Tuon allekirjoitan täysin. Maksan mielelläni veroja, että heikommilla, mm. vammaisilla, sairailla, lapsilla ja vanhuksilla olisi paremmat mahdollisuudet elää Suomessa turvattua ja ihmisarvoista elämää. Jokaisen työikäisen ja työkykyisen tulisi mahdollisuuksiensa mukaan tehdä työtä, kantaa vastuuta ja kortensa kekoon yhteiseksi hyväksi.MotiivitOn kirjoitti: Jep jep. Enkä ruikutakaan siitä, että teen töitä heikompien elatukseksi.
Suomen puolesta tässä töitä on tehty ja Suomi on siitä hieno maa että täällä voi oikeasti työkyvytönkin elää ihmisarvoisesti. Siitä on lähipiiristäkin kokemusta ja se ei vaivaa minua pätkääkään. Siitä ruikutan, että ne ketkä työhön pystyvät, mutta eivät viitsi, kehtaavat vielä tulla kitisemään siitä että sossusta ei saa riittävästi rahaa ja että kapitalistit vie kaiken.
Kapitalistit vai kommunistit kaiken pahan alku?
-
Scythe
- Juliet Jones
- Axel Foley
<-- Kuin myös.
Mätäähän tässä järjestyksessä on se, että jos haluaa todella heittäytyä tukien varassa elämään ilman omaa panosta yhteiskunnan eteen, niin se taitaa järjestyä kun vain on ns. moniongelmainen. Tai ainakin teeskentelee olevansa.. Tavallinen ihminen taas ei saa minkäänlaista tilapäistäkään tukea, tai helpotusta, vaikka kyse olisi siitä että haluaa päästä ahdingosta taas jaloilleen.
Mätäähän tässä järjestyksessä on se, että jos haluaa todella heittäytyä tukien varassa elämään ilman omaa panosta yhteiskunnan eteen, niin se taitaa järjestyä kun vain on ns. moniongelmainen. Tai ainakin teeskentelee olevansa.. Tavallinen ihminen taas ei saa minkäänlaista tilapäistäkään tukea, tai helpotusta, vaikka kyse olisi siitä että haluaa päästä ahdingosta taas jaloilleen.
Ja tuossa moniongelmaisuudessa puolestaan on se mielenkiintoinen piirre, että sillä ei aina tarkoiteta esimerkiksi osittaista raajattomuutta, vähä-älyisyyttä tai muuta rajoittuneisuutta, vaan sellaiseksi on mahdollista tekeytyä. Kuten nti J. Jones sanoikin - heittäytyä.Juliet Jones kirjoitti: Mätäähän tässä järjestyksessä on se, että jos haluaa todella heittäytyä tukien varassa elämään ilman omaa panosta yhteiskunnan eteen, niin se taitaa järjestyä kun vain on ns. moniongelmainen.
Ja joojoo, kaikki taloudellisesti ongelmallisessa asemassa elävät eivät ole tietysti mitenkään syyllisiä omaan tilanteeseensa. Mutta sattuneesta syystä tiedän, että jotkut ovat. Itseasiassa, helvetin monet ovat.
Ei tarvitse kuin heti peruskoulun päätyttyä päättää, että ryyppää ja rellestää mieluummin kuin istuu koulun penkillä, niin ei varmasti saa koskaan töitä (ei siksi, että ei käy kouluja, vaan siksi että ryyppää ja rellestää) ja sitten kökötetäänkin jo moniongelmaisten lokerossa.
Oletan ilmiön johtuvan siitä, että eräät nuorehkot mieshenkilöt kuvittelevat nokkimisjärjestyksen menevän myöhemmässä elämässä samaan tyyliin kuin peruskoulun röökipaikalla: kovin kundi, joka uskaltaa vetää turpaan ja hihaan, saa eniten tilaa.
Varmasti kaikki suomalaiset ovat kanssasi samaa mieltä.Scythe kirjoitti:Tuon allekirjoitan täysin. Maksan mielelläni veroja, että heikommilla, mm. vammaisilla, sairailla, lapsilla ja vanhuksilla olisi paremmat mahdollisuudet elää Suomessa turvattua ja ihmisarvoista elämää. Jokaisen työikäisen ja työkykyisen tulisi mahdollisuuksiensa mukaan tehdä työtä, kantaa vastuuta ja kortensa kekoon yhteiseksi hyväksi.MotiivitOn kirjoitti: Jep jep. Enkä ruikutakaan siitä, että teen töitä heikompien elatukseksi.
Suomen puolesta tässä töitä on tehty ja Suomi on siitä hieno maa että täällä voi oikeasti työkyvytönkin elää ihmisarvoisesti. Siitä on lähipiiristäkin kokemusta ja se ei vaivaa minua pätkääkään. Siitä ruikutan, että ne ketkä työhön pystyvät, mutta eivät viitsi, kehtaavat vielä tulla kitisemään siitä että sossusta ei saa riittävästi rahaa ja että kapitalistit vie kaiken.
Ongelma on siinä, ettei sossunluukulla käyvän ihmisen otsassa lue, miksi hän on yhteiskunnan elätiksi joutunut. Monilla alkoholistin näköisillä immeisillä vaikeudet ovat alkaneet fyysisestä sairaudesta ja sen myötä pitkäaikaistyöttömäksi joutumisesta. Kun työkyky on mennyt ja sosiaaliset ympyrät kutistuneet, on ryyppääminen alkanut. Masennusta ja yksinäisyyttä "lääkitään" alkoholilla, joka tuo hetken helpotuksen ja muita samassa tilanteessa olevia kohtalotovereita. Siinä sitten on työssäkäyvän ns. kunnon ihmisen helppo tuomita rappioalkoholisti.
Työkykyisen ja työllistyneen "kunnon ihmisen" on ihan turha tuomita "sosiaalipummeja", koska voisi toisenlaisissa olosuhteissa olla itsekin ihan samassa tilanteessa. Moni sairaus sallisi ihmisen käydä esim. osa-aikatöissä, mutta sellaisia työmarkkinoita ei ole, tai ne keskittyvät kaikkein raskaimpiin töihin, joita kroonikko ei jaksa tehdä. Agraariyhteiskunnassa, jossa hommia tehtiin omassa taloudessa, ei syntynyt nykyisen kaltaisia sosiaalisista kuvioista pudonneita "tarpeettomia" ihmisiä niin helposti, koska kukin teki kykynsä mukaan monen ihmisen yhteisössä.
Kuten Sibelius aikanaan sanoi puliukon nähdessään: "Ei voi ulkopuolinen koskaan tietää."
Every ship must sail a world.
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
ABC kirjoitti:Kuten Sibelius aikanaan sanoi puliukon nähdessään: "Ei voi ulkopuolinen koskaan tietää."
Niimpä, moni pultsari on mainio mies.
Mutta mitenkäs on asian laita näiden hampputukkien kanssa, ketkä ihan suoraan on sanonu että ei kannata mennä töihin, kun rahat riittää muutenkin ruokaan ja bisseen. Kivempi kuulemma olla siellä hippikommuunissaan soittelemassa kitaraa ja imemässä bongia. Ja aina välillä ne muistaa kertoa kuinka hieno aate kommunismi on ja kuinka väärin kapitalismi on. Yleensä matkalla sossusta kaljakauppaan ne kapitalistin yrityksestä kupatut eurot taskussaan.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
-
synkempi hautajaisvieras
- Martin Beck
MotiivitOn kirjoitti: , ketkä ihan suoraan on sanonu että ei kannata mennä töihin, kun rahat riittää muutenkin ruokaan ja bisseen. .
Sosiaalituilla elävät ja työttömät ihmiset tuskin ovat näin sanoneet? Esim. peruspäiväraha työttömällä 370 eur/kk on täysin käsittämättömän mitätön raha ihmisarvoiseen elämiseen. Turha huudella mistään hyvinvointi-yhteiskunnasta kun ei täällä sellaista ole. Kansalaispalkka 1000 eur/kk kehiin. Suomessa on esim. juuri työttömät jätetty täysin heitteille.
Jotenkin tuntuu että monet niistä jotka väittävät sosiaalitukien olevan riittäviä eivät tiedä asiasta yhtään mitään. Kummallista, että näin pienellä kansakunnalla on varaa hylätä iso osa kansastaan täysin, paljon menetetään inhimillistä resurrssia ja osaamista. Kaikki työttömät eivät automaattisesti ole alkoholisteja tai omasta halustaan työttöminä.
Eikä kyse ole pelkästään rahasta. Myös moraali on valunut alas vessanpöntöstä kauan sitten. Kukaan ei ota vastuuta mistään, millään tasolla. Optiot tänne niin että heilahtaa, ei muulla väliä. Kun katsoo suomalaisia poliitikkoja, oksettaa. Kun kuuntelee suomalaisia poliitikkoja, oksettaa...
.
.
kaukana poissa
.
kaukana poissa
.
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
-
synkempi hautajaisvieras
- Martin Beck
Mä olen jutellut useiden työttömien ja juoppojen sekä mielenterveysongelmaisten kanssa ja kyllä suurimmassa osassa tapauksia on kyse siitä omasta viitsimisestä. Valitetaan kuinka surkeaa elämä on ja kuinka surkeat tuet on mutta silti ei oteta työtä vastaan eikä haluta kouluttautua yhtään. Tiedän sellaisiakin jotka toistuvasti saavat sen työkkärin karenssin koska eivät mene niihin työkkärin tarjoamiin työpaikkoihin edes haastatteluihin. Mielenterveysongelmat ja alkoholismi eivät ole pelkkiä sairauksia jota kurja elämä on tuonut tullessaan, niihin liittyy hyvin usein myös oma asenne! Se asenne kun monilla on sellainen, että valitetaan ja valitetaan eikä apu kelpaa. Ette uskokaan minkälaisia aputoimia yhteiskunta tarjoaa kuitenkin. Montakin juoppoa kieltäytyi kymmeniä kertoja avusta ja sitten on näitä jotka aina käyvät katkolla, juovat taas, käyvät katkolla... Kyllä multa on karissut jo hyvin pitkälti kaikenlainen sääli tuollaisia ihmisiä kohtaan. Liian monta tapausta on tullut koettua ja nähtyä voidakseen väittää, että tuo sama kaava omasta halusta olla surkea ei pitäisi paikkaansa.
Mun mielestä siis tuossa valossa Suomen työttömyysjärjestelmä on persiistä. Rahaa saa liian helpolla tai lähinnä väärin perustein. Olen hyvin kokoomuslainen tässä asiassa- jokainen on vastuussa itsestään mutta heikompiosaisia pitää auttaa ja työnteon tulee olla kannattavaa. Heikompiosainen ei kuitenkaan ole sellainen joka ei viitsi mennä töihin ja silloin on jokin pielessä jos työttömyys on kannattavampaa kun työnteko! Ja monissa tapauksissa on. Mielestäni liian helposti annetaan ihmisen jäädä vaan työttömäksi ja karenssin jälkeen rahaa vaan annetaan lisää. Uskallan melkein väittää, että jos haluaa työtä tehdä niin kyllä sitä saa
Viimeistään jos vähän kouluttautuu edes.
Toinen yhteiskunnallinen epäkohta on tukien väärinkäyttäjät ja niitä on pilvin pimein! Toiset nostavat työttömyyskorvausta ja tekevät pimeätä duunia, toiset asuvat avoparina mutta ovat kirjoilla erillään jotta saavat yksinhuoltajatuet, toiset kikkailevat asuntojen kanssa niin, että saavat kaikki mahdolliset tuet ym. ym. Eräskin vasemmistolainen ystäväni joka aina paasaa heikompiosaisista kielsi minua maksamasta hänen tilille 20 euroa koska sossu näkee sen ja laskee sen tuloksi jolloin joku mikälie tuki vähenee?! Sitten sillä ei koskaan ole rahaa ja ne käy kämppiksensä kanssa sossussa ruinaamassa ja käyvät hesburgerissa monta kertaa viikossa. Lappu luukulle sanon minä.
Jotenkin systeemiä pitäisi kehittää ja rajulla kädellä jotta saataisiin eroteltua OIKEASTI työttömät ja yhteiskunnan tukia tarvitsevat. Näitäkin on mutta millä ne erottaa?
Yleensä kovimmat vasemmistolaiset ovat itse työttömiä tai matalasti koulutettuja. Tietenkin. Vituttaa kun joku muu viitsii kouluttautua ja ansaitsee enemmän ja pitäähän sellaiselta tietenkin kermat kuoria päältä ja äkkiä! Sitten sitä ollaan niin "köyhän asialla" vaikka se pääperiaate on aivan yhtä itsekäs kun porvarillakin sanotaan olevan: mulle, mulle, mulle, ei tolle! Paitsi, että mielestäni porvarismi on huomattavasti järkevämpää ja realistisempaa kun sosialismi.
Mun mielestä siis tuossa valossa Suomen työttömyysjärjestelmä on persiistä. Rahaa saa liian helpolla tai lähinnä väärin perustein. Olen hyvin kokoomuslainen tässä asiassa- jokainen on vastuussa itsestään mutta heikompiosaisia pitää auttaa ja työnteon tulee olla kannattavaa. Heikompiosainen ei kuitenkaan ole sellainen joka ei viitsi mennä töihin ja silloin on jokin pielessä jos työttömyys on kannattavampaa kun työnteko! Ja monissa tapauksissa on. Mielestäni liian helposti annetaan ihmisen jäädä vaan työttömäksi ja karenssin jälkeen rahaa vaan annetaan lisää. Uskallan melkein väittää, että jos haluaa työtä tehdä niin kyllä sitä saa
Toinen yhteiskunnallinen epäkohta on tukien väärinkäyttäjät ja niitä on pilvin pimein! Toiset nostavat työttömyyskorvausta ja tekevät pimeätä duunia, toiset asuvat avoparina mutta ovat kirjoilla erillään jotta saavat yksinhuoltajatuet, toiset kikkailevat asuntojen kanssa niin, että saavat kaikki mahdolliset tuet ym. ym. Eräskin vasemmistolainen ystäväni joka aina paasaa heikompiosaisista kielsi minua maksamasta hänen tilille 20 euroa koska sossu näkee sen ja laskee sen tuloksi jolloin joku mikälie tuki vähenee?! Sitten sillä ei koskaan ole rahaa ja ne käy kämppiksensä kanssa sossussa ruinaamassa ja käyvät hesburgerissa monta kertaa viikossa. Lappu luukulle sanon minä.
Jotenkin systeemiä pitäisi kehittää ja rajulla kädellä jotta saataisiin eroteltua OIKEASTI työttömät ja yhteiskunnan tukia tarvitsevat. Näitäkin on mutta millä ne erottaa?
Yleensä kovimmat vasemmistolaiset ovat itse työttömiä tai matalasti koulutettuja. Tietenkin. Vituttaa kun joku muu viitsii kouluttautua ja ansaitsee enemmän ja pitäähän sellaiselta tietenkin kermat kuoria päältä ja äkkiä! Sitten sitä ollaan niin "köyhän asialla" vaikka se pääperiaate on aivan yhtä itsekäs kun porvarillakin sanotaan olevan: mulle, mulle, mulle, ei tolle! Paitsi, että mielestäni porvarismi on huomattavasti järkevämpää ja realistisempaa kun sosialismi.
-
synkempi hautajaisvieras
- Martin Beck
.
^Hohhoijaa.
Taas mentiin siitä populistisimmasta ja matalimmasta kohdasta aitaa. Kyllästyttää ihan tosissaan tuo sanan työtön käyttäminen sanan juoppo synonyyminä ja päinvastoin. Kuin myös tuo fraasi "Se on niiden oma vika". Enemmän näkisin tässä jotain asennevammaisuutta. Kun ei itse olla missään vaiheessa koettu köyhyyttä ja/tai työttömyyttä halutaan sen olemassaolon aiheuttama mielipaha torjua sillä että "kyllä ne sen ansaitsee, nehän on juoppoja jokaikinen ja muutenkin vittumaisia ihmisiä". Sitä en kiellä etteikö työttömissä olisi juoppoja. Mutta niin on kaikissa ihmisryhmissä Suomessa.
Ja entä tuo kulunut ja aina yhtä typerä"jokainen on oman onnensa seppä" sitten? Ei toimi nykymaailmassa suurtyöttömyyden aikana, kun ihmisiä irtisanotaan tehtaista jotta osakkeenomistajat saisivat enemmän hilloa tahkottua(loiset) ei paljon työntekijöiltä kysellä. Kaikilla ei ole voimavaroja esim. oman yrityksen perustamiseen ja pyörittämiseen.
Toisaalta en ymmärrä miksi edes vaivaudun kirjoittamaan tänne. Näitä "nettikeskusteluja" seuranneena on tullut huomattua, että asioista eri mieltä olevat osapuolet jumittavat sitkeästi omissa asemissaan yhtään toisen osapuolen näkökulmia kuuntelematta... Lisätään vielä että vasemmisto ja oikeisto ovat Suomessa jo pitkään olleet yksi ja sama taho, katsokaa vaikkapa Lippos-Pavea, sen kokoomuslaisempaa dudea saa hakea. Ai niin, työttömäthän ne pahimpia tukien väärinkäyttäjiä ovat, jotain muutaman sadan euron mitättömillä korvauksilla. Mutta miljonääri Björn Wahlroos taas onkin yhteiskunnan sankari nostaessaan miljoonakorvauksia EU-tukien muodossa jotta saisi kartanonsa pidettyä pystyssä...
.
^Hohhoijaa.
Ja entä tuo kulunut ja aina yhtä typerä"jokainen on oman onnensa seppä" sitten? Ei toimi nykymaailmassa suurtyöttömyyden aikana, kun ihmisiä irtisanotaan tehtaista jotta osakkeenomistajat saisivat enemmän hilloa tahkottua(loiset) ei paljon työntekijöiltä kysellä. Kaikilla ei ole voimavaroja esim. oman yrityksen perustamiseen ja pyörittämiseen.
Toisaalta en ymmärrä miksi edes vaivaudun kirjoittamaan tänne. Näitä "nettikeskusteluja" seuranneena on tullut huomattua, että asioista eri mieltä olevat osapuolet jumittavat sitkeästi omissa asemissaan yhtään toisen osapuolen näkökulmia kuuntelematta... Lisätään vielä että vasemmisto ja oikeisto ovat Suomessa jo pitkään olleet yksi ja sama taho, katsokaa vaikkapa Lippos-Pavea, sen kokoomuslaisempaa dudea saa hakea. Ai niin, työttömäthän ne pahimpia tukien väärinkäyttäjiä ovat, jotain muutaman sadan euron mitättömillä korvauksilla. Mutta miljonääri Björn Wahlroos taas onkin yhteiskunnan sankari nostaessaan miljoonakorvauksia EU-tukien muodossa jotta saisi kartanonsa pidettyä pystyssä...
.
.
kaukana poissa
.
kaukana poissa
.
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Aivan. Mies, joka vastusti subventioita paljastukin yhdeksi suurimmaksi tukien saajaksi. Perusteluna hän sitten sössötti hälle ominaiseen tapaansa, että, hän työllistää näillä rahoilla kartanonsa remontoijat. Hö! Olisi tuota varaa ollut kustantaa se remontti omasta pussistaankin, mutta Björn Wahlroos on oivallinen esimerkki siitä kuinka ahneus sokaisee järjen.synkempi hautajaisvieras kirjoitti:.
Mutta miljonääri Björn Wahlroos taas onkin yhteiskunnan sankari nostaessaan miljoonakorvauksia EU-tukien muodossa jotta saisi kartanonsa pidettyä pystyssä...
Top-listalle "ahneus on ilomme" listalla mahtuu Fortumin pääjohtaja Mikael Lilius.
Mutta synkkis, kyllä näitä tukien hyväksikäyttäjiä on alimmissakin sosiaaliluokissa, että vaikka pyhässä herravihassasi et heitä ehkä näe, mutta kyllä ketsku - vaikka kirjoituksensa ovat yleensä ihan hanurista - on tässä asiassa harvinaisen oikeassa.
Mitä tulee kirjoittamaani totuuteen Laillisesta Murhasta ja SDP:n osuudesta siihen (ks. edellinen sivu) niin jostain syystä kirjoitus ei herättänyt minkäänlaista kommentointia. Pelkäättekö seuraamuksia, jos ja kun olette avoimesti kanssani samaa mieltä? Ja miksi ette olisi?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Ihmetyttää monen mielipide siitä, että Suomen valtion tulisi tukimuotoisesti paremmin elättää kansalaisia. Se minimi jonka nykyisellään saa, on varmasti riittävä ja olen sitä itsekin nauttinut -valittamatta. Kun itse olin sen verta nuori, että tässä jamassa laman aikaan just olin, tuen sain jokainen. Nykyisellään sekin on vastikeperusteinen, eli jotain on tehtävä rahaa saadakseen. (kurssit, koulutus jne.)
Töitä saa kyllä jos on valmis tekemään mitä tahansa, elämään missä tahansa ja aloittamaan mistä tahansa. Mikään ei näytä riittävän. Vodka muistaakseni kerran mainitsi että itse työttämänä ollessaan sai rahaa jopa säästöön, mikä on minusta luksusta ja mikä oli minulle yllätys, varsinkin kun asuinpaikka oli Etelä-Suomi (?). Elintavoista tässä on kyse ja siitä että halutaan ilmaista rahaa ja nettimaksut sun muut maksettua jotta aika kuluu kotosalla. Toki puhun tässä nyt vain työttömistä, en esim. työkyvyttömistä joille itse soisin parempaa tukea ja eläkettä varsinkin nuorille eläkkeen saajille.
Töitä saa kyllä jos on valmis tekemään mitä tahansa, elämään missä tahansa ja aloittamaan mistä tahansa. Mikään ei näytä riittävän. Vodka muistaakseni kerran mainitsi että itse työttämänä ollessaan sai rahaa jopa säästöön, mikä on minusta luksusta ja mikä oli minulle yllätys, varsinkin kun asuinpaikka oli Etelä-Suomi (?). Elintavoista tässä on kyse ja siitä että halutaan ilmaista rahaa ja nettimaksut sun muut maksettua jotta aika kuluu kotosalla. Toki puhun tässä nyt vain työttömistä, en esim. työkyvyttömistä joille itse soisin parempaa tukea ja eläkettä varsinkin nuorille eläkkeen saajille.
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Mitä mieltä olette hallituksen kaavailemasta 10 miljardin euron lainasta ulkomailta? Tukea yrityksille investointeihin? Minusta se on lopun alkua. Kansa kuluttamaan vain ja tajuntaan se, että hernekeittoa ja puuroa syömällä kaksi vuotta, edistät vain itse lamaa. Kaikki liikenevä suomalaisille yrityksille ja normaalin elämän jatkamista. Minusta kansaa on lietsottu tähän lamaan, ehkä media on yksi suurimmista syyllisistä noin niin kuin välillisesti.
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Olen asiasta/asioista harvinaisen yhtä mieltä kuin Iltalehden mainio kolumnisti, kirjailija Kalle Isokallio.Loka kirjoitti:Mitä mieltä olette hallituksen kaavailemasta 10 miljardin euron lainasta ulkomailta?
http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200 ... 6_k1.shtml josta laianus: Jos artistien rahoilla kuitenkin halutaan tukea joitain yrityksiä, olkoon minimivaatimus se ettei sellaisen yrityksen johtajista kukaan saa tienata kahta kertaa yrityksen keskipalkkaa enempää, ennen kuin on tuet takaisin maksanut. Tekisi varmaan hyvää johtajillekin kokea hetken aikaa artistin elämää.
http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200 ... 7_k1.shtml josta lainaus: Demarit vaativat hallituksen ehdottaman palkkaverotuksen alentamisen peruuttamista. Miten se lisää kotimaista kysyntää, on jäänyt minulle epäselväksi. Yrittäjien edustaja ehti jo vaatimaan lakia, jolla luvatut palkankorotukset perutaan. Yhtä suuri mysterio buffo on sekin kulutuksen lisääjänä. Outoa elvytystä se sellainen, jossa palkansaajilta viedään kulutuskyky. Todella outoa on myös se, että sitä vaativat sekä demarit ja yrittäjät, tosin eri tavoin, mutta yhteisin päämäärin.
Niin se meni, että kykypuolueen vv-ministeri ja seinäpaperiin sulautuva pääministerimme puhuivat vastoin parempaa tiietoa, että lama ei Suomea kosketa "me olemme sivussa siitä". Nyt jo puuhaavat veronkorotuksia ja heti perään alennuksia ja taas korotuksia...
Olemme vasta nähneet jäävuoren huipun näiden lomautuksien kanssa.
Tuo veronalennus on mielenkiintoinen kiistakapula. Ruoan alvin alentamista pidetään jossain piireissä ainoana mahdollisuutena, mutta toiset taas sanovat hyödyn satavan suoraan Keskon ja SOK:n laareihin.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Itse allekirjoitan jokaisen sanan tästä ylläolevasta tekstistä.Veronkevennyksillä vauhtia hyvinvointiin
Tulovero ja eläkkeensaajien verotus kevenee ensi vuonna kaikilta noin prosenttiyksikön. Ensi vuonna myös kaikkien eläkeläisten veroaste lasketaan enintään palkansaajan tasolle tai jopa alle sen. Elintarvikkeiden arvonlisäveroa lasketaan viisi prosenttiyksikköä. Kotitalousvähennyksen kattoa nostetaan 3000 euroon ja sen käyttötarkoitusta laajennetaan. Näiden toimien avulla kotitalouksien ja palkansaajien käytettävissä olevat tulot lisääntyvät hintojen nousun jälkeenkin ensi vuonna kolme ja puoli prosenttia. Tavoitteena on vahvistaa suomalaisten ostovoimaa ja tulevaisuudentoivoa, kun talousuutiset maailmalta eivät kerro juuri positiivisia viestejä.
Suomalaisten perheiden arjen menoihin jää ensi vuonna reilusti enemmän rahaa. Kotitalousvähennyksen uudistaminen kannustaa sijoittamaan lisääntynyttä ostovoimaa kotien remontointiin ja öljylämmityksen vaihtamiseen ympäristöystävällisemmäksi. Jatkossa sitä voi käyttää yhä enemmän siivous- ja muihin kotipalveluihin, omiin - tai vanhempien hoivapalveluihin. Uutuutena verovähennystä voi käyttää myös kotien tietotekniikka- ja digilaitteiden asennus-, päivitys-, ja huoltotöihin. Satasen omavastuun jälkeen jokainen voi vähentää veroista 60 prosenttia kotitaloustyön hinnasta 3000 euroon saakka.
Uudistus parantaa perheiden arkea. Erilaiset siivous-, huolto- ja korjauspalvelut vapauttavat aikaa yhdessäololle perheen kanssa. Verohyöty menee täysmääräisesti uuden työn luomiseen. Uusien työpaikkojen aktiivinen luominen on erityisen tärkeää kun talouden suhdanteet ovat viime vuosia viileämmät. Työpaikat eivät enää synny itsestään hyvän talouskasvun myötä. Uusi työpaikka palvelusektorilla on myös parasta työttömyysturvaa tämän hetken työttömälle. Kaikki siis hyötyvät. Ruoan arvonlisäveron alentaminen pienentää maailmanmarkkinahintojen noususta kasvanutta ruokalaskua. Se helpottaa kaikkein eniten pienituloisia, joiden käytettävissä olevista tuloista menee suurin osa ruokaan.
Haluaisin korjata opposition edustajien levittämän virhekäsityksen perusasioissa: tuloveronkevennyksillä ei voi tehdä tulonsiirtoja kaikkein heikoimmassa asemassa oleville, koska he eivät juuri maksa veroja. Palkansaajien kesken tulontasauksesta huolehtii taas erittäin tehokkaasti jo verotuksen nykyinen erittäin kireä progressio. Nykyisen kireän progression ennallaan pitävä veronalennus on siten veronmaksajien kesken sosiaalisesti hyvin oikeudenmukainen. Verotuksella kerätään varat, joilla heikoimmassa asemassa olevien palvelut ja tulonsiirrot kustannetaan. Tulot ja menot ovat eri asia. Opposition väitteissä on tainnut olla enemmänkin kyse pyrkimyksestä harhauttaa kansaa.
Oikealla veropolitiikalla ja vastuullisella talouspolitiikalla meillä on vaikeampinakin aikoina mahdollisuus parantaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevimpien asemaa. Olisimme pulassa, jos olisimme hyväksyneet lihavina vuosina vasemmiston vaateet valtavista pysyvistä menolisäyksistä. Emme voisi nyt parantaa näin reilusti heikoimpien asemaa. Pienituloiset lapsiperheet ovat budjetin erityishuomion kohteena. Minimivanhempainrahat ja – sairauspäivärahat nousevat peräti 170 eurolla kuukaudessa ensi vuoden alusta. Se on suurin olemassa olevan tuen kertaparannus Suomen historiassa. Kotihoidon tukea ja yksityisen hoidon tukea korotetaan. Lapsilisää korotetaan kolmannesta lapsesta alkaen. Päivähoitomaksujen uudistus pienentää valtaosan päivähoitomaksuja. Tämä jättää erityisesti yksinhuoltajien ja pienituloisten perheiden taskuun tärkeitä lisäeuroja tiukkaan arkeen. Hallituksen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden tavoitteista kertoo myös vammaisten henkilökohtaisen avun laajentaminen.
Kuulen jatkuvasti väitteitä, että suuremmalla veroprosentilla saisimme enemmän varoja yhteiskunnan käyttöön. Tämä pitäisi paikkansa ehkä yhden vuoden ajan. Verotus ohjaa vahvasti ihmisten käyttäytymistä. Voimme välittää heikommista sitä paremmin, mitä paremmin koko Suomi menestyy. Mitä suurempi on kansantaloutemme kakku, sitä paremmin voimme verotuloilla rahoittaa huolenpidon.
Liian kireä verotus passivoi, koska lisätienestillä tai palkankorotuksella ei ole väliä. Liian korkeasta verotuksesta kärsivät ihmiset ja yhteiskunnan tulot. Veroja ei siis pidä minimoida tai maksimoida, vaan optimoida. Oikeudenmukainen verotus antaa tulevaisuudentoivoa. Reilu verotus on sellainen, jossa ihmiset kokevat aina palkitsevaksi kouluttautua, yrittää, tehdä lisätöitä ja edetä urallaan. Näin heillä on reilu mahdollisuus huolehtia itsestään ja perheestään. Näin myös yhteiskunta saa enemmän varoja käyttöönsä kasvavasta kakusta. Suuremmilla varoilla voimme paremmin huolehtia heikommista. Se on todellista reiluutta.