Vittu - vaikka suomenpystykorva pystyy repimään ihmisen pehmyttä läskiä, sillain että tulee vakavia kudosvaurioita, siihen nyt ei paljoa tarvita... Kyse on siitä, että sille labbikselle on jalostettu ns. pehmeä suu... Sitte taas pitbull jalostettu repimään toisia koiria kehässä hengiltä. Eli kyse on purutyylistä, ei voimasta.
Toki tuollasessa tapauksessa, kun joku menee härkkimään koiraa yllättäen ja se säikähtää ja tokasee yhen kerran naamasta, niin samat vammat on seurauksena, oli sitte labbis, pitti tai saksanpaimenkoira. Sen nyt tajuaa kuka hyvänsä - tai pitäs tajuta.
Sekin on fakta että kaikki nuo edellä mainitut läskipää rodut ei ole myöskään kalluilla, vaan ihan ns. tavallisissa perheissä, tavallisilla ihmisillä, mutta vahinkoja sattuu siksikin, että vähätellään näitä ominaisuuksia, mitä IHMINEN on niille JALOSTANUT ja otetaan söpöjä kuvia, kun kersat makaa koirien päällä, repii korvista, suupielistä, hännästä tai kaivaa niiden silmiä jne. (joo - olen nähnyt aikoinaan "sulosen" videon, jossa vauva makaa koiran päällä ja yrittää kaivaa silmää koiran päästä) että "kattokaa nyt! Tässä se meidän vaarallinen pitti!"... Koiran pitää kestää lähes mitä paskakäytöstä ihmiseltä - ja yleensä kyseisten rotujen edustajat kestää, koska niillä on korkea kipukynnys. Sitte jonain päivänä sillä koiralla kiehahtaa yli - ehkä se on vanha ja kipeä, eikä enää jaksa yhtään enempää hassunhauskaa karvoista ja korvista repimistä ja päällä makaamista jne. - niin se "ihan yllättäen" puri ja "ei se koskaan aiemmin"...
Yritettäis ymmärtää, että ne ominaisuudet, mitä kullekin rodulle on jalostettu tekee joistain koirista pikkusen eri kaliiberin otuksia, ja jos semmosen haluaa omistaa, niin myöntää asian ensin itelleen ja pitää sen elukkansa kuten vastuullisen ihmisen kuuluu. Siihen ei sitte sisälly vähättelyä "niin mutku ne labbikset ja chihutki..." Vastuullinen ihminen myös huolehtii, ettei se oma muppe kirmaile irtaallaan raatelemaan naapurin mummon villakoiraa, ja vastuullinen omistaja pitää huolen, ettei se mico-jennica makaa koiran päällä ja revi sen korvia... Ja viettejä ei sitte muuten pysty kouluttamaan koiralta pois, että kaikki ei todellakaan ole kouluttamisesta kiinni.