Pöpikoodi on kelakortin numero. Googlettamalla selviää eli vakavat mielenterveyden häiriöt.Bird kirjoitti: Ma Kesä 22, 2026 7:00 pmJoo, pääosin näin: yksittäinen ja ohimenevä psykoosijakso (oli se päihteistä johtuva tai ei) ei yleensä vielä riitä työkyvyttömyyseläkkeen perusteeksi. Arviointi tehdään kuitenkin aina kokonaisuutena (esim. toimintakyvyn pitkäaikaiset rajoitteet, oireiden toistuvuus ja vaste hoitoon ja kuntoutukseen).Hatutus kirjoitti: Ma Kesä 22, 2026 3:52 pm Jos olen tajunnut asian oikein niin päihdepsykoosi kertaluontoinen tapahtuma ei riitä työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ainakaan kuuluisaan pöpikoodiin 112 ei oikeuta. Puhun tai no kirjoitan itsestäni niin vituttaa oma sairastuminen mutta sen siivellä olen saanut aivan älyttömästi kykyä ymmärtää ihmisiä jolloin näen asiat heidän kantiltaan. Mutta elämä on kuin virta ja jokaisen se kuljettaa mennessään...
Pöpikoodia 112 en tunnista ollenkaan, mistä siinä tarkalleen ottaen on kyse?
Vakava sairastuminen onkin usein iso ja pitkäkestoinen kriisi, joka sekin vaikuttaa moniin elämän osa-alueisiin. Tosi usein se muuttaa tulevaisuuden suunnitelmiakin merkittävästi. Toivoisin, että yleinen tietoisuus tästäkin lisääntyisi.
Toisaalta, vahvuutena voi tosiaan olla mainitsemasi kyky ymmärtää muita paremmin ja kokea enemmän empatiaakin.
Joka on itselläni ns. hieno asia. Haluaisin eniten olla terve. Koodi 112 takaa minulle lääkkeet 4,50€ per lääke 3kk. psykoosi injektio maksaa vajaat 300€ per annos.