Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
liukaslahna
Martin Riggs

Re: Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024

Viesti Kirjoittaja liukaslahna »

Näyttökuva 2026-08-24 kello 20.16.46.png
Näyttökuva 2026-08-24 kello 20.16.46.png (480.78 KiB) Katsottu 715 kertaa
Olin ampunut hänen ja menin keittiöön. Minulla oli se ääretön rakkauden tunne heti ampumisen jälkeen ja sitten menin keittiöön. Menin takaisin Jannen luokse ja näin hänet kuolleena. Sitten minulle tuli se raivo uudelleen. Minulla oli raivo siitä, mitä hän oli tehnyt minulle. En osaa sanoa tarkkaan järjestystä, missä kohtaa menin sammuttamaan auton. Se on voinut tapahtua lyömisen jälkeen tai ennen lyömistä.

Hän makasi kuolleena lattialla. Menin takaisin keittiöön ja tulin takaisin ja näin hänet kuolleena siinä lattialla. En tiedä oliko haulikko siinä vieressä vai keittiössä. Se raivo tuli ja sitten tein sen löin häntä päähän aseen piipulla.

Kun olin ampunut, Janne oli lattialla. Menin takaisin keittiöön. Tunsin äärimmäistä kaipausta ja miten rakastin häntä. Olin super surullinen. Tuli välähdys siitä, miten rakastin häntä. Ei ole muistikuvaa, kun sanottiin, että oi kaksi laukausta. En muista tätä. Muistan, kun näin hänet siinä lattialla ja raivo palasi takaisin ja sitten löin häntä.
HKV
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja HKV »

liukaslahna kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 8:29 pm Näyttökuva 2026-08-24 kello 20.16.46.png

Olin ampunut hänen ja menin keittiöön. Minulla oli se ääretön rakkauden tunne heti ampumisen jälkeen ja sitten menin keittiöön. Menin takaisin Jannen luokse ja näin hänet kuolleena. Sitten minulle tuli se raivo uudelleen. Minulla oli raivo siitä, mitä hän oli tehnyt minulle. En osaa sanoa tarkkaan järjestystä, missä kohtaa menin sammuttamaan auton. Se on voinut tapahtua lyömisen jälkeen tai ennen lyömistä.

Hän makasi kuolleena lattialla. Menin takaisin keittiöön ja tulin takaisin ja näin hänet kuolleena siinä lattialla. En tiedä oliko haulikko siinä vieressä vai keittiössä. Se raivo tuli ja sitten tein sen löin häntä päähän aseen piipulla.

Kun olin ampunut, Janne oli lattialla. Menin takaisin keittiöön. Tunsin äärimmäistä kaipausta ja miten rakastin häntä. Olin super surullinen. Tuli välähdys siitä, miten rakastin häntä. Ei ole muistikuvaa, kun sanottiin, että oi kaksi laukausta. En muista tätä. Muistan, kun näin hänet siinä lattialla ja raivo palasi takaisin ja sitten löin häntä.
Tai huomasikin että helvetti se elää vieläkin.
Oli taas niin sekava selitys että pelkkä kuseminen kenkäkaappiin ei riittänyt. Täytyi vääntää paskatkin.
Detsi
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Detsi »

Titityy kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 11:00 am Se oli lyhyt homma se. Tänään kaikki muu suljetuin ovin. Keskiviikkona jatkuu julkinen osuus.

Nordmon asianajaja: "Tämä asia ei ole hänellekään helppo"
Nordmon puolustusasianjaja Ville Luoto sanoo, ettei hänen päämiehensä teko ole ollut lain tarkoittamalla tavalla erityisen raaka ja kokonaisuutena arvostellen törkeä.

–  Tietysti odotus on ollut pitkä. Prosessit kestävät Suomessa, joku voisi sanoa kohtuuttomankin pitkään, hän kuvailee päämiehensä tuntoja hovioikeuden käsittelystä.

– Tämä asia ei ole hänellekään helppo.

Luoto ei halua ottaa kantaa siihen, miksi hänen päämiehensä omaisten toiveista huolimatta valitti hovioikeuteen. Hän huomauttaa, että kyse on normaalista prosessista.

Nordmo on riitauttanut myös omaisille maksettavaksi tuomitut kärsimyskorvaukset.

Luoto ei halua kommentoida Nordmon vankeusajan sujumista mitenkään.

Ihan hyvä että saa virua mahdollisimman kauan odottelemassa. Toki inhottavaa omaisten kannalta, mutta Nordmo itse valitti tuomiosta ja vain hänen takiaan tuolla ollaan. Ai että toivon että tuomio pysyy elinkautisena.
Toive on toki toive, mutta omaisten näkemykset eivät voi määrittää sitä, käyttääkö tuomittu hänelle kuuluvaa oikeutta hakea muutosta rikostuomioon.
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Oikea vanhan ajan intohimorikos. Ei kallupaskaa. Kumpikin osapuoli teki virheitä, mutta eivät tavallaan olisi voineet toimia toisin tilanteissa, koska olivat mitä olivat. Tapahtumat etenivät vääjäämättömään lopputulokseensa.

Vanha mies ei kyennyt hillitsemään itseään ja ajattelemaan järjellä, vaan teki jossain vaiheessa päätöksen antaa intohimon viedä. Nuorempi osapuoli ei ymmärtänyt, ettei toista voi ilman seuraamuksia noin vain saattaa tilanteeseen, josta tällä ei ole kunniallista ulospääsyä eikä enää mitään menetettävää.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Kirjoittaja10 kirjoitti: La Marras 29, 2025 12:25 pm ^ Jep, kyllä se varmaan siitä kertoo, että pojan sympatiat on edelleen isänsä puolella (tai siis _myös_ isänsä puolella, en tarkoita että olisivat jotenkin Jannea vastaan). Toisaalta yritän myös ymmärtää lapsia, onhan tuo aivan todella vaikea asia heille käsitellä.
Penskat säälivät isäänsä. Onhan tuo twinkki kulttuuri silleen sairas, että kyse on käytännössä maksullisesta seksistä. Huonosti käy jos siinä jompi kumpi tosissaan rakastuu. Pitäisi jomman kumman tajuta vetää peli poikki siinä vaiheessa kun ruvetaan teeskentelemään jotain elämänikäistä parisuhdetta.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Kirjoittaja10
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kirjoittaja10 »

HKV kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 9:54 pm
Tai huomasikin että helvetti se elää vieläkin.
Jep, juuri näin. Metin että tuo tilanne on voinut mennä niin, että toisen arkieteisessä laukaistun laukauksen jälkeen Rolf on ajatellut Jannen kuolleen/kuolevan siihen ja ehkä jättänyt sen panosvyön siinä kohtaa sinne eteiskaappiin ja sitten mennyt sinne keittiöön, kuten hän itse niin kerta toisensa jälkeen sanoi tehneensä. Mutta hetken päästä kuullut/nähnyt Jannen tulevankin eteiseen päin, ja kenties yrittävän päästä ovesta ulos (oven edessä siksi verilammikko), muttei päässyt vaan lähtenyt itsekin keittiöön päin. Siinä kohtaa joko hän on itse tuupertunut tai Rolf tönäissyt maahan. Koska se panosvyö oli siellä eteisen kaapissa, ei Rolf lähtenyt hakemaan uutta panosta sieltä, koska ehkä ajatteli, että sitten Janne vielä ehtisi pakoon, tai sitten meni vain paniikkiin kun toinen olikin elossa, ja alkoi vain hakata aseella.
Kirjoittaja10
Remington Steele

liukaslahna kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 8:29 pm Näyttökuva 2026-08-24 kello 20.16.46.png
Tuossa kun lukee että kaikki vammat ovat vuotaneet verta, niin tarkoitetaanko sillä myös niitä kaikkia pään vammoja eli että Janne olisi ollut viimeiseen haulikon iskuun asti hengissä? En nyt enää muista oliko tästä täällä jo keskusteltu aiemmin. Voi kyllä olla, että tuolla tarkoitetaan vain yleisesti sekä ampumavammoja että pään vammoja, eikä eritelty sen tarkemmin jokaisesta lyönnistä tullutta vammaa.
liukaslahna
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja liukaslahna »

Kirjoittaja10 kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 7:25 am
Tuossa kun lukee että kaikki vammat ovat vuotaneet verta, niin tarkoitetaanko sillä myös niitä kaikkia pään vammoja eli että Janne olisi ollut viimeiseen haulikon iskuun asti hengissä? En nyt enää muista oliko tästä täällä jo keskusteltu aiemmin. Voi kyllä olla, että tuolla tarkoitetaan vain yleisesti sekä ampumavammoja että pään vammoja, eikä eritelty sen tarkemmin jokaisesta lyönnistä tullutta vammaa.
Pään vammoja on ollut useita ja niitä on ollut pään molemmin puolin. Käännellyt päätä kun lyöntejä alkanut tulla. Taju lähtenyt siinä vaiheessa kun Rolf saanut hakattua päähän sen kuopan. Senkin jälkeen on mahdollista että ollut elossa jokusen minuutin.

Voiko jopa olla että teko olisi kääntynyt julmaksi ilman noita lyöntejä jos Rolf olisi puoli tuntia katsellut vierestä kun Janne valuu kituen kuiviin.
Paikalla
Titityy
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Titityy »

Kirjoittaja10 kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 7:25 am
Kyllä, se on tiedossa että Janne on ollut kaikkien vammojen aikaan hengissä. Oikeuslääkäri todisti käräjillä. Senhän takia puolustus yritti käräjillä(ja varmasti nytkin) että Janne olisi ollut tajuton päähän hakkaamisen aikana kun eivät voi väittää että olisi ollut jo kuollut
Paikalla
Titityy
Frank Drebin

Tosiaan tässä vielä tarkemmin noista vammoista. Edessä, takana ja sivuilla vammoja päässä. Myös kasvojen luut murtuneet.
Screenshot_2026-08-25-10-04-11-25_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Screenshot_2026-08-25-10-04-11-25_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg (50.96 KiB) Katsottu 413 kertaa
Lisäksi Nordmo itse kertoi poliisille teon jälkeen että Jannen pähän oli tullut kuoppa, käytti sanaa "dent" englanniksi.
Kirjoittaja10
Remington Steele

^ Kiitos, nyt muistuu mieleen että aiheesta oli jo aiemmin keskustelua. Ja tosiaan vammoja ollut ympäri päätä, takana sivuilla ja edessä, niin aikalailla pakko Jannen on olla ollut ainakin aluksi lyömisen alkaessa tajuissaan, että on voinut tällaiset vammat syntyä.
Paikalla
Titityy
Frank Drebin

Tässä muuten vielä loppujen käsittelypäivien ajankohdat

26.8
2.9.
7.9.
9.9.

Tuomio taitaa tulla aika samoihin aikoihin kun murhasta on kulunut 2 vuotta
HKV
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja HKV »

Titityy kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 12:53 pm Tässä muuten vielä loppujen käsittelypäivien ajankohdat

26.8
2.9.
7.9.
9.9.

Yritinkin etsiä IL seurantaa oikeudenkäynnistä kun ajattelin että käsittely on viisi päivää putkeen. Hölmösti päivät.
Oli taas niin sekava selitys että pelkkä kuseminen kenkäkaappiin ei riittänyt. Täytyi vääntää paskatkin.
viivahattu
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

HKV kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 1:28 pm
Titityy kirjoitti: Ti Elo 25, 2026 12:53 pm Tässä muuten vielä loppujen käsittelypäivien ajankohdat

26.8
2.9.
7.9.
9.9.

Yritinkin etsiä IL seurantaa oikeudenkäynnistä kun ajattelin että käsittely on viisi päivää putkeen. Hölmösti päivät.
Käsitellään, kun joudetaan. Kiirettähän tällä keissillä ei ole, kun tekijä istuu linnassa ja erimielisyyttä on vain rikosnimikkeestä eikä siitä, onko hän ylipäätään uhrin surmannut vai ei.
tm_astro
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja tm_astro »

philt34 kirjoitti: La Syys 13, 2025 12:49 pm
Lisäksi rikoksen tekotapa muistuttaa metsästäjän tekemää rikosta.

Yksi serkkuni, joka aiemmin metsästi, kertoi minulle päättäneensä lopettaa, koska hän ei kestänyt sitä, että ampumisen jälkeen eläin, ellei se kuollut välittömästi, lopetettiin murskaamalla sen kallo tai kuristamalla se.

Juuri niin Rolf teki: tyhjennettyään kaksi patruunaa haulikosta hän lopetti kuolevan uhrinsa murskaamalla tämän kalloa, kunnes haulikko murtui kahtia.

Tämä herättää kysymyksiä siitä, miten perheväkivaltaan suhtaudutaan Skandinavian maissa.
Minusta se herättää myös kysymyksiä eläinten tappamisen moraalista ja eettisyydestä, eläinten oikeuksista ja laittaa modernin metsästyksen eli nykyisen luonnoneläinten huvitappamisen sangen outoon valoon.

Mitä eläinten julma ja jopa sadistinen sarjamurhaaminen ja tappaminen ihmisen mielelle tekee ? Se kuolettaa ja turruttaa empatian ja myötätunnon tunteet. Tutkimuksien mukaan siitä on todella lyhyt matka ihmisten tappamiseen, mikä näkyy tässä keississä varsin hyvin. Monenlaiset perhesurmat on Suomessa tehty nimenomaan metsästysaseilla. Liekö kouluampumiset myös, en ole seurannut.

Ihmistenkin sarjamurhaajat usein aloittavat eläimillä. Esimerkkejä löytyy pilvin pimein.

Se, joka pyssyyn tarttuu, se pyssyyn hukkuu ja sen jälkeen osaa ratkaista kaikki ongelmat aina vain pelkällä väkivallalla. Tästä on lyhyt matka myös yleiseen väkivallan ja varsinkin sodan lietsomiseen, mitä nykymaailma jo pääasiassa on. Metsästys raaistaa koko yhteiskuntaa sangen ratkaisevalla tavalla. Kaikkein pelottavinta on kun sitä opetetaan jopa lapsille, otetaan jopa imeväiskikäisiä mukaan metsälle, vaikka kansainvälinen lasten oikeuksien sopimus sen yksiselitteisesti kieltää.
Vastaa Viestiin