Enpä olekaan ehtinyt seurata oikeudenkäyntiä niin paljon kuin olisin halunnut. Harmi. Olis ollut kiinnostavaa keskustellakin siitä täällä.
Joka tapauksessa, Pat Brown ja videonsa mainittiin tässä ketjussa, niin kysyinpä tekoälyltä hänestä, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan. Pitkä teksti tuli, tässä sen loppuarvio lyhykäisyydessään:
Oma arvioni Brownista
Jos asteikko olisi esimerkiksi:
A = alan tieteellinen/ammatillinen huippuasiantuntija
B = pätevä ammattilainen, jonka näkemyksillä on merkittävää asiantuntijapainoa
C = kokenut käytännön analysoija, mutta rajallisesti tieteellisesti validoitu asiantuntijuus
D = lähinnä mediahahmo / harrastelija
laittaisin Brownin C:n tuntumaan, ehkä C+, en D:hen.
Hänellä on oikeasti rikosoikeudellinen koulutus, pitkä kokemus ja paljon perehtyneisyyttä rikostapauksiin. Häntä ei siis ole mielekästä kuitata pelkkänä "TV-ämmänä" tai satunnaisena harrastelijana.
Hänen asiantuntijuutensa ei anna erityistä tieteellistä painoarvoa hänen psykologisille päätelmilleen yksittäisistä rikoksentekijöistä.
Ja jos joku vetoaa keskustelussa muodossa "Pat Brown, criminal profiler, sanoi näin → siis tämä kertoo tekijästä X", se on mielestäni aivan liian suuri auktoriteettihyppy.
Brownin konkreettinen argumentti voi olla erittäin hyvä. Mutta sen pitäisi olla hyvä siksi, että todisteet tukevat sitä, ei siksi, että Brownilla on criminal profiler käyntikortissaan.
Ai antoi paljon enemmänkin tietoa, joten menkäähän kyselemään, jos tarkemmat tiedot kiinnostaa.
Kuitenkin lopuksi... ja sori ot, mutta kiinnitin tietenkin huomiota siihen, miten AI (chatgpt) käytti tollaista ilmaisua kuin "TV-ämmä".
Mä esim. en ole sitä käyttänyt, en itse asiassa käytä ämmä-sanaa ikinä.
No kysyinpä siltä sitten siitäkin, että mistä ihmeestä toi tuli. Sain pitkän selityksen, että kyseessä oli sen (ai:n) oma "huono sanavalinta", tarpeeton ja sukupuolittunut kärjistys, jolla ei ollut mitään tekemistä varsinaisen argumentin kanssa. (Mulla on tietenkin tallessa koko selitys, jos jotain kiinnostaa. En nyt tähän sitä ala kokonaisuudessaan tuutata.)
Mutta että tällaista chatgpt:ltä. En voi sanoa, että herättäisi luottamusta tekoälyyn.

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell