Nyt Hesari on tehnyt maksumuurin taakse uhriutuvasta Ellasta artikkelin. Kaksi keskeistä asiaa pisti omaan silmääni. Ella alkaa ehkä tajuta, että kiusaamisväitteissä ei ole päätä eikä häntää, joten nyt hän yrittää johdattaa keskustelun muihin "ongelmiin ja epäkohtiin". Tällä kertaa Ella itkee isän ja äidin sohvalla videoihin tulleista ilkeistä kommenteista ja omien kasvojen "uhraamisesta" julkisuudelle, johon tulisi olla Ellan mielestä "äärettömän vahva tuki". Ella kun ei nyt voi mennä mihinkään ilman, että hänet tunnistetaan.

Tässä suhteessa Ellasta tulee mieleen Saara Aalto, joka jossain vaiheessa huokaili, että Suomessa ei voi käydä kaupassakaan, kun fanit piirittää ihan kaikkialla koko ajan.
Variksen mukaan kiusaaminen alkoi ensimmäisistä videoista. Vähättelevää palautetta tuli heti poliisin sisältä ja ulkopuolelta, eikä siihen puututtu.
”Videoiden kommenttikenttään tuli kaikenlaisia viestejä vuorokauden ympäri, eikä kukaan moderoinut niitä minun lisäkseni.”
Suurin osa vihakommenteista tuli Variksen mukaan aikuisilta, jotka eivät edes olleet videoiden kohderyhmää. Joillekin Varis lähetti yksityisviestin, että kommentti voi olla rikos. Pahimmista hän tekikin rikosilmoituksia.
Kun tilanne alkoi livetä hänen kontrollistaan, hän pyysi esihenkilöltään apua.
”En voinut olla koko ajan moderoimassa, mutta en myöskään halunnut jättää sinne kuole vitun huora -viestejä. Ei poliisitilin kommenttikenttä voi näyttää siltä.”
Paitsi että voi. Apua ei tullut, ja jossain vaiheessa Varis jätti kommentit omilleen.
”Minulle tuli niin paha olo kommenttien lukemisesta, että lopetin niiden lukemisen kokonaan.”
Kukaan esihenkilöistä ei koskaan palannut asiaan.
Varis ajattelee, ettei poliisin johdossa ymmärretty, miten suuri vaikutus somella on ja mitä seurauksia julkisuudella voisi olla.
”En voi mennä minnekään ilman, että nuoret tunnistavat. Omien kasvojen antaminen organisaation käyttöön on suuri uhraus, ja taustalla pitäisi olla äärettömän vahva tuki.”
Mielenkiintoisin tieto on se, että Ellan sivutoimilupa on peruttu kolmesta syystä. Ehkä huvittavin, että Ellan sivutoimiluvalla ahkeroimisen on katsottu vaikuttaneen hänen työssä jaksamiseen. Tästä Ella ei kuulemma itse tiennyt mitään, ennenkuin kuuli asiasta Hesarin toimittajalta. Onneksi on Hesari, niin Ellakin tietää mitä hänen työsuhteessa on tapahtunut.
Lounais-Suomen poliisin hallintopäällikkö Jussi Helesvirran mukaan lupa peruttiin kolmesta syystä. ”Ensiksikin, sivutoimen katsottiin vaikuttaneen henkilön työssä jaksamiseen.”
Toinen syy liittyy poliisin ohjeisiin, joissa sanotaan, että sivutoimi ei saa kilpailevana toimintana vahingoittaa työnantajaa.
Kolmas syy liittyi yleiseen käyttäytymisvelvollisuuteen. ”Se tarkoittaa, että poliisin on käyttäydyttävä arvonsa mukaisesti myös vapaa-ajalla.”
Varis kuulee sivutoimiluvan peruuttamisesta toimittajalta.
”En varmaan ikinä olisi saanut tietää tätä, jos et olisi soittanut. Minulle ei kukaan soittanut sairausloman aikana. Luin kyllä sairauslomallakin sähköposteja, eikä siellä ollut mitään tietoa tästä.”
Helesvirran mukaan Varikselle ei ilmoitettu asiasta, koska ”tällaiset asiat tavataan ilmoittaa kasvokkain”.
Varis irtisanoutui sairausloman jälkeen, eikä keskustelua koskaan käyty.
Variksesta on käsittämätöntä, että sivutyöstä ei käyty hänen kanssaan mitään keskustelua ennen peruutusta.
”Jos olisi sanottu, että sinun täytyy lopettaa sivutyön tekeminen, olisin voinut itse pohtia, miten toimin asian kanssa. Nyt raja on päätetty jälkikäteen vetää tähän. Se ei tunnu reilulta.”
https://www.hs.fi/feature/art-2000012140836.html
Ei ole meidän Ellalla kaikki muumit laaksossa.
EDIT / PS: Vielä lisättävä tämänkertainen Ellan suuruudenhulluudesta ja erinomaisuudesta kertova kommentti:
Useille nuorille Poliisi-Ella oli esikuva: ”Moni kertoi minulle, että haluaa aikuisena olla sellainen poliisi kuin minä.”