei osaa edes suomea?

Kuitenkin, jälleen taas kerran mamu tai suomenruotsalainen tekemässä Suomessa mitä mieleen juolahtaa ja pilaamassa elämiä, koska suomalainen on toisen luokan kansalainen näille kaikille. Matu kuin matu
Rivien välistä on aika selkeästi luettavissa, että Linda on suomenruotsalainen, joka puhuu sujuvasti niin ruotsia kuin suomea, mutta ruotsi on hänen äidinkielensä ja se oli myös lääkärin ja Lindan yhteinen kieli. Vihjeinä muun muassa Tammisaari ja Ruotsiin opiskelemaan muutto, sekä tuo, että gynekologin vastaanotolla Linda halusikin puhua suomea, jotta lääkäri ei ymmärtäisi potilaskirjauksia.

Niin ikään rivien välistä tuoksahtelee, että lääkäri on näitä etelämpää saapuneita korkeasti koulutettuja moniosaajia, jolla on taustaa Ruotsista. Tästä on vihjeenä muun muassa tuo lääkärin katoaminen, joka viittaa siihen, että lääkäri on poistunut takaisin lämpimämpään ilmastoon.
ipr
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja ipr »

TimoTyön kirjoitti: Pe Kesä 05, 2026 5:40 pmLinda tiesi, että on lääkäri ja hyvätuloinen siis. Linda halusi seksiä vastaan rahaa, mutta kun rahaa ei tullut niin syytettä vetämään, jos sillä tulisi..
Aika kyyninen näkemys.
ira kirjoitti: Pe Kesä 05, 2026 4:35 pm Lindan mukaan ensitapaamisella Aron halusi seksiä, Linda ei.

Mutta meni kuitenkin tapaamaan uudestaan.

Ja jatkoi tapailua. En ymmärrä. Joo joo ei saa syyllistää uhria, mutta kyllä itseään oikeasti pystyy suojelemaan tällaisilta asioilta. Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, ettei hakeudu näihin tilanteisiin aina uudestaan ja uudestaan.
Ja "Aron" on mulkku ja voidaan kivittää torilla.
Kyllä ihmiset – niin miehet kuin naisetkin – roikkuvat paljonkin ihmissuhteissa, joista eivät saa sitä mitä haluavat, mutta jatkavat kuitenkin unelmoidessaan, että toinen olisi sellainen kuin itse toivoisi. Mutta ei toinen muutu toiveiden tynnyriksi, vaikka kuinka toivoisi ja haluaisi. Ihminen on kuitenkin toivorikkaudessaan hyvin pitkämielinen. Jos on kerran mennyt häivähdyksenomaisestikin uskomaan, että toinen voisi olla sellainen kuin itse unelmoi niin siitä mielikuvasta, josko se voisi ollakin totta on monille vaikeaa päästää kokonaan irti ja myöntää itselleen, että olin väärässä.
Paikalla
Le chat bleu
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

Oulun_Kungas kirjoitti: Pe Kesä 05, 2026 10:13 pm
Le chat bleu kirjoitti: Pe Kesä 05, 2026 8:56 pm Itsaria juuri yrittäneen mielenterveys ei ole kunnossa, ollaanko siitä samaa mieltä. Jos on sekaisin, toiminta ei yleensä ole kovin rationaalista.

Niin kauan, kun meillä ei ole tiedossa, että miksi hän itseään yrittää tappaa emme voi myöskään sanoa, että onko hänen mielenterveytensä kunnossa vai ei.
Ja mikähän syy kertoisi terveydestä, kun noin nuori yrittää tappaa itsensä?
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
Vastaa Viestiin