Päihde- ja mt perusteiset työkyvyttömyyseläkkeet

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Hatutus
Susikoski

Re: Päihde- ja mt perusteiset työkyvyttömyyseläkkeet

Viesti Kirjoittaja Hatutus »

Bird kirjoitti: Ma Kesä 22, 2026 7:00 pm
Hatutus kirjoitti: Ma Kesä 22, 2026 3:52 pm Jos olen tajunnut asian oikein niin päihdepsykoosi kertaluontoinen tapahtuma ei riitä työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ainakaan kuuluisaan pöpikoodiin 112 ei oikeuta. Puhun tai no kirjoitan itsestäni niin vituttaa oma sairastuminen mutta sen siivellä olen saanut aivan älyttömästi kykyä ymmärtää ihmisiä jolloin näen asiat heidän kantiltaan. Mutta elämä on kuin virta ja jokaisen se kuljettaa mennessään...
Joo, pääosin näin: yksittäinen ja ohimenevä psykoosijakso (oli se päihteistä johtuva tai ei) ei yleensä vielä riitä työkyvyttömyyseläkkeen perusteeksi. Arviointi tehdään kuitenkin aina kokonaisuutena (esim. toimintakyvyn pitkäaikaiset rajoitteet, oireiden toistuvuus ja vaste hoitoon ja kuntoutukseen).

Pöpikoodia 112 en tunnista ollenkaan, mistä siinä tarkalleen ottaen on kyse?

Vakava sairastuminen onkin usein iso ja pitkäkestoinen kriisi, joka sekin vaikuttaa moniin elämän osa-alueisiin. Tosi usein se muuttaa tulevaisuuden suunnitelmiakin merkittävästi. Toivoisin, että yleinen tietoisuus tästäkin lisääntyisi.

Toisaalta, vahvuutena voi tosiaan olla mainitsemasi kyky ymmärtää muita paremmin ja kokea enemmän empatiaakin.
Pöpikoodi on kelakortin numero. Googlettamalla selviää eli vakavat mielenterveyden häiriöt.
Joka on itselläni ns. hieno asia. Haluaisin eniten olla terve. Koodi 112 takaa minulle lääkkeet 4,50€ per lääke 3kk. psykoosi injektio maksaa vajaat 300€ per annos.
Paikalla
Bird
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bird »

Aa, siis Kelan lääkekorvauksiin liittyvä koodi. En tiennyt, ei liity omaan työhöni lääkeasiat. Mutta asia selvä.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Hatutus
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Hatutus »

Bird kirjoitti: Ma Kesä 22, 2026 8:58 pm Aa, siis Kelan lääkekorvauksiin liittyvä koodi. En tiennyt, ei liity omaan työhöni lääkeasiat. Mutta asia selvä.
Aina voi kysyä Minua ja muutamaa kaveria on huvittanut juuri tuo 112. Sinne soitto kun päässä heittää tarpeeksi.
Paikalla
Bird
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bird »

Hatutus kirjoitti: Ma Kesä 22, 2026 4:03 pm Minulla oli 7 vuotta kuntoutustuella ja kävin läpi muutamia tutkimusjaksoja ja näihin en nyt laske psykiatrisessa sairaalassa tehtyjä tutkimuksia. Lääkkeet on kokeiltu ja vitunmoisen itseinhon olen niistä saanut. Syksyllä alkaa sähköhoito masennukseen+psykoottisiin oireisiin. Tottakai sitä jokainen ihminen toivoo olevansa terve. Toisille ihmisille on punainen vaate kun joku on psyykeen takia eläkkeellä. Joo minulla on hyviä päiviä, katson leffaa, käyn ulkona juon kahvit termoksesta lammenrannalla. Sitten se mikä ei näy on pimeä omaa kuolemaa toivova totuus. Minulla on vanhemmat , isovanhemmat ja serkut + muut sukulaiset kuolleet. No elossa on 3 sisarusta ja 2 serkkua.
Kuulostaa siltä, että rankkoja aikoja on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Pitkältä kuulostaa hoitopolkukin. Toisaalta hyvä, että saat vielä tässä vaiheessa sähköhoitoa – sen suhteen ollaan nimittäin joillain hyvinvointialueilla todella tarkkoja ja monet saa hylkäävän päätöksen, jos vaikka masennus on kestänyt kauemmin kuin 2 vuotta. Mutta alueellisia eroja on.

Ja tosiaan: kuka ei toivoisi olevansa terve.. omalla tavallaan sekin on varmasti raskasta, että ulkopuoliset usein vaikuttaa näkevän ja saattaa tarttuakin nimenomaan niihin hyviin hetkiin eikä ne todellakaan kuvaa koko tilannetta. Sivuun jää kaikki ne vaikeat asiat arjen hankaluuksineen.

Voimia sulle, toivottavasti saat sähköhoidosta apua!
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Vastaa Viestiin