Karu syyte: Tv:stä tuttu poliisi aiheutti ihmisen kuoleman Vantaalla

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Reke
Susikoski

Re: Karu syyte: Tv:stä tuttu poliisi aiheutti ihmisen kuoleman Vantaalla

Viesti Kirjoittaja Reke »

Verinuoli kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 10:36 pm
Sipi kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 10:01 pm
Verinuoli kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 9:59 pm

Ehkä tuon tyyppisessä skenaariossa poliisi ei olisi syytettynä kuolemantuottamuksesta eikä tapahtuma/tapahtumakulkua olisi pidetty salassa reilua kolmeavuotta?
Joo, olet kyllä oikeassa tässä asiassa. Jotenkin... outo homma kokonaisuudessaan.
Heh, juuri siinä asiassa ehkä oikeassa jossa haluaisin olla väärässä. Annetut tiedot niin köykäsiä et kovin tulisia mielipiteitä ei voi antaaa kuin siihen suuntaan että jollain on jäänyt huomaamatta että julkista virkaa hoitavien tahojen toiminta on oltava läpinäkyvää ja julkisen keskustelun mahdollistavaa.
Tämäpä just. Tuo otsikko on väärä,kun lukee tätä kommentointia,uhri on haukuttu ainakin 10 kertaan millon narkkariksi,millon miksikin,lähes oltu sitä mieltä,että joutikin kuolla,samaan aikaan tämä sankari/suosikki poliisi on puhuttu,että häntä suorastaan " jahdataan" tässä jne. Ja että täysin tuulesta temmattu ,koko syyte,onkohan osa kommentoijista jotaki hyviäkin tuttuja ko.kanssa,kun tämä käännettiin ihan ylösalaisin koko juttu.
Siksi tää onki ,niin mielenkiintoinen,että seuraavaksi varmaan ,joku että krp:ssä joku vihaa Lindhiä, ja väärentänyt lausuntoja tmv.loputon jahti.
Otsikko pitäs olla,syytön suosikki mies maalitettuna joutavista kuolemista.
Mikähän se vaino syyte on? Onko se pieksäny putkalla jonku?
Jään seuraamaan...
Luukato
Alokas

Viesti Kirjoittaja Luukato »

Tuli kyllä mieleen, jos se kyseessä on tämä poliisi, niin Lindhän voisi olla. Ei hirveästi iäkkäämpiä ihmisiä ole Poliisit tv-ohjelmassa ollut vuosien varrella. Ehkä yhden muistan, muttei tainnut toimia uudella maalla. Oon katsonut jokaisen Poliisit-sarjan jakson ennen vuotta 2017 ainaskin. Lindh oli hyvin leppoisa kyttä ja oli hyvä parinsa kanssa, mut joku viba tuli siitä että saattaa toimia pikkasen retuperäisesti lakien suhteen. Sikäli ehkä oli aidoimman olosia poliiseita koko sarjassa ihan tosta syystä. Puhe sillä kanssa oli vähän epäselvää, kiirehti paljon sanojaan eikä pahemmin artikulaatiosta välittänyt. Ei ollut lempparipoliiseja sarjassa mut yksi muistettavimmista kyllä. Toivottavasti saa pääkoppansa kuntoon ja viettää mukavat eläkepäivät, tuli tuomiota tai ei.
Verinuoli
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Verinuoli »

Siis äärimmäisen lupsakka herra.

Niin lupsakka että pahimmat rikosepäilyt pidetty hyvin salassa.

"Poliisi on ollut epäiltynä myös yksivuotiaan lapsen pahoinpitelystä.

Syyttäjän päätöksestä selviää, että todistajien kertoman mukaan poliisi olisi kurittanut perheessä asunutta lasta tukistamalla, läpsimällä ja huutamalla. Poliisi kiisti syyllistyneensä rikokseen.

Syyttäjä päätti vuonna 2024 jättää syytteen nostamatta, koska epäillyn pahoinpitelyn syyteoikeus vanheni. Pahoinpitelyn syyteoikeus vanhenee viidessä vuodessa, ja epäillyistä teoista oli kulunut aikaa lähes kymmenen vuotta."https://yle.fi/a/74-20242276
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Verinuoli kirjoitti: To Syys 03, 2026 9:33 am Syyttäjän päätöksestä selviää, että todistajien kertoman mukaan poliisi olisi kurittanut perheessä asunutta lasta tukistamalla, läpsimällä ja huutamalla. Poliisi kiisti syyllistyneensä rikokseen.
No nyt on kauheat syytökset, minä olen henkilökohtaisesti hyvilläni siitä että minua on lapsena tukistettu, läpsäisty, ja minulle on huudettu, opin ainakin jotain siitä mikä on ok ja mikä ei.

Ehkä juuri siksi me X-sukupolvi ollaankin se viimeinen kunnollinen sukupolvi koska meidät on kasvatettu noilla keinoilla eikä pään silittelyllä.

Ruumiillista väkivaltaa lapsia kohtaan en hyväksy, mutta tukistaminen tai läpsäisy ei minulle ole ikinä tuntunut väkivallalta vaan sopivalta tehokeinolta näyttää että olen tehnyt jotain mitä ei saa tehdä uudestaan, näin minä tuon asian lapsuudesta muistan.
Stonedar
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Stonedar »

damfin kirjoitti: To Syys 03, 2026 10:04 am
Verinuoli kirjoitti: To Syys 03, 2026 9:33 am Syyttäjän päätöksestä selviää, että todistajien kertoman mukaan poliisi olisi kurittanut perheessä asunutta lasta tukistamalla, läpsimällä ja huutamalla. Poliisi kiisti syyllistyneensä rikokseen.
No nyt on kauheat syytökset, minä olen henkilökohtaisesti hyvilläni siitä että minua on lapsena tukistettu, läpsäisty, ja minulle on huudettu, opin ainakin jotain siitä mikä on ok ja mikä ei.

Ehkä juuri siksi me X-sukupolvi ollaankin se viimeinen kunnollinen sukupolvi koska meidät on kasvatettu noilla keinoilla eikä pään silittelyllä.

Ruumiillista väkivaltaa lapsia kohtaan en hyväksy, mutta tukistaminen tai läpsäisy ei minulle ole ikinä tuntunut väkivallalta vaan sopivalta tehokeinolta näyttää että olen tehnyt jotain mitä ei saa tehdä uudestaan, näin minä tuon asian lapsuudesta muistan.
Jaa olet hyvilläsi siitä että sinua tukistettu ja läpsäisty yksivuotiaana, jonkun perheen ulkopuolisen toimesta?
Edit: korjataan sen verran, että mulle ei tuosta lainauksesta käynyt selväksi, tarkoitettiinko poliisin perheessä asunutta yksivuotiasta, vai jotain muuta.
Vargas81
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Vargas81 »

Jos sä olet hyvilläsi, se ei anna oikeutta poliisille nimeltä Lindh rikkoa lakia. Ja toi on ruumiillista väkivaltaa, jota sä et ainoastaan hyväksy, vaan pidät hienona ja hyvänä asiana.
"Don't do the crime if you can't do the time"
Le chat bleu
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Le chat bleu »

whonhow kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 2:40 pm
Reke kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 2:37 pm
whonhow kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 2:21 pm

Paljonko olisit valmis lyömään vetoa tuon puolesta että tutkinta lähti käyntiin sisäisen valvonnan aloitteesta ? Sellaisten osuus poliisirikostutkinnoista on häviävän pieni, ja tuntuisi tosi oudolta jos näin pieni juttu olisi ollut edes minkään tarkastelun kohteena. Kun tutkinta ilmeisesti käynnistynyt vasta eläkkeellejäämisen jälkeen, laittaisin panokseni kollegan nimettömänä tekemälle ilmiannolle mikä on hämmästyttävän yleistä. Toinen mahdollisuus on asianomistajien tai ihan vaan sivullisten tekemä rikosilmoitus. Niidenkin määrä on "miljoonakertainen" verrattuna sisäisen valvonnan aloittamien tutkintojen määrään.

EDIT: yritin korjata lainaukset.
Mutta kun sekin on häviävän pieni osuus,mikä edes johtaa tutkintaan,ne alottaa esiselvityksellä krp:ssä,tilaa nauhat yms.ja sitten itse valtakunnansyyttäjä " harkitsee" monta vuotta ,ainakin kuukausia,ennen kuin päättää,aloitetaanko esitutkinta.

Sen jälkeen, kun esitutkints on valmistunut,taas harkitaan,että nostetaanko syyte.
Kyllä tämä ei mitään" poliisijahtia" ole,vaan melko prässin käy, jutut läpi,mitkä etenee tuolle, tasolle.

Vaikka joku kateellinen ,ois vinkin antanut,ei se johda tuolle, tasolle.
Ja ei mielestäni koskaan, ole kyse melko pikkuasiasta,jos kuolee ihmisiä,olipa ne minkälaisia tahansa,silloin on vahingon, laajuus suuri.
Näin se yhteiskunta vaan toimii...
Et sitten ymmärtänyt mitään, mutta selität miten yhteiskunta toimii.

Toistan kysymyksen: Paljonko olisit valmis lyömään vetoa tuon puolesta että tutkinta lähti käyntiin sisäisen valvonnan aloitteesta ?
Miksi olisi pitänyt tutkia, poliisi ei ole mikään jumala ja pysty jotakuta monta kertaa viikossa itsaria yrittävää kuitenkaan pelastamaan. Pitkä löysä hirsi tulee turhasta tutkinnasta vaan, eikä se ilmaistakaan ole.
Valo tunnelin päässä on luultavasti liekinheitin :lol:
Verinuoli
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Verinuoli »

No syyttäjät ei jättänyt tuota asiaa ihan tuollaisen näkemyksen varaan, vaan ovat katsoneet varmemmaksi päästää asia vanhentumaan.
tauno123
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja tauno123 »

Jaaha. Jos tästä ei tule tuomiota niin sitten ei mistään. Päivänselvästi vaan hermot menneet, eikä ole vähääkään kiinnostanut miten naiselle käy. Jopa yllättävää, miten ihminen voi olla noin tyhmä, että kirjaa virallisesti muistiin vedenpitävät todisteet syyllisyydestään. Kun asia hoidetaan noin välinpitämättömästi ja todisteet ylös kirjaten, niin herää vaan kysymys onko kyseinen toimintamalli ihan yleinen ja luotetaan siihen, ettei seurauksia tule kuitenkaan.

Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudesta tulokkaasta, vaan kokeneesta kenttäjohtajasta. Kuvottavaa toimintaa poliisilta ja tämä pilaa viime aikoina esillä ollutta poliisin mainetta entisestään.

Toki täällä osa yllätyksettömästi iloitsee ja voi että sitä riemua jos kyseessä olisi ollutkin mamu.

IS:n seurannasta:

Hätäkeskus on kirjannut lausuntoon, miten poliisi oli kuitannut tehtävän:

"Tehtävä hoidettu paikalla, ei toimenpiteitä." Lisätietoihin poliisimies oli kirjannut, että "varmaan 100 vastaavaa ilmoitusta. Ilmoittaja ei vastaa. Lanssitehtävä mahdollisesti".
mikkimouce
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja mikkimouce »

Jos itsemurhaa yrittänyt ei halua hotoon, ei häntä voi siihen pakottaakaan. Kun ei ole vaaraksi muille, on tuo yksi kriteeri, jolla voi kävellä sairaalasta pelastusoperaation jälkeen pois. Kriteereitä on 3. Monet yrittävät useaan kertaan ja vihdoin onnistuvat. Sille ei kukaan voi mitään. Ei vanhemmat, ei puoliso tms.
Tästä tapauksesta ei kukaan täällä tiedä tarkkaan mitään. Miten ilmoitus on tehty, mitä se sisältänyt, miten Häke on ilmoituksen sisäistänyt, miten vienyt eteenpäin ym? Lopputulema oli perheen kannalta kuitenkin se, mikä oli vääjämätön.
Nyt tarvitaan terapiaa. Onko viisasta vuosien jälkeen käsitellä vielä asiaa, pitää sitä itselle aktiivisena?
tauno123
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja tauno123 »

damfin kirjoitti: To Syys 03, 2026 10:04 am Ruumiillista väkivaltaa lapsia kohtaan en hyväksy, mutta tukistaminen tai läpsäisy ei minulle ole ikinä tuntunut väkivallalta vaan sopivalta tehokeinolta näyttää että olen tehnyt jotain mitä ei saa tehdä uudestaan, näin minä tuon asian lapsuudesta muistan.
Kumoat ensimmäisen väittämäsi käytännössä välittömästi, mutta varsin surullista, että itse kokema väkivalta muokkaa tulkinnan väkivallasta noin harhaiseksi. Olkoon kyseessä sitten 1- tai 41- vuotias uhri, niin tukistaminen ja läpsäisy ovat väkivaltaa. Se ei ole mikään mielipidekysymys.

Kyseinen poliisi vaikuttaa todella välinpitämättömältä kaverilta, jota virkapuku on suojellut tähän asti. Ihan sama mitä tekee 1-vuotiaille ja kuolemassa oleville. Ties mistä on selvinnyt kuin koira veräjästä.

Toivottavasti nykyaikana vanhemmilla ei ole kovin runsain määrin noin sairasta käsitystä siitä mikä on väkivaltaa ja mikä ei. Huolestuttavaa kuulla, että osalla läpsäisyt ja tukistamiset lasta kohtaan ovat jotain helvetin "sopivia tehokeinoja". Lehtien palstoilta on saatu lukea juttuja siitä, miten nuo "sopivat tehokeinot" ovat lähteneet lapasesta. Ehkäpä siitä syystä myös naisiin kohdistuva väkivalta on tällä tasolla, kun aikuista kohtaan kelpaakin sitten vähän rajummat tehokeinot.

Toivon hartaasti, että näitä ja muita "sopivia tehokeinoja" hyväksyttävinä pitävät ihmiset eivät ole ikinä lasten kanssa missään tekemisissä ja naiset ymmärtäisivät pysyä heistä kaukana. Sama white trash- jengi on sitten arvostelemassa muiden tekemiä rikoksia, vaikka itse ollaan valmiita pahoinpitelemään omaa perhettä jos perheenjäsen tekee jotain kiellettyä.
damfin

tauno123 kirjoitti: To Syys 03, 2026 10:52 am
damfin kirjoitti: To Syys 03, 2026 10:04 am Ruumiillista väkivaltaa lapsia kohtaan en hyväksy, mutta tukistaminen tai läpsäisy ei minulle ole ikinä tuntunut väkivallalta vaan sopivalta tehokeinolta näyttää että olen tehnyt jotain mitä ei saa tehdä uudestaan, näin minä tuon asian lapsuudesta muistan.
Toivottavasti nykyaikana vanhemmilla ei ole kovin runsain määrin noin sairasta käsitystä siitä mikä on väkivaltaa ja mikä ei. Huolestuttavaa kuulla, että osalla läpsäisyt ja tukistamiset lasta kohtaan ovat jotain helvetin "sopivia tehokeinoja". Lehtien palstoilta on saatu lukea juttuja siitä, miten nuo "sopivat tehokeinot" ovat lähteneet lapasesta. Ehkäpä siitä syystä myös naisiin kohdistuva väkivalta on tällä tasolla, kun aikuista kohtaan kelpaakin sitten vähän rajummat tehokeinot.
Kun sanoin että ruumiillista väkivaltaa lapsia kohtaan en hyväksy tarkoitin juuri sitä lapasesta lähtemistä.

Naisiin kohdistuva väkivalta kuten muukin väkivalta on tosiaan lisääntyneet tämän nykyisen päätä silittelemällä kasvatetun sukupolven aikuistuessa, kukaan tuskin voi käsi sydämellä väittää että nykyinen nuorisokaan käyttäytyisi ja perseilisi vähemmin kuin se sukupolvi jonka lapsuuden aikana pieni tukistaminen tai läpsäisy oli vielä yleisesti hyväksyttyä eikä siitä päädytty oikeuteen.

Jokin tuossa nykynormien mukaisessa kasvatuksessa vaan on mennyt pieleen kun seuraa nykyisen nuorison käytöstä ja elämässä pärjäämistä.
damfin

Stonedar kirjoitti: To Syys 03, 2026 10:14 am

Jaa olet hyvilläsi siitä että sinua tukistettu ja läpsäisty yksivuotiaana, jonkun perheen ulkopuolisen toimesta?
Edit: korjataan sen verran, että mulle ei tuosta lainauksesta käynyt selväksi, tarkoitettiinko poliisin perheessä asunutta yksivuotiasta, vai jotain muuta.
Juu jos lainauksessa sanotaan että olisi kurittanut perheessä asunutta lasta niin eihän siitä tosiaan oikein käy selväksi tarkoitettiinko perheessä asunutta lasta vai jotain perheen ulkopuolista. :roll:
NoGodsNoMasters
Alokas

Viesti Kirjoittaja NoGodsNoMasters »

damfin kirjoitti: To Syys 03, 2026 12:42 pm Naisiin kohdistuva väkivalta kuten muukin väkivalta on tosiaan lisääntyneet tämän nykyisen päätä silittelemällä kasvatetun sukupolven aikuistuessa, kukaan tuskin voi käsi sydämellä väittää että nykyinen nuorisokaan käyttäytyisi ja perseilisi vähemmin kuin se sukupolvi jonka lapsuuden aikana pieni tukistaminen tai läpsäisy oli vielä yleisesti hyväksyttyä eikä siitä päädytty oikeuteen.

Jokin tuossa nykynormien mukaisessa kasvatuksessa vaan on mennyt pieleen kun seuraa nykyisen nuorison käytöstä ja elämässä pärjäämistä.
Ihminen on kyllä kummallinen eläin ja suomalainen jörötys vielä oma lukunsa. Lähes poikkeuksetta kun kuulee jonkun mainitsevan "ennen oli kaikki paremmin", sen voi kääntää suoraan muotoon "minä olen joutunut kärsimään, joten toivon muidenkin kärsivän". Se että ei tunnista omia esim. lapsuuden kärsimyksiään tai osaa sanoittaa niitä, ei tarkoita etteikö niitä olisi silti tapahtunut. Väkivallalla (oli se sitten miten "pientä" tahansa) hallitut tilanteet ovat aina myös pelolla hallitsemista, ja pelolla ei saada kunnioitusta (vaan sen vastakohta) vaikka sen tuottama käytös voikin ulkopuolisen silmin siltä vaikuttaa.

Enemmän nuoret imevät vaikutteita aikuisilta itseltään ja jos nykypäivänä poliisit sekä poliitikot eivät osaa käyttäytyä, ei samaa voi oikein vaatia teineiltäkään.
ajanpatina
Vic Mackey
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

Reke kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 11:04 pm
Verinuoli kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 10:36 pm
Heh, juuri siinä asiassa ehkä oikeassa jossa haluaisin olla väärässä. Annetut tiedot niin köykäsiä et kovin tulisia mielipiteitä ei voi antaaa kuin siihen suuntaan että jollain on jäänyt huomaamatta että julkista virkaa hoitavien tahojen toiminta on oltava läpinäkyvää ja julkisen keskustelun mahdollistavaa.
Tämäpä just. Tuo otsikko on väärä,kun lukee tätä kommentointia,uhri on haukuttu ainakin 10 kertaan millon narkkariksi,millon miksikin,lähes oltu sitä mieltä,että joutikin kuolla,samaan aikaan tämä sankari/suosikki poliisi on puhuttu,että häntä suorastaan " jahdataan" tässä jne. Ja että täysin tuulesta temmattu ,koko syyte,onkohan osa kommentoijista jotaki hyviäkin tuttuja ko.kanssa,kun tämä käännettiin ihan ylösalaisin koko juttu.
Siksi tää onki ,niin mielenkiintoinen,että seuraavaksi varmaan ,joku että krp:ssä joku vihaa Lindhiä, ja väärentänyt lausuntoja tmv.loputon jahti.
Otsikko pitäs olla,syytön suosikki mies maalitettuna joutavista kuolemista.
Mikähän se vaino syyte on? Onko se pieksäny putkalla jonku?
Jään seuraamaan...
Tässä tapauksessa ei ole mitään epäselvää, paitsi syyttäjän toiminnan ammattitaidottomuus. :idea: :?:
"Työkseen" itsarihommia tekevän ja järjestävän naisen hoitaminen ei kuulu poliisin vastuualueeseen, vaan mielenterveyspuolen hommiin. Ja siellä nimenomaan mielenterveyslääkärin, tai psykiatrin vastuualueeseen, jotka päättävät hoidoista, lääkkeistä, kuten myös potilaansa kotouttamisesta. Voidaan myös kysyä, koska potilas jatkuvasti teki "itsemurhayrityksiä", niin miksi häntä ei pidetty mielisairaalassa hoidossa? :roll:
Toisaalta, jos kerran hänet kotiutettiin, niin miksi ei neutralisoitu lääkkeiden yliannostuksen ottamisen mahdollisuutta, järjestämällä "kotisairaanhoito" siten, että lääkkeet kävisi viemässä hoitaja, joka päivä ja niin usean kerran, kun lääkkeitä piti ottaa.!? Aamulla ja illalla tiettyyn aikaan hoitaja viemään lääkkeet ja valvomaan, että potilas ne myös ottaa, eikä varastoi niitä mihinkään. :!:

Syyllistä haettaessa on syyllinen mielenterveyspuolen hoidosta päättävät lääkärit ja/tai psykiatrit, ei poliisi. Poliisia ei ole koulutettu mielenterveystyötä tekemään ja hoitamaan mielenvikaisia, se on faktaa se. :idea:
Poliisiauto ei liioin ole ambulanssi. Siihen on omat erikseen koulutetut henkilöt ja autot.
Maksimissaan poliisi kutsutaan paikalle varmistamaan ambulanssihenkilön turvallisuutta, mikäli epäillään potilaan olevan väkivaltainen. Tarvittaessa poliisi seuraa autolla ambulanssin perässä perille asti sairaalaan, jos se katsotaan turvallisuussyistä aiheelliseksi. 8)

Hätäkeskuksessa on ollut aukkoja tiedoissa ja sen toiminnassa. Miksi hälyttää poliisia paikalle, vaikka tehtävä olisi kuulunut ambulanssille.!? :?:

Toisaalta itsaritytön lähisukulaiset voidaan aivan yhtä lailla vastuuttaa, miksi eivät välitä lähimmäisestään sen vertaa, että kävisivät edes tsiikaamassa mielenterveysongelmaista sukulaistaan päivittäin? :?:

Poliisi ei myöskään voi päättää potilaan sairaalaan viemisestä, kun heillä ei ole oikeutta kirjoittaa M1-lähetettä, vaan sen tekee lääkäri. Ambulanssi taas voi roudata loukkaantuneen, jos itsaripotilaankin hoitoon, kun kyse on henkirievusta. :roll:
Joten, Janne vastuusta vapaaksi ja syytteeseen potilaan hoidosta vastaavat ja päättävät lekurit kallonkutistajineen.
Miksi he eivät pitäneet itsarinaista sairaalahoidossa?
Kotiutuspäätöksen tehdessään, miksi eivät järjestäneet lääkkeiden viemistä potilaan kotio kotisairaanhoidon kautta? Siten ylimääräisiä lääkkeitä ei olisi potilaan kodissa ollut ja samalla henkilökunta olisi nähnyt joka käyntikerralla potilaan kunnon. :!: :?:
Syyttäjä syyttää väärää miestä, mikä kertoo syyttäjän ammattitaidottomuudesta, mistä tulisi antaa syyttäjälle varoitus ja korvausvelvollisuus väärän miehen syyttämisestä ja maalittamisesta julkisuudessa. 🤔
Kaikella on aikansa.
Vastaa Viestiin