Kauas menolippu on... Rikollisten karkottamisista
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
..Olisiko lapsia suuri osa?
Ehdottoman oikein minunkin mielestäni on tuollaisten rikollisten karkoittaminen OMAAN KOTIMAAHANSA. (Eli ei sitä nyt aivan voi karkoitukseksikaan kutsua.)
Todettakoon vielä, että en hyväksy rikollisuutta, olen tyytymätön tuomioiden ankaruuden (puutteen) suhteen jne.
Mutta en hyväksy myöskään ennakkoluuloisuutta, yleistämistä ja ala-arvoista nimittelyä. Sellainen saa muuten fiksunakin pitämäni ihmiset vaikuttamaan päinvastaisilta.
Jos ihminen kuitenkin osaa perustella kantansa ja ilmaista itseään ilman törkeyksiä, saatan hyväksyä hänen näkemyksensä, vaikka itse ajattelisinkin toisin.
(Jos jotakin olen elämässä oppinut, niin sen että minun mielipiteeni ovat omiani ja jokaisella on oltava oikeus erilaiseen ajattelutapaan.)
Ehdottoman oikein minunkin mielestäni on tuollaisten rikollisten karkoittaminen OMAAN KOTIMAAHANSA. (Eli ei sitä nyt aivan voi karkoitukseksikaan kutsua.)
Todettakoon vielä, että en hyväksy rikollisuutta, olen tyytymätön tuomioiden ankaruuden (puutteen) suhteen jne.
Mutta en hyväksy myöskään ennakkoluuloisuutta, yleistämistä ja ala-arvoista nimittelyä. Sellainen saa muuten fiksunakin pitämäni ihmiset vaikuttamaan päinvastaisilta.
Jos ihminen kuitenkin osaa perustella kantansa ja ilmaista itseään ilman törkeyksiä, saatan hyväksyä hänen näkemyksensä, vaikka itse ajattelisinkin toisin.
(Jos jotakin olen elämässä oppinut, niin sen että minun mielipiteeni ovat omiani ja jokaisella on oltava oikeus erilaiseen ajattelutapaan.)
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
-
Haapojan veli
- Susikoski
Pahoitteluni, etten oo seurannut tätä topiccia sen enempää, joten sen piikkiin menee, jos joku on jo ehtinyt tätä ehdottaa, mutta eikö ois kova sana, jos maahanmuuttajaparkojen holhousjärjestelmä käännettäiskin niin, että täällä jo asuvat kolmannen maailman kansalaiset joutuisivat itse putsaamaan asenteitaan saadakseen asua täällä? Jos esim. nyt olisi karkoitettu nämä kaikki kolme kriminaalia, niin virkamiehet voisivat valita jokaista pahista kohti vaikka kolme ihan perus maahanmuuttajaa rivistä, jotka karkoitettais pahisten mukana. Tuskin siitä isoa vahinkoa isänmaalle syntyis, vaikka vähän enemmänkin kerubeja lähetettäis kotiinsa kerralla. Jos virkavallan kuri ei auta, olisi kurin tultava oman ryhmän sisältä ja sitä varmaan alkaisi löytyä, jos olisi vaarassa, että kuka vain voidaan lähettää kotin.
En yhtään epäile, että tämä olisi edes mahdollisuuksien rajoissa, mutta joku tolkku pitäisi maahanmuuttoasioissa olla, kun ne jo nyt on päästetty nykyiseen jamaansa. Rouva Thorshan on pahojen kielien mukaan väsäämässä sellaista reformia parhaillaan, että en hämmästyisi, vaikka kymmenen vuoden päästä jokaisella kotitaloudella olisi oma pakolaiskiintiönsä, jonka puitteissa olisi itse kunkin vastaanotettava oma "kotisomalinsa".
En yhtään epäile, että tämä olisi edes mahdollisuuksien rajoissa, mutta joku tolkku pitäisi maahanmuuttoasioissa olla, kun ne jo nyt on päästetty nykyiseen jamaansa. Rouva Thorshan on pahojen kielien mukaan väsäämässä sellaista reformia parhaillaan, että en hämmästyisi, vaikka kymmenen vuoden päästä jokaisella kotitaloudella olisi oma pakolaiskiintiönsä, jonka puitteissa olisi itse kunkin vastaanotettava oma "kotisomalinsa".
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Karkotettava mies haastattelussa:
Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kark ... 5242594959
Karkotettava somalimies pelkää paluuta entiseen kotimaahansa
9.1.2009 4:08
Lasse Kerkelä
Helsingin Sanomat
Jokelan vankilassa istuu katuvainen nuori mies. Somalian levottomuudet ajoivat Saidin kymmenvuotiaana kotimaastaan Suomeen, mutta nyt viidentoista Pohjolassa vietetyn vuoden jälkeen edessä häämöttää karkotus takaisin Afrikkaan.
"Kadun tekojani. Toivon, että saisin vielä toisen mahdollisuuden Suomessa", 26-vuotias mies sanoo Helsingin Sanomille vankilassa.
Viranomaisten mielestä yhteiskunnan etu ajaa Saidin oman edun ohi. Korkein hallinto-oikeus vahvisti hänen ja toisen somalimiehen karkotuspäätökset ennen joulua.
Said on tuomittu lukuisista väkivalta- ja omaisuusrikoksista. Osa niistä on ollut törkeitä. Hän on saanut kaksi yli kahden vuoden vankeustuomiota.
Said ei ole kotoutunut Suomeen.
Näin lukee oikeudenkäyntipapereissa, mutta Saidin mielestä viranomaisten tiedot ovat osaksi pötyä.
Maahanmuuttoviraston mukaan hän on elänyt pääosin sosiaalietuuksilla, mutta Said kertoo tehneensä pääkaupunkiseudulla töitä muun muassa Asematunnelin S-marketissa ja Fallkullan kotieläintilan kahvilassa.
Lisäksi hän kertoo jakaneensa Alueuutisia ja siivonneensa rappukäytäviä.
"Minusta on ollut myös hyötyä tälle maalle. Monella ei ole ollut näin paljon töitä. Mitä siteitä minulla vielä pitäisi olla Suomeen?"
Saidin mukaan häntä kutsuttiin välillä Ihmemies MacGyveriksi, koska hän osasi huolehtia asioistaan.
Tilanne muuttui, kun hän muutti nuorisokotiin 2000-luvun alussa. Siellä nuorukainen tutustui päihteisiin ja rikoksiin.
Said epäilee, että joku pahantahtoinen "vasikka" on levittänyt hänestä valheellista tietoa viranomaisille. Hän ei luota kovin paljon valtion edustajiin.
"Ne inhoavat minua."
Said kertoo pitäneensä yhteyttä Suomessa syntyneeseen poikaansa, vaikka viranomaiset väittävät muuta.
Saidin mukaan viranomaisten väite hänen oman äitinsä asumisesta Somaliassa on perätön.
"Äitini elää Suomessa. Täällä on myös 5–7 veljeäni."
Toisaalta viranomaisetkaan eivät aina luota Saidiin.
Maahanmuuttoviraston mukaan hän tuli Suomeen alun perin väärällä henkilöydellä perheenyhdistämistapauksen kautta.
Syntymävuodekseen Said on ilmoittanut eri tilanteissa 1983 ja 1985.
Viranomaisten mukaan Saidin perättömäksi väittämä tieto äitinsä asumisesta Somaliassa on peräisin mieheltä itseltään.
Tosin kaikki viranomaiset eivät ole karkottamassa Saidia.
Vähemmistövaltuutettu pitää karkotusta kohtuuttomana, koska Said on asunut valtaosan elämästään Suomessa.
Said on määrä karkottaa Somalimaahan, jossa hän asui yhdeksänvuotiaaksi asti. Alue on selvästi rauhallisempi kuin Etelä- ja Keski-Somalia.
"En muista sieltä oikein mitään, enkä tunne ketään."
Viranomaisten mukaan Said voidaan karkottaa sinne, koska hän kuuluu alueen valtaväestöön Ishaak-klaaniin.
Karkotettava voi saada klaanilta tukea ja siten päästä sisään yhteiskuntaan. Näin totesi kansainvälinen siirtolaisjärjestö IOM raportissaan toukokuussa 2007.
Said ei usko, että Ishaak-klaani ottaisi häntä suojiinsa. Hän pelkää paluuta Afrikkaan.
"Papereissa puhutaan jostain klaanista. Se on ihan valhetta koko juttu. Minut tapetaan siellä", hän tuhahtaa.
Karkotettava elättelee vielä toivoa elämästä Suomessa. Hän aikoo valittaa karkotuspäätöksestä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Saidin ajatukset suuntautuvat myös Presidentinlinnaan.
"Voisikohan Tarja Halonen armahtaa minut?" hän pohtii.
Haastateltavan nimi on muutettu.
-
Scythe
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Huvittavaa on, että tämä karkoitettava mies anelee "toista mahdollisuutta". Näitä mahdollisuuksia hänelle on kuitenkin annettu ennestään lukuisia. Rötöslista on edellisellä sivulla ja tässä KHO:n päätöksessä: http://www.kho.fi/paatokset/45418.htm
Tyypillisen taparikollisen tavoin mies on jonkinlaisen salaliiton uhri. Hänen mukaansa joku "pahantahtoinen vasikka" on levittänyt hänestä valheellista tietoa viranomaisille.
*Edit: muokattu sanavalintoja*
Tyypillisen taparikollisen tavoin mies on jonkinlaisen salaliiton uhri. Hänen mukaansa joku "pahantahtoinen vasikka" on levittänyt hänestä valheellista tietoa viranomaisille.
*Edit: muokattu sanavalintoja*
Viimeksi muokannut Aizerbaidzan, Pe Tammi 09, 2009 6:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
debbie
Moni Afrikan maasta kotoisin oleva ei tiedä tarkkaa syntymävuottaan. Ensinnäkin joissain maissa on erilainen ajanlasku ja joku paikallinen viranomainen on kääntänyt vuosiluvun mahdollisesti väärin. Toiseksi, syntyneitä ei kovin monessa paikassa kovin tarkasti kirjata mihinkään (kaupungit ja maaseutu tietysti eri asia). Syntymävuosi saattaa olla pelkän suullisen tiedon varassa.
Monissa Afrikan maissa serkuistakin puhutaan sisarina ja veljinä, 'serkku' sanaa ei edes esiinny kaikissa kielissä. Se on hämmentävää länsimaisesta.
Minulla on näistä asioista kokemusta, kaikki ei ole tahallista valhetta vaan kulttuuri- ja elintasoeroja.
Tuntuu vähän kummalta, että tämä kyseinen mies karkoitetaan takaisin maahan, josta hän on jo vieraantunut. Olkoonkin rikollinen ja pahis, kärsiköön rangaistuksensa täällä, jossa asuukin.
Monissa Afrikan maissa serkuistakin puhutaan sisarina ja veljinä, 'serkku' sanaa ei edes esiinny kaikissa kielissä. Se on hämmentävää länsimaisesta.
Minulla on näistä asioista kokemusta, kaikki ei ole tahallista valhetta vaan kulttuuri- ja elintasoeroja.
Tuntuu vähän kummalta, että tämä kyseinen mies karkoitetaan takaisin maahan, josta hän on jo vieraantunut. Olkoonkin rikollinen ja pahis, kärsiköön rangaistuksensa täällä, jossa asuukin.
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Ja se on kumma kun tuo kulttuuri- ja elintasoero ei häviä sitten perkeleelläkään. Vaikka olisi asunut Suomessa esim. 16 vuotta. Aina löytyy syy, jossa vedotaan tuohon oman ihmeelliseen kulttuuriin.debbie kirjoitti:Monissa Afrikan maissa serkuistakin puhutaan sisarina ja veljinä, 'serkku' sanaa ei edes esiinny kaikissa kielissä. Se on hämmentävää länsimaisesta.
Tekemänsä työt ovat jotain höpö työllistämistä, jossa oikeasti ei tarvinnut tehdä yhtään mitään. Hyötyä Suomelle? Niin, tosiaan, täällä ei ennen somalien tuloa syöty, ajettu bussia, eikä siivottu. Siihenhän sitä vedotaan kun puhutaan somalien nostavan maamme bkt:n Norjan tasolle.Maahanmuuttoviraston mukaan hän on elänyt pääosin sosiaalietuuksilla, mutta Said kertoo tehneensä pääkaupunkiseudulla töitä muun muassa Asematunnelin S-marketissa ja Fallkullan kotieläintilan kahvilassa.
Lisäksi hän kertoo jakaneensa Alueuutisia ja siivonneensa rappukäytäviä.
"Minusta on ollut myös hyötyä tälle maalle. Monella ei ole ollut näin paljon töitä. Mitä siteitä minulla vielä pitäisi olla Suomeen?"
Kaikki meni hyvin kunnes työn sankari joutui nuorisokotiin. Vasta siellä hän kuuli, että olemassa päihde. Tuo somalikulttuurissa niin vieras tuote. Vai olisiko sittenkään tutustunut nuorisokodissa päihteisiin ja rikoksiin? Ei kait niissä päihteet ja rikokset näyttele pääosaa? Niihin joutuu jos on häiriökäyttäytymistä, päihteitä, rikoksia yms.Tilanne muuttui, kun hän muutti nuorisokotiin 2000-luvun alussa. Siellä nuorukainen tutustui päihteisiin ja rikoksiin.
Toivottavasti. Tai voihan siellä olla töitä. Suomen kielen tulkkina.Minut tapetaan siellä", hän tuhahtaa.
Halonen tuskin armahtaa. En usko hänellä olevan ysimillistä..."Voisikohan Tarja Halonen armahtaa minut?" hän pohtii.
EDIT: 2x typo
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, Pe Tammi 09, 2009 7:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
debbie
Noissa mainitsemissani asioissa kulttuurierot ovat todelliset ja vaikuttavat pitkälle.
Emme mekään hetkessä muutu sisimmältämme jonkun toisen maan kulttuurin ihmisiksi, oma kulttuurimme pysyy meissä monessa sellaisessakin asiassa, mitä emme itse edes tiedosta.
Mietitään vaikka suomalaisia Ruotsissa..
Matka Somaliasta Suomeen on pitkä, monessa mielessä.
Yhtä pitkä kuin matka Suomesta Somaliaan.
Ei meistäkään hetkessä tulisi somalialaisia, ehkä ei koskaan.
Emme mekään hetkessä muutu sisimmältämme jonkun toisen maan kulttuurin ihmisiksi, oma kulttuurimme pysyy meissä monessa sellaisessakin asiassa, mitä emme itse edes tiedosta.
Mietitään vaikka suomalaisia Ruotsissa..
Matka Somaliasta Suomeen on pitkä, monessa mielessä.
Yhtä pitkä kuin matka Suomesta Somaliaan.
Ei meistäkään hetkessä tulisi somalialaisia, ehkä ei koskaan.
Minun käsittääkseni Hollannin mamutilanne on hoidettu ehkä fiksuiten koko Euroopassa, enkä ole siellä huomannut mitään erityisiä ongelmia muiden, kuin marokkolaisten kanssa. He ovat viimeaikoina olleet framilla homovihansa vuoksi. Toki sosiaalipummius vituttaa kaikkia ja asuntopulahan ei helpotu laittomien siirtolaisten myötä....kahvitar kirjoitti:Eikä tämä ole yksittäistapaus vaan täysin totta myös monien muiden pakolaisten kohdalla ja mm. Hollannissa on jo järkyttävät ongelmat, samoin Ruotsissa, Suomessa ei onneksi ...vielä.... kohta on jos tämä ulkomaalaisten hyysääminen ei lopu.
Ainakin Amsterdamin alueella on ihan laikimääräyksin kaikki "sosiaalitapaukset" hajasijoitettu niin, että joka asuinalueella, korttelissa, talossa näille on varattu muistaakseni 30% asunnoista. Näin ei Ranskan mallisia slummeja pääse syntymään lisää. Eikä myöskään mitään eliittikaupunginosia.
Täällä meikäläisen hoodeilla ei niinkään mustia ole, mutta itänaapurin vahvistuksia sitäkin enemmän. Heitä on Suomen mallin mukaan sijoitettu juuri niin, että yhdessä kaupungin vuokratalossa hyvinkin 30 asunnon nimilaatoissa lukee Shavtsenkoa ja Ivanovia. Näin lapset pyörivät pihalla ja puhuvat venäjää, äidit istuvat hiekkalaatikon reunalla puhuen venäjää. Sitten mennään kouluun ja työkkärin kurssille ja puhutaan keskenään venäjää...
Tämä on propagandaa. Jostain syystä "suvaitsevuudesta" on tullut jonkinlainen sivistyksen merkki, eikä monikaan halua leimautua juntiksi sanomalla mitään pahaa maahanmuuttajista. Jotkut ovat vieneet tämän niin pitkälle, että puolustelevat kaikkea mitä arvon mamut vain sattuvat yhteiskunnan huonosti hoitaman sopeuttamisen takia tekevän.Bombay kirjoitti:Pikemminkin se toinen osapuoli on tuommoista, suosittelen käyntiä jollain pikkukylällä, ehkä valaisee.vieras kirjoitti:Toinen vakio on, että puolustelijat ovat jotain lan...maalaisserkkuja, jotka näkevät neek...tummaihoisia ym. rättip...arabeja vain elokuvissa. Helppohan se on puolustella kun ei tarvitse itse olla missään tekemisissä.Zodiac kirjoitti:Ihmettelen suuresti että yleensä näiden mamuraiskaajien puolustelijat ovat naisia.
Oman kokemukseni mukaan suoranaista rasistista aatemaailmaa on eniten juuri "sivistyneeksi" kansanosaksi leimatulla, korkeastikoulutetulla väellä. Monikulttuurisuuden ylistyspuheet ovat pelkkää sanahelinää. Olemmehan me länsimaalaiset ihmiset osanneet kantaa vettä ojasta, rakentaa risumajoja ja kuokkia maata jo satoja vuosia sitten.
-
debbie
Tämä kyseinen henkilö, onko hän nyt sitten raiskauksesta tuomittuna? Kun "näistä mamuraiskaajista" puhutaan.
Voisiko keskustelussa säilyttää jonkinlaisen linjan, eikö sortua noihin rasistisiin yliampuviin heittoihin?
Kyseessä on rikollinen, ja minusta hänen pitäisi istua rangaistuksensa maassa, jossa hän nyt elää.
On typerää ottaa tänne ihmisiä muista maista ja sitten kun he tekevät jotain väärin, lähettää takaisin. kyllä siinäkin rahaa ja vaivannäköä tuhlaantuu. sitä paitsi ihminen, rikollinenkin, ei ole mikään tavara.
Voisiko keskustelussa säilyttää jonkinlaisen linjan, eikö sortua noihin rasistisiin yliampuviin heittoihin?
Kyseessä on rikollinen, ja minusta hänen pitäisi istua rangaistuksensa maassa, jossa hän nyt elää.
On typerää ottaa tänne ihmisiä muista maista ja sitten kun he tekevät jotain väärin, lähettää takaisin. kyllä siinäkin rahaa ja vaivannäköä tuhlaantuu. sitä paitsi ihminen, rikollinenkin, ei ole mikään tavara.
On typerää ottaa tänne ihmisiä muista maista ennenkuin oman maan ongelmat ovat ratkaistu. Arvaappas huviksesi paljonko rahaa tuhlaantuu kun tämäkin rikollinen istuu tuomionsa täällä suomessa? Se ei ole ihan vähän rahaa joka kuluu veronmaksajilta vankia kohti päivässä.debbie kirjoitti: