Kesän parhaat jäätelömaut!

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
AlsSie
Jack Bauer

Re: Kesän parhaat jäätelömaut!

Viesti Kirjoittaja AlsSie »

manearia kirjoitti: Su Elo 16, 2026 1:57 pm
AlsSie kirjoitti: Su Elo 16, 2026 2:55 am
manearia kirjoitti: La Elo 15, 2026 3:17 pm

Porkkana-riisipuuro sekä marjainen tattaripuuro tulevat ekana mieleen, ja näistä olen tykännyt. En yleensä seuraa reseptejä, mutta uskoisin, että Google voisi olla avuksi!

Tuo uuniohrapuuro kuulostaa sen verran hyvältä, että pakko kokeilla! Kiitokset siis reseptistä!
Kiitos vinkeistä, en ole kokeillut noitakaan. 8) Jos sulla tulee mieleen vielä joku muu kuin puuropohjainen ruoka, jonka olet huomannut hyväksi mahalle, niin kerro ihmeessä. :)
Valitettavasti olen surkea kokki, mutta jos joku lempeä mahaystävällinen ruoka tulee vastaan, vaikka ihan arjessa, niin kerron! Tota porkkana-riisipuuroa olen muuten valmistanut uunissa, ja käytin siihen kasvikermaa. Se on enemmänkin ruokaisa vuoka, ei liian puuromainen.
Kiitos. :) Mä olen vieläkin surkeampi kokki, en edes tiedä, pitääkö ne porkkanat ensin keittää vai käykö raa'at porkkananpalat siihen riisipuuroon, ja sitten vuoka vaan uuniin?
Mahdollisesti näin.
aivoriihi
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

AlsSie kirjoitti: Ma Elo 17, 2026 1:01 am Kiitos. :) Mä olen vieläkin surkeampi kokki, en edes tiedä, pitääkö ne porkkanat ensin keittää vai käykö raa'at porkkananpalat siihen riisipuuroon, ja sitten vuoka vaan uuniin?
Ei tarvitse keittää, pelkkä raa'an porkkanan raastaminen riittää.

By the way, Minfosta löytyy tällainenkin ketju:

Hyviä reseptejä kotikokkailuun

viewtopic.php?t=3612
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
manearia
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja manearia »

AlsSie kirjoitti: Ma Elo 17, 2026 1:01 am
AlsSie kirjoitti: Su Elo 16, 2026 2:55 am

Kiitos vinkeistä, en ole kokeillut noitakaan. 8) Jos sulla tulee mieleen vielä joku muu kuin puuropohjainen ruoka, jonka olet huomannut hyväksi mahalle, niin kerro ihmeessä. :)
Valitettavasti olen surkea kokki, mutta jos joku lempeä mahaystävällinen ruoka tulee vastaan, vaikka ihan arjessa, niin kerron! Tota porkkana-riisipuuroa olen muuten valmistanut uunissa, ja käytin siihen kasvikermaa. Se on enemmänkin ruokaisa vuoka, ei liian puuromainen.
Kiitos. :) Mä olen vieläkin surkeampi kokki, en edes tiedä, pitääkö ne porkkanat ensin keittää vai käykö raa'at porkkananpalat siihen riisipuuroon, ja sitten vuoka vaan uuniin?
Kun teen tavallista porkkana-riisipuuroa keitän porkkanat. Tämä on tosiaan makuasia, mutta omasta mielestä niistä tulevat liian pehmeät ja sosemaiset uunissa, joten en keitä, vaan höyrytän 5 min.
AlsSie
Jack Bauer

manearia kirjoitti: Ma Elo 17, 2026 12:23 pm

Kun teen tavallista porkkana-riisipuuroa keitän porkkanat. Tämä on tosiaan makuasia, mutta omasta mielestä niistä tulevat liian pehmeät ja sosemaiset uunissa, joten en keitä, vaan höyrytän 5 min.
Ymmärsinkö oikein, että porkkanoita ei laiteta ollenkaan uuniin, vaan ne joko keitetään tai höyrytetään? Huom. Tiedätkö voiko ne laittaa raakoina sinne uuniin puuron sekaan, kypsyvätkö ok niin?
Mahdollisesti näin.
manearia
Agentti Scully

AlsSie kirjoitti: Ma Elo 17, 2026 3:18 pm

Ymmärsinkö oikein, että porkkanoita ei laiteta ollenkaan uuniin, vaan ne joko keitetään tai höyrytetään? Huom. Tiedätkö voiko ne laittaa raakoina sinne uuniin puuron sekaan, kypsyvätkö ok niin?
Höyrytetään, vasta sen jälkeen sekoitat ne riisipuuroon ja laitat uuniin! Jos puuroa teet, keität ne.

Anteeksi sekavista ohjeista! Kun olen taas kotona omassa rauhassa, voisin laittaa sulle reseptin!
AlsSie
Jack Bauer

manearia kirjoitti: Ma Elo 17, 2026 3:51 pm

Höyrytetään, vasta sen jälkeen sekoitat ne riisipuuroon ja laitat uuniin! Jos puuroa teet, keität ne.

Anteeksi sekavista ohjeista! Kun olen taas kotona omassa rauhassa, voisin laittaa sulle reseptin!
Kiitos, tykkäisin, jos vaan viitsit laittaa reseptin! :) 💛
Mahdollisesti näin.
manearia
Agentti Scully

AlsSie kirjoitti: Ti Elo 18, 2026 2:40 am
manearia kirjoitti: Ma Elo 17, 2026 3:51 pm

Kiitos, tykkäisin, jos vaan viitsit laittaa reseptin! :) 💛
Tässä Marttojen resepti:

2 dl puuroriisiä
1 l maitoa (tai puoliksi maitoa ja vettä)
2 dl hienoa porkkanaraastetta (noin 2 porkkanaa)
1 tl suolaa (Ripaus kanelia ja kardemummaa makua antamaan)
Nokare voita pinnalle tai vuoan voiteluun

Ohje: Lämmitä uuni 175 asteeseen
Voitele uunivuoka voilla.
Laita vuokaan riisit, porkkanaraaste, suola, maito ja haluamasi mausteet. Sekoita hyvin.
Nosta vuoka uuniin ja anna hautua noin 1,5–2 tuntia. Voit sekoittaa puuroa kerran tai pari paiston alkuvaiheessa.

Itse en siis ole käyttänyt maitopohjaisia tuotteita, ja olen kevyesti keittänyt puuron ja höyristänyt porkkanat ennen kuin koko mössö meni uuniin.
Huutaja Jaana
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Kolme Kaveria - Paahdettu pähkinä ja kinuski. Ihan hyvää oli.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Paikalla
Bird
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Bird »

AlsSie kirjoitti: Su Elo 16, 2026 4:16 am Paljon kiitoksia resepteistä. :) Hyvä kun sanoit erikseen, että hunajan voi jättää pois - olen huomannut hunajan valitettavasti teettävän reaktioita. Sipuli ei harmillisesti käy. Mitä juureksia olet tuohon 1 kg juureksiin Kaamoskiusauksessa käyttänyt?
Näitä ainakin:

Porkkana
Palsternakka
Lanttu
Punajuuri
Peruna

Hmm, unohdan nyt ehkä jonkun.

Joka tapauksessa juurespakasteitakin voi tosiaan käyttää (suht samoja kuin nuo mitä mainitsin) ja peruna-sipulisekoitusta, mutta kummassakin noissa pakasteissa on sitä sipulia: juurespussissa punasipulia. Yleensä vaan nypin nuo sipulit pois.

Ps. Laitelkaa tekin hyviä reseptejä (kuka tahansa joka näitä lukee), jos löytyy. Tässä ketjussa ei näytä ot:kaan haittaavan. :)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
AlsSie
Jack Bauer

Bird kirjoitti: To Elo 20, 2026 8:43 pm
AlsSie kirjoitti: Su Elo 16, 2026 4:16 am Paljon kiitoksia resepteistä. :) Hyvä kun sanoit erikseen, että hunajan voi jättää pois - olen huomannut hunajan valitettavasti teettävän reaktioita. Sipuli ei harmillisesti käy. Mitä juureksia olet tuohon 1 kg juureksiin Kaamoskiusauksessa käyttänyt?
Näitä ainakin:

Porkkana
Palsternakka
Lanttu
Punajuuri
Peruna

Joka tapauksessa juurespakasteitakin voi tosiaan käyttää (suht samoja kuin nuo mitä mainitsin) ja peruna-sipulisekoitusta, mutta kummassakin noissa pakasteissa on sitä sipulia: juurespussissa punasipulia. Yleensä vaan nypin nuo sipulit pois.

Ps. Laitelkaa tekin hyviä reseptejä (kuka tahansa joka näitä lukee), jos löytyy. Tässä ketjussa ei näytä ot:kaan haittaavan. :)
Bird. Kiitos vastauksesta, HUOM. kysyisin vielä että tulevatko ne juurekset raakoina ja pilkottuina sinne uunivuokaan, ei siis etukäteen keitetä niitä? Samoin siinä Punajuuri-fetaruaassa ja Kaamoskiusauksessa, tulevatko juurekset sinne uuniin raakoina (ei keitetä), kuoret vaan kuoritaan ja sitten pilkotaan tai raaastetaan ja laitetaan vuokaan uuniin muiden ainesten kanssa ?

Jeps, laittakaa vaan muutkin nimenomaan vatsaystävällisiä reseptejä ketjuun, jos tiedätte niitä. :)
Viimeksi muokannut AlsSie, Pe Elo 21, 2026 2:35 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Jack Bauer

Huutaja Jaana kirjoitti: Ke Elo 19, 2026 6:50 pm Kolme Kaveria - Paahdettu pähkinä ja kinuski. Ihan hyvää oli.
Tuota en ole kokeillutkaan. Tuli taas välipäiviä jätskinsyöntiin täällä. :)
Mahdollisesti näin.
aivoriihi
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Tämähän se hauskaa onkin!

Ketjun otsikko on "Kesän parhaat jäätelömaut" ja nyt jo jauhetaan puuroresepteistä, vatsavaivoista ja muistakin resepteistä sitä ja tätä!

No, onhan tämä "Vapaan keskustelun" puolella, joten mikä ettei?

Uskoisin kuitenkin, että vapaassa keskustelussakin tulisi pysyä "jotakuinkin" otsikon aiheessa? :lol:

To reiterate:

viewtopic.php?t=3612

Anteeksi että avauduin :oops:
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
AlsSie
Jack Bauer

aivoriihi kirjoitti: Pe Elo 21, 2026 9:09 am

Ketjun otsikko on "Kesän parhaat jäätelömaut" ja nyt jo jauhetaan puuroresepteistä, vatsavaivoista ja muistakin resepteistä sitä ja tätä!

No, onhan tämä "Vapaan keskustelun" puolella, joten mikä ettei?

Uskoisin kuitenkin, että vapaassa keskustelussakin tulisi pysyä "jotakuinkin" otsikon aiheessa? :lol:

To reiterate:

viewtopic.php?t=3612

Anteeksi että avauduin :oops:
Aivoriihi, tässä on nyt se ero, että nimenomaan _vatsaystävällisiä_ reseptejä vähän vaihdetaan. Tuo toinen ketju ei kata sitä. Vain sivu"rönsynä" nyt jaettu muutamia vatsaystäväll. reseptejä. :)

Bird. Pystytkö vielä vastaamaan tuohon aiempaan kysymääni, tulevatko juurekset vuokaan raakoina pilkottuina tai raastettuina vai tarvitseeko niitä keittää ensin? Olen aikeissa ryhtyä tuumista toimiin, eli tekemään sitten ehdotuksia.
Mahdollisesti näin.
Paikalla
Bird
Jessica Fletcher

aivoriihi kirjoitti: Pe Elo 21, 2026 9:09 am

.....

viewtopic.php?t=3612
Lainausta lyhennetty :D

Kiitos ketju-vinkistä!

Huom. Mulla oli noiden vatsaystävällisten reseptien jakamisessa tässä ketjussa myös se ajatus, että kun kesä on nyt loppu (ks. ketjun otsikko), niin tuskin maata kaataa, jos ketjun häntään tulee vielä jokunen resepti.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
Paikalla
Bird
Jessica Fletcher

AlsSie kirjoitti: Pe Elo 21, 2026 2:00 am
Näitä ainakin:

Porkkana
Palsternakka
Lanttu
Punajuuri
Peruna

Bird. Kiitos vastauksesta, HUOM. kysyisin vielä että tulevatko ne juurekset raakoina ja pilkottuina sinne uunivuokaan, ei siis etukäteen keitetä niitä? Samoin siinä Punajuuri-fetaruaassa ja Kaamoskiusauksessa, tulevatko juurekset sinne uuniin raakoina (ei keitetä), kuoret vaan kuoritaan ja sitten pilkotaan tai raaastetaan ja laitetaan vuokaan uuniin muiden ainesten kanssa ?

Jeps, laittakaa vaan muutkin nimenomaan vatsaystävällisiä reseptejä ketjuun, jos tiedätte niitä. :)
Hyvä kysymys! Punajuurivuokaan oon keittänyt, Kaamoskiusaukseen raakoina. Joskin, jos itse pilkon juurekset Kaamoskiusausta varten, teen niistä mahd kapeita, että kypsyvät helpommin. Valmiissa juuressekoituspussissa ne on myös ohuita.
Vastaa Viestiin