Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

awa kirjoitti: Niin sariola, Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena. Piste.

- hymm -
Hetkinen, onkohan mun suomen kielen taitoni ruosteessa? Eikös tuon voi tulkita niin, että joku on lyönyt Boismania nyrkllä käsiin, ei siis nyrkkeihin?
Muista lähdekritiikki!
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

strangelove kirjoitti:
awa kirjoitti:JKyllä, tuon tapainen vamma Gustafssonilla oli. Sai sen lyötyään muistaakseni Antti Peltolaa tappelussa Askiston tienhaarassa. Käsi oli seuraavana päivänä niin kipeä, ettei Nils pystynyt ajamaan autoa, vaan joutui menemään bussilla töihin. Tämä tapahtui noin kuukautta ennen murhia.
Ai, kävikö NG autolla töissä? Ja mä olin luullut, että moottoripyörällä....
Muista lähdekritiikki!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:ETPK n johdannosta:

Seppo Boisman

Vuoden 1960 ruumiinavauksessa on todettu Seppo Boismaniin kohdistuneen pään ja alaleuan alueelle tylppää ja kaulan alueelle terävää ulkoista väkivaltaa. Boismanin kuolema on johtunut ulkoisen väkivallan aiheuttaman oikeasta yläsolisluukuopasta rintaonteloon ja oikeaan keuhkoon tunkeutuvan pistohaavan seurauksena syntyneestä verenvuodosta. Myötävaikuttavina tekijöinä ovat olleet ulkoisen väkivallan aiheuttama kallonmurtuma, aivojen ruhjevamma, henkitorveen tunkeutuva pistohaava ja siitä aiheutunut veren hengittäminen. Vuonna 2004 tehtyjen tutkimusten mukaan niskan ja kaulan vammat on aiheutettu teräaseella (esim. tavallisella puukolla) ja pään vammat on voitu aiheuttaa laakeapintaisella ja painavalla esineellä, esimerkiksi kivellä. Boismanilla todettiin kaulan ja niskan alueella yhteensä kaksi syvää (noin 2 cm:n pituista) ja kaksi pinnallista pistohaavaa ja pään alueelle arveltiin osuneen vähintään kolme tai neljä iskua em. astalolla. Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena.

-------------------------------------------------------------------------------------

Sariola väität tämän olevan vain pöytäkirjan kirjoittajan oma arvio.

Hieman hymyilyttää.

Niin sariola, Boismanilla todettiin käsissä vammoja, jotka voivat syntyä esimerkiksi nyrkillä lyömisen seurauksena. Piste.

- hymm -

Juuri niin väitän!

Kuten alla olevista lainauksista voi todeta, niin

1)lääninoikeuslääkäri Kaisa Lalun mukaan
2) Käräjäoikeuden päätöksen mukaan
3) Bodomin Mysteerion mukaan
4) Alkuperäisen ruumiinavauspöytäkirjan mukaan

Boismanilla on valokuvissa havaittavissa vasemmassa kädessä vähäisiä hankausjälkiä, mitkä ovat voineet aiheutua mistä tahansa, mutta voivat olla myös torjuntavammoja. Sama havainto on myös ruumiinavauspöytäkirjan mukaan ja Bodomin Mysteerion mukaan.

On totta, että esitutkintapöytäkirjassa on mainittu, kuten awa sanoo, mutta siinä on tehty sellainen arvio, että tuo vasemman käden vähäinen hankauma on voinut syntyä myös nyrkillä lyömisestä. Tarkempi tieto alkuperäislähteissä kertoo, että vain vasemmassa kädessä on ollut vähäinen hankauma ja oikeassa kädessä ei ole ollut mitään havaittavia merkkejä vammoista. Ruumiinavauspöytäkirjaa laadittaessa katsotaan kyllä molemmat kädet tarkkaan, ja kun mainintaa oikeasta kädestä ei ole, tarkoittaa se sitä, että siellä ei ole mitään havaittu. Muiden lähteiden mukaan tuollaista johtopäätöstä ei ole tehty, jota awa esittää. Se on todellakin johtopäätös, jonka tutkijat ovat tehneet, ja se ilmenee vain tuossa ETP:n johdannossa ei alkuperäislähteissä. Voi niinkin ajatella, että tuo vähäinen hankauma vasemmassa kädessä on syntynyt siitä, että sillä on lyöty jotakin. Käräjäoikeus on kuitenkin arvellut sitä lähinnä torjuntavammaksi, mutta arvelee myös, että se on voinut syntyä missä yhteydessä tahansa. Kehotan lukemaan tuon käräjäoikeuden tuomion kohdan ja Bodomin Mysteerion kohdan pariin kertaan ajatuksella läpi, jospa siitä tieto lopulta tarttuisi?!

KÄRÄJÄOIKEUDEN TUOMIOSTA:

Lausunnon vuonna 2004 antaneen ja todistajana kuullun lääninoikeuslääkäri Kaisa Lalun mukaan aikanaan kuolintodistuksessa Boismanin peruskuolemansyyksi on merkitty oikean yläsolisluukuopan rintaonteloon ja oikeaan keuhkoon tunkeutuva pistohaava ja välittömäksi kuolinsyyksi runsas verenvuoto oikeaan keuhkopussiin. Kuolemaan myötävaikuttavaksi vammaksi on merkitty kallon murtuma, aivojen ruhjevamma sekä henkitorveen tunkeutuva pistohaava. Uusissa tutkimuksissa todetut luuvammat ovat sopusoinnussa Boismanin ruumiinavauksessa todettujen löydösten sekä kuolinsyylausunnon päätelmien ja kuolintodistuksen kuolemansyiden kanssa.

Lalun kertomuksesta on käynyt ilmi, että murtumat kallossa ovat olleet vasemmalla puolella ja että niiden aiheuttaminen on edellyttänyt vähintään kolmea - neljää iskua laakealla, suhteellisen painavalla lyöntivälineellä. Tämä tylppä väkivalta on edellyttänyt merkittävää voimaa. Teräasevammoina Boismanilla on ollut kolme pistohaavaa, joista kaksi on ollut kurkunpään alapuolella toisen ulottuessa henkitrveen ja yksi solisluun yläreunassa ulottuen rintaonteloon, minkä lisäksi vasemmalla puolella kaulaa on ollut kaksi pinnallista viiltohaavaa. Lisäksi leuassa on ollut viiltohaava, joka kuitenkin todennäköisesti on aiheutettu tylpällä väkivallalla. Vammojen aiheuttaminen teräaseella ei ole edellyttänyt merkittävää voimaa. Boismanin keuhkoissa on ollut merkkejä veren hengittämisestä. Hiuspohjassa ei ole ollut ihoruhjeita, mikä voitaisiin selittää esimerkiksi sillä, että vaate tai kangas on suojannut ihoa. Vammat Boisman on voinut saada ollessaan pysty tai vaaka-asennossa. Mikäli Boismanin saama ensimmäinen vamma on ollut ohimoon tullut kallovamma hän on menettänyt heti toimintakykynsä, mutta mikäli vammat ovat tulleet muussa järjestyksessä toimintakyvyn menetyksen nopeudesta ei voi sanoa mitään varmaa. Boismanilla on valokuvissa havaittavissa vasemmassa kädessä vähäisiä hankausjälkiä, mitkä ovat voineet aiheutua mistä tahansa, mutta voivat olla myös torjuntavammoja.

BODOMIN MYSTEERIOSTA,
8.6.1960 suoritetuissa ruumiinavauksissa todettiin,

1) että Boismaniin oli kohdistunut sekä tylppä että terävä, ulkonainen väkivalta, jonka seurauksena oli syntynyt viiltohaavoja ja hankautumaa kasvoihin, murtuma alaleukaan, verenvuotoa pääkamaraan, kallonmurtuma, kovan aivokalvon alaista verenvuotoa, lukinkalvon alaista verenvuotoa, ruhjoutumista isoihin aivoihin, kaulaan kaksi pistohaavaa, joista toinen oli tunkeutunut henkitorveen aiheuttaen veren hengittämistä sekä kaksi pinnallista viiltohaavaa, hankautuma oikeaan yläsolisluukuoppaan sekä pistohaava, joka oli tunkeutunut rintaonteloon ja oikeaan keuhkoon aiheuttaen runsaasti verenvuotoa oikeaan keuhkopussiin ja hankautumaa vasempaan käteen,
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

skoone kirjoitti:
strangelove kirjoitti:
awa kirjoitti:JKyllä, tuon tapainen vamma Gustafssonilla oli. Sai sen lyötyään muistaakseni Antti Peltolaa tappelussa Askiston tienhaarassa. Käsi oli seuraavana päivänä niin kipeä, ettei Nils pystynyt ajamaan autoa, vaan joutui menemään bussilla töihin. Tämä tapahtui noin kuukautta ennen murhia.
En nyt viitsi tarkistaa, mutta muistaakseni NG sanoi kuulusteluvideolla, että käsi oli niin kipeä ettei rattia pystynyt kääntämään. Moottoripyörässä ei liene rattia..?
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Viitsi ihmeessä, tuo on mielenkiintoista.
Omaa autoa Nilssillä ei tainnut ola kuin -63 jälkeen, oliko -64.

Kerro mikä kuulustelu, voin tiirata kanssa avuksi. :lol:
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

^Gustafsson synt.aika 10.5.42 eli kuukautta ennen turmia alle 18v. Oliko ajokortti ikä tuolloin 18v vai enemmän?
Gustafsson kertoo autosta mm Otto-isänsä kanssa helluntaisista murhaniemellä käynneistä; alkuun pyörillä sitten oliko se 63 tai 64 auton saatuamme autolla.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

skoone kirjoitti:
strangelove kirjoitti:
Skoone, voisitko korjata tuon virheellisen lainauksesi. Kiitos.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

strangelove kirjoitti:En nyt viitsi tarkistaa, mutta muistaakseni NG sanoi kuulusteluvideolla, että käsi oli niin kipeä ettei rattia pystynyt kääntämään. Moottoripyörässä ei liene rattia..?
Ei pystynyt painamaan kytkinkahvaa alas, siis tietenkin prätkässä.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Vai oliko kuitenkin Bodomin jälkeen - tämä onkin mielenkiintoista.

Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Eikös se ollut Bodomin jälkeen kun Ng löi sitä v:mäistä naapurin miestä turpaan? Oliko tää käsikipu sen jälkeen? No, se taitaa näkyä tuolla kuulusteluvideolla, katsotaan...
Oulunmies
Martin Beck

Eikun se oli se 1959, Askiston tienhaarassa miestä lyötiin. Sen jälkeen tuli ilmeinen murtuma. Mutta lääkärissä ei käyty.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Niinpä, eli tuota murtumaa ei potilasasiakirjoihin ole koskaan merkitty.

Murtuman ajankohta on siis edelleen epäselvä?

konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti: Murtuman ajankohta on siis edelleen epäselvä?
Ninhän se sinulle taitaa vielä olla. No, ehkä Papillon pelastaa pulasta.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

On kyse ehkäpä tästä tapauksesta, kun Nils on saanut vaikutteita naapurimaan suuren pojan, Thorin Vasaran, Salaman Veljen, eli Ingemar " Ingo " Johanssonin otteista Floyd Pattersonin kanssa.
On muuten Floydin nimmari tuossa seinällä. Kröhöm. :lol:

NG 7.4.2004 s.3

Lähde KRP/ETP
Oulunmies
Martin Beck

Sama löytyy muuten livenä tuolta bodomjarvi.comista. Samoin Kekkosen Vinca kuori teoria, ei livenä tosin.
Lukittu