Tämä juuri.Le chat bleu kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 12:57 pm Niinpä. Osaan kyllä kuvitella, miten äiti on ottanut totaalikilarit ja huutanut hysteerisenä. Lapsi polo.
Monissa maissa vieraiden kulttuurien "merkkimiehet" (Hitler, Stalin, Che Guevara, Pol Pot, Mao Tse Tung, Tsingis-kaani...) ovat meemikamaa. Esimerkiksi Thaimaassa krääsätorilla myytiin avaimenperiä, joissa oli kiva vaaleanpunainen muovitasku, joku possunkuva (siis ihan pikkutyttöjen Tiimari-tavaraa) ja avaimenperässä hakaristitunnus, ihan oikeaoppisesti punavalkomusta. Heille Hitler on joku läppä äijä toiselta puolen maapalloa. Frederik tekee Tsingiskaanista biisin, ei taida kuitenkaan soida Mongoliassa karaokebaarissa. Guevara oli hullu vassari, joka yritti käynnistää vallankumousta Kongossa ja Boliviassa. Silti suomalaiset teinit verhosivat huoneensa Che Guevaran lipuilla aikanaan, se oli cool. Joissain maissa se ei olisi cool.
Näin ollen olen itse aina ajatellut, että olen aikuisena vastuussa lapseni peloista. Kun kävelimme Thaimaassa torilla, lapset hipelöivät kaikkea tavaraa kuten lapset nyt tekivät. Kovasti yritti myyjä tyrkyttää kaikenlaista. Sainko kilarit? Kiljuinko natsia ja fasismia? Revinkö avaimenperät telineestä ja muksut pois kadulta? Soitinko Ylelle? En. Jätimme vain krääsät ostamatta ja jatkoimme rauhallisesti matkaa. Kukaan ei traumatisoitunut.