Lintupojat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

kukkuu kirjoitti:Näen sieluni silmin otsikot ilta-sanomissa.

"Kuukkelin pesintä ratkaisi Bodomin."

:D :D :D
Joo, samoin.. :) Kuukkeli tuo onnea, valitettavasti ei tuolla Bodomilla helluntaina 1960, mutta entäs nyt? Ohjaako kuukkeli oikealle tielle?
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kun silloin 5.6.1960 kansanedustaja Aaro Stykki tuli meille pelkissä kalsareissaan ja tohkeissaan kertoi, että nyt on Bodomin järven rannalla tehty kauheita, kello oli siinä 13.00-14,00 kantturoilla, niin mutsi ja faija komensi meidät skidit sisälle ja käskivät laittaa ovet säppiin.

Tässä oli otettava huomiooon, että Stykki oli asemansa johdosta saanut tiedon samalla kuin muutkin kansanedustajat, eli normaalia rahvasta aiemmin.

No saihan ne vanhemmat meidät sisään, mutta enhän minä sisällä sellaisena päivänä pysynyt, vaan livistin huoneeni ikkunasta mestaan, jossa meillä aina kundien kanssa sovittu tapaaminen, jos jotain erikoista oli ilmassa ja silloin taatusti oli.

No joku kavereista oli jostain kuullut, että Mankkaan suolla olisi nähty verinen mies, joten siitähän piti mennä ottamaan selvää, mutta ei me mitään nähty, vaan ne saakelin paarmat olivat koko ajan kimpussa.

"Rimpuiluraudat", eli fillarit vaan persuksen alle ja Mankkaan suolle.

Siellä turvesuolla kaivettiin turvetta ja sitten hevospelillä ja pienellä veturilla kuljetettiin turvekuormia kuivumaan, joten ne hevoset kait sitten olivat paarmat sinne jotenkin houkutelleet.

Ei se katso kesällä aikaa, milloin paarmat ja itikat lentävät, lentävät silloin, kun ovat kehittyneet, eli kelit ovat sopivat ja silloin olosuhteet olivat sellaiset sopivat.
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Nimestä päätellen luulin, että tuo Stykki on joku telaketjukommunisti mutta sehän olikin liberaali!
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Onkohan nyt niillä paarmoilla niin merkitystä, mutta kyllä ne harvinaisempia ovat kesän alussa.
Heinän teon aikaan niitä oli monesti jo jumalattomasti, kun kotitilan heinäpellolla laitoimme heinää seipääseen.
Turvesuot ovat myös minulle tuttuja, sillä hyvinkin nuorena heti koulun päätyttyä menin suolle töihin turpeita kekoamaan kuivumista varten.
Neljä palaa laitettiin pystyyn ja yksi päälle ja siinä ne saivat kuivua juhannukseen tai vähän yli ja sitten alkoi aumaaminen.
Itse aumasin pienillä vanhoilla maitokärryillä, monet kaksistaan paareilla. Hangoilla siitä palat aumaan, jossa reunat aseteltiin kuin tiiliskivet konsanaan ja keskelle sitten loput sekaisin. Yhteen aumaan tuli noin 50-70 kuutiota turvetta. Lopuksi oma porukka vielä peitti aumat hyvin muovilla ja auma sai odottaa talvea ja suon jäätymistä, mistä palat sitten haettiin tehtaalle säkitystä varten.

Monen monta kesää tuli tuota tehtyä ja raskastakin se oli. Kuitenkin helkutin hyvää plkkaa siitä sai sellainen nuori pojankoltiainen, jos vain jaksoi puurtaa. Ihan lämmöllä sitä muistelee. Mutta kyllä paarmat olivat kiusana vasta keskemmällä kesää.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Kansanperinne puhuu myös,
kuukkeli kuoleman lintu.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
matkaaja
Christopher Lorenzo

yövuoro kirjoitti:Kansanperinne puhuu myös,
kuukkeli kuoleman lintu.
Merivuokko tarkoitti sitten varmaan tuota. Ehkä. Hän on kovin salaperäinenkin, mutta ehkä aukee.
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Pakko vielä muistella niitä aikoja, kun tuli kesiä siellä suolla vietettyä, vaikka se ei nyt aiheeseen liitykään.
Näin jälkeenpäinkin tuntuu hurjalta, kun muistelee yli kilometrin pituisia piikkisuoria ojia, joiden vierellä nuo keotut palat olivat ja niitä siitä alkoi aumaamaan.
Itse valitsin monesti erään Riston nostaman ojan, siinä oli turvetta 0,7 kuutiota metrillä kun muiden nostamissa oli vain puoli kuutiota.
Risto oli vahvin ja voittamaton nostohommissa ja kukaan muu ei pystynyt tuohon 0,7 kuutioon. Märkää turvetta joutui heittämään niin kauas, että ei siihen ollut kellään muilla voimia.
Pentti oli myös oma lukunsa. Yksinkertainen ja puhui yksikseen ja kiroa pärräsi koko ajan ollessaan turpeiden kimpussa. Jo iällä ja vahva kuin mikä. Kantoi aina kaikkia rahoja mukanaan.
Myös suolla töissä ollut nuori heppu sitten kerran yritti ryöstää Pentin ja löi häntä kirveellä päähän. Eihän tuo siitä tokeentunut vaan jatkoi matkaansa pyörällään.
Muutamia vuosia sitten Pentti kuoli pihakeinuunsa ja tupakasta syttyi myös tulipalo.
Hänen ryöstäjänsä kohtaloksi koitui muutamia kuukausia sitten itsemurha, minkä hän suoritti aika julmalla tavalla. Istui 200 litran tynnyrin pohjalle, minne oli laittanut kanisterillisen bensiiniä. Täysin oli palanut löydettäessä, vain pää oli pudonnut tynnyrin ulkopuolelle.

Nämä näitä muistoja nuoruudesta ja vähän tästäkin päivästä, vaikkeivat tähän bdomiin mitenkään liitykään.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Merihevospaarma purrut ?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

matkaaja kirjoitti:
yövuoro kirjoitti:Kansanperinne puhuu myös,
kuukkeli kuoleman lintu.
Merivuokko tarkoitti sitten varmaan tuota. Ehkä. Hän on kovin salaperäinenkin, mutta ehkä aukee.
Merivuokko on kirjoitellut salaperäisesti mitä sattuu lööperiä Bodomista vuosikaudet.

Merivuokot, merten raatoyrtit, voivat elää yli satavuotiaiksi.

Muinoin immet saavat kuukahdettuaan päähänsä peltikruunun, nykyiset vielä hengissäolevat ikäneidot saavat päähänsä mitä sattuu, mikä välillä oikein satttuu: liian moni on uskonut Merivuokon disinformaatiota ja kuvittelee lähteen kertovan aitoa tietoa 5.6.1960 kolmoissurmiin ja tuolloisiin veljensä & Kilun tekemisiin tai tekemättä jättämisiin liittyen.

Ei tämä Merivuokko avaudu, vaan silloin tällöin umpeutuu Sea Horsessa.

Merihevosten seurassa täytyy varoa kai hevospaarmojakin jo heinäkuun lopusta alkaen, jolloin ne kuoriutuvat.

Hevospaarma on kiusallinen myös äpyleille, ainakin Wikipedian mukaan.

8)
matkaaja
Christopher Lorenzo

Re: Merihevospaarma purrut ?

8)

Ja mie kun en ukso mittää ennenkuin nään... :lol:
karra
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja karra »

Niin tuota että Wagner se on sitten hauska ja muutenkin rehellinen miäs kaakinpuolin :shock:

"Älkääs modet poistako tätä viestiä sitte"
teltta puukko ja viimeinen erhe.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

karra kirjoitti:Niin tuota että Wagner se on sitten hauska ja muutenkin rehellinen miäs kaakinpuolin :shock:

Miksi modet sen poistaisivat, sinähän poistit itse sen ensimmäisen, tämän paikalla olleen, hieman värikkäämmän versiosi.

Miksi? :lol:
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Milloinka Pate noita turpeita nostit, kun oikein muovia oli käytössä?

Ei Mankkaan / Kilon turvesuolla mitään muoveja ollut, sellaisia avoseinäisiä katoksia, johon niitä turpeita hevospeleillä kuljetettiin.

Oliko teillä "kauramoottorit" käytössä siellä teidän suolla?

Mielestäni, missä hevonen siellä paarma ja ainakin kesäaikaan, sillä talvisin niitä tuskin mottimetsässä oli, en ainakaan muista nähneeni.
karra
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja karra »

papillon kirjoitti:
karra kirjoitti:Niin tuota että Wagner se on sitten hauska ja muutenkin rehellinen miäs kaakinpuolin :shock:

Miksi modet sen poistaisivat, sinähän poistit itse sen ensimmäisen, tämän paikalla olleen, hieman värikkäämmän versiosi.

Miksi? :lol:
Ei kuulee papillon ,oot erehtynyt kyllä sen ihka ensimmäisen poisti mode...mä poistin sit sen toisen....kuten huomaat täälä täytyy kehua Wagneria,niin viestitkin säilyy :D
teltta puukko ja viimeinen erhe.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ En ole nähnyt kertomaasi. Arvelisin moden poiston jättävän jälkensä.

No, se vaan on kummallista, miksi pitää kirjoittaa sellaista paskaa ettei edes itse kestä katsella, vaan se täytyy poistaa?

Taitaa olla jotain säännöissä tästäkin, että sanomaa tarttis olla.
Tuskin sitä silloin on jos sepustuksensa kohta poistaa, kuten menit tekemään. :shock:
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

karra kirjoitti:....kuten huomaat täälä täytyy kehua Wagneria,niin viestitkin säilyy :D
Asiallisesta aiheesta saat moittia minua niin paljon kuin sielusi sietää.
En pidä kehuista, asiallinen arvostelu on mukavampaa, se kehittää.
8)
Vastaa Viestiin