papillon kirjoitti:Olennaista on tuo kidan viistous varsiin nähden, siitä ja vain siitä olen palautetta antanut.
Ei millään pahalla, mutta se, mikä tässä on vaikeaa, on se, että et ole erityisen hyvin (sanallisesti) pystynyt tuomaan esiin, mitä tarkoitat.
Sen voisi sanoa erittäin helposti vaikka näin: "Siirtopihdeissä on (yleensä?) toisen leuan ja toisen varren välissä n. 90 asteen kulma." Siinä kaikki, mitä koko keskustelun aikana sivulta 1 alkaen olisi tarvinnut sanoa. Noin minä sen itse ainakin sanoisin. Jos taas puhuu reiästä, voi sanoa: "Siirtopihdeissä on usein (mutta ei aina) suunnikkaan muotoinen reikä, ei soikea niin kuin linjapihdeissä." Jos taas puhuu ulkoreunuksesta, voi sanoa: "Siirtopihdeissä on usein (mutta ei aina?) ovaali leuan ulkoreuna."
Hessu muuten ei puhunut suorasta nokasta vaan tylppäkärkisestä nokasta. Eli tarkoitti sillä juuri sitä, että on nähnyt sellaisen nokan, jossa ei ole ovaalia ulkoreunaa.
Listataanpa tähän siirtopihtien tyypilliset tuntomerkit eksaktisti:
1. Siirtopihdeissä on (yleensä?) toisen leuan ja toisen varren välissä n. 90 asteen kulma.
2. Siirtopihdeissä on usein (mutta ei aina) suunnikkaan muotoinen reikä, ei soikea niin kuin linjapihdeissä.
3. Siirtopihdeissä on usein (mutta ei aina?) ovaali leuan ulkoreuna.
Nyt kun on määritelty siirtopihtien yleiset tuntomerkit, on paljon helpompi puhua niistä. Kuten sanoin, tarkka sanojen käyttö on tärkeää. Jos käyn kohta kerrallaan tuota listaa läpi, niin voin todeta siitä seuraavaa suhteessa teoreettisiin kikkapihteihin. Kohta 2 täsmää. Kohta 3 ei täsmää, mutta tähän Hessu on nimenomaan tarjonnut erilaista vaihtoehtoa - eli sitä, että myös ei-pyöristetty kärki on aikoinaan ollut mahdollinen.
Oleelliseksi kohdaksi nouseekin kohta 1. Arvioisin, että esittämissäni pihdeissä on noin 120 asteen kulma eli 30 astetta yli 90 asteen. Kysytäänpä asiaa toisinpäin: hyväksytkö aidoiksi siirtopihdeiksi mitään muuta kuin sellaista pihtiä, jossa on n. 90 - 100 asteen kulma? (Tuossa Bahcon mallissa nimenomaisesti kulma ei ole 90 astetta vaan n. 100 astetta. Eli 100 astetta on vielä hyväksyttävä kulma.)
Jos et hyväksy, niin sittenhän nuokaan pihdit eivät vielä kelpaa, eivät tietenkään.
Entä jos niissä olisi 90 - 100 asteen kulma mutta ei-ovaali, tylppä kärki, hyväksyisitkö niitä sittenkään? Eli ovatko mielestäsi kohdat 1 ja 3 molemmat pakolliset?