Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
K.Karhunen
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja K.Karhunen »

Marsalkka kirjoitti:
K.Karhunen kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti: Ja fakta on, että joku ansaitsee kuolemansa, koska oli koulukiusaaja?
Yhtäläisesti: ansaitseeko koulukiusattu kuolemansa?
Ei tietenkään. Siksi minä en esitäkään niin lapsellisia vihjailuja, että joku ansaitsisi kuolemansa koulukiusaamisen takia.
Tässä tapauksessa kiusaaminen on kuitenkin fakta eikä vihjailu.
Viimeksi muokannut K.Karhunen, La Tammi 03, 2009 11:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

K.Karhunen kirjoitti:
joey kirjoitti: Ja minä en usko, että ne tuhannet/miljoonat kiusatut selviytyvät kokemastaan siksi, että olisivat kotikasvatuksensa kautta oppineet halveksumaan ihmisyyttä. Vai mitä tarkoitit?
Mietippä sitä, mitä näiden kiusaajien kotona on tehty, kun olemme käyneet asiasta aikoinaan keskustelemassa. Ei yhtään mitään. Siinä sitä on opetettu lapsille arvomaailmaa kerrakseen.
Minä puhuin kiusatuista. Että on tuhansia ja miljoonia kiusattuja, jotka selviävät kokemuksistaan surmaamatta lukuisia ihmisiä. Siihen sinä vastasit, että arvomaailma järkkyi pojallasi, koska hän sai kotikasvatuksen vastaisesti huomata ihmisten kohtelevan väärin. Minä puolestani olen sitä mieltä, että muutkin kiusatut ovat kyllä joutuneet huomaamaan saman asian.

Mitä tulee kiusattujen ja kiusaajien vanhempien reaktioihin, on minusta oletettavaakin että kiusaajien vanhemmat eivät usko lapsensa tehneen mitään. Ei yllätä yhtään. Kuten olen aiemmin sanonut, vanhempien on tunnetusti vaikea myöntää oman lapsensa toimivan väärin. Enpä ole koskaan kuullut yksistäkään kiusaajan vanhemmista, jotka olisivat ottaneet uutiset jälkikasvunsa käyttäytymisestä asiallisesti vastaan. Eräs opetustyössä toimiva tuttavani oli saanut niskoilleen syytökset valehtelusta ja tahallisesta mustamaalaamisesta, kun oli tuonut kiusaamisen kiusaajan vanhempien tietoon.

edit: koodit kuntoon...
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

K.Karhunen kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
K.Karhunen kirjoitti: Yhtäläisesti: ansaitseeko koulukiusattu kuolemansa?
Ei tietenkään. Siksi minä en esitäkään niin lapsellisia vihjailuja, että joku ansaitsisi kuolemansa koulukiusaamisen takia.
Tässä tapauksessa kiusaaminen on kuitenkin fakta eikä vihjailu.
Tätä en epäilekään. Olen vain sitä mieltä, että kiusaaja tai kiusattu ei ansaitse väkivaltaista kuolemaa siksi että on kiusaaja tai kiusattu. Oletko sinä eri mieltä?
Viimeksi muokannut Marsalkka, La Tammi 03, 2009 12:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
K.Karhunen
Jack Taylor

joey kirjoitti:
K.Karhunen kirjoitti:
joey kirjoitti: Ja minä en usko, että ne tuhannet/miljoonat kiusatut selviytyvät kokemastaan siksi, että olisivat kotikasvatuksensa kautta oppineet halveksumaan ihmisyyttä. Vai mitä tarkoitit?
Mietippä sitä, mitä näiden kiusaajien kotona on tehty, kun olemme käyneet asiasta aikoinaan keskustelemassa. Ei yhtään mitään. Siinä sitä on opetettu lapsille arvomaailmaa kerrakseen.
Minä puhuin kiusatuista. Että on tuhansia ja miljoonia kiusattuja, jotka selviävät kokemuksistaan surmaamatta lukuisia ihmisiä. Siihen sinä vastasit, että arvomaailma järkkyi pojallasi, koska hän sai kotikasvatuksen vastaisesti huomata ihmisten kohtelevan väärin. Minä puolestani olen sitä mieltä, että muutkin kiusatut ovat kyllä joutuneet huomaamaan saman asian.

Mitä tulee kiusattujen ja kiusaajien vanhempien reaktioihin, on minusta oletettavaakin että kiusaajien vanhemmat eivät usko lapsensa tehneen mitään. Ei yllätä yhtään. Kuten olen aiemmin sanonut, vanhempien on tunnetusti vaikea myöntää oman lapsensa toimivan väärin. Enpä ole koskaan kuullut yksistäkään kiusaajan vanhemmista, jotka olisivat ottaneet uutiset jälkikasvunsa käyttäytymisestä asiallisesti vastaan. Eräs opetustyössä toimiva tuttavani oli saanut niskoilleen syytökset valehtelusta ja tahallisesta mustamaalaamisesta, kun oli tuonut kiusaamisen kiusaajan vanhempien tietoon.

edit: koodit kuntoon...
Vielä kun mietit sitä hetken että kiusaamista on niin monentyyppistä. On lievempää ja on sitten sitä vähemmän lievää. Ja riippunee myös siitä miten kauan se jatkuu. Sitäpaitsi, ihmiset ovat erilaisia. Pekka oli hyvin herkkä nuori. Kuten sanottu, en hyväksy kouluampumisia. Mutta en myöskään hyväksy sitä, että asioista perilläolemattomat kirjoittelevat ihan mitä sattuu. Toista vuotta on jo mennyt miettiessä, että miksi. Eikä tunnu helpottavan. Syitä on tiedossa ja ne eivät ole arvailua niin kuin niin monella eri forumeissa. Tämä tälläerää. Enempää en tätä joutavanpäiväisyyttä jaksa.
Viimeksi muokannut K.Karhunen, La Tammi 03, 2009 12:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marsalkka
Horatio Caine

Vastaisitko kuitenkin vielä tähän:
Olen vain sitä mieltä, että kiusaaja tai kiusattu ei ansaitse väkivaltaista kuolemaa siksi että on kiusaaja tai kiusattu. Oletko sinä eri mieltä?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
K.Karhunen
Jack Taylor

Marsalkka kirjoitti:Vastaisitko kuitenkin vielä tähän:
Olen vain sitä mieltä, että kiusaaja tai kiusattu ei ansaitse väkivaltaista kuolemaa siksi että on kiusaaja tai kiusattu. Oletko sinä eri mieltä?
Vastasin siihen jo edellisessä.
Marsalkka
Horatio Caine

K.Karhunen kirjoitti:
Ahaa, juu! Kiitos! Olet näköjään kanssani samaa mieltä siitä, että kiusaaja tai kiusattu ei ansaitse väkivaltaista kuolemaa siksi, että on kiusaaja tai kiusattu.
K.Karhunen
Jack Taylor

Marsalkka kirjoitti:
K.Karhunen kirjoitti:
Ahaa, juu! Kiitos! Olet näköjään kanssani samaa mieltä siitä, että kiusaaja tai kiusattu ei ansaitse väkivaltaista kuolemaa siksi, että on kiusaaja tai kiusattu.
Tuosta vielä:

http://www.youtube.com/watch?v=WysOKigVZXc

Hyvää Uuttavuotta kaikille
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

K. Karhunen kirjoitti
Kiusaajan vanhemmat eivät usein todellakaan ota onkeensa, jos kiusatun vanhemmat yrittävät asiallisella keskustelulla ja kiusaamisen paljastamisella päästä yhteisymmärrykseen niin, että asiaan voitaisiin vaikuttaa (jos halua olisi). Sitä halua ei oikeasti löydy.

Omaa kokemusta on. Tytön kiusaajat eivät lopettaneet vanhempien ja opettajan välisistä lukuisista keskusteluista huolimatta, joten meidän oli siirrettävä tyttö toiseen kouluun, mikä onneksi erinäisillä vaivalloisillakin järjestelyillä (mm. itse kuljetettava kouluun aina, välimatka pitkä) oli mahdollista. Aina ja kaikkien kohdalla tällaiset järjestelyt eivät tule kysymykseen.

Valitettavasti omiin kokemuksiini nojaten en usko, että koulukiusaamisasiaa saadaan tulevaisuudessakaan hallintaan. Kiusaamista on niin monenlaista, piiloista, ja sen hyväksyvät asenteet vallitsevat kodeissa yhä edelleen. Mitään muutosta ei ole oikeasti tapahtunut näiden tragedioiden jälkeen. Kiusaaminen hyväksytään edelleen, ja monet vanhemmat jopa pitävät lastaan vahvana ja menestyvänä, kun tämä on kiusaajan roolissa.
Nothing is quite what it seems
Marsalkka
Horatio Caine

K.Karhunen kirjoitti:
Tuosta vielä:

http://www.youtube.com/watch?v=WysOKigVZXc
On hyvä muistaa yleensäkin rikollisia kauhistellessa ja heille mitä hirvittävimpiä tuomioita toivoessa, että hekin ovat olleet lapsia ja jossain vaiheessa jotain on mennyt syystä tai toisesta pahasti pieleen (ainakin useimmissa tapauksissa).

Hyvä biisi (esiintynyt mainiossa elokuvassa), jonka sanatkin sopivat aiheeseen.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Tee itsestäsi vahva tekemällä toisesta heikko...

Maybrick, kirjoitit asiaa. Tuollaista se usein on kiusaamistapauksissa. Mietin, että kuinka paljon paremmin asioita yleensä saataisiin hoidettua, jos se keskusteluyhteys uskallettaisiin vanhempienkin kesken säilyttää avoimena molempiin suuntiin.. Miksi pitää olla niin täydellinen, ettei omassa toiminnassa tai omassa lapsessa saa olla yhtään säröä? Onkos meillä sellainen yhteiskunnallinen ilmapiiri, että kaiken pitää olla ulospäin hyvin? Pitää menestyä, olla omaisuutta, status mahdollisimman korkea, näyttää hyvältä, pärjätä kaikessa, ja ennenkaikkea ajatella sillä kaavalla, joka on hyväksyttävä yleisesti? Saako ajatella toisin, saako pitää muusta kuin trendivaatteista? Muusta kuin listamusasta? Kaikesta sellaisesta, mikä ei olekaan "pop" taikka "hot"?

Ja tosiaankin kuten Marsalkkakin tuossa jo totesi, ovat kaikki tappajat olleet joskus lapsia.

Pekka- Eric Auvinen oli vanhemmilleen niin paljon muuta, kuin tappaja. Enimmäkseen olikin sitä kaikkea muuta. Jonkinlaista moralisointia ja arvostelua olen havainnut esim. juuri tuosta isän laittamasta muistovideosta, miksi se olisi paha asia? Vanhemmilleen Pekka- Eric oli niin paljon muuta..

Eivät he voi lakata rakastamasta lastaan. Se vain ei käy niin. He varmasti ikävöivät lastansa ihan yhtä paljon, kuin kaikkien toistenkin kuolleiden omaiset ikävöivät rakkaitaan.
Michaelm
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Michaelm »

Niin, tuohon Pekan elämään 18 vuoteen mahtuu aika paljon muutakin kuin se viimeinen puoli tuntia. Ei siis voitane olettaa, että tuo muu aika unohdettaisiin. Kaikista vähiten tätä voidaan odottaa hänen vanhemmiltaan.
Sweeney
Alokas

Viesti Kirjoittaja Sweeney »

Surevat lastaan varmasti vähintään yhtä paljon kuin muutkin lapsensa menettäneet. Mä ajattelen, että kärsivät surua ja tuskaa niin paljon enemmänkin kuin uhrien vanhemmat, sillä uhrien vanhemmat voivat syyttää jotain toista surustaan ja menetyksestään, mutta entäs surmaajan vanhemmat? Syyttävät itseään mahdollisesti oman lapsensa sekä muiden lasten kuolemasta. Kestävät kaikki syytökset ja muut, mutta ei varmasti ole vanhemmalle helppo syyttää lastaan tapahtuneesta. Vaikka se tämän syytä olisikin täysin, niin ehkä sitä syytä yrittää hakea ulkopuolelta, kun taas muiden uhrien omaiset voivat suoraan syytellä tekijää ja purkaa pahaa oloaan siihen. En tiedä, jokainen kokee surun eritavalla, mutta kunhan pohdin "ääneen".
-Nemo me impune lacessit-
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

^ Totta. Siinä maikkarin 45minuuttia ohjelmassa, jossa Pekka-Ericin vanhempia haastateltiin mieleeni painui erityisesti sen äidin yksi itkunsekainen lause. Lause jota ei uskoisi kenenkään äidin sanovan: "Voi kunpa Pekka olisi vain tappanut itsensä... eikä ketään muuta".
Syyllisyys muiden kuolemasta siis painoi todella kovin vanhempiakin, vaikka eivät toki olisi halunneet Pekankaan kuolevan.
"Yöperho on koteloitunut"
Pertti Luukkonen
Nikke Knatterton
Viesti:

KOULUAMPUMISIIN LIITTYVÄÄ KIRJALLISUUTTA (re:)

Viesti Kirjoittaja Pertti Luukkonen »

-
KOULUAMPUMISIIN LIITTYVÄÄ KIRJALLISUUTTA:

Fast, Jonathan (2008): Ceremonial Violence. A Psychological Explanation of School Shootings. Woodstock & New York: The Overlook Press. - 333 p.

"Krp Jokela tiivistelmä". google.

Newman, Katherine S., Cybelle Fox, David J. Harding, Jal Mehta, & Wendy Roth (2004): Rampage. The Social Roots of School Shootings. New York: Basic Books. - xvi + 399.

Luukkonen, Pertti (2008): Jokelan aikataulu. Sisältää kuvia ja karttoja sekä kirjallisuuden ja lähteet. Painopaikka Helsinki: Nord Print Oy. Helsinki: Psykopatologia. - 14 (A4) s. - 1. koulusurmat, 2. kriminaalipsykologia, 3. media.

Raittila, Pentti, Katja Johansson, Laura Juntunen, Laura Kangasluoma, Kari Koljonen, Ville Kumpu, Ilkka Pernu & Jari Väliverronen (2008): Jokelan koulusurmat mediassa. Journalismin tutkimusyksikkö. Tampereen yliopisto. Sarja A (tutkimuksia) 105/2008. - "Jokelan koulusurmat mediassa". google.

Särkelä, Jussi (2008): Koulumurhat. Pamfletti. Barrikadi-sarja No 6. Helsinki: WSOY. - 252 s.
.
Vastaa Viestiin