Öyhö kirjoitti: Su Syys 06, 2026 3:04 pm
Mä olisi huolestuneempi inuiitin itsetunnosta kun Grönlanti esitetään suhteessa oikean kokoisena mutta aivan väärän muotoisena.
Mut itse asiaan:
YK ja Yle ne teki tässä kulttuurisotaa sen sijaan että olisivat vaan alkaneet käyttää ekviareaalista projektiota Siperiaan ja kauemmas ulottuvissa kartoissa.
Käytetyin missä? Oppikirjoissa tuskin. Mutta Google maps kyllä käyttää jotain tämänsuuntaista. Monessa mielessä paska ja ikivanha valinta.
Koko ajatus, että on olemassa jokin "nykyinen" on imbesilli. Olen raivonnut idioottimaisista napa-alueille ulottuvista kartoista
aina. Ylellä on rahaa käyttää karttojen tekemiseen ja olisi voinut korjata tämän jo vaikka 30 vuotta sitten. Sama tauti on ollut usein HS:ssä, ja on tehty jopa juttuja siitä miten karttaprojektiot toimivat. Ja silti on lähes aina paskottu Huippuvuoret.
Mutta ei. Piti odottaa woke-aikaa, ja saada aikaan äänestys YK:ssa ja sitten tehdä uutinen
äänestyksestä, ja sekoittaa mielessä ekviareaalisen "ekvi-" ja "oikeudenmukainen".
Ja jos YK ei päätä mitään, niin mitä vitun puuhastelua se on? No sitäpä sitä.
Sinä tästä teet "wokea" ja nussit pilkkua jonkun nimen takia joka suututtaa. Netissä käytetyissä kartoissa on lähes aina käytössä Web-Mercator (
https://fi.wikipedia.org/wiki/Web_Mercator), joten kyllä Mercator on aivan kevyesti käytetyin. Ja se toimiikin netissä hyvin. Mutta jos haluat oikeaa dataa, niin Equal Earth on SE juttu. Tiedevastaisuus on omituinen homma. Kannattaa lueskella mitkä ovat perusteet:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Equal_Earth_-projektio
Itseäni nämä ominaisuudet suorastaan KIIHOTTAVAT

:
Equal Earth -projektio laadittiin siten, että se täyttää seuraavat ehdot:
- Projektio on täysin oikeakulmainen, eli pinta-alojen suhteet vastaavat todellisuutta
- Projektion mukainen kartta muistuttaa ulkonäöltään jo aikaisemmin käyttöön tullutta Robinsonin projektiota, joka kuitenkaan ei ole oikeapintainen
- Kartan kaareva muoto kuvastaa maan pallonmuotoisuutta
- Leveyspiirit ovat suoria, joten kartasta näkee suoraan, kuinka pohjoisessa tai etelässä eri paikkakunnat sijaitsevat
- Eri pituuspiirit leikkaavat saman leveyspiirin yhtä kaukana toisistaan
- Projektio on helposti koodattavissa tietokoneella suoritettavaksi.
Karttapalloa fanittaville voinee kertoa että siinä toimii vanha kunnon, ei tarvitse muutosta...