Samoin. Lisään tähän vielä sen, että oma syyllisyyteen viittava (huom, edelleen, en tiedä syyllistä) kantani lähti jo paljon ennen oikeudenkäyntiä. Koen siis hyvinkin olevani siinä suhteessa objektiivinen.kukkuu kirjoitti: Itse koen olevani objektiivinen, vaikka ajatteluni lähti alun alkaen Gustafssonin syyllisyydestä. Toki ajan mittaan syyllisyyttä vastaan on ilmennyt ristiriitoja.
Lintupojat
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Re: Ankkalinna
Nyt "Kukkuu" jo kirjoittaa melko asiallisesti. Assman ja kioskimies yhdessä on minunkin mahdollisten syyllisten luettelossa aivan kärkipäässä.kukkuu kirjoitti:Uskon mieluimmin Assman- ja kioskimiesteoriaan kuin lintupoikien tekosiin. Et itsekään usko lintupoikien tehneen tekoja.konsta kirjoitti:Jaa, kahdella aikamiehen kokoisella ei sitten olisi sitä samaa voimaa kuin yhdelä kaatokännisellä? 'kukkuu kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin, etten näe lintupojilla olleen mitään motiivia, uskallusta saati voimaakaan tehdä noita murhia. Tappoja, mitä ne nyt sitten ovatkaan.
'
Okei, Nils olisi ihan varteenotetttava ehdokas, mutta miksi muut ehdokkaat ovat "mahdottomia". Olen kuitenkin yrittänyt pitäää sinua objektiivisten joukoissa.
Itse koen olevani objektiivinen, vaikka ajatteluni lähti alun alkaen Gustafssonin syyllisyydestä. Toki ajan mittaan syyllisyyttä vastaan on ilmennyt ristiriitoja.
Myös lintupojilla saattaisi olla motiivi. Ensinnäkin tämä alue saattaa olla heidän ajattelunsa mukaan heidän omaa "reviiriään". Tuollaiset moottoripyörillä pöristelijät ja luonnon rauhan häiritsijät ovat ehkä heidän mielestään väärään paikkaan leiriytyneitä tunkeilijoita. On toinenkin näkökohta. HS ja IB ovat asuneet aikaisemmin samalla alueella ja tunteneet toisensa. Sitä en tiedä kuinka läheisesti, tai onko suhde ollut peräti intiimi. Ovat asuneet Haagassa molemmat ja ilmeisesti melko lähekkäin. Lisäksi ovat olleet muistaakseni samaan aikaan rippikoulussa. Siis vanhoja tuttuja, näin voitaneen sanoa. HS on itse kertonut tästä eräässä sanomalehdessä. Lisäksi sisar Merivuokko on kertonut asiasta. Lisäksi M on kertonut, että se tuttavuus oli tuohon aikaan jo "menneisyyttä" ei enää ajankohtainen.
Lisäksi ihmetyttää se toisen lintupojan kuolema jo n. 32 vuotiaana. Ei tuo ikä sinänsä ole esteenä. Oli Imatrallakin tekijä melkein saman ikäinen, ja kävi sen jälkeen koulua muina miehinä. Siis tässä suhteessa täysin mahdollista.
Nähtyäni HS:n valokuvissa oikeuden käynnin yhteydessä, sain kyllä sellaisen vaikutelman, että hän ei ole väkivaltaisuuteen taipuvainen, paremminkin hiljainen ja kiltti mies. Ei oikein sovi siinä mielessä tekijäksi minun mielestäni. Sensijaan eräs toinen sopisi niin ulkonäön kuin muunkin puolesta. Olen siis sitä mieltä, että tuskin ne olivat lintupojat, mutta silti en poista heitäkään listoiltani. Kyllä motiivi voi olla vaikka sitä ei yleisesti tiedettäisi.
Lintupoikia vai soidinkukkoja ?
Kun otsikkona on lintupojat se lähtenee siitä oletuksesta, että Heikki ja kumppaninsa olisivat kertomansa mukaan olleet etsimässä pesiä tutulle rengastajalle, joka olisi ollut umpisuolipotilaana jossain sairaalassa 5.6.1960.
Eläinmuseon mukaan Bodomilta ei ole annettu mitään pesä- tai rengastustietoja kesältä 1960. Rengastushavaintojen erityinen puuttumattomuus viittaa siihen, että poikien tarinan tuokin osa lienee siis keksittyä, väittihän Heikki kiivenneensä rantakoivuun ja todenneensa siellä olleen peiponpesän hylätyksi.
Peipoilla ei tuohon aikaan enää ole pesäpoikasia, seuraava pesintä alkaa vasta heinäkuussa.
Miksi tuollainen aina Ryssännitylle ulottuva pesänetsintäselitys ?
Se tukisi mielikuvaa sitä, että pojat ovat menneet maastoissa ristiin rastiin ja ettei luonnollisestikaan veneellä ole liikuttu; erityisesti se selittäisi aikaisen aamuisen kirjaimelisesti ohimenevän läsnäolon surmapaikan lähimaastossa ja itse surmapaikalla.
Lehdistö tittelöi pojat "lintutieteilijöiksi" selityksensä perusteella.
Tuona ainoanako aamuna pojat pesiä olivat muka etsimässä, kun etsintä ei koko kesän aikana ollut tuottanut rengastusluvan haltijalle yhtään pesähavaintoa ja niistä tehtyä pesintä- tai rengastusraporttia ?
Merivuokko aikanaan ilmoitti murhaniemen alueen olevan poikien reviiriä.
Soidinkukoiksi näitä veijareita voisi lintupoikien sijaan kutsua ja käsitykseni mukaan ilmaus olisi sisällöllisesti oikeampi ja mahdollisesti eräs teoria surmapaikan tapahtumiin ja sille, miksi kehittivät tarinansa.
Wer hebt, er lebt

Eläinmuseon mukaan Bodomilta ei ole annettu mitään pesä- tai rengastustietoja kesältä 1960. Rengastushavaintojen erityinen puuttumattomuus viittaa siihen, että poikien tarinan tuokin osa lienee siis keksittyä, väittihän Heikki kiivenneensä rantakoivuun ja todenneensa siellä olleen peiponpesän hylätyksi.
Peipoilla ei tuohon aikaan enää ole pesäpoikasia, seuraava pesintä alkaa vasta heinäkuussa.
Miksi tuollainen aina Ryssännitylle ulottuva pesänetsintäselitys ?
Se tukisi mielikuvaa sitä, että pojat ovat menneet maastoissa ristiin rastiin ja ettei luonnollisestikaan veneellä ole liikuttu; erityisesti se selittäisi aikaisen aamuisen kirjaimelisesti ohimenevän läsnäolon surmapaikan lähimaastossa ja itse surmapaikalla.
Lehdistö tittelöi pojat "lintutieteilijöiksi" selityksensä perusteella.
Tuona ainoanako aamuna pojat pesiä olivat muka etsimässä, kun etsintä ei koko kesän aikana ollut tuottanut rengastusluvan haltijalle yhtään pesähavaintoa ja niistä tehtyä pesintä- tai rengastusraporttia ?
Merivuokko aikanaan ilmoitti murhaniemen alueen olevan poikien reviiriä.
Soidinkukoiksi näitä veijareita voisi lintupoikien sijaan kutsua ja käsitykseni mukaan ilmaus olisi sisällöllisesti oikeampi ja mahdollisesti eräs teoria surmapaikan tapahtumiin ja sille, miksi kehittivät tarinansa.
Wer hebt, er lebt
Meinas mennä kaljat monitorille, kun luin näitä uudenvuoden juttujani. Kjäh. Tsekkiläinen......kaikkea sitä...konsta kirjoitti: Jaa, Merivuokko, miten sattuikaan esim veljesi saa KDM-pisteitä melkoisesti. Todennäköisesti KDM:ää ei edes luokiteltu silloin 60-luvulla, joten se taisi jäädä silloisita konstoilta huomaamatta. Esim Tsekkiläisen Jarowskyn tutkimuksen mukaan Heikki ja Kalevi olisivat automaattisesti ykköspäiltyjä.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
No onhan lintupoikiin tarttumaulokkeita vaikka kuinka. Jos vaikka listataan joitakin:Oulunmies kirjoitti:Ei ne konsta mahdottomia ole mutta pitäisi saada jotain mihin "tarttua" niin keskustelu jatkuisi muistakin. Esim tuo Häkä-Enska ainakin minua mietityttää vieläkin.
-olivat murhapaikalla aamun kriittisinä hetkinä
-heidät nähtiin, jolloin ilmoittautumisen vapaehtoisuusmomentti heikkenee
-"pesivät vaatteitaan"(eli kävivät uimassa) aamulla, mutta sitä ei kerrottu poliisille
- tulivat ihmisten ilmoille vasta tuntien päästä
-olivat ensimmäiset epäillyt - vasta Kivilahden "tekaisema" havainto vapautti heidät 11 päivän jälkeen epäiltyjen joukopsta.
-lukuisat ristiriitaiset puheet.(olihan se vähän kylmä ennen auringonnousua jne)
-väittivät tulleensa poliisin puheille jo aamupäivällä, mutta oikeasti tulivat vasta myöhään iltapävällä, jolloin heistä oli jo sana kiertänyt
Meillähän tässä on klassiset tapaukset, joista rikostutkija voi vain unelmoida.
Mutta niinkuin Kukkuu jo totesi, en minäkään oikein jaksa uskoa...
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Re: Lintupoikia vai soidinkukkoja ?
En muuten löytänyt tuolle väitteelle että olisi ollut leikkauksessa, minkäänlaista todistetta... Siellä kuvien kanssa tämä mies kertoi, että oli soittanut ystävälleen, ja aloittanut keskustelun sanoilla "minulla on alibi". No se ei vielä mitään merkitse, eihän? Niin että onko tämäkin vaan tuolla sanomalla uskottu?Wagner kirjoitti:Kun otsikkona on lintupojat se lähtenee siitä oletuksesta, että Heikki ja kumppaninsa olisivat kertomansa mukaan olleet etsimässä pesiä tutulle rengastajalle, joka olisi ollut umpisuolipotilaana jossain sairaalassa 5.6.1960.
Kun miettii sellaista että monet/jotkut luontoharrastajat ovat; ikävä kyllä, melkoisia fanaatikkoja harrastuksessaan, niin voi myös tätä asiaa pähkäillä melko vakavasti. ??
Lintupoikia vai soidinkukkoja ?
Onkohan KRP tuota umpisuolipotilasväitettä koskaan tutkinut ?matkaaja kirjoitti:En muuten löytänyt tuolle väitteelle että olisi ollut leikkauksessa, minkäänlaista todistetta... Siellä kuvien kanssa tämä mies kertoi, että oli soittanut ystävälleen, ja aloittanut keskustelun sanoilla "minulla on alibi". No se ei vielä mitään merkitse, eihän? Niin että onko tämäkin vaan tuolla sanomalla uskottu?Wagner kirjoitti:Kun otsikkona on lintupojat se lähtenee siitä oletuksesta, että Heikki ja kumppaninsa olisivat kertomansa mukaan olleet etsimässä pesiä tutulle rengastajalle, joka olisi ollut umpisuolipotilaana jossain sairaalassa 5.6.1960.
Luulisi, että kun poikien tarinasta löytyy parikymmentä huteraa tai peräti pohjatonta kerronnan osaa, voisi olla syytä kysyä, miksi tarinoidaan ?
Mitä tarinoilla peitetään ?
Vaihtoehtoja on varsin vähän.
Re: Lintupoikia vai soidinkukkoja ?
Wagner kirjoitti:......... tarinasta löytyy parikymmentä huteraa tai peräti pohjatonta kerronnan osaa, voisi olla syytä kysyä, miksi tarinoidaan ?
Mikäli tarinasta löytyy parikymmentä huteraa tai peräti pohjatonta kerronnan osaa, voisi olla syytä kysyä, miksi tarinoidaan ?
Kyllä kyllä
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
^Painavaa asiaa molemmissa luomuksissa, toisessa vain hieman painavampi teksti, paksummassa tekstissä vain hieman vähemmän asiaa kuten asiantuntevasti sanoitkin. Vai miten se oli. 
Papillon, säälittävän ja naururettavan huono provo sinulta.
- awa -
Papillon, säälittävän ja naururettavan huono provo sinulta.
- awa -
Totuus on faktojen tunnustamista.
Awan aiwotoiminnan awarrysyritys XVI
Ei mikäli vaan kun.awa kirjoitti: Mikäli tarinasta löytyy parikymmentä huteraa tai peräti pohjatonta kerronnan osaa, voisi olla syytä kysyä, miksi tarinoidaan ?
- hymm -
Lainauksia ei sovi muuttaa niin, että merkityssisältö muuttuu.
Se on mainittu jo palstan säännöissä.
Vaatteidenkastelemisepisodin tultua tietoon voi ihmetellä, miten aamulla varhain tarvitsi vilvoitella kamppeet päällä? Mihin voi vastata, että pojat on poikia, ja toinen tönäisi.konsta kirjoitti: No onhan lintupoikiin tarttumaulokkeita vaikka kuinka. Jos vaikka listataan joitakin:
-olivat murhapaikalla aamun kriittisinä hetkinä
-heidät nähtiin, jolloin ilmoittautumisen vapaehtoisuusmomentti heikkenee
-"pesivät vaatteitaan"(eli kävivät uimassa) aamulla, mutta sitä ei kerrottu poliisille
- tulivat ihmisten ilmoille vasta tuntien päästä
-olivat ensimmäiset epäillyt - vasta Kivilahden "tekaisema" havainto vapautti heidät 11 päivän jälkeen epäiltyjen joukopsta.
-lukuisat ristiriitaiset puheet.(olihan se vähän kylmä ennen auringonnousua jne)
-väittivät tulleensa poliisin puheille jo aamupäivällä, mutta oikeasti tulivat vasta myöhään iltapävällä, jolloin heistä oli jo sana kiertänyt
Meillähän tässä on klassiset tapaukset, joista rikostutkija voi vain unelmoida.
Mutta niinkuin Kukkuu jo totesi, en minäkään oikein jaksa uskoa...
Tästä on ollut jo muinoin juttua, mutta kerrataan, että Ryssänniityltä olisi ehtinyt Högnäsiin kello kymmeneksi myös järven kiertäen. Olisi nähnyt enemmän linnunpesiä kuin omia jälkiä palaten. Tulee mieleen kysymys, vetikö joku poikia takaisin? Kuten on monasti todettu, niin palattua, Oittalla itään katsoen, Hästbergetin ja poikien välissä näkyi kolme miestä ja koira. Tässä vaiheessa pojat päättivätkin kääntyä Korsbackan suuntaan ja mennä kotiinsa muuta kautta.
Ei voi välttyä ajatukseltä, että mahtoivatko he tietää jotain tapahtuneen, eivätkä halunneet näyttää naamaansa. Vaatteiden kasteleminen johtaa ajatuksen siihen, että heillä mahdollisesti olisi ollut verta vaatteissaan, väittämättä kuitenkaan, että heillä olisi ollut verta käsissään.
Onhan pojat olleet aika raossa, mutta KRP:n tarkistuksen mukaan osattomia tapaukseen, avaintodistajia sen sijaan.
-
Merivuokko
- Jane Marple
[quote="teemu"][quote="
Ei ne vaatteet päällä poslutelleet siellä ojassa, laittoivat siistiksi
kahdeksi pinkaksi pientareelle ja sitten veteen.
Oöi kuulemma kuuma ja paarmat pörräsi ja vieressä lainehti vettä pursuava joentapainen.
Ja aurinko helotti taivaalta ja oli lämmintä, silloin aamulla.
Ja peipposet senkun visersivät ja kuukkelitkin pitivät meteliä.
Ei ne vaatteet päällä poslutelleet siellä ojassa, laittoivat siistiksi
kahdeksi pinkaksi pientareelle ja sitten veteen.
Oöi kuulemma kuuma ja paarmat pörräsi ja vieressä lainehti vettä pursuava joentapainen.
Ja aurinko helotti taivaalta ja oli lämmintä, silloin aamulla.
Ja peipposet senkun visersivät ja kuukkelitkin pitivät meteliä.
Ei se maailma, tai anakaan Suomemme maa ollut niin kamala paikka elää, kuin nykyään, joten eivät lintupojat olisi sen enempää kuin tuo kuviteltu Arskakaan, uskaltanut alkaa kahta pärinäpoikaa ja heidän sussujaan listimään.
Nykyään, kun kaikille opetetaan jo pienestä pitäen, että se on yhteiskunta joka huolehtii ja se on myös yhteiskunnan tehtävä, niin saattaa nuoremmillekin sählynpelaajille tulla mieleen, että kun on kurja keli ja valmentaja vittuili, niin tapan tuosta kostoksi tuon erittäin kauniin ja hennon tytön.
Sitten yhteiskunta ottaa tämän "sankarin" kiinni ja "armahtaa" hänet muutaman vuoden linnatuomiolla ja niin kaikki on ikään kuin kuitattu.
Ei silloin 5.6.1960 tuollaisia poikia ole ollut liikkeella, jo senkin takia, että vankilaan joutuminen ja vieläpä elinkaudeksi tuon laatuisesta teosta, olisi ollut edessä ja silloin kaplaa lusittiin koko rahan edestä.
Tuollainen julma teko olisi ollut koko suvulle kamala takaisku, jota kukaan ei olisi antanut tekijöille anteeksi, eikä varsinkaan yhteiskunta, joten ihmettelisin suuresti, jos lintupojat olisivat tekijät.
Pikaistuksissaan tehtynä tuollaisen teon kyllä ymmärtäisin jonkun tekevän, mutta että suunnitelmallinen kolmoismurha, ei onnistu, sanon minä.
Surmajalla on käynyt uskomaton "munkki" tekoset tehtyään, eikä tappoihin mielestäni sisälly mitään muuta dramatiikkaa, kuin kolmen nuoren kuolema ja yhden vammat, joista niistäkin on oltu monenlaista mieltä.
Tietysti oikeudenkäynti Nils Gustafssonia vastaan löi häneenkin ikuisen leiman, jota voidaan pitää myös tietynlaisena tragediana, koska totuus ei selvinnyt, vaikka kuinka koputeltiin muistinkin ovia.
Uskon kuitenkin, että joku totuus tähänkin asiaan vielä saadaan, sillä aina pitää uskoa, oikeuden tapahtumiseen jollain tavalla, viimeistään silloin, kun joutuu Pietarin kanssa juttusille.
No sitähän emme tiedä, mitä Pietari sitten sanoo, mutta hissin nappulaa tekijä joutuu painamaan sinne kaikkein alimpaan kerrokseen, jossa ripuliallas odottaa sukeltajaansa.
Nykyään, kun kaikille opetetaan jo pienestä pitäen, että se on yhteiskunta joka huolehtii ja se on myös yhteiskunnan tehtävä, niin saattaa nuoremmillekin sählynpelaajille tulla mieleen, että kun on kurja keli ja valmentaja vittuili, niin tapan tuosta kostoksi tuon erittäin kauniin ja hennon tytön.
Sitten yhteiskunta ottaa tämän "sankarin" kiinni ja "armahtaa" hänet muutaman vuoden linnatuomiolla ja niin kaikki on ikään kuin kuitattu.
Ei silloin 5.6.1960 tuollaisia poikia ole ollut liikkeella, jo senkin takia, että vankilaan joutuminen ja vieläpä elinkaudeksi tuon laatuisesta teosta, olisi ollut edessä ja silloin kaplaa lusittiin koko rahan edestä.
Tuollainen julma teko olisi ollut koko suvulle kamala takaisku, jota kukaan ei olisi antanut tekijöille anteeksi, eikä varsinkaan yhteiskunta, joten ihmettelisin suuresti, jos lintupojat olisivat tekijät.
Pikaistuksissaan tehtynä tuollaisen teon kyllä ymmärtäisin jonkun tekevän, mutta että suunnitelmallinen kolmoismurha, ei onnistu, sanon minä.
Surmajalla on käynyt uskomaton "munkki" tekoset tehtyään, eikä tappoihin mielestäni sisälly mitään muuta dramatiikkaa, kuin kolmen nuoren kuolema ja yhden vammat, joista niistäkin on oltu monenlaista mieltä.
Tietysti oikeudenkäynti Nils Gustafssonia vastaan löi häneenkin ikuisen leiman, jota voidaan pitää myös tietynlaisena tragediana, koska totuus ei selvinnyt, vaikka kuinka koputeltiin muistinkin ovia.
Uskon kuitenkin, että joku totuus tähänkin asiaan vielä saadaan, sillä aina pitää uskoa, oikeuden tapahtumiseen jollain tavalla, viimeistään silloin, kun joutuu Pietarin kanssa juttusille.
No sitähän emme tiedä, mitä Pietari sitten sanoo, mutta hissin nappulaa tekijä joutuu painamaan sinne kaikkein alimpaan kerrokseen, jossa ripuliallas odottaa sukeltajaansa.
-
Merivuokko
- Jane Marple