Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
HÖPELÖ
Harjunpää

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja HÖPELÖ »

Laitan kunhan ne tulevat vastaan.
Liitteet
Screenshot_20260910_215251_Gallery.jpg
Screenshot_20260910_215251_Gallery.jpg (889.52 KiB) Katsottu 915 kertaa
Screenshot_20260910_222026_Gallery.jpg
Screenshot_20260910_222026_Gallery.jpg (880.28 KiB) Katsottu 915 kertaa
HÖPELÖ
Harjunpää

Vähän lisää lukemista.
received_979154765145491.jpeg
received_979154765145491.jpeg (505.78 KiB) Katsottu 904 kertaa
Miksipä ei tuo Kurjen musta sadetakkikin voisi liittyä Runariin jos tytöillä oli 2 sadettakkia toinen oli Kurjen ladon lähelle hylätty ja toinen oli Runarin yllä.Runar tosin oli vankkarakenteinen ylävartalostaan kuvien perusteella.
Liitteet
received_1010669711592314.jpeg
received_1010669711592314.jpeg (261.33 KiB) Katsottu 904 kertaa
Ross Sullivan
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

HÖPELÖ kirjoitti: To Syys 10, 2026 6:28 pm Joo Runarilta löytyi Nykoppien lakanoiksi tunnistettuja lakanoita.
Näyttää siltä että Runar on yrittänyt saada Alibia itselleen liikkumalla laajalti.

Youtubeen on tullut simulaatio neitosten reitistä.
Ahmonvaarasta Tulilahteen
https://youtu.be/0xJ0hprANqQ?is=tx5QmjbAK80vxdX1

Minulla oli yksi kuva jossain missä Runar kuuntelee tarkkaavaisena poliisien keskustelua.Laitan jos löydän sen.

Kokeilin kirjastolla skannata tuota kirjaa aikamoinen homma 6 sivua kerrallaan..
Tai sitten kyse on ollut siitä, että Runarille oli edullista vaihtaa koko ajan maisemaa, kun elätti itsensä rötöksillä. Jos samalle alueelle kovasti jumittuu, niin kiinnihän sitä väkisinkin jossain vaiheessa jää.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.

- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
Cohle
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Cohle »

HÖPELÖ kirjoitti: Su Syys 06, 2026 10:34 pm
snufkin kirjoitti: Su Syys 15, 2019 8:51 am Huomioiden TK:n itsetuhoisen käytöksen elämänsä loppuvaiheilla, niin se viittaa vahvaan syyllisyydentuntoon. Ja, että A,kuka ikinä olikaan, oli vain apurina. A oli se Still Loven pohtima pedanttinen peittelijä.
ABC kirjoitti:Minusta on alkanut näyttää siltä, että Snufkinin tutkimukset ovat hyvin pitkälti selvittäneet tämän jutun niin pitkälle kuin se on mahdollista ilman varsinaisia forensisia todisteita.

Kyläläiset olivat siis oikeassa: "Miksi koira ei haukkunut?".
Kyllä tämä minulle ainakin selvitti jutun siinä määrin, etten koe tarvetta selvittää asiaa enempää. Kaikki se mitä minä, yhdessä monien muiden kanssa täällä, olen epäillyt TK:sta on pitänyt paikkansa. Hän oli väkivaltainen mm. puukon kanssa, varas ja rappioalkoholisti mikä jo itsessaan asettaa hänet epäiltyjen listalle vahvemmin. Runar oli näistä kolmesta tiettävästi vain varas.

Kertoo myös jotain, että jonkin ajan päästä, kun olin tuon kirjoitukseni TK:sta julkaissut, niin joku Hejacin yllpitäjistä (luultavasti Härkä) oli estänyt kirjoitteluni siellä. Ehkä siellä ei haluta keskustelun vuoksi, että asia selviää ja otti niin koville, että olin lopulta oikeassa TK:sta.

Itseä on aina kiinnostanut jutun selviäminen. Minulle tämä juttu on nyt aika selvä tai niin selvä kuin se voi ikinä olla ja tulen varmaankin kirjoittelemaan vähemmän tähän ketjuun asian tiimoilta. Voihan se olla, että pian julkaistava tutkintamateriaali paljastaa taas jotain uutta.

Kiitos kuitenkin kaikille antoisasta keskustelusta.
Lyhensin lainausta sieltä täältä.

"Kyllä tämä minulle ainakin selvitti jutun siinä määrin, etten koe tarvetta selvittää asiaa enempää. Kaikki se mitä minä, yhdessä monien muiden kanssa täällä, olen epäillyt TK:sta on pitänyt paikkansa. Hän oli väkivaltainen mm. puukon kanssa, varas ja rappioalkoholisti mikä jo itsessaan asettaa hänet epäiltyjen listalle vahvemmin. Runar oli näistä kolmesta tiettävästi vain varas."

Onhan näitä vuosien takaisia kirjoituksia todella koomista lukea näin jälkijättöisesti. "Kyllä tämä minulle ainakin selvitti jutun siinä määrin, etten koe tarvetta selvittää asiaa enempää." :D

Olen lukenut myös omia kirjoituksia, ja sopivasti nolottaa. Pahoittelut kaikille harhaanjohtavasta itsevarmuudestani Pölläsen suhteen.
Nimimerkki snufkin tosiaan ratkaisi Tulilahden murhat moneen kertaan. Hänellä oli hyvä ote ja taito hankkia tietoa eri lähteistä, mutta jos on etukäteen päättänyt, että syyllinen on Heinävedeltä (eikä syyllinen ainakaan voi olla Runar), niin lopputulos on mitä on. Se, että Teuvo Kauhanen rappioalkoholisoitui Helsingissä 60- ja 70-luvuilla, ei kerro mitään hänen tekemisistään Heinävedellä v. 1959. 80-luvulla puukolla tehty törkeä pahoinpitely ei tarkoita mitään muuta, kuin että viina oli polttanut aivot ja liikkui väärässä seurassa.

"Runar oli vain varas." Voi huhhuh. Ei ole koiraa karvoihin katsominen.

Kiitokset Höpelölle lehtijutuista ja Laatikaiselle Runar-niputuksesta!
Otetaanko erä, otetaanko erä.
Der Fanhder
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Der Fanhder »

Cohle kirjoitti: Pe Syys 11, 2026 2:53 pm Olen lukenut myös omia kirjoituksia, ja sopivasti nolottaa. Pahoittelut kaikille harhaanjohtavasta itsevarmuudestani Pölläsen suhteen.
Ihailtavaa itsekritiikkiä Cohlelta. Itse myönnän myös erehtyneeni lukemattomia kertoja, erityisesti mitä sotkamolaisiin tulee.

Joten HÖPELÖLLE tiedoksi, ettei kaikkia vanhoja vuodatuksiani kannata ihan sellaisenaan niellä. Ja kiitoksia taas lehtileikkeistä!
Mies joka tiesi liikaa
HÖPELÖ
Harjunpää

Minä olen ehkä tippunut kyydistä jo pitkä aika sitten.

Tuota Kylänraittia kahtapuolen saa ostettua Heinäveden kirjastolta 25e/ kpl niitä on vielä muutama jäljellä.Kävin tänään omani.

Pölläsen ohi pöräytettiin ja kävin katsomassa Petäjäharjulla Nanna Olli ja Pentti Lyytikäisen haudat.

Sitten alkoi sade niin en enää viitsinyt maastoilla sen enempää.

Jos Runarilla oli peräpukamat runsaasta mopolla sahaamisesta niin syyllinenhän hän on ilmiselvästi.
Cohle
Olivia Benson

HÖPELÖ kirjoitti: Pe Syys 11, 2026 9:12 pm Jos Runarilla oli peräpukamat runsaasta mopolla sahaamisesta niin syyllinenhän hän on ilmiselvästi.
Oliko? Käytettiinkö niitä aihetodisteena?

Raskauttavin aihetodiste Kauhasta vastaan taisi olla Heinäveden Osuuskaupasta vastaanottamansa liika vaihtoraha, jota ei koskaan palauttanut. Oikein tyyppiesimerkki sosiopaattisesta käytöksestä.
Ross Sullivan
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Cohle kirjoitti: La Syys 12, 2026 11:12 am
HÖPELÖ kirjoitti: Pe Syys 11, 2026 9:12 pm Jos Runarilla oli peräpukamat runsaasta mopolla sahaamisesta niin syyllinenhän hän on ilmiselvästi.
Oliko? Käytettiinkö niitä aihetodisteena?

Raskauttavin aihetodiste Kauhasta vastaan taisi olla Heinäveden Osuuskaupasta vastaanottamansa liika vaihtoraha, jota ei koskaan palauttanut. Oikein tyyppiesimerkki sosiopaattisesta käytöksestä.
Kauhasessa haisee hänen omat selityksensä tapahtumia edeltäviin päiviin liittyen (muun muassa puukkonsa häviämiseen liittyen).
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.

- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
Cohle
Olivia Benson

Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 12, 2026 2:51 pm
Kauhasessa haisee hänen omat selityksensä tapahtumia edeltäviin päiviin liittyen (muun muassa puukkonsa häviämiseen liittyen).
Juu, toki vähän liioittelin.

Kauhanen on ok epäilty, mutta kaikesta huolimatta vain ok. Hän mm. kertoi omatoimisesti, että murhapaikalta löytynyt Jallun sivu oli lehdestä, joka oli hänen hallussaan. Laskelmoivana kaksoismurhaajana hän olisi kai siivonnut sivun pois rikospaikalta, jonne hänellä oli pääsy suoraan kotipihalta.
HÖPELÖ
Harjunpää

Tulilahden käräjät.Heinävesi

Syyttäjä: Laki on niinkuin se kirjoitetaan! Runar on syyllinen, jos hänellä oli peräpukamia runsaasta mopolla ajelemisesta. Mutta huomio: peräpukamatodistelu on suhteutettava pukamien koon, määrän ja sijainnin mukaan! Tämä vaikuttaa suoraan ajettuun matkaan ja ennen kaikkea ajoasentoon vaikeakulkuisessa maastossa!

Savolainen varatuomari takarivistä: Suattaahan se sekin vaekuttoo. Vuan jos pukama onki vasemmalla puolella ja mopo kallistuu oekeelle, niin ehtimissuunta muuttuu kierteleväks. Laki pätöö, mut kiero laintulkinta sanoo, että jos ajoasento on tarpeeks keno, Runar on voinu ajoo syyttömänä männeissyyteen.

Kutsutaan todistusaitioon Puolivirallisten, joskin historiassa vakiintuneen aseman saaneen Satulanhaistelijoiden Järjestö ry:n (SHJ ry) pääasiantuntija.
SHJ ry:n edustaja (asettuu todistusaitioon 67-vuotisella vankalla asiantuntija-asemallaan):
SHJ ry:n pääasiantuntija (kohentaa lasejaan ja esittää uuden todistusaineiston):

Arvoisa oikeus. Järjestömme pitkäaikaisen tutkimustyön perusteella voimme aukottomasti todistaa yksilöivän satulan käyttäjän eri materiaalipohjilla. Erityisesti 1950-luvun kerni-materiaali omaa sellaisen muistijäljen ja molekyylitason aromiprofiilin, että voimme määrittää pukamien sijainnin millimetrin tarkkuudella. Syytetyn paineistettu ja vino ajoasento on jättänyt tähän Soliferin kernisatulaan identifioitavan, epäsymmetrisen painauman ja spesifin pintajännityksen. Diagnoosi on selvä: Runar on ajanut pitkään ja kipeästi.

Syytetyn mopedin satulasta reuhotti fyllingit saumasta. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään tavanomainen tehdastekoinen täyte. 67-vuotisen asiantuntemuksemme pohjalta tunnistimme, että nämä saumasta tursunneet fyllingit koostuivat kotikutoisista tiiviiksi puristetuista, Kalle Kustaa Korkin painoksista ja parista Aku Ankasta.
Mikä fysiologisesti merkittävintä: syytetyn vakavat peräpukamat ja niiden aiheuttama vino ajoasento ovat kohdistaneet tähän kernipintaan niin poikkeuksellisen hiertävän paineen, että 1950-luvun kerni on pettänyt. Tämän seurauksena samoja fyllinkejä, jotka koostuivat juuri näistä uniikeista Korkin ja Aku Ankan sivuista, löydettiin pakoreitiltä tasaisin väliajoin pudonneina. Paine on siis kirjaimellisesti pakottanut sarjakuvasivut ulos satulan ratkenneesta saumasta aina, kun mopo on osunut tien epätasaisuuksiin.”

Tuomari: Tämä paperi- ja mustejälki sitoo syytetyn suoraan maastoon hienonhienolla sävyerolla. Kirjataan uusi löydös aktiin.

Savolainen varatuomari takarivistä (raaputtaa korvantaustaansa):
Suattaahan se olla niinnii, että Aku Ankan sivut siellä reitillä reuhotti. Vuan jos Akun pyrstösulat osoitti itään ja Kalle Kustaa Korkki länteen, niin onko se mopo silloin ajettu vae pelkästään työnnetty kierroo ojjoo pitkin? Jos fyllingit on puonneet savolaisessa järjestyksessä, syyllissyys suattaa hyvinnii muuttuu pelekäks painovirhheeks.

Sarjakuvasatulan salaisuus paljastuu

Käräjäsali hiljenee, kun oikeudenpalvelija kantaa sisään todisteeksi numeron 14: moottoripolkupyörän puretun kernisatulan, josta repsottaa keltaista vahtomuovia ja ruttuisia sarjakuvasivuja.

Yleisön joukossa nousee välitön kohina ja supina. Paikalliset mopoilijat kurkkivat penkeiltään ja hierovat omia takapuoliaan myötätunnosta. Kun satula lasketaan pöydälle, takarivistä kuuluu kuuluvasti kuiskattu: ”Ei herranjumala, onko tuo ajanut Ankkalinnalla koko matkan?” Kaksi vanhempaa rouvaa peittää kasvonsa järkytyksestä nähdessään satulan saumasta repsottavan Kalle Kustaa Korkin kannen, jossa sankarilla on tiukka ote konepistoolista. Lehdistön salamavalot välkyvät, ja toimittajat raapustavat lehtiöihinsä: ”Runarin satula – pehmusteena rikos ja rangaistus?”

Runarin oma selitys satulan täytteelle

Runar (nousee seisomaan, korjaa lakkiansa ja viittoo kiihkeästi käsillään):
”Arvoisa herra tuomari! Satula täytetään sillä, mitä käteen sattuu! Ei se ollut mitään rikollista peittelyä. Minun peräpukamatilanteeni vaatii dynaamista ja kerroksellista vaimennusta, ymmärrättehän te?

Aku Ankka on painettu pehmeälle, huokoiselle paperille se antaa periksi ja muotoutuu pukaman koon mukaan, toimien ikään kuin joustavana pohjana. Kalle Kustaa Korkki taas on jämäkkää, tiheäsyistä seikkailulukemistoa, joka pitää ajoasennon ryhdikkäänä ja estää painumisen mopedin runkorautaan asti! Se oli puhtaasti ortopedinen ratkaisu pitkiä matkoja varten!

Teknisen tutkinnan virallinen raportti: Hajuprofiilianalyysi

Keskusrikospoliisin laboratorioasiantuntija (lukee asiakirjaa):
Teknisen tutkinnan akti nro 412: Haju- ja materiaalitunnistus.

Olemme suorittaneet vertailevan kaasubanaalianalyysin mopedin kernisatulan ja pakoreitiltä löytyneiden sarjakuvasivujen välillä. Tulokset ovat kiistattomat. Sekä satulan saumasta tursunneet fyllingit että pakoreitin ojasta poimitut Aku Ankan sivut jakavat identtisen hajuprofiilin, joka koostuu seuraavista komponenteista:

25 % moottoriöljyä (kaksitahtiseos)40 % vintage-painomustetta ja hapettunutta paperia35 % vahvaa, pitkäaikaisesta mopoilusta ja pukamatulehduksesta johtuvaa hevosbalsamin ja kampferitippojen ominaishajua.

Sivujen hajuste vastaa täydellisesti syytetyn istumaelinten jättämää kemiallista sormenjälkeä.

Savolainen varatuomari (nojaa pöytäänsä ja hymähtää ovelasti):
Suattaahan se tuo hajuprofiili haesta syylliselle, vuan voihan se haesta syyttömällekin, jos tuuli on käynyt väärästä suunnasta. Laki pätöö hajusta huolimatta. Sillä jos Akun sivuilla ol Roope Ankan rahasäiliön kuva, ja Runarilla ei oo rahhoo ees uutteen satulaan, niin eikö kyseessä ou pikemminkin kirjallinen köyhyystotistus ku rikosakti?

Ja mitä tulee niihin matkan varrelle tippuneisiin Korkkeihin – suattaapi olla, että mopo ajoi karkuun, mutta fyllingit loikkasivat satulasta omasta tahdostaan etsimään parempaa lukijaa. Savolaisen laintulkinnan mukaan irtonainen sivu ei miestä tuomitse, jos ajoasento on ollut pelkkää spekulaatiota.”

Tuomari: Onko kenelläkään vielä tähän jotain sanomista tai vaietkoon iäksi....

Pahoittelut ettei tämä kommentti aivan omin voimin onnistunut Syksyn kohmelo alkaa jo kangistaa sormia.
Laatikainen
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Laatikainen »

Intiaanikesä näyttää saaneen Tulilahti-kirjoittajat suorastaan vallattomiksi.

Vähän täydennyksiä Holmströmin liikkeisiin.

Holmström oli työssä Vuosaaren kartanossa Helsingin maalaiskunnassa helmi-kesäkuussa 1957. Luonnekuvaukset tältä ajalta ovat samanlaiset kuin Siipyyssä myöhemmin: kelpo työmies, joka lueskeli illat ja yöt omissa oloissaan häiriötä aiheuttamatta. Ministeri Nykoppilta anastettu omaisuus on perua tältä ajalta.

On jotain viitteitä Holmströmin oleskelusta Helsingin seudulla myös kesällä 1959. Puukkonsa Holmström kertoi ensin varastaneensa alkukesällä 1959. Kerrottaessa terän ja naamiotaimien yhtäläisyyksistä Runar muutti tarinaansa ja sanoi anastaneensa puukon vasta syksyllä, mahdollisesti Helsingin seudulla olevasta talosta.

Sinisen Soliferin Holmström kertoi ostaneensa Helsingin linja-autoasemalla 1958. Näin tuskin on, koska Siipyyssä Runar liikuskeli polkupyörällä. Mutta aikatauluun sopisi mopedin osto Helsingissä kesäkuussa 1959.

Välillä 25.9.–6.11. Holmström oli mopoillut punaisella Jupiterilla noin 2000 kilometriä. Keskimäärin semmoiset 300–350 km viikossa. Pukamista en tiedä tuolla ajomäärällä.
HÖPELÖ
Harjunpää

Eikös jossain lehdessä ollut maininta että Runar olisi oleskellut Heinävedellä jo 1958?
Laatikainen
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Laatikainen »

HÖPELÖ kirjoitti: Su Syys 13, 2026 4:36 pm Eikös jossain lehdessä ollut maininta että Runar olisi oleskellut Heinävedellä jo 1958?
Jossakin verkkokeskustelussa olen tällaiseen väitteeseen törmännyt, mutta mitään lähteitä sille ei löydy. Lasken hevosmiesten tietotoimiston jutuksi.
Vastaa Viestiin