Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Blues kirjoitti: Itse olen taipuvainen edelleen uskomaan, että sakset on vartavasten passin tuhoamista varten hankittu.
Hyvä pointti; passin kannet ja sivut voi kyllä repiä käsinkin, mutta sen olennaisimman osan eli henkilötietosivun tuhoamiseen tarvitsee jo väkisinkin jotain terävää.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

joey kirjoitti:
Blues kirjoitti: Itse olen taipuvainen edelleen uskomaan, että sakset on vartavasten passin tuhoamista varten hankittu.
Hyvä pointti; passin kannet ja sivut voi kyllä repiä käsinkin, mutta sen olennaisimman osan eli henkilötietosivun tuhoamiseen tarvitsee jo väkisinkin jotain terävää.
Mistähän naisparka olisi ne sakset ostanut? Asemaltako?
Suoraan sanoen minusta vaikuttaa koko naisen vaatetus ja muu mukana ollut kama lavastukselta. Kuinka paljon niitä passinpalasia mahtoi löytyä? Ja mitä olikaan siinä asemalta löydetyssä kassissa? Onko niistä tavaroista mitään tietoa?
Muista lähdekritiikki!
Blues
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Blues »

No kyllähän saksia nyt saa ostaa melkein mistä vain, tai onko Orivesi jotenkin poikkeuksellisen vanhoillinen paikkakunta, ettei siellä saksiakaan myydä? Jostainhan ne vesipullotkin on ostettu.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Noita
Alokas

Viesti Kirjoittaja Noita »

Jos on tarkoituksella mennyt päättämään päivänsä, on kaikki tarpeellinen varmasti hankittu jo etukäteen. Eikä enää ostettu mitään Orivedeltä.
Onko saksien ostosta jotakin todistetta, vai onko kenties olleet vanhat??
Blues
Rico Tubbs

Tietääkseni minkäänlaista mainintaa saksien iästä ei ole olemassa. Saatan toki olla väärässä.

Jotenkin se, että Orivedelle olisi vartavasten itseään tappamaan mennyt ei kuullosta järkeenkäyvältä.

Helpommalta tuntuisi ajatella, että Orivedellä on se viimeinen niitti tullut eteen ja on näin ollen päättänyt surmata itsensä. Kuten tuolla edellisellä sivulla kirjoittelin.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

skoone kirjoitti: Mistähän naisparka olisi ne sakset ostanut? Asemaltako?
On esimerkiksi lainannut asemalta saadakseen nopeasti tuhottua passinsa ja sitten jättänyt palauttamatta.
Blues
Rico Tubbs

Niin, sakset voi olla ostetut, lainatut, varastetut tai ihan aina kassinpohjalla kulkeneet.

Olen kovasti monen muun ohella ihmetellyt, ettei minkäänlaista kasvokuvaa ole julkaistu.
Mahtaisikohan johtua siitä, että metsän eläimistö on käynyt helpolla saaliilla?
Pelkästään varikset saavat aikaan aika järkyttävää jälkeä nopeastikin.
Mahdollistahan toki on myös isompien petojen tuhot, jolloin ei välttämättä ole edes kasvojen luustoa jäljellä kuvaa varten.

Eikä tarvii olla kuin koira. Isompi koira tekee nopeasti selvää isosta sianpäästä. Jäljelle jäävät kuitenkin hampaat.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Blues kirjoitti:Niin, sakset voi olla ostetut, lainatut, varastetut tai ihan aina kassinpohjalla kulkeneet.

Olen kovasti monen muun ohella ihmetellyt, ettei minkäänlaista kasvokuvaa ole julkaistu.
Mahtaisikohan johtua siitä, että metsän eläimistö on käynyt helpolla saaliilla?
Pelkästään varikset saavat aikaan aika järkyttävää jälkeä nopeastikin.
Mahdollistahan toki on myös isompien petojen tuhot, jolloin ei välttämättä ole edes kasvojen luustoa jäljellä kuvaa varten.

Eikä tarvii olla kuin koira. Isompi koira tekee nopeasti selvää isosta sianpäästä. Jäljelle jäävät kuitenkin hampaat.
Siinä kuuluisassa aamulehden artikkelissa kyllä todettiin näin:

Osa kasvoista on pitkästä mahallaan olosta ja kiveen painautumisesta valkoinen, osa sinertävänpunainen. Hampaiden välit ovat täyttyneet kuivuneella verellä.

Mikäli kasvojen luusto olisi ollut rikkoutunut tai niissä olisi näkynyt raatelunjälkiä, niin olettaisin että noin silmiinpistävästä ja tunnistukseen merkittävästi vaikuttavasta asiasta olisi myös mainittu jotain.
Blues
Rico Tubbs

Niin niin, mutta joku syyhän sille pitää olla ettei kuvaa, ei minkäänlaista, ole julkituotu, eikö?

Pirkule kun tämä asia vaivaa.
Sijaltainen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Blues kirjoitti:Niin niin, mutta joku syyhän sille pitää olla ettei kuvaa, ei minkäänlaista, ole julkituotu, eikö?

Pirkule kun tämä asia vaivaa.
Itsekin olen ihmetellyt tuota haluttomuutta havainnekuvan tekoon. Lieneekö syynä raha, Suomessa noille tuntemattomille ruumiille etsitään henkilöllisyyttä niin harvoin, että alan osaamista meiltä ei löydy, ja ulkomailta ostettuna kuva maksaisi liikaa pienen paikkakunnan poliisille?

Kun tässä tapauksessa ei epäillä rikosta, niin henkilöllisyyttä etsitään vähän niinkuin säästöbudjetilla?
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Blues
Rico Tubbs

Raha voipi olla mahdollinen syy, mutta uskoisin että ihan muutama mukaeltu luonnos edes olisi ollut mahdollista tehdä.
Kuten joku jo tuolla mainitsikin niin pelkästä kallon muodosta, silmien sijainnista, poskipäistä ja muista pienistä osioista voisi saada edes suuntaa-antavan luonnoksen.

Vaatetus on kuitenkin sen verran uutta että uskaltaisin melkein uskoa kassin olevan ainut vanhempi tavara ja sen tunnistaminen on kyllä ihan herrassa.

Jotenkin vain tuntuu ikävältä, että kaikkia mahdollisuuksia ei käytetä.

Taidanpa huomenissa laatia pienen kirjelmän asiaa koskien. Ei se mitään ota jos ei annakaan.
miinushka
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Blues kirjoitti: Taidanpa huomenissa laatia pienen kirjelmän asiaa koskien. Ei se mitään ota jos ei annakaan.
Kerrohan sitten saatko jotain poliisista irti (oletan siis että kirjelmäsi lähtee poliisille?)!
Mun on pitänyt tehdä sama homma useampaan otteeseen, mutta aina on olevinaan jotain tärkeämpää, ettei ehdi.
On kanssa ollut mielessä, että voisi jopa itsekin koittaa jotain hahmotella, mutta vähän on vaikea toimia ilman minkäänlaisia mittoja/kuvaa tms. Uskoisin että vaikkapa tältä foorumilta (ja muualtakin) olisi kyllä löytynyt/löytyisi joku, joka osaisi hahmottaa tämän tuntemattoman naisen piirteet edes sinnepäin, mikä helpottaisi kyselyitä myös ulkomailta.

Ja jos julki annetut tiedot pitää paikkansa, niin tuon kuntoisesta kalmasta ei liene edes mahdotonta olisi ollut amatöörinkään tehdä luonnosta (siis viitaten siihen, ettei ole annettu tiedonantoa raateluista tms), jos ei kuollut ihminen hirvitä ja kynä pysyy kädessä. ;)

Todennäköisesti tosiaan määrärahat on syynä, ettei kasvorekonstruktioon ole ryhdytty (ja myöskin se, että asiaan ei epäillä liittyvän rikosta, kuten joku jo mainitsi), mutta aivan varmasti joku olisi hahmotellut kasvonpiirteet ihan vapaaehtoistyönäkin, jos asiaan olisi viitsitty käyttää poliisin puolelta hieman enemmän viitseliäisyyttä.

Tietenkään kukaan meistä ei voi olla täysin varma, että tuollaista piirrosta ei olisi tehty, mutta perustan olettamukseni siihen, että todennäköisesti tuollainen luonnos olisi annettu julkiseen levitykseen, jos sellainen olisi.
Valokuvat vainajasta lienee otettu(?), mutta ymmärrän kyllä täysin, ettei niitä anneta julki kaikkien heikkohermoisten katseltavaksi :)

Jään kyllä jännityksellä odottelemaan tuleeko Bluesin kirjeeseen vastausta ja sitä mitä siellä sanotaan, jos Blues valaisee asiaa meillekin. :)
Quis custodiet ipsos custodes?
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

miinushka kirjoitti:
Mariangel kirjoitti: Missä tämä hautausmaa on? En ole sitä vieläkään hoksannut..
Oriveden hautausmaa
http://www.02.fi/kartta-haku/FI/35300+Orivesi/kirkkotie
Eikös tämä vainaa ole Tampereen Yliopistollisen Keskussairaalan kylmiössä lappu varpaassa seuraavat noin 10 vuotta ellei henkilöllisyys sitä ennen selviä? Vasta sitten kuolleeksi julistaminen on maamme lakien mukaan mahdollista. Tosin en itsekään tiedä miten tuntematon julistetaan kuolleeksi.

Tästä on sanottu ketjussa aiemminkin mutta kun aina vaan tuntuu riittävän näitä hönöjä jotka aloittavat jo käydyn keskustelun yhä uudelleen... :evil:
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Luupää kirjoitti: Eikös tämä vainaa ole Tampereen Yliopistollisen Keskussairaalan kylmiössä lappu varpaassa seuraavat noin 10 vuotta ellei henkilöllisyys sitä ennen selviä? Vasta sitten kuolleeksi julistaminen on maamme lakien mukaan mahdollista. Tosin en itsekään tiedä miten tuntematon julistetaan kuolleeksi.

Tästä on sanottu ketjussa aiemminkin mutta kun aina vaan tuntuu riittävän näitä hönöjä jotka aloittavat jo käydyn keskustelun yhä uudelleen... :evil:
Näin ainakin on uutisoitu 6.11.2008:

Oriveden tuntematon vainaja haudattiin

Oriveden tuntematon naisvainaja on haudattu. Hänet haudattiin torstaina Pirkanmaalla sijaitsevan Oriveden hautausmaalle. Siunauksen toimitti paikallisseurakunnan pappi. Arkun kantajina olivat poliisin palvelutoimiston poliisit ja vartija.

Tuntemattomaksi jäänyt nuorehko nainen löytyi kuolleena metsästä Orituvan liikenneaseman läheltä huhtikuussa 2007. Hänellä ei ollut mukanaan henkilöllisyyspapereita tai esineitä, joista hänet olisi voitu tunnistaa. Vainajan henkilöllisyys tai kansallisuus ei selvinnyt poliisitutkinnassa.

- http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=762735

Olettaisin, että DNA:t ym. olennaiset tiedot on kuitenkin pantu jemmaan mahdollisia tulevia mätsejä ajatellen.
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Jaaha, eli metsään menin ja raikkaasti ja perusteellisesti!

Hauta lienee sitten jossain muukalaisosastossa jonkinlaisella "yhteisellä alueella" ilman omaa kiveä tai ristiä tai muuta vastaavaa.

Nyt mennään vähän kauas mutta tuntemani merimies lähti vuosia sitten vapaa-ajallaan uiskentelemaan Japanissa ja kulkeutui merivirran viemänä niin kauas maasta ettei jaksanut enää uida takaisin ja kuolemantapauksesta kertonut suruviesti oli tosiasia.

Hän lepää nyt Tokion muukalaisten hautausmaalla.

Niin että jos täällä koto-Suomessa on jokin vastaava systeemi niin hautaa kannattanee etsiä tuontyyppisestä kolkasta hautausmaata.

Ellen nyt sitten taas puhu tahtomattani pötyä.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
Vastaa Viestiin