Itsemurha
Päivin päiväkirja oli niin ahdistava että ahdistuin itsekkin, nyt kun olisin halunnut sen lukea uudestaan sitä ei siis enää löydy, harmi. Ymmärrän miksi läheiset haluavat poistaa sen, mutta meitä ns rajalla olevia ihmisiä on paljon. Juu en tapa itseäni mutta ensiahdistuksen jälkeen olisin halunnut vielä tarkemmin lukea hänen kirjoituksiaan, ehkä kaikki hänen elämänsä ole mennyt hukkaan. Olen selvinnyt. Eniten ahdiste se samanlainen elämä, mutta itse olen nyt ehkä ehkä ja ehkä ns. selvillä vesillä.
Katsoiko kukaan eilen Ajankohtaista Kakkosta, jossa oli juttua itsemurhiin neuvomisesta ja yllyttämisestä netin kautta? Siinä haastateltiin psykiatria, joka sanoi että esim. 90% itsemurhaa yrittäneistä ei sitä loppujen lopuksi tee ja toisaalta että huomattava osa itsemurhista on sellaisia, joissa lopulliseen ratkaisuun johtaa sattuma tms. ja tekijät usein epäröivät viime hetkilläkin. Siis todellakin hänen mukaansa monet (ehkä suurin osa, en muista tarkkaan) itsemurhat ovat ns. turhia eivätkä mitään rationaalisen mielen järkeviä ratkaisuja.
Itsekin olen sitä mieltä, että jos joku selittää tappavansa itsensä, koska ei ole mitään syytä elää (edellyttäen että kyseessä ei ole esim. jo itsessään kuolemaanjohtava sairaus), ei todellakaan ensimmäisen ajatuksen pitäisi olla että tuossa on asiansa läpikotaisin pohtinut ja harkinnut ihminen, joka tietää mitä tekee ja jonka ratkaisu pitää hyväksyä sellaisenaan. Vaikka kieltäähän itsemurhia ei voi, yrittää estää kylläkin.
Päivikirjaa voitaisiin mielestäni pitää netissä vain jos a) kaikki käytännön ohjeet itsemurhan toteuttamiseksi poistettaisiin b) kirja pidettäisiin mieluiten anonyyminä (mielestäni se oli syyllistävä omaisia kohtaan emmekä ole kuulleet tarinan toista puolta) ja c) se varustettaisiin asiaankuuluvilla mielenterveysalan ihmisten kommenteilla, joissa korostetaan, että masennus on tappava sairaus ja on tärkeää hakea ja saada apua ajoissa sekä opastettaisiin sekä asianosaisia että omaisia tunnistamaan vaaran merkit.
Itsekin olen sitä mieltä, että jos joku selittää tappavansa itsensä, koska ei ole mitään syytä elää (edellyttäen että kyseessä ei ole esim. jo itsessään kuolemaanjohtava sairaus), ei todellakaan ensimmäisen ajatuksen pitäisi olla että tuossa on asiansa läpikotaisin pohtinut ja harkinnut ihminen, joka tietää mitä tekee ja jonka ratkaisu pitää hyväksyä sellaisenaan. Vaikka kieltäähän itsemurhia ei voi, yrittää estää kylläkin.
Päivikirjaa voitaisiin mielestäni pitää netissä vain jos a) kaikki käytännön ohjeet itsemurhan toteuttamiseksi poistettaisiin b) kirja pidettäisiin mieluiten anonyyminä (mielestäni se oli syyllistävä omaisia kohtaan emmekä ole kuulleet tarinan toista puolta) ja c) se varustettaisiin asiaankuuluvilla mielenterveysalan ihmisten kommenteilla, joissa korostetaan, että masennus on tappava sairaus ja on tärkeää hakea ja saada apua ajoissa sekä opastettaisiin sekä asianosaisia että omaisia tunnistamaan vaaran merkit.
Lähinnä Päivikirja oli mielestäni osoitus siitä, että vaikka kuinka, vuosia tahkoamme samoilla oorumeilla, samojen "ihmisten" kanssa, emme kuitenkaan tunne heitä.
Itse tiesin, eli väitin tuntevani, Päivin vuosien takaa. En kuitenkaan tuntenut. En vaikka osaisin luetella hänen eläimiensä nimet, osaisin kertoa missä hän asui milloinkin. Silti en tuntenut.
Myöskään, vaikka aivan viimeisillä hetkillä kävin kanssaan sananvaihtoa, en osannut aavistaa, että koirat oli lopetettu jo aikaa sitten.
Päivi eikkasi hyvin. Loppuun asti.
Sanotaan näin, että Päivi oli niitä, joita en kamalasti kaivannut kun eli, tiesin siis, että jossain se on, mutta nyt huomaan niiden juttujen poissaolon.
Niin kai siinä usein käy?
Itse tiesin, eli väitin tuntevani, Päivin vuosien takaa. En kuitenkaan tuntenut. En vaikka osaisin luetella hänen eläimiensä nimet, osaisin kertoa missä hän asui milloinkin. Silti en tuntenut.
Myöskään, vaikka aivan viimeisillä hetkillä kävin kanssaan sananvaihtoa, en osannut aavistaa, että koirat oli lopetettu jo aikaa sitten.
Päivi eikkasi hyvin. Loppuun asti.
Sanotaan näin, että Päivi oli niitä, joita en kamalasti kaivannut kun eli, tiesin siis, että jossain se on, mutta nyt huomaan niiden juttujen poissaolon.
Niin kai siinä usein käy?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
-
ninjalisko
- Vähänniinkuharrastaja
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Itsemurha on pelastus. Kun silmät aukeavat ja vaaleanpunaiset lasit putoavat. Kun näkee tämän maailman pelkkänä mustana aukkona, joka yrittää imeä sinusta elämänhalun ja energian, kaiken mitä on vain irrotettavissa. Kun ymmärtää, että vaihtoehdot on olla kuten muutkin, tapella helvetisti vastaan tai häipyä.
Voiko miljoona ihmistä vuodessa olla väärässä? Tai ne tuhat suomalaista joka ikinen vuosi?
Voiko miljoona ihmistä vuodessa olla väärässä? Tai ne tuhat suomalaista joka ikinen vuosi?
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Täällä suomenlahden eteläpuolella oli eräs ilmeisen nuorehko kundi päättänyt päättää päivänsä hirttäytymällä tässä toissapäivänä, eli torstaina.
Oli kävellyt pääkaupunkimme keskustassa erääseen remontoitavaan toimistorakennukseen, hakenut sähkökaapelia sieltä alhaalta, ihan työmiesten nenän alta ja mennyt rappukäytävään ja siellä sitten hirttänyt itsensä.
Ei siinä mitään, mutta paikalliseen tyyliin kun kuuluu näyttää kaikki, niin siinä se kropsu killui televisioruudussa, uutisohjelman ensimmäiset 5 minuuttia.
Perjantaina en enää videota löytänyt tuolta reporterin sivustolta. (www.reporter.ee)
Oli kävellyt pääkaupunkimme keskustassa erääseen remontoitavaan toimistorakennukseen, hakenut sähkökaapelia sieltä alhaalta, ihan työmiesten nenän alta ja mennyt rappukäytävään ja siellä sitten hirttänyt itsensä.
Ei siinä mitään, mutta paikalliseen tyyliin kun kuuluu näyttää kaikki, niin siinä se kropsu killui televisioruudussa, uutisohjelman ensimmäiset 5 minuuttia.
Perjantaina en enää videota löytänyt tuolta reporterin sivustolta. (www.reporter.ee)
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
VoDKa kirjoitti:Itsemurha on pelastus. Kun silmät aukeavat ja vaaleanpunaiset lasit putoavat. Kun näkee tämän maailman pelkkänä mustana aukkona, joka yrittää imeä sinusta elämänhalun ja energian, kaiken mitä on vain irrotettavissa. Kun ymmärtää, että vaihtoehdot on olla kuten muutkin, tapella helvetisti vastaan tai häipyä.
Näkökulma voi myös muuttaa asioiden tärkeysjärjestystä. Kuulostaa hullulta, mutta maailmankaikkeuden ja evoluution ajatteleminen pienentävät kummasti ihmisolennon lahjaksi saamaa omannavankaikkivoipaisuusajatelmaa.
-----*----------*----------*-------
Elämä tappaa, mikset sinäkin?
Elämä tappaa, mikset sinäkin?
Jos laittaa jotakin nettiin kaikkien luettavaksi ja nähtäväksi täytyy myös kestää seuraus siitä. Tosin Päivi nyt ei enää ole sitä tekemässä. En näe kuitenkaan tässä keskustelussa jossa Päivinkin tekstiä on sivuttu mitää pahaa tai ongelmaa sen suhteen että tuollainen tapahtuma(itsemurha) aiheuttaa ihmisissä tarpeen puhua. Moni on kertonut ja jakanut paljon hyvää ja järkevää tietoa/asiaa. Keskustellut myöskin asiallisesti.
Jo joku nyt käy heittämässä jotakin turhaa niin kannattaako siitä nyt itteesä ottaa?
Itsemurha kun on asia josta aina saa keskustelunaihetta eikä se lopu koskaan niin kauan kun sitä tapahtuu. Toiset ei sitä voi ymmärtää tai hyväksyä ja toiset taas pitävät sitä kelpona keinona lähteä.
Jo joku nyt käy heittämässä jotakin turhaa niin kannattaako siitä nyt itteesä ottaa?
Itsemurha kun on asia josta aina saa keskustelunaihetta eikä se lopu koskaan niin kauan kun sitä tapahtuu. Toiset ei sitä voi ymmärtää tai hyväksyä ja toiset taas pitävät sitä kelpona keinona lähteä.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
век живи, век учись.