Kulkijat ja reitit helluntaina 1960 Bodomilla.
Niin hassulta kun se kuulostaakin, niin olen aatellut kirjoittaa jonkinlaisen kirjan tästä Bodomin mysteeristä.
Se, millaisessa muodossa aihetta tulisin käsittelemän, on hakusessa, eli olisiko dokkari vai fiktioperäinen juttu.
Olisikohan tuo O.K. herkempi tulemaan jos vaikkapa haastattelisi kirjaa varten, siihen pullo ilolientä kyytipojaksi, niin saattaisi jotain asiasta tullakin?
Papillon ja pate voisivat lähteä mukaan vaikka avustajina, tai asistentteina, jos se nimitys paremmin sopisi.
Mistä tuon O.K:n puhelinnumeron saisi, että voisin ottaa yhteyttä.
Tai jos O.K. olet "kuulolla", niin olisi tarvetta haastatella tulevaa kirjaa varten, sp. osoitteeni löydät kyllä, jos hieman näet vaivaa.
Se, millaisessa muodossa aihetta tulisin käsittelemän, on hakusessa, eli olisiko dokkari vai fiktioperäinen juttu.
Olisikohan tuo O.K. herkempi tulemaan jos vaikkapa haastattelisi kirjaa varten, siihen pullo ilolientä kyytipojaksi, niin saattaisi jotain asiasta tullakin?
Papillon ja pate voisivat lähteä mukaan vaikka avustajina, tai asistentteina, jos se nimitys paremmin sopisi.
Tai jos O.K. olet "kuulolla", niin olisi tarvetta haastatella tulevaa kirjaa varten, sp. osoitteeni löydät kyllä, jos hieman näet vaivaa.
-
Merivuokko
- Jane Marple
Hassultahan tuo kieltämättä vähän kuulostaa... Onko tämä kirja nyt menossa sen sukellusprojektin ohitse???Hessu52 kirjoitti:Niin hassulta kun se kuulostaakin, niin olen aatellut kirjoittaa jonkinlaisen kirjan tästä Bodomin mysteeristä.
Aaargh, että mä oon kateellinen sulle Papi... Pääset avustamaan
Ehdottomasti olen fiktionäärisen teoksen kannalla... Mitään uutta kun ei toistaiseksi ole asiassa ilmentynyt. Tosin jos henkilöhaastattelut ja sukellus tuo jotain esille niin sittenhän voi dokkaria hahmotella...
Kuten Baretta varmaan huomasit, niin tuo kirjan teko on edelleen vain mielessäni, ei suinkaan tekeillä, sillä tässä on muutenkin kiirettä erään toisen projektin kanssa.
Sen merkeissä kuluu ainakin vuosi jollei peräti pitempään.
Aika tuntuu olevan kortilla, mitä vanhemmaksi tulee, no mitäs noista, mutta tällainen Bodomin mysteerio pitää mielen keveänä, kun saa muuta ajateltavaa.
Siitä sukellushommasta sen verran, ettei siitä taida tulla mitään, mutta minulla onkin eri kujeet mielessäni, kuhan kelit ja aika antavat myöten.
Edit: lisätty pari sanaa
Sen merkeissä kuluu ainakin vuosi jollei peräti pitempään.
Aika tuntuu olevan kortilla, mitä vanhemmaksi tulee, no mitäs noista, mutta tällainen Bodomin mysteerio pitää mielen keveänä, kun saa muuta ajateltavaa.
Siitä sukellushommasta sen verran, ettei siitä taida tulla mitään, mutta minulla onkin eri kujeet mielessäni, kuhan kelit ja aika antavat myöten.
Edit: lisätty pari sanaa
-
Merivuokko
- Jane Marple
Siitä kirjasta tulee varmaankin kaikki tähänastiset myyntienneätyksesi lyövä bestselleri, kuinkas muutenkaan, sillä apulaiset Pate ja Papi ovat ainakin rautaisia Bodom-veteraaneja. Itsehän voit olla siinä ikäänkuin pomo, anna apulaisten tehdä hommat, pidä vain ohjakset käsissä. Kirjoittamisenkin voisit hyvin jättää Papille, sieltä sitä sujuvaa tekstiä tulisi. Kjäh.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Nyt kun Heikki Salosen kodissa on netti, niin kysytään uudelleen, missä Kivilahti nähtiin istumassa helluntaina, ja mihin poliisit olivat hänet laittaneet istumaan katselmuksessa. Apuna voi käyttää oheista kuvaa, joka on otettu kartanon saunan laiturilta pari vuotta sitten, ja varustettu kirjaimin.Merivuokko kirjoitti:...
Kivilahti ei ollut nähnyt Salosta eikä Haapalaista.
Hänet oli poliisit tarkoituksella laittaneet istumaan väärään paikkaan väärän värinen paita päällään...
Minkä värinen Kivilahden vääränvärinen paita oli katselmuksessa?
Siihen käsitykseen olen tullut, että OK todella näki jonkun, kuten kertoo.Sariola kirjoitti:... Uskon kyllä, että OK näki jonkun miehen poistuvan alueelta. Sekin on mahdollista, että tuolla miehellä ei ole yhteyksiä itse tekoon, sattui vain paikalle ja halusi pysyä erossa. Melkein todennäköisempää on, että on jotakin yhteyttä myös itse rikokseen.
Jermon kirjasta saa sen vaikutelman, että OK olisi ollut Keskiniemen keskiharjanteen suojissa, ja sieltä nähnyt kulkijan, n. 40 metrin päästä.
Kuka siinä tapauksessa oli läntisimmässä niemessä? Hänkö itse hieman myöhemmin, vai näkivätkö lintupojat siellä jonkun toisen?
Kyllä kai Kivilahti oli siinä läntisimmässä niemessä, lähinnä kai tuossa E-kirjaimen kohdalla, mutta ei siellä kartanon puoleisella reunalla vaan vastakkaisella reunalla, josta oli hyvä näköala keskiniemen länsirannalle. Vanhalla keskustelupalstalla oli kuva siitä Kivilahden tarkkailupaikalta otettu keskiniemen länsirannan suuntaan, ja tekstissä kerrottiin, että Kivilahti näki kävelijän nimenomaan siellä keskiniemen länsirannalla, eikä hän kävellyt niemen harjanteen päällä vaan lähellä länsirantaa. Siinä saattoi olla pieni polku. Siitä kävelijä käveli keskiniemen ja läntisen niemen väliseen lahdenpohjukkaan ja siinä hän on ollut melko lähellä Kivilahtea, niin että kenkien näkeminen on ollut hyvin mahdollista. Näin reittiä kuvattiin tuolloin "vanhoina hyvinä aikoina". Minulla on jäänyt tuo kuva mieleen ja tuo reitti. Sen lahdenpohjukan jälkeen mies on kadonnut puiden taakse Kivilahden näkymättömiin. Kivilahti on voinut olla siinä kallion painanteessa lähes näkymättömissä - hän on voinut luurata sieltä piilosta. Hän ei suinkaan ole ollut samassa paikassa välttämättä kuin oli lintupoikien ohittaessa paikan. Paikka on voinut olla eri. Kivilahti on voinut olla ikäänkuin piilossa. Ei kukaan tarkkailija ole nähnyt. Vain Kivilahti itse tietää, jos enää muistaa.
Heikki Salonen voi kommentoida koskien sitä paikkaa, jossa OK oli silloin kun hän näki. Mutta on toinen juttu, missä OK oli silloin, kun hän näki sen klo 6:n miehen. Se voi olla aivan eri paikka, ja sitä Heikki Salonen ei välttämättä tiedä. Kivilahti tietäisi, jos sattuu muistamaan.teemu kirjoitti:^Minulla on muuan toinen kirjain mielessä Kivilahden haastattelun perusteella. Ehkä Heikki Salonen voisi kommentoida. Hänhän itse näki.
^Salonen voi kommentoida kahta paikkaa: sitä mihin poliisit olivat sijoittaneet Kivilahden, ja sitä missä he näkivät onkivan pojan. Kivilahti on kertonut istuneensa mielipaikallaan (F), jossa oli suojassa, ja missä oli istuimen tapainen. Istuiko ja mitä näki on toinen juttu, mutta paikka kyllä sopii vanhoihin kuvauksiin lahden vastarannalla n. 40 metrin päässä kulkeneen miehen näkemisestä siitä käsin. Jermon kirjan kuvaan se taas ei sovi. Muistetaan, että Jermon kirjassa on koko joukko virheitä, ja ehkä tämäkin tieto on väärin.
^ Heikki Salonen voi tosiaan osoittaa nuo kaksi paikkaa, - jos muistaa.
Sitä paikkaa, missä Kivilahti oli silloin, kun hän tarkkaili tuota klo 6:n kulkijaa, Salonen ei kuitenkaan voi osoittaa. Sen tietää varmuudella vain Kivilahti, mikäli vielä muistaa sen. On hyvin mahdollista, että Kivilahti ei suinkaan ole ollut koko tuota aikaa samassa paikassa, vaan on voinut liikkua alueella. Se on todennäköistä.
Sitä paikkaa, missä Kivilahti oli silloin, kun hän tarkkaili tuota klo 6:n kulkijaa, Salonen ei kuitenkaan voi osoittaa. Sen tietää varmuudella vain Kivilahti, mikäli vielä muistaa sen. On hyvin mahdollista, että Kivilahti ei suinkaan ole ollut koko tuota aikaa samassa paikassa, vaan on voinut liikkua alueella. Se on todennäköistä.
^Kivilahden kuulustelupöytäkirjan liitteenä olevalle kartalle on merkitty hänen havaintopaikkansa. Se on G- ja H-kirjaimien paikkeilla. Kun siitä ei näe sitä, mitä hän kertoi nähneensä, niin ajattelin kysäistä Heikki Saloselta, missä hän näki onkivan pojan, ja toisaalta, mihin poliisi oli sijoittanut Kivilahden istumaan. Luonnollisinta on, että liitekartan rasti on vedetty erehdyksessä väärään paikkaan. Tällaisessa tilanteessa toisen todistajan kertomus voisi tuoda lisätietoa asiasta.