Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Avatar
Edith
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 4:46 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja Edith »

tosiReiska kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 12:32 pm
Raportti: Suomi on maailman paras maa äideille:

Maailman parhaat maat äideille

1. Suomi
2. Ruotsi
3. Norja
4. Islanti
5. Alankomaat
6. Tanska
7. Espanja
8. Belgia
9. Saksa
10. Australia
https://yle.fi/a/3-6629183

Repikää siintä: naailman väkivaltaisin maa naisille ja samalla maailman paras maa äideille???
Tuo tilasto oli vuodelta 2013. Save the Childrenin Mothers' Index vertaili eri maita sen perusteella, kuinka hyvät yhteiskunnalliset edellytykset niissä oli olla äiti (esim. äitiys- ja lapsikuolleisuus, terveydenhuollon laatu, naisten koulutus, taloudelliset olosuhteet).

Raportin julkaiseminen päättyi vuoden 2015 jälkeen. Yksi keskeinen syy oli se, että äitien hyvinvointi alettiin ymmärtää vähän laajemmin. Yksi sijoitusindeksi ei pysty kuvaamaan esimerkiksi mielenterveyttä, uupumusta, lähisuhdeväkivaltaa, sosiaalista tukea, elämänlaatua jne.

Vuonna 2025 WHO julkaisi uuden äitien hyvinvoinnin viitekehyksen. Sen mukaan äitien hyvinvointi ei tarkoita vain turvallista raskautta ja synnytystä vaan myös esim. hyvää psyykkistä terveyttä, turvallista elinympäristöä, laadukasta ja kunnioittavaa hoitoa, riittävää sosiaalista tukea sekä mahdollisuutta vaikuttaa omaan elämäänsä.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3825000172
We don't see things as they are, we see them as we are. ANAÏS NIN
sinitarra
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 10:49 am

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

Olen korkeakoulutettu, hyvässä vakityössö oleva nainen. Oma väkivaltainen exäni ei ollut ns. jännämies, oli myös koulutettu ja hyvässä, hyväpalkkaisessa valkokaulustyössä. Ei käyttänyt mitään päihteitä, eikä liikkunut epämääräisissä porukoissa. Suhteen alku ja ensimmäinen vuosi oli todella hyvä, ja tämä on tyypillistä väkivaltaisille suhteille. Sitten kun muutetaan yhteen, mennään naimisiin, syntyy lapsia, tapahtuu yleensä ensimmäisen kerran jotain.
Tunnen myös kaksi muuta korkeakoulutettua naista, joiden väkivaltainen ex on korkeakoulutettu suomalainen hyvässä työssä.
Turvakotien sivuilta esim. löytyihän oikeaa tietoa väkivaltaisista parisuhteista niin ei tarvitse horista jännämiehistä ja ulkomaalaisista.
Avatar
Järki Käteinen
Remington Steele
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Elo 21, 2020 1:31 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja Järki Käteinen »

sinitarra kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 3:38 pm Olen korkeakoulutettu, hyvässä vakityössö oleva nainen. Oma väkivaltainen exäni ei ollut ns. jännämies, oli myös koulutettu ja hyvässä, hyväpalkkaisessa valkokaulustyössä. Ei käyttänyt mitään päihteitä, eikä liikkunut epämääräisissä porukoissa. Suhteen alku ja ensimmäinen vuosi oli todella hyvä, ja tämä on tyypillistä väkivaltaisille suhteille. Sitten kun muutetaan yhteen, mennään naimisiin, syntyy lapsia, tapahtuu yleensä ensimmäisen kerran jotain.
Tunnen myös kaksi muuta korkeakoulutettua naista, joiden väkivaltainen ex on korkeakoulutettu suomalainen hyvässä työssä.
Turvakotien sivuilta esim. löytyihän oikeaa tietoa väkivaltaisista parisuhteista niin ei tarvitse horista jännämiehistä ja ulkomaalaisista.
Ja sinussa ei tietenkään ole mitään vikaa etkä omalla käytökselläsi mitenkään edesauttanut riitatilanteiden kärjistymistä ?
Karhere
Christopher Lorenzo
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2019 12:27 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja Karhere »

Öyhö kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 7:54 am
Karhere kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 6:56 am
Ei todellakaan ole, Suomessa tapahatuu vuodessa alle 100 murhaa tai tappoa, jos väittessi pitäisi paikkansa niitä pitäisi olla kymmeniätuhansia.
Villi väite tämäkin. Suomi on aika tavismaa.

edit: ah, tartuit siihen hyperbolaan. sori, sarc unohtui.

Täasä poiminta Wikipediasta, EU-kärki. Haettu AI:llä, suolaa.

Lithuania — 2.628 (2023)
Latvia — 2.497 (2023)
Estonia — 1.536 (2023)
Luxembourg — 1.531 (2022)
France — 1.335 (2023)
Romania — 1.109 (2023)
Bulgaria — 1.089 (2023)
Belgium — 1.080 (2021)
Slovenia — 1.072 (2023)
Cyprus — 0.818 (2023)
Sweden — 0.903 (2023)
Slovakia — 0.902 (2023)
Germany — 0.911 (2023)
Finland — 0.982 (2023)
Denmark — 0.841 (2023)
Greece — 0.840 (2023)
Malta — 0.563 (2023)
Spain — 0.597 (2023)
Italy — 0.568 (2023)
Ireland — 0.654 (2023)
Croatia — 0.667 (2023)
Netherlands — 0.691 (2023)
Portugal — 0.720 (2022)
Hungary — 0.723 (2023)
Poland — 0.802 (2023)
Czechia — 0.768 (2023)
Austria — 0.876 (2023)
Eli todistat väitteeni oikeaksi, kuten sanoit Suomi on tavis maa. Kansainvälisten tilastojen mukaan yksi maailman turvallisimpia maita naisille ja vähemmistöille, sekä maailman vähiten rasistisia maita.
Öyhö
Nikke Knatterton
Viestit: 156
Liittynyt: La Touko 23, 2026 1:51 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja Öyhö »

Karhere kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 5:55 pm

Eli todistat väitteeni oikeaksi, kuten sanoit Suomi on tavis maa. Kansainvälisten tilastojen mukaan yksi maailman turvallisimpia maita naisille ja vähemmistöille, sekä maailman vähiten rasistisia maita.
Todistamaan en ole pätevä, mutta olen kyllä faktaperusteisesti samaa mieltä, pahoittelen väärinynmärrettävyyttäni.

Siitä että Suomi ei ole kovinkaan rasistinen ei kuitenkaan seuraa etteikö erinäköisillä palstoilla olisi nikkejä, jotka naputtelevat merkkijonon neekeri ilmiselvästi ajatuksella, että heidän ei-neekeri perimänsä tekee heistä ylivertaisia liki kaikessa paitsi puuvillan poimimisessa.

Aktiivirasisteja siis on ja holtiton pakolaispolitiikka on mielestäni pahentanut ongelmaa 1980-luvulta. Netti tuo sen sitten esiin.

Mut ei masennuta. Ei trollit mieltä pahenna, kuluttaa vaan peliaikaa.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
Avatar
-Martta-
Olivia Benson
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Syys 26, 2011 5:06 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja -Martta- »

Jos ei tunnista ongelmaa, niin sitä ei voi myöskään poistaa.

Jos mies kokee, että nainen on omalla käytöksellän aiheuttanut tilanteen missä pitää takoa järkeä päähän. Aika hankala on muuttaa miehen ajatuskantaa jos siihen vahvasti uskoo.

En mä ainakaan ota vastuuta toisen käytöksestä. Kompo on väärä jos sanat loppuu kesken.

Näin on muutaman kerran käynyt, mutta jokaisen tyypin kohdalla viimeiseksi.
Kukin saa ansionsa mukaan, niin muista... sinäkin saat... Älä väitä, ettet olisi ansainnut ;)
sinitarra
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 10:49 am

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

Järki Käteinen kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 3:49 pm
sinitarra kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 3:38 pm Olen korkeakoulutettu, hyvässä vakityössö oleva nainen. Oma väkivaltainen exäni ei ollut ns. jännämies, oli myös koulutettu ja hyvässä, hyväpalkkaisessa valkokaulustyössä. Ei käyttänyt mitään päihteitä, eikä liikkunut epämääräisissä porukoissa. Suhteen alku ja ensimmäinen vuosi oli todella hyvä, ja tämä on tyypillistä väkivaltaisille suhteille. Sitten kun muutetaan yhteen, mennään naimisiin, syntyy lapsia, tapahtuu yleensä ensimmäisen kerran jotain.
Tunnen myös kaksi muuta korkeakoulutettua naista, joiden väkivaltainen ex on korkeakoulutettu suomalainen hyvässä työssä.
Turvakotien sivuilta esim. löytyihän oikeaa tietoa väkivaltaisista parisuhteista niin ei tarvitse horista jännämiehistä ja ulkomaalaisista.
Ja sinussa ei tietenkään ole mitään vikaa etkä omalla käytökselläsi mitenkään edesauttanut riitatilanteiden kärjistymistä ?
Lue täältä tietoa niin palataan sitten asiaan: https://nollalinja.fi/vakivallan-muodot ... -vakivalta

Ja lainaus sivuilta:
- - -
” Miten erottaa henkinen väkivalta riitatilanteesta?

Jokaisella on oikeus kertoa omat mielipiteensä tasa-arvoisesti ja ilman pelkoa. Lähisuhteissa tapahtuvat erimielisyydet kuuluvat elämään, mutta minkäänlainen väkivalta ei. Erimielisyys ja riitely ovat tilanteita, joissa kumpikin osapuoli voi vapaasti ja tasaveroisesti kertoa omat mielipiteensä ja näkökulmansa. Jos tilanteessa joutuu olemaan varuillaan, pelkäämään tai kokee tilanteen uhkaavaksi ja itsensä alistetuksi on kyse väkivallasta.”

Käsi sydämellä voin sanoa, että itse en ole syyllistynyt yhteenkään tuolta listalta, ex kaikkeen paitsi nukkumisen estämiseen. Samoin kaksi muuta tuntemaani naista ovat rauhallisia ja pikemminkin liian kilttejä kuin ärhäköitä.
Avatar
-Martta-
Olivia Benson
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Syys 26, 2011 5:06 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja -Martta- »

Yleensä nämä osaavat valita helposti manipuloitavia kumppaneita.

Sitoutetaan ja sit rumba alkaa.
Kukin saa ansionsa mukaan, niin muista... sinäkin saat... Älä väitä, ettet olisi ansainnut ;)
Öyhö
Nikke Knatterton
Viestit: 156
Liittynyt: La Touko 23, 2026 1:51 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja Öyhö »

Järki Käteinen kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 3:49 pm
Ja sinussa ei tietenkään ole mitään vikaa etkä omalla käytökselläsi mitenkään edesauttanut riitatilanteiden kärjistymistä ?
Ei tommoista voi edes kysyä ja odottaa oikeastaan mitään muuta kuin loukkaantumista.

Toisaalta asetelma on outo. Miten tyyppi X ("miehet") voi vaikuttaa tyypin Y väkivaltaisuuteen parisuhteessa Z:n kanssa?

Sanoisin että aika usein riitainen, väkivaltainen suhde on ulkopuolisen silmin selvästi nähtävissä, mutta menetkö ulkopuolisena sanomaan jotain? Kyllä ihmisen on itse päätettävä.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
Öyhö
Nikke Knatterton
Viestit: 156
Liittynyt: La Touko 23, 2026 1:51 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja Öyhö »

-Martta- kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 7:54 pm Yleensä nämä osaavat valita helposti manipuloitavia kumppaneita.

Sitoutetaan ja sit rumba alkaa.
Sosiopaatteja on aika paljon, ikävä kyllä sille on helppo olla sokea aluksi.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
sinitarra
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 10:49 am

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

-Martta- kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 7:54 pm Yleensä nämä osaavat valita helposti manipuloitavia kumppaneita.

Sitoutetaan ja sit rumba alkaa.
Jotkut on myös todella taitavia ja hitaita siinä manipuloinnissaan niin että uhri ei edes huomaa sitä ennen kuin on jo liian myöhäistä. Normaali ihminen harjoittelee koko elämänsä normaalina ihmisenä elämistä, manipuloiva kusipää manipulointia ja jos on vielä älykäs niin saattaa olla todella taitava. Jokaisesta ihmisestä (paitsi ehkä sosio- ja psykopaateista) löytyy joku kohta, jolla pääsee syyllistämään jos on taitava.
sinitarra
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 10:49 am

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

Öyhö kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 8:02 pm
-Martta- kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 7:54 pm Yleensä nämä osaavat valita helposti manipuloitavia kumppaneita.

Sitoutetaan ja sit rumba alkaa.
Sosiopaatteja on aika paljon, ikävä kyllä sille on helppo olla sokea aluksi.

Myös narsisteja. Ns. grandioosit narsistit on helpompi tunnistaa, haavoittuvat/ohutnahkaiset vaikeampia.

Mutta toisaalta kun suomalaisissa miehissä ei ole sosiopaatteja tai narsisteja vaan vika on muunmaalaisissa tai naisissa niin mitäpä tälle asialle voisi tehdä. :roll:
sinitarra
Alibin satunnaislukija
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 10:49 am

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

Öyhö kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 8:01 pm
Järki Käteinen kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 3:49 pm
Ja sinussa ei tietenkään ole mitään vikaa etkä omalla käytökselläsi mitenkään edesauttanut riitatilanteiden kärjistymistä ?
Ei tommoista voi edes kysyä ja odottaa oikeastaan mitään muuta kuin loukkaantumista.

Toisaalta asetelma on outo. Miten tyyppi X ("miehet") voi vaikuttaa tyypin Y väkivaltaisuuteen parisuhteessa Z:n kanssa?

Sanoisin että aika usein riitainen, väkivaltainen suhde on ulkopuolisen silmin selvästi nähtävissä, mutta menetkö ulkopuolisena sanomaan jotain? Kyllä ihmisen on itse päätettävä.
Tämäkin on harhaa, että suhde olisi ulospäin aina ”riitainen”. Usein uhri on alistuva ja eristetty. Ja ”riidoissa” on kyse siitä, että väkivaltaisen puolison omassa päässä vaihtuvat säännöt siitä miten toisen pitäisi toimia tai puhua ja kun toinen tietämättään rikkoo näitä muuttuneita sääntöjä, väkivaltainen kilahtaa.

Sanoisin kaikille että jos ette ole olleet tällaisessa suhteessa niin lukekaa aiheesta ja sivistäkää itseänne.
Syanidi-Simo
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 24, 2026 9:24 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja Syanidi-Simo »

Öyhö kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 8:02 pm
-Martta- kirjoitti: Pe Kesä 26, 2026 7:54 pm Yleensä nämä osaavat valita helposti manipuloitavia kumppaneita.

Sitoutetaan ja sit rumba alkaa.
Sosiopaatteja on aika paljon, ikävä kyllä sille on helppo olla sokea aluksi.
Psykopaatteja on noin prosentti väestöstä. Sosiopaatteja 1-4%. Niin, että ei se kyllä selitä suomalaista lähisuhdeväkivaltaa.
Avatar
-Martta-
Olivia Benson
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Syys 26, 2011 5:06 pm

Re: Stubbilta vakava viesti suomalaisille miehille

Viesti Kirjoittaja -Martta- »

Ei varmasti selitä pelkästään väestöstä prosentuaalinen määrä psykopaatteja tai sosiopaatteja.

Toinen mihin törmännyt, niin jos on lapsuuden elänyt väkivaltaisessa ympäristössä. Suuri riski aikuisuudessa päätyä vastaaviin suhteisiin, kun kokemus pohjautuu siihen, että tietynlainen käytösmalli kuuluu jokapäiväiseen elämään.
Viimeksi muokannut -Martta-, Pe Kesä 26, 2026 9:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kukin saa ansionsa mukaan, niin muista... sinäkin saat... Älä väitä, ettet olisi ansainnut ;)
Vastaa Viestiin