Gepard kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 5:50 pm
ajanpatina kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 1:13 pm
Gepard kirjoitti: Su Elo 23, 2026 4:04 pm
Tuo, että mielenterveyspalvelut eivät toimi on eri keskustelu eikä poista poliisin vastuuta akuutissa tilanteessa. Pitää siitä tai ei.
Vaikka nyt haluat ottaa "kunnon kansalaisena" osaa tämän ajan poliisijahtiin, niin ei ne poliisit joka paikkaan kerkiä. Minkälainen ilmoitus tästä tytön tapauksesta on loppuijen lopuksi tehty, tulee aikanaan rosiksessa esiin. Koitappa kestää siihen saakka.
No tähän lyhyesti. Tuo poliisijahtiin osaa ottaminen on ihan omaa mielikuvitustasi. Tällainen keskustelu ei vaikuta tämän asian tutkintaan tai tuomioon tuon taivaallista. Olen tuonut esille sen, että laki velvoittaa poliisia(kin) tietyissä tilanteissa, kun tietoa saa. Tämä ei ole mitään ajojahtia, vaan kylmästi sitä, mitä laki vaatii. Riippumatta siitä kuuluisiko asia vaikkapa poliisille ensisijaisesti vai ei.
Ja joka paikkaan ei ehditä, siksi tehtäviä priorisoidaan ja tehtävä, jossa joku on mahdollisesti välittömässä hengenvaarassa menee sinne kärkipäähän, on sitten henkirikoksen yritys tai itsemurhan yritys. Maltan hynin odottaa oikeudenkäyntiä ja lisätietoja ja mielenkiinnolla aikanaan niitä luen, eli älä siitä ole huolissasi. Tähän saakka olen aika hyvin osunut, kun olen noita tapauksia seurannut ja arvellut tuleeko jostain tuomio vai ei.
Poliisia arvostan kyllä, mutta kyllä välillä on ylilyöntejä ja niihin puuttuminen ei ole ajojahtia, vaan ihan normaalia toimintaa silloin kun aihetta on. Jos ajojahtia etsit, niin kannattaa katsoa miten paljon resurssia käytettiin Auerin tapauksessa, kun murhasta ei saatu tuomiota aikaan. Täysi farssi alusta loppuun, jossa koetettiin työntää käärmettä pyssyyn niin sanotusti ja reisillehän se meni lopulta. Sellaista jästipäisyyttä harvoin näkee viranomaisilta, vaikka sokea otsallaankin näki, että jutut eivät voi kestää. Se, että se seksuaalirikostuomio saatiin aikanaan runnottua läpi oli kyllä melkoinen ihme vaan kaatui sekin lopulta. Hulluja nuo Varsinais-Suomalaiset toteaisi Asterix.
Tässä on nyt tullut lyhyeen aikaan muutamat otsikot, rauhoittuu taas kohta ja tulee muita uutisia. Ja jos nyt katsoo vaikkapa Tuusulan tapausta, niin siinä poliisi tulee saamaan tuomion ja ihan syystä. Vaikka ei aina karkuun voi päästää, niin rajansa kaikella. Tämä etälamautintapaus vaikkapa on sellainen, että en ota kantaa suuntaan enkä toiseen noilla tiedoilla. Siellä on voinut olla melkoiset painit ja hyväkin syy käyttää etälamautinta, voi toki olla että hätäilty. Mahdoton sanoa noilla tiedoilla. Ja nyt tuli video, missä aspilla lyötiin muutama kerta jotain miestä, joka selvästi ei ollut yhteistyökykyinen. Eipä siinä videon perusteella ollut mitään ihmeellistä, murrettiin vastarinta, kuten laissakin mainitaan. Näyttää varmaan herkemmästä hurjalta, mutta poliisi tekee työtä, ei ole kokeilemassa kuka on ns. "kovin jätkä".
Jos olet sitä mieltä, että kaikkeen poliisitoimintaan tulee suhtautua kritiikittömästi, sitten varmaan näet paljon ajojahteja. Vaan tosiaan katsellaan aikanaan, kohtahan tämä tapaus on oikeudessa ja tullee jotain lisätietoa, että miten tapahtumat edenneet sitten. Sitä odotellessa.
Lyhensin pikku pätkän tekstiä pois, ettei ylläpito revi perpereitään espanjan auringossa.
Niin, toi Tuusulan juttu, juups´..., öööö... se on vähän outo keissi.!?

Työssä oleva poliisi ei saa siis puuttua, kun ohitse ajaa mopo suunninpiirtein sata lasissa, kilvittä?
Ja, kun se lähteekin ajamaan kiinni mopetistia ja saa jopa kiilattua mopetistin ojaan, niin polliisi onkin syyllinen ja mopetisti uhri. Ja poliisilla olisi pitänyt olla peräti ennustajan lahjat, jotta tietää, että mopolla huristaa jonkin idioottivanhempien oma pikku kullinnuppu, jonka vanhemmat antavat ajaa katsastamattomalla ja kilvettömällä mopolla sata lasissa.

Mutta poliisi on yhtä kaikki syyllinen. Millä helvetin lain perusteella se on syyllinen? Se hoiti duuniaan.
Mutta kukkahattuajattelijat ja vihervasemmiston äänenkannattajamedia on sitä mieltä, ettei lakia tarvitse noudattaa. Ja jos poliisi noudattaa ja nappaa rikollisen kiinni, niin siitähän sitten puoli suomee repesi ja poliisille huudetaan tuomioo.!?
Jossain oikeustajussa on helvetisti mätää.
Ja sit tää Jannen tapaus. Sehän on teikäläisten puolelta jo tuomittu gesta, mitä lehdistä saa lukea ja täälläkin joidenkin kommentteja lukee.
Mutta, syylliset löytyvät kylläkin mielenterveyspuolen työntekijöistä, jotka eivät ole pitäneet hoidossa itsarityttöä.
Aikanaan olin 2006 vuoden paikkeilla moniammattilaisten yhteispalaverissa Auroran sairaalan psykiatrisella osastolla, jolla palaverilla ei ollut mitään virkaa, eikä järkeä. Paikalla olin minä asuinpalvelun edustajana, oli potilaan sosiaalityöntekijä,mielisairaalan omahoitaja ja lääkäri, sekä edunvalvojan edustaja. Mielisairaalan lääkäri kysyi heti kohta alkuun potilaalta, ´haluaako hän sairaalasta pois´? Potilas halusi ja palaveri olikin sit siinä.
Potilas kotiutettiin saman tien.
Kiitokseksi se aiheutti vesivahingon ja onnex siitä päästiin sen myötä eroon. Mutta seuraavassa asuinpaikassa sama juttu, iso vesivahinko, tahallaan aiheutettuna. Kyseisen naisen myöhäsemmistä vaiheista en tiedä, mutta sen paikka olisi pitänyt olla suljetulla.
Kokemuksesta johtuen, en arvosta mitenkään laadukkaaksi suomen mielenterveystyötä, enkä palveluitakaan, joita nykyään myös rahapula vaikeuttaa osaltaan. Väitän, ettei tämä itsarityttö ole ainoa heitteille jätetty mielenterveyspotilas, niin yhteiskunnan kuin omien omaistensakin puolelta.
Siitäkin on kokemusta, kun eräs mielenterveyspotilas istuskeli pimeässä kämpässään pääsääntöisesti kolmisen vuotta, matkalaukku pakattuna, odottaen, "kun minä hetkenä tahansa voi tulle käsky lähteä Japaniin".
Aurora ei millään huolinut sitä miestä sinne hoitoon, eikä poliisitkaan vieneet, kun se ei riehunut ja oli omassa tuetussa vuokra-asunnossa. Sitten soitettiin kaupunginlääkäri paikalle, jotta se kirjoittaisi A-lähetteen Auroraan. Ei meinannut millään kirjoittaa, mutta sitten se hiffasi, kun potilas oli kaikki ikkunat peittänyt vilteillä umpeen, ettei päivä paitanut, eikä kuu kumoittanut, eikä ukko ollut tilannut edes sähköjä kämppäänsä. Se istui siellä pilkko pimeessä yksinaan matkalaukkunsa kanssa Stand by, ´jospa pian tulisi komento lähteä jaappaniin. Lopulta kaupunginlääkäri suostui kirjoittamaan A-lähetteen Auroraan sillä perusteella, kun koko asunto on pilkko pimeä. Sitten soitettiin ambulanssi hänet viemään, poliisien seuratessa varmuuden vuolksi ambulanssin perässä perille asti.
Olimme tyyhtyväisiä, kun mies lopulta saatiin Auroraan hoitoon...
Ja vitut hoidosta. Se oli kolme päivää myöhemmin takaisin kämpässään istumassa pimeessä luukussaan, matkalaukku vieressään venttaamassa "nousevan auringon maahan lähtöä". Sitä kutsua ei kuulunut siihen mennessä, kun minä vaihdoin työpaikkaa ja ´pimeän luukun matkalaukkumies´ jäi sinne edelleen venttaamaan ´pikalähtöään´ jaappanin ihmemaahan.
"Hullun hommaa" on jo itse mielenterveyspuolen palvelut itsessään, niiden työntekijöidenkin osalta. Jollei työntekijöillä olisi se valkonen takki päällä, niin ei aina voisi olla varma, kuika on työntekijä ja kuka potilas.