Esa Gee kirjoitti: Ti Elo 11, 2026 4:41 pm
olenoikeassa kirjoitti: Ti Elo 11, 2026 3:39 pm
No ei ole pakollisia esimerkiksi minun veljeni traktoreissa. (Joista yksi on minun entinen,)
Tästä löytyy ihan valtioneuvoston asetus.
Jos työkoneessa turvakaari tai turvakehikko, on vyö silloin oltava. Sillä tavalla ihan ymmärrettävä, että tuollaisessa tapauksessa voi kaatumistilanteessa liukua koneen alle.
Mikä umpinainen turvaohjaamo, niin vyön käyttö ei pakollista
( turvaohjaamo = kestää koneen kaatamisen tai ympäripyörähtämisen ).
Traktorin turvaohjaamo kehitettiin suojaamaan kuljettajaa hengenvaarallisilta kaatumisonnettomuuksilta. Suomessa astui heinäkuussa 1969 voimaan maailman ensimmäinen turvaohjaamopakko yli 500 kiloa painaville traktoreille. Aluksi peltihytit toimivat meluisina kaikukoppina, mutta vuoteen 1971 mennessä Valmet 502 mullisti kehityksen laskemalla melutason alle 85 desibelin.
Turhaan luennoit minulle traktoreista. Tiedän varmasti enemmän niistä kuin sinä.
Mainitsemaasi asetusta kosklen traktoreita ei ole olemassa. Sen sijaan määräykset löytyy tieliikennelaista.
Turvavyöstä traktorissa:
- Vuodesta 2016 alkaen kaikissa EU-alueella myytävissä ja tyyppihyväksyttävissä
uusissa traktoreissa on pitänyt olla tehdasasennettu turvavyö.
- Suomen tieliikennelaki muuttui kesäkuussa 2020. Silloin astui voimaan sääntö, että olemassa olevaa turvavyötä on pakko käyttää – riippumatta traktorin vuosimallista,
jos sellainen traktoriin on asennettu.
-Poikkeus: Turvavyön käyttövelvollisuus
ei koske (tieliikennelain 93 pykälän mukaan):
1) ajoneuvoa hitaalla nopeudella kuljettavaa postin, sanomalehtien tai muiden useaan paikkaan jaettavien tavaroiden jakajaa eikä jätteiden tai muiden useasta paikasta kerättävien tuotteiden kerääjää, jos turvavyön käyttämisestä on kuljettajalle tai matkustajalle huomattavaa haittaa;
2 )traktorin eikä moottorityökoneen kuljettajaa eikä matkustajaa silloin, kun turvavyön käytöstä on haittaa ajoneuvolla tehtävässä työssä;
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2 ... _5__sec_90
_________________________________________________________________________________
Viimeksi porttikiellon saaneet:
NeroKatti – syy: viikon selviämiskuuri, porttikielto päättyy: 2026-08-16 08:46:10