Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
miinushka
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Mietin, että saako henkilön hautapaikasta tietoja seurakunnalta, jos kysyy?

Luulisin liikkuvani noilla suunnilla jossain välissä, niin voisin viedä sen kynttilän tai jos lumet on lähtenyt ja kevät on pidemmällä, niin jonkun kukkasen sinne haudalle.
Ei vaan huvittaisi välttämättä ihan koko hautausmaata kävellä ympäri ;)
(paitsi jos on pakko)

Edit:
Kysäisin sitten samantien tuota asiaa sähköpostin välityksellä tuolta Oriveden seurakunnalta, joten jäädään odottelemaan kuuluuko sieltä vastausta. :)
Quis custodiet ipsos custodes?
Blues
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Blues »

^

Hyvä. Toivottavasti saat vastauksia.

Oma kirjelmäni on vielä viimeistä silausta vailla, kun en mitään hätäisesti kyhättyä "onks tiatoo?"-tyylistä tekstiä viitsinyt lähettää. Huomenna laitan menemään.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
miinushka
Agentti Scully

Saitko Blues kirjeen liikkeelle?
Se on totta kyllä, ettei kannata kovin hätiköityä laittaa, jos tahtoo, että joku viitsii vakavissaan tekstin lukea, saati vielä vastata. Ja sitähän me tahdotaan! :)

Sain tänään vastauksen seurakunnalta (nopeaa toimintaa heillä!).

Hautakivitietoja ei kuulemma koske salassapitovelvollisuus, joten sain selville minnepäin hänet on haudattu. Jos joku tahtoo myöskin tarkempaa tietoa, laita yv:tä, en viitsi tähän koko tekstiä kopioida sen vuoksi, että sisältää myös hänen viereensä haudatun henkilön nimen, jota en usko omaisten tahtovan lukea täältä.

Mutta karkeasti koordinoituna: uudelle puolelle hautausmaata ja haudalla on puuristi, eikä hautarivissä ole (vielä) montaa henkilöä.

Jotenkin tuntuu pahalta ajatella sitä yksinäistä hautaa, ilman mitään koristeita tai kasveja. Täytynee poiketa siellä viemässä jossain välissä se kynttilä ja kesällä istuttaa sinne kukkanen, mielestäni jokainen kuitenkin ansaitsee sen verran myös kuolemansa jälkeen.
Blues
Rico Tubbs

^

Tänään sain oman kirjelmäni eteenpäin. Jos ja KUN siihen vastauksen saan sen tänne postaan.
^Laitatko minulle sen haudan sijainnin YVnä? olisin todella kiitollinen siitä.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Hakuammuntaa:
Liittyen tähän uhrilta löytyneeseen kirjaan, olen itse usein tavannut vastaavia sarjakuva- ym. kirjoja myynnissä Pirkkis-kirppiksellä Jämsässä. Olen itsekin näitä ostellut, joskus jopa miettinyt, miksi juuri tällä kirpparilla on niin paljon mm. saksalaista tai ruotsalaista kirjallisuutta.
Olisiko tämä tyttö tehnyt kierroksen juuri tällä kirpparilla ja jatkanut matkaa lähellä olevalle Jyväskylä-Orivesi-Tampere-tielle. Matka risteykseen ei ole kävellenkään mikään pitkä.

Toinen juttu: Olen saattanut kirjoittaakin tästä jo, mutta mm. Keuruulla on joku yhteisö, jossa lienee jos jonkinmoista porukkaa samoin kuin Vilppulassa on teosofien yhteisö Väinölä. Voisiko tämä nuori nainen olla henkilö, joka on pyrkinyt näihin yhteisöihin, mutta jostain syystä perääntynyt. Tästä Vilppulan yhteisöstä taisi kyllä olla jo keskustelua täällä, en jaksa taaaaaaaaaas kelata läpi. Kuten olen sanonut, muisti pätkii! :)
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Blues kirjoitti:^
Tänään sain oman kirjelmäni eteenpäin. Jos ja KUN siihen vastauksen saan sen tänne postaan.
^Laitatko minulle sen haudan sijainnin YVnä? olisin todella kiitollinen siitä.
Niin, mihinkäs sen toimititkaan? Saisiko sitäkin nähdä, vaiko vasta mahdollista vastausta?

Miinushkalle, lähettäisitkö ystävällisesti koordinaatit minullekin, jos sattuisi tulemaan asiaa sinne päin. :D
Blues
Rico Tubbs

^Postaan kirjelmän tänne, jos siihen vastauksen saan. Toisin sanoen jos se on ikinä mennyt perille.
Oli nimittäin temppu ja miten se tehtiin, kun vuoden alusta poliisin järjestelmät hieman muuttuivat ja enhän minä sitä tiennyt.
Lopulta laitoin poliisi.fi -sivuston "lähetä sähköpostia" linkin kautta sähköpostin Pirkanmaan poliisille ja toivoin sen toimitettavan Katriina Kaartiselle.
Tiedä sitten. Ehkä pitäisi tukeutua varmuuden vuoksi vielä vanhaan kunnon puhelimeen, en nimittäin täysin luota noiden linkkien toimintaan.
miinushka
Agentti Scully

^ Jospa nyt kuitenkin vastauksia sattuisi tulemaan. Puhelimitse on tietenkin varmin tapa, sillä varauksella että saa henkilön ylipäätään kiinni, mutta ehkä kannattaa varmuuden vuoksi hetki odottaa. Vaikka myönnetään että itse olen kuin tulisilla hiilillä kun pitää jotain kiinnostavaa odotella! :D

Laitoin yv:nä Valdovas:llekin tulemaan.

Ailar:
Ihan hyvin voi olla tosiaan sieltä suunniltakin tämä nainen ollut tulossa. Kuinka pitkä matka tuo on kävellä? Mietin siis niitä vesipulloja mitkä hänellä oli mukana ollut.. En oikein ymmärrä miksi kantaa niin montaa pulloa mukanaan, paitsi tietty jos on oikeasti suunnitellut etukäteen tekemällä itsemurhan napsimalla lääkkeitä, mutta jotenkin kuvittelisi että sekin tehtäisiin jossain muualla kuin metsässä... :o (Enkä siis tarkoita että ei olisi itse riistänyt henkeään, ihmettelen vain pullojen määrää, eikös niitä kolme ollut.)
Käveleminen tietty voisi tehdä janon, talvivarusteissa varsinkin, yllättävänkin nopeasti. Eli sen vuoksikin voinut olla monta pullollista vettä mukana, mutta... Mietiskelin tuossa, että jos tämä vainaja on juonut montakin pullollista jo aiemmin vettä/tms. niin on voinut hyvinkin yllättää vessahätä ja sen vuoksi lähteä piipahtamaan metsässä, linja-autoa odotellessa ja tuupertunut sinne syystä tai toisesta. Mitenkäs diabetes? Se varmaankin näkyy ruumiinavauksessa??

http://fi.wikipedia.org/wiki/Diabetes#Aikuistyypin_diabetes kirjoitti:Aikuistyypin diabetes (tyypin 2 diabetes) on nuoruusiän diabetesta selvästi yleisempi. Tyypin 2 diabeteksessa haima erittää insuliinia riittämättömästi samalla, kun sen vaikutukset soluissa ovat estyneet. Se on usein – mutta ei aina – osa ns. metabolista oireyhtymää, johon kuuluu kohonneen verensokerin lisäksi kohonnut verenpaine, poikkeavat veren rasva-arvot ja keskivartalolihavuus eli niin sanottu omenavatsa. Aikuistyypin diabetes ilmaantuu vähitellen, ja siihen sairastuvat yleensä keski-ikäiset ylipainoiset henkilöt, joilla saattaa olla perinnöllinen alttius sairauteen. Yleensä, mutta ei aina, aikuistyypin diabeteksen ensioireina ovat janontunteen lisääntyminen ja jatkuva väsymys.Tarpeen vaatiessa hoidossa turvaudutaan ensin tablettihoitoon ja vasta tarvittaessa niin sanottuun yhdistelmähoitoon, jossa on päivisin tablettihoito ja sen lisäksi esimerkiksi illalla yötä vasten insuliinipistoshoito, tai myöhemmin vain insuliinipistoshoitoon.
Toi teksti ei kyllä täsmää niiltä osin laisinkaan, että yleensä diabeetikko kärsii keskivartalon lihavuudesta (ei kaikki tietenkään!) ja tämä tuntematonhan oli laiha..
Mutta millainenka on se kohtaus, jonka diabeetikko voi saada jos insuliinit pääsee heittelemään?
WhoIam
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja WhoIam »

^ Käsittääkseni tuota janon tunnetta ei enään ole kun on lääkkeet/insuliinit tuohon diabetekseen ja luulisi että ruumiinavuksessa näkyisi.
Eiliselle emme voi mitään, Huommisesta me ei tiedetä joten pitää elää päivää.
miinushka
Agentti Scully

Mietinkin sitä, että jos ei itse tiedä sairastavansa diabetestä, niin silloinhan joku kohtauskin olisi mahdollinen (eli siis ei olisi lääkitystäkään vielä silloin). Tää nyt on tällaista turhanpäiväistä pohdintaa, koska varmana olisi tosiaan näkynyt ruumiinavauksessa, eli kunhan jossittelen. :)
WhoIam
Remington Steele

Nii jos ei olisi tiennyt niin se olisi kai mahdollista mutta kyllähän se haimassa näkyisi ruumiinavauksessa luullakseni.
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

miinushka kirjoitti: Laitoin yv:nä Valdovas:llekin tulemaan.
Joo, perille tuli. Kiitosta vaan! :D
Ihan hyvin voi olla tosiaan sieltä suunniltakin tämä nainen ollut tulossa.
Tuota kävelysuuntaahan on pohdiskeltu enemmänkin. Poliisilla ja Aamulehdellä ainakin on tieto asiasta, mutteivat pahus kerro suoraan ainakaan siinä pitkässä jutussa, joka on ilmeisesti tässä useimmilla ainoa käytettävissä oleva lähde. Siinähän sanotaan kävelysuunnasta näin:

Löytöpaikalla ollut jalanjälki paljastaa, mistä nainen on tullut, mutta kukaan ei ole nähnyt mitään.
Kuinka pitkä matka tuo on kävellä? Mietin siis niitä vesipulloja mitkä hänellä oli mukana ollut.. En oikein ymmärrä miksi kantaa niin montaa pulloa mukanaan, paitsi tietty jos on oikeasti suunnitellut etukäteen tekemällä itsemurhan napsimalla lääkkeitä, mutta jotenkin kuvittelisi että sekin tehtäisiin jossain muualla kuin metsässä... :o (Enkä siis tarkoita että ei olisi itse riistänyt henkeään, ihmettelen vain pullojen määrää, eikös niitä kolme ollut.)
Käveleminen tietty voisi tehdä janon, talvivarusteissa varsinkin, yllättävänkin nopeasti. Eli sen vuoksikin voinut olla monta pullollista vettä mukana, mutta... Mietiskelin tuossa, että jos tämä vainaja on juonut montakin pullollista jo aiemmin vettä/tms. niin on voinut hyvinkin yllättää vessahätä ja sen vuoksi lähteä piipahtamaan metsässä, linja-autoa odotellessa ja tuupertunut sinne syystä tai toisesta. Mitenkäs diabetes? Se varmaankin näkyy ruumiinavauksessa??
Samaisessa jutussa, joskin kuvitteellisessa osuudessa Karsikas kirjoittaa:

Kaksi pulloa on jo tyhjentynyt. Hänellä on raukea olo. Hieman sekava, mutta hän on tähän varautunut. Se on varmasti lähellä.

Onko tuo puhe kahdesta tyhjästä pullosta sitten vedetty hihasta vai vastaako se löytöhetken todellista tilannetta, sitäkin voi vain arvailla.
Toi teksti ei kyllä täsmää niiltä osin laisinkaan, että yleensä diabeetikko kärsii keskivartalon lihavuudesta (ei kaikki tietenkään!) ja tämä tuntematonhan oli laiha..
Mutta millainenka on se kohtaus, jonka diabeetikko voi saada jos insuliinit pääsee heittelemään?
Tuosta en osaa sanoa, mutta ihan potentiaalinen skenaariohan tuo diabeteskin on. Tosin se on sen verran tunnettu ja tunnistettava eikä kuitenkaan mitenkään "nolo" tauti, että jos siitä olisi ollut kyse, niin voisi kuvitella, että se olisi myös jossain yhteydessä mainittu. Tuota vyötärön poikkeuksellista hoikkuutta suhteessa lantioon hehkutetaan kuitenkin niin silmiinpistävän paljon (peräti viisi kertaa samassa jutussa!:?), että kai siinä jotain erikoista sitten on, vai olisiko teema sitten jostain syystä erityisen läheinen jutun kirjoittajalle ja sen takia pulpahtelee esiin tuon tuosta... :lol: No, ainakin kasvokuvansa perusteella hän on ihan hoikan näköinen nainen, joten ei pitäisi olla ainakaan komplekseja... ;)
WhoIam
Remington Steele

Mietin vähän tota silmiinpistävää hoikkuutta ja luukatoa. Syöpähoidot usein saavat aikaan luuukadon ja yleensä painokin putoaa. Mutta jos olisi joskus ollut syöpä niin se näkyisi ruumiinavauksessa. Anoreksia voisi myös olla mahdollinen mutta näkyisikö se ruumiinavauksessa?
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Oisko tuosta Pirkkis-kirppikseltä Orivesi-Jyväskylä-tien varteen jotain 1-2 km. Onko noinkaan pitkää matkaa? Tästä hän olisi siis voinut jatkaa matkaa liftaten tai bussilla.
Olikohan vesipullot Lidlistä ostettuja, Jämsässähän on Pirkkiksen lähellä Lidlin myymälä.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

WhoIam kirjoitti:Mietin vähän tota silmiinpistävää hoikkuutta ja luukatoa. Syöpähoidot usein saavat aikaan luuukadon ja yleensä painokin putoaa. Mutta jos olisi joskus ollut syöpä niin se näkyisi ruumiinavauksessa. Anoreksia voisi myös olla mahdollinen mutta näkyisikö se ruumiinavauksessa?
veikkaisin että anoreksia paljastuisi ruumiinavauksessa. syömishäiriöt jättää parantumattomia fyysisiä jälkiä, rasittaa sydäntä jne. esim. hampaista pystyy kuulemma päättelemään onko ihminen sairastanut bulimiaa, oksentelu tuhoaa hammaskiillettä.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Vastaa Viestiin