Tämä on itsellekin tuttu, ja vaikka en ole mikään vaniljan kovin fani (usein maku liian keinotekoinen tai imelä, tai koostumus liian vetinen) niin tästä tykkäsin! Lakun maku oli 4/5, vanilja 3/5.
Kesän parhaat jäätelömaut!
Re: Kesän parhaat jäätelömaut!
Muakaan ei haittaa.AlsSie kirjoitti: Ke Elo 12, 2026 5:47 am Ei haittaa OT mitään, päinvastoin.Jos tästä olisi apua mulle ja/tai sulle tai muille. Oletko löytänyt mitään toimivaa ruokaa tai ruokavaliota tai keinoja, ja oletko ajatellut käydä ruoka-aineallergiatestissä? Kysyn kun itse olen juuri näiden asioiden äärellä, Fodmappia juu mutta silti oireilua, nyt yritän rauhoittaa ruuansulatusta ns. puurolinjalla, heräämisen jälkeen kaurapuuroa ja gluteenitonta leipää päällysteineen ja uuniohrapuuroa nakeilla ja mustikoilla ilta/päiväruuaksi, iltapalana kreikkalaista jugurttia, ja mietin että pitäisi varmaan mennä (maksaa ja on matkaa) ruoka-aineallergiatestiin.
Sitten jos tämä onkin "toiminnallista häiriötä" eikä allergiaa, niin mitäpä sitten. Ruokien jälkeen lähtee sillain kiertämään mahassa, ilmavaivoja, kipuilua, painetta ylavatsaan, vaikuttaa kokonaisvaltaiseen vointiin, tekee usein vaikeaa oloa jopa ihan heräämisestä yön kynnykselle asti. Nytkin jouduin lopulta makaamaan tyynyjen kanssa lattialla. Kuulostaako samantyyppiseltä?
Välillä popsin "I say"- Ibs-kapseleita, Silicea-geeliä ja Pepcidia menee päivittäin (Pepcid auttaa myös jos kyse histamiinihommasta). Haluaisin vaan olla normaalisti. Usein on jo heräämisen jälkeen maha oireileva, ja siitä sitten tosiaan jatkuu. Gastroenterologeilla käyty, ei apua, kun tähystyksissä ei ollut mitään, helikokin katsottu. Muutakin oiretta on, hermosto ei tykkää tällaisesta, puhutaankin vatsa-aivot-yhteydestä. Stressiä ei voi elämäntilanteesta enempää purkaa, se on tämä olo, mikä tekee enimmän stressin. Kun saisi voinnin kuntoon, niin hurraa. "Reset"tiin vaan koko järjestelmä.![]()
Multa on testattu allergiat, keliakia, laktoosi-intoleranssi ja mitkä muut, tehty tähystyksetkin. Lääkärien mielestä on sappirakon poiston jälkitila ja ibs.
Oon jättänyt kokonaan pois maitotuotteet joitain juustoja lukuun ottamatta (oltermanni, feta ja jotkut "salaattijuustot", parmesaani, cheddar, manchego, jotkut sini- ja valkohomejuustot), mutta en syö näitä läheskään viikoittain, en edes kuukausittain. Sipulit, pavut, herneet, kaalit, voimakkaat mausteet on no-no, mutta joskus harvoin syötyinä saattaakin tulla joku oireeton kerta. Jätskeistä on ollut monta päivää taukoa, mutta niistä ei loppujen lopuksi mitään suuria pulmia tullut edes. Yleinen ällötys vain.
En juo siis maitoa, en edes kaura- tai mantelimaitoa ja, mikäli ruokaan tulee kermaa, ostan kauraversion. Oon jo ajat sitten vaihtanut tavalliset liemikuutiot Reformin gluteenittomiin liemijauheisiin. En syö tällä hetkellä oikeastaan ollenkaan leipää, mutta oon kokeillut palata pastan ja perunan syömiseen ja, vaikka jotain oireita tuleekin, näitä toistaiseksi ehkä siedän (vaikka kyllähän esim. turvotus on hiton viheliäinen vaiva). Myöskään vaikkapa suklaata mun vatsa ei siedä, mutta onneks en juurikaan edes tykkää siitä. Viimeisinä aikoina join enää yhden kupin, tai no mukin
Kesälomalla mun syöminen huononee aina entisestään ja, jos saisin valita niin pitäisin vaan uudet perunat ja kalan, hedelmät (melonit, omena, ananas, banaani), puurot (puhtaasta kaurasta, myös tuorepuuro), marjat, pähkinät, sokerittomat mehukeitot ja kaurajogurtit.
Rakastan salaatteja ja joskus jo ennen tätä kaikkea vatsavammaisuutta olin jo ajatellut, että en syö enää muuta kuin salaatteja, ehkä patonkia, mutta sisätautilääkäri (ja muu hankkimani tieto) sanoi, että se on monille just iso ongelma, koska salaatit sulaa huonosti. Samainen lääkäri sanoi myös, että monien aikuisten ongelma ei ole laktoosi-intoleranssi (multa sekin on tutkittu), vaan se ettei suolisto pilko maitoproteiinia.
Vaikuttaa siltä, että siedän parhaiten erilaisia hyvin kypsennettyjä uunivuoka -ruokia esim. pastavuoat, kiusaukset, punajuurivuoka, muut juuresvuoat lihalla(poro/hirvi/kana) ja fetallakin, joskus aurajuustollakin, uunilohi pelkiltään tai max. kaurakermalla. Yleensä teen näitä juustollisia versioita kuitenkin vain viikonloppuisin tai muilla vapailla.
Iso ongelma on se, että niitä oireettomia kertoja tulee kyllä, harvakseltaan, mutta niitä ei voi ennustaa. Tosi rasittavaa, mutta joskus on otettava riskejä.
Loma-aikoina syön kotona mahd. tarkasti, jotta vatsa kestää paremmin kyläilyiden ruoat. En tod kehtaa vaatia niukan ruokavalioni mukaisia ruokia, vaikka jotkut kokemukseni mukaan kehtaa vähän liiankin hyvin.
Oi voi, paljon olis vielä asiaa näistä, mutta lopetan nyt tässä vaiheessa tähän, kun tätä tekstiä taas vaan tulee.
Edit. Yksi lisäys: paprika, tomaatti ja siemenistä tehdyt salaattisekoitukset on myös pitänyt jättää ihan minimiin eli ei edes kuukausittain. Hiton ärsyttävää.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
-
Huutaja Jaana
- Sherlock Holmes
Taidamme molemmat olla yhtä vatsavammaisia. Rasvaisimmat juustot olen jättänyt pois, kuten myös valkoiset leivät (paahtoleivät, baguetit ja ciabatat). En juo maitoa, vaan kauramaitoa. Paprikaa, tomaatteja, linssejä, herneitä tai maissia en voi syödä kun eivät sula kunnolla. Joskus tosiaan syön jätskiä tai teen juustomakaroonia tai kreikkalaisen salaatin, ja seuraava yö on sitten tuskainen. Mulla IBS, vehnäproteiinin allergia sekä laktoosi-intoleranssi.Bird kirjoitti: To Elo 13, 2026 9:22 pm Vaikuttaa siltä, että siedän parhaiten erilaisia hyvin kypsennettyjä uunivuoka -ruokia esim. pastavuoat, kiusaukset, punajuurivuoka, muut juuresvuoat lihalla(poro/hirvi/kana) ja fetallakin, joskus aurajuustollakin, uunilohi pelkiltään tai max. kaurakermalla. Yleensä teen näitä juustollisia versioita kuitenkin vain viikonloppuisin tai muilla vapailla.
Cherry Garcia on/oli ihana! Ne muut mielestäni ällönmakeita.
Liityn klubiin. Tuntuu vaan silti, että olen yhä tästä ihan pihalla. En syö myöskään rasvaisimpia juustoja enkä valkoisia leipiä. Vältän rasvaisia ruokia. Yritän muistaa Fodmapin. Laktoositonta maitoa juon.manearia kirjoitti: Pe Elo 14, 2026 4:42 pmTaidamme molemmat olla yhtä vatsavammaisia. Rasvaisimmat juustot olen jättänyt pois, kuten myös valkoiset leivät (paahtoleivät, baguetit ja ciabatat). En juo maitoa, vaan kauramaitoa. Paprikaa, tomaatteja, linssejä, herneitä tai maissia en voi syödä kun eivät sula kunnolla. Joskus tosiaan syön jätskiä tai teen juustomakaroonia tai kreikkalaisen salaatin, ja seuraava yö on sitten tuskainen. Mulla IBS, vehnäproteiinin allergia sekä laktoosi-intoleranssi.Bird kirjoitti: To Elo 13, 2026 9:22 pm Vaikuttaa siltä, että siedän parhaiten erilaisia hyvin kypsennettyjä uunivuoka -ruokia esim. pastavuoat, kiusaukset, punajuurivuoka, muut juuresvuoat lihalla(poro/hirvi/kana) ja fetallakin, joskus aurajuustollakin, uunilohi pelkiltään tai max. kaurakermalla. Yleensä teen näitä juustollisia versioita kuitenkin vain viikonloppuisin tai muilla vapailla.
Bird. Olisiko sulla johonkin mieleiseesi, hyväksi mahalle havaittuun hyvin kypsennettyyn uunivuokaruokaan reseptiä (ei kanapohjaiseen) ? Minun puolesta voit, jos jaksat, jakaa vaikka kaksikin reseptiä! Mielellään otan vinkkejä vastaan. Olen nyt puurolinjalla (kts. alempi osio, reseptivinkki) enkä ole järin hyvä laittamaan ruokia. Jospa uunivuokaruuat kävisivät tännekin. Pitkät postaukset eivät ylipäätään haittaa, itsekin kirjoitan joskus pitkälti.
Manearia. Jos tulee jokin hyvä resepti sinullakin mieleen, niin laita vaan ketjuun. Itsellä ei ole muuta reseptiä kuin uuniohrapuuro tällä hetkeä. Se on helppo valmistaa: 2 dl Eloveenan rikottuja ohrasuurimoita, 1/2 tl suolaa, 1,4 litraa
maitoa (laitan laktoosittomana) ja vuoka uuniin 175 asteeseen 2 tunniksi, valmista.
Viimeksi muokannut AlsSie, La Elo 15, 2026 2:28 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mahdollisesti näin.
Niin taitaa olla. En ole enää niitä ostanut, kun tuli heidän jäätelöistään maha heti kipeäksi. Ovat tosiaan aika makeita, mutta kun samalle lautaselle yhdisti raikasta sorbettia, niin yhdistelmä toimi hyvin.
Mahdollisesti näin.
- Kalle-Ville
- Jessica Fletcher
Ingman Cream Kuningatar -nimistä jäätelöa tuli äsken syötyä ja se oli ihan hyvää.
Porkkana-riisipuuro sekä marjainen tattaripuuro tulevat ekana mieleen, ja näistä olen tykännyt. En yleensä seuraa reseptejä, mutta uskoisin, että Google voisi olla avuksi!AlsSie kirjoitti: La Elo 15, 2026 2:04 am Liityn klubiin. Tuntuu vaan silti, että olen yhä tästä ihan pihalla. En syö myöskään rasvaisimpia juustoja enkä valkoisia leipiä. Vältän rasvaisia ruokia. Yritän muistaa Fodmapin. Laktoositonta maitoa juon.
Bird. Olisiko sulla johonkin mieleiseesi, hyväksi mahalle havaittuun hyvin kypsennettyyn uunivuokaruokaan reseptiä (ei kanapohjaiseen) ? Minun puolesta voit, jos jaksat, jakaa vaikka kaksikin reseptiä! Mielellään otan vinkkejä vastaan. Olen nyt puurolinjalla (kts. alempi osio, reseptivinkki) enkä ole järin hyvä laittamaan ruokia. Jospa uunivuokaruuat kävisivät tännekin. Pitkät postaukset eivät ylipäätään haittaa, itsekin kirjoitan joskus pitkälti.
Manearia. Jos tulee jokin hyvä resepti sinullakin mieleen, niin laita vaan ketjuun. Itsellä ei ole muuta reseptiä kuin uuniohrapuuro tällä hetkeä. Se on helppo valmistaa: 2 dl Eloveenan rikottuja ohrasuurimoita, 1/2 tl suolaa, 1,4 litraa
maitoa (laitan laktoosittomana) ja vuoka uuniin 175 asteeseen 2 tunniksi, valmista.
Tuo uuniohrapuuro kuulostaa sen verran hyvältä, että pakko kokeilla! Kiitokset siis reseptistä!
Voi ei, noiden kanssa kai lienee vielä hankalampaa.manearia kirjoitti: Pe Elo 14, 2026 4:42 pm
Taidamme molemmat olla yhtä vatsavammaisia. Rasvaisimmat juustot olen jättänyt pois, kuten myös valkoiset leivät (paahtoleivät, baguetit ja ciabatat). En juo maitoa, vaan kauramaitoa. Paprikaa, tomaatteja, linssejä, herneitä tai maissia en voi syödä kun eivät sula kunnolla. Joskus tosiaan syön jätskiä tai teen juustomakaroonia tai kreikkalaisen salaatin, ja seuraava yö on sitten tuskainen. Mulla IBS, vehnäproteiinin allergia sekä laktoosi-intoleranssi.
Mulle on ihan luksusta, kun harvakseltaan teen ton kreikkalaisen salaatin (ilman sipulia) tai vaikka kanasalaatin, mahd. monipuolisen — lisään vaikka nektariininkin paloja vuodenajasta riippuen, Päivänsäde -oliiveja ym., vaikka sit taas jätän sen paprikan ja tomaatin pois. Joskus laitan uhalla niitäkin, mutta lopputulos on "sitä saa, mitä tilaa".
Mäkin tunnen olevani jokseenkin pihalla, jos se nyt yhtään helpottaa.AlsSie kirjoitti: La Elo 15, 2026 2:04 am Liityn klubiin. Tuntuu vaan silti, että olen yhä tästä ihan pihalla. En syö myöskään rasvaisimpia juustoja enkä valkoisia leipiä. Vältän rasvaisia ruokia. Yritän muistaa Fodmapin. Laktoositonta maitoa juon.
Tässä yksi resepti punajuurivuokaan, mutta olen itse jättänyt hunajan pois (se fruktoosi..), kerman korvannut kaurakermalla ja fetaa/aurajuustoakin laitan vain "erikoistilanteissa".
FETA-PUNAJUURIVUOKA https://share.google/GMR7ALAazNxHve05m
Tein ennen punajuurivuoan punajuuriviipaleista, mutta vaihdoin raasteeseen, koska se saattaa sulaa helpommin (omaa spekua).
Yksi hyvä on myös kaamoskiusaus, joskin siihen tulee poron tai hirvikäristystä eli kasvissyöjille ei sovi. Tosin vois kyllä kuvitella olevan hyvää ilman lihaakin.
Ootas, ulkomuistista:
N. 1 kg erilaisia juureksia
400g poron/hirvikäristystä
4 dl kaurakermaa
>halutessaan myös fetaa/aurajuustoa
Uunissa 200 astetta, vähintään tunti
Vinkki: Jos ei jaksa kuoria ja pilkkoa, niin ainakin Prismasta löytyy myös juuressuikalepussi pakasteesta, joten sellainenkin käy, isompaan annokseen 2 niitä tai 1 sellainen ja 1pss peruna-sipulisekoitusta, jos niistä ei tule pulmia tai sitten niitä vain harvakseltaan.
Joskus kehittelin muuten myös uunissa pelillä paahdetuista juureksista (välillä lisäten fetaakin) version:
N. 500g juureksia (punajuuri, porkkana, palsternakka, lanttu mistä nyt tykkää) viipaloituina kapeiksi "juurestikuiksi"
> pyörittelin oliiviöljyssä (n. 2rkl) ja suolassa (1tl)
> välillä kokeilin näihinkin hunajaa ja joitain mausteitakin, mutta hunajan jätin tosiaan muutenkin kokonaan pois ja esim. rakuuna oli niin hirvittävää, että sillä kertaa jäi syömättä koko annos.
> juuresviipaleet sitten uunin pellille (tässä vaiheessa voi lisätä esim. feta-kuutioita)
> uunissa 225 astetta, joku puolisen tuntia.
Tein muuten kerran myös pikkelöityjä porkkanasiivuja ja rakuuna pilasi nekin. IMO: rakuuna, kuten wasabikin, on iso erehdys ihmiskunnalta.
Aiemmin tein myös pikkelöityä punasipulia. Se on tosi hyvää ja sopisi hyvin ainakin salaatteihin, bageleiden ja hampurilaisten väliin, mutta hitto noitakin vatsa kestää jonkun muutaman kerran vuodessa. On tullut muutama purkki lahjoitettua läheisille.
Mä tykkään tosi paljon ruoanlaitosta ja oon niin kauan kehitellyt resepteistä oman maun mukaisia, että pitää aina haeskella mielestä näitä hetki. Kannattaa siis suhtautua näihin mun vinkkeihin siitä näkökulmasta ja lisätä näiden eteen "noin" sekä kokeilla näistä eri versioita, jos kiinnostusta riittää. Nämä määrät on myös sellaisia, että riittää muillekin ja/tai itselle useammaksikin pväksi — oma vakkaritapa arjen kiireissä, näitä, kun voi ottaa töihinkin lounaaksi.
Ohrasuurimopuuro on ihanaa, kiitti tosta vinkistä. Ehkä pitää ottaa riski ja kokeilla sitä uudestaan. Jossain vaiheessa käytin ohrasuurimoita ruokien lisukkeenakin, kunnes sekin sitten jäi.
Yksi puuroihanuus on mustikkaruispuuro uunissa (mutta sitäkin vaan harvoin, jos ollenkaan)
Onhan tää tylsää!
Edit. Lisäys: kurkkasinkin netistä löytyykö jälkimmäisille reseptejä sieltäkin. Ei samanlaisia, mutta tällaiset löytyi:
KAAMOKSEN KIUSAUS - Resepti https://share.google/T0jiYFWPtgNEhyfuF
Uunissa paahdetut juurekset | Martat https://share.google/rnGTRg98nKLiQ6X7V
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Kiitos vinkeistä, en ole kokeillut noitakaan.manearia kirjoitti: La Elo 15, 2026 3:17 pmPorkkana-riisipuuro sekä marjainen tattaripuuro tulevat ekana mieleen, ja näistä olen tykännyt. En yleensä seuraa reseptejä, mutta uskoisin, että Google voisi olla avuksi!AlsSie kirjoitti: La Elo 15, 2026 2:04 am
..
Tuo uuniohrapuuro kuulostaa sen verran hyvältä, että pakko kokeilla! Kiitokset siis reseptistä!
Mahdollisesti näin.
Paljon kiitoksia resepteistä.Bird kirjoitti: La Elo 15, 2026 5:59 pmVoi ei, noiden kanssa kai lienee vielä hankalampaa.manearia kirjoitti: Pe Elo 14, 2026 4:42 pm
Taidamme molemmat olla yhtä vatsavammaisia. Rasvaisimmat juustot olen jättänyt pois, kuten myös valkoiset leivät (paahtoleivät, baguetit ja ciabatat). En juo maitoa, vaan kauramaitoa. Paprikaa, tomaatteja, linssejä, herneitä tai maissia en voi syödä kun eivät sula kunnolla. Joskus tosiaan syön jätskiä tai teen juustomakaroonia tai kreikkalaisen salaatin, ja seuraava yö on sitten tuskainen. Mulla IBS, vehnäproteiinin allergia sekä laktoosi-intoleranssi.![]()
Mulle on ihan luksusta, kun harvakseltaan teen ton kreikkalaisen salaatin (ilman sipulia) tai vaikka kanasalaatin, mahd. monipuolisen — lisään vaikka nektariininkin paloja vuodenajasta riippuen, Päivänsäde -oliiveja ym., vaikka sit taas jätän sen paprikan ja tomaatin pois. Joskus laitan uhalla niitäkin, mutta lopputulos on "sitä saa, mitä tilaa".Ylävatsa pahimmillaan kipeä jo saman vrk:n aikana.
Mäkin tunnen olevani jokseenkin pihalla, jos se nyt yhtään helpottaa.AlsSie kirjoitti: La Elo 15, 2026 2:04 am Liityn klubiin. Tuntuu vaan silti, että olen yhä tästä ihan pihalla. En syö myöskään rasvaisimpia juustoja enkä valkoisia leipiä. Vältän rasvaisia ruokia. Yritän muistaa Fodmapin. Laktoositonta maitoa juon.
..MUTTA: sisätautilääkäri mulle sanoi, että vatsa on edelleen osaltaan suuri mysteeri lääketieteellekin, joten ei ihmekään, jos me maallikot vaikka ollaankin pihalla.
Tässä yksi resepti punajuurivuokaan, mutta olen itse jättänyt hunajan pois (se fruktoosi..), kerman korvannut kaurakermalla ja fetaa/aurajuustoakin laitan vain "erikoistilanteissa".
FETA-PUNAJUURIVUOKA https://share.google/GMR7ALAazNxHve05m
Tein ennen punajuurivuoan punajuuriviipaleista, mutta vaihdoin raasteeseen, koska se saattaa sulaa helpommin (omaa spekua).
Yksi hyvä on myös kaamoskiusaus, joskin siihen tulee poron tai hirvikäristystä eli kasvissyöjille ei sovi. Tosin vois kyllä kuvitella olevan hyvää ilman lihaakin.
Ootas, ulkomuistista:
N. 1 kg erilaisia juureksia
400g poron/hirvikäristystä
4 dl kaurakermaa
>halutessaan myös fetaa/aurajuustoa
Uunissa 200 astetta, vähintään tunti
Vinkki: Jos ei jaksa kuoria ja pilkkoa, niin ainakin Prismasta löytyy myös juuressuikalepussi pakasteesta, joten sellainenkin käy, isompaan annokseen 2 niitä tai 1 sellainen ja 1pss peruna-sipulisekoitusta, jos niistä ei tule pulmia tai sitten niitä vain harvakseltaan.
Joskus kehittelin muuten myös uunissa pelillä paahdetuista juureksista (välillä lisäten fetaakin) version:
N. 500g juureksia (punajuuri, porkkana, palsternakka, lanttu mistä nyt tykkää) viipaloituina kapeiksi "juurestikuiksi"
> pyörittelin oliiviöljyssä (n. 2rkl) ja suolassa (1tl)
> välillä kokeilin näihinkin hunajaa ja joitain mausteitakin, mutta hunajan jätin tosiaan muutenkin kokonaan pois ja esim. rakuuna oli niin hirvittävää, että sillä kertaa jäi syömättä koko annos.![]()
> juuresviipaleet sitten uunin pellille (tässä vaiheessa voi lisätä esim. feta-kuutioita)
> uunissa 225 astetta, joku puolisen tuntia.
Tein muuten kerran myös pikkelöityjä porkkanasiivuja ja rakuuna pilasi nekin. IMO: rakuuna, kuten wasabikin, on iso erehdys ihmiskunnalta.Mutta jotkut tykkää..
Aiemmin tein myös pikkelöityä punasipulia. Se on tosi hyvää ja sopisi hyvin ainakin salaatteihin, bageleiden ja hampurilaisten väliin, mutta hitto noitakin vatsa kestää jonkun muutaman kerran vuodessa. On tullut muutama purkki lahjoitettua läheisille.(toisaalta tää onkin myös hyvä joululahjaidea..)
Mä tykkään tosi paljon ruoanlaitosta ja oon niin kauan kehitellyt resepteistä oman maun mukaisia, että pitää aina haeskella mielestä näitä hetki. Kannattaa siis suhtautua näihin mun vinkkeihin siitä näkökulmasta ja lisätä näiden eteen "noin" sekä kokeilla näistä eri versioita, jos kiinnostusta riittää. Nämä määrät on myös sellaisia, että riittää muillekin ja/tai itselle useammaksikin pväksi — oma vakkaritapa arjen kiireissä, näitä, kun voi ottaa töihinkin lounaaksi.
Ohrasuurimopuuro on ihanaa, kiitti tosta vinkistä. Ehkä pitää ottaa riski ja kokeilla sitä uudestaan. Jossain vaiheessa käytin ohrasuurimoita ruokien lisukkeenakin, kunnes sekin sitten jäi.
Yksi puuroihanuus on mustikkaruispuuro uunissa (mutta sitäkin vaan harvoin, jos ollenkaan)
Onhan tää tylsää!
Edit. Lisäys: kurkkasinkin netistä löytyykö jälkimmäisille reseptejä sieltäkin. Ei samanlaisia, mutta tällaiset löytyi:
KAAMOKSEN KIUSAUS - Resepti https://share.google/T0jiYFWPtgNEhyfuF
Uunissa paahdetut juurekset | Martat https://share.google/rnGTRg98nKLiQ6X7V
Mahdollisesti näin.
Tuota en ole vielä kokeillutkaan.Kalle-Ville kirjoitti: La Elo 15, 2026 9:48 am Ingman Cream Kuningatar -nimistä jäätelöa tuli äsken syötyä ja se oli ihan hyvää.
Tänään söin kahvin kanssa Tuplan Minttujäätelötuutin. Se on laktoositon ja gluteeniton. Kääreen kääntöpuolella lukee tarkemmin näin: laktoositonta minttukermajäätelöä(47%), mantelinougatkastiketta (16%) ja suklaakuori paahdetuilla mantelimuruilla (13%) sekä suklaalla kuorrutettu gluteeniton vohveli (24%).
Tämä oli hyvä, erityisesti pidin jätskin sisuksesta, se oli ilmeisesti mantelinougatkastiketta. Ei vielä kuuhun lennetty, mutta hyvää oli. 3,2-3/5.
Mahdollisesti näin.
Valitettavasti olen surkea kokki, mutta jos joku lempeä mahaystävällinen ruoka tulee vastaan, vaikka ihan arjessa, niin kerron! Tota porkkana-riisipuuroa olen muuten valmistanut uunissa, ja käytin siihen kasvikermaa. Se on enemmänkin ruokaisa vuoka, ei liian puuromainen.AlsSie kirjoitti: Su Elo 16, 2026 2:55 amKiitos vinkeistä, en ole kokeillut noitakaan.manearia kirjoitti: La Elo 15, 2026 3:17 pmPorkkana-riisipuuro sekä marjainen tattaripuuro tulevat ekana mieleen, ja näistä olen tykännyt. En yleensä seuraa reseptejä, mutta uskoisin, että Google voisi olla avuksi!AlsSie kirjoitti: La Elo 15, 2026 2:04 am
..
Tuo uuniohrapuuro kuulostaa sen verran hyvältä, että pakko kokeilla! Kiitokset siis reseptistä!Jos sulla tulee mieleen vielä joku muu kuin puuropohjainen ruoka, jonka olet huomannut hyväksi mahalle, niin kerro ihmeessä.
![]()