Kaverikuva pannaan espoolaiskoulussa: "Aiheuttaa ulkopuolisuuden kokemuksia"

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Villeri
Michael Knight

Re: Kaverikuva pannaan espoolaiskoulussa: "Aiheuttaa ulkopuolisuuden kokemuksia"

Viesti Kirjoittaja Villeri »

Hatutus kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 8:07 pm Lumihiutasten takia meidän pitää olla ilman kaikkea. Koska aina jokin loukkaa heitä.
Minä en käynyt kouluvalokuvissa ala-asteella kuin kerran luokalla 4. Koska muilla luokka-asteilla minua kiusattiin. Jätin vain menemättä sinne ilveilyyn ja sellaiseen touhuun mukaan.
Jotain tähän suuntaan. Pitäisi puuttua kiusaamiseen tai kaverittomuuteen, eikä näytellä, ettei niitä ole.

Ja lumihiutaleista puheen ollen, Suomen Kansallisbaletin ballerina jäi saikulle, koska hänet maskeerattiin vaaleaksi, koska kohtauksen katsottiin vaativan kalpeutta. Noh, ballerina mielestä hänen latinotaustaansa yritettiin peitellä. Seurauksena siis sairausloma.

Kun me olemme antaneet näille lumihiutaleille ja elämäntapaloukkaantujille vallan, menemme jatkuvasti herkkähipiäisimmän loukkaantujan pillin mukaan. Jatkossa Kansallisbaletissa mietitään, että voiko esiintyjän maskeerata kalpeaksi. Ehkä tämä jossain kohtaa kääntyy niin päin, ettei näitä etnototeemeja uskalleta enää palkata, kun vartin päästä ollaan huutamassa rasismia.

Hesarin ballerinloukkaus: https://www.hs.fi/popkulttuuri/art-2000012273829.html
Bird
Jessica Fletcher

Re: Kaverikuva pannaan espoolaiskoulussa: "Aiheuttaa ulkopuolisuuden kokemuksia"

Viesti Kirjoittaja Bird »

Sori, mutta oon itse jo kauan toivonut, että edes minfon ketjujen aloituksissa olisi joku roti siinä, kuinka paljon omaa puolueellista, jopa vääristeltyä tulkintaa(?) aloitusviestiin saa jauhaa. Ei ainakaan kiinnosta lukea heti siinä jonkun aloittajan vääristyneitä näkemyksiä saati kuvottavia pervoajatuksia.

Eikö siis edes ketjun aloitus voisi olla neutraali, asiakeskeinen kirjoitus sen ekan linkin/ekojen linkkien ja niiden referoinnin ohella? En tiedä muista, mutta itse ainakin otan enemmän tosissani ne ketjut, joissa edes esittelykommentti on täyttä asiaa. Sitä kuonaa tulee sitten (valitettavasti) riittämiin sinne ketjujen kommenttiosioihin.

Ja muutenkin: jo media rakentaa tapauksille erilaisia kehystyksiä eikä niitä aina kyseenalaisteta, vaikka pitäis. Jos ketjun aloittaja vielä jatkaa siihen päälle omaa kehystystään, keskustelu voi yhä vain helpommin ajautua kauemmas siitä, mitä tapauksesta oikeasti siinä vaiheessa tiedetään.

Tän ketjun aiheeseen: en tiedä, eikö jengi huomannut, että syitä kaverikuvauksen lopettamiselle oli muitakin kuin ulkopuolisuuden tunteen vähentäminen?

Toisaalta myös esim. Breivikin ja joidenkin kouluampujien taustalla on ollut kokemus ulkopuolisuudesta ja torjutuksi tulemisesta — riippumatta siitä, millaisia nää ihmiset muuten oli olleet.

Jos kiusaamista ja ennen kaikkea kouluampumisia ymv. halutaan ehkäistä, voisko tällainenkin asia olla yksi pieni palanen ennaltaehkäisyssä? Ei tietenkään mikään yksittäinen ratkaisu, mutta mahdollisesti yksi asia muiden joukossa. En tiedä, pohdiskelen.

Omista kokemuksistani voin sanoa, että suosittuna tyttönä olin aina monissa kuvissa, mutta hitto että musta oli kamalaa, kun porukasta aina ei-suositut jäi sivuun.
Välillä piti siinä yrittää muka hymyillä kameralle, kun ne luokan syrjityt, joita ei kaverikuviin pyydetty, katsoi vieressä. Mikäli tällöin oltais jo nostettu esiin ko. ongelma, niin olisin heittämällä luopunut kaverikuvista ja ottanut vaan niitä ryhmäkuvia.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”
— Bertrand Russell

Life sucks and then you die. Get over it.
Moonshiner
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Moonshiner »

ViperFace kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 10:10 pm Vanhojen tanssit kans pois. Oli vitullinen stressi et löydänkö paria. Kalkkiviivolla naapuristossa asunut ja ekalta luokalta asti tuttu tyttö, joka ei ollut koskaan muuten mielenkiintoinen kuin kaverina, tuli kysymään ja tartuin heti. Seuraavana päivänä lukion top-5 pimuihin kuulunut mimmi tuli aivan puskista odottamatta kysymään, mutta en pystynyt enää perumaan luvattua. Jotkut varmaan jäi ilman paria. Trauma tuli, saatana! :roll:
Nou hätä, tääkin ehdotamasi on jo arkipäivää Helsingissä. Vielä niitä wokerehtoreita löytyy hyysäämäänmlumihiutaleita.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012259596.html
"Töölöläislukiossa kuohuu: Vanhojen tanssit tanssitaan ilman paria – nuoret ja rehtori vastakkain"
Pesukarhu
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

^ Meillä ainakin oli jo noin, tanssien aikana parit vaihtui koko ajan ja oman parin kanssa oltiin lähinnä sisääntulossa. Ei ollut ongelmaa. Sen sijaan koulukuvagatessa kun jollakin on hyvä mieli, niin muutetaan asiaa niin että kenelläkään ei ole kivaa.
Nyt mä vittu kävelen täällä rannalla yksinäni.
Moonshiner
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Moonshiner »

^ mutta se oma tanssipari on se juttu. Vaikka paria vaihdettaisiinkin tanssin edetessä.
Saattaa introverttikin rohkaistua loppuiäkseen ottamaan rohkeammin yhteyttä vastakkaiseen sukupuoleen, kun saa tosta tapahtumasta positiivista eteenpäin työntöä.
Pesukarhu
Theo Kojak

^ Ihan hyvä pointti tuokin kyllä
McPanty
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja McPanty »

Bird kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 11:24 pm Sori, mutta oon itse jo kauan toivonut, että edes minfon ketjujen aloituksissa olisi joku roti siinä, kuinka paljon omaa puolueellista, jopa vääristeltyä tulkintaa(?) aloitusviestiin saa jauhaa. Ei ainakaan kiinnosta lukea heti siinä jonkun aloittajan vääristyneitä näkemyksiä saati kuvottavia pervoajatuksia.

Eikö siis edes ketjun aloitus voisi olla neutraali, asiakeskeinen kirjoitus sen ekan linkin/ekojen linkkien ja niiden referoinnin ohella? En tiedä muista, mutta itse ainakin otan enemmän tosissani ne ketjut, joissa edes esittelykommentti on täyttä asiaa. Sitä kuonaa tulee sitten (valitettavasti) riittämiin sinne ketjujen kommenttiosioihin.

Ja muutenkin: jo media rakentaa tapauksille erilaisia kehystyksiä eikä niitä aina kyseenalaisteta, vaikka pitäis. Jos ketjun aloittaja vielä jatkaa siihen päälle omaa kehystystään, keskustelu voi yhä vain helpommin ajautua kauemmas siitä, mitä tapauksesta oikeasti siinä vaiheessa tiedetään.

Tän ketjun aiheeseen: en tiedä, eikö jengi huomannut, että syitä kaverikuvauksen lopettamiselle oli muitakin kuin ulkopuolisuuden tunteen vähentäminen?

Toisaalta myös esim. Breivikin ja joidenkin kouluampujien taustalla on ollut kokemus ulkopuolisuudesta ja torjutuksi tulemisesta — riippumatta siitä, millaisia nää ihmiset muuten oli olleet.

Jos kiusaamista ja ennen kaikkea kouluampumisia ymv. halutaan ehkäistä, voisko tällainenkin asia olla yksi pieni palanen ennaltaehkäisyssä? Ei tietenkään mikään yksittäinen ratkaisu, mutta mahdollisesti yksi asia muiden joukossa. En tiedä, pohdiskelen.

Omista kokemuksistani voin sanoa, että suosittuna tyttönä olin aina monissa kuvissa, mutta hitto että musta oli kamalaa, kun porukasta aina ei-suositut jäi sivuun.
Välillä piti siinä yrittää muka hymyillä kameralle, kun ne luokan syrjityt, joita ei kaverikuviin pyydetty, katsoi vieressä. Mikäli tällöin oltais jo nostettu esiin ko. ongelma, niin olisin heittämällä luopunut kaverikuvista ja ottanut vaan niitä ryhmäkuvia.
Olisit osaltasi ollut ratkaisemassa tilannetta ja pyytänyt nämä syrjityt mukaan kuvaan. Ei se netissä taivastelu auta ketään missään.
Ja jos kouluampujan aktivoitumisen voisi estää kaverikuvien kieltämisellä, olisin melko yllättynyt.
Pesukarhu
Theo Kojak

Siis onko jossain kaverikuvat järjestetty koko luokan edessä? Meillä oli niin, että ensin otettiin "pakolliset" kuvat (luokka ja yksilö) kaikista, sen jälkeen vasta oli kaverikuvat. Eli siellä salissa ei edes ollut niitä, jotka eivät olleet tulossa kaverikuvaan
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

jukkatm kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 9:37 pm Opetusministerinä hallituksessa toimii RKP:n kansanedustaja Adlerkrötsi.
Varmaan natsi koska Adlercreutz = Kotkanristi.
Jannes
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Jannes »

Kohta ne kieltää panemisen koska läskit ja rumat ei saa pillua tai kyrpää.
jasso
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja jasso »

En minäkään koskaan ollut koulussa kaverikuvassa ja silti mulla oli kavereita vaikka ja kuinka.
Ja kun jotkut kaverit menivät kaverikuvaan, niin olisko pitänyt alkaa itkemään, että Jonna-Einari ei ole mun kaveri, kun ei pyytänyt mua kaverikuvaan. Hienoa aikaa elämme ystävät hyvät, kun joka vitun asiasta pitää mielensä pahoittaa.
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Ja jos kouluampujan aktivoitumisen voisi estää kaverikuvien kieltämisellä, olisin melko yllättynyt.
Ehdottihan se yksi saksalainen poitiikko että radikalisoituneilta islamisteilta pitäisi ottaa ajokortit pois. Tuomari taas oli "rangaissut" prideporukan päälleajajaa edellisistä teoistaan ehdollisella vankeudella.

Tällaisia ajattelukyvyn huipun ruumiillistumia sitten toimii rehtoreina, päättäjinä, tuomareina...
Mens malus in corpore sano
Bird
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Bird »

McPanty kirjoitti: To Syys 17, 2026 11:02 am Olisit osaltasi ollut ratkaisemassa tilannetta ja pyytänyt nämä syrjityt mukaan kuvaan. Ei se netissä taivastelu auta ketään missään.
Jälkikäteen ajatellen olisin tietenkin voinut pyytää heitä alusta asti kaverikuviinkin, joskaan en yksin päättänyt, keitä niissä oli. Muuten kyllä otinkin heitä mukaan, ja myöhemmin kaverikuviinkin. Toisesta tuli paras ystäväni, ollaan edelleen ystäviä ja hän on myös ainokaisen lapseni kummi.

Heh, mutta en mä väittänytkään, että kaverikuvien lopettaminen estäisi kouluampumisia. :) Ja sanoin nimenomaan, että se voisi olla yksi pieni palanen ennaltaehkäisyssä muiden asioiden joukossa. Jos tällaisen käytännön poistamisella voidaan vähentää edes joidenkin lasten kokemaa ulkopuolisuutta tai tehdä vähän vähemmän näkyväksi sitä, kuka kuuluu mihinkin porukkaan, niin en ihan ymmärrä, miksi ajatusta pitäisi pitää naurettavana.

Siksikin musta on kiinnostavaa pohtia myös itse käytäntöä eikä pelkästään yksittäisten lasten toimintaa. Ei tässä mitään kaverikuvakieltoa kouluampumisten torjunnan hopealuotina olla keksimässä. :lol:
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”
— Bertrand Russell

Life sucks and then you die. Get over it.
Anoteus
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Anoteus »

Tämän kaltaiset tulee aina kääntymään itseään vastaan. Tällä ei todellakaan estetä syrjiytymistä, vaan tässähän syrjitään nyt vain isompaa joukkoa, jopa melkein rangaistaan.
McPanty
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja McPanty »

Bird kirjoitti: To Syys 17, 2026 4:18 pm
McPanty kirjoitti: To Syys 17, 2026 11:02 am Olisit osaltasi ollut ratkaisemassa tilannetta ja pyytänyt nämä syrjityt mukaan kuvaan. Ei se netissä taivastelu auta ketään missään.
Jälkikäteen ajatellen olisin tietenkin voinut pyytää heitä alusta asti kaverikuviinkin, joskaan en yksin päättänyt, keitä niissä oli. Muuten kyllä otinkin heitä mukaan, ja myöhemmin kaverikuviinkin. Toisesta tuli paras ystäväni, ollaan edelleen ystäviä ja hän on myös ainokaisen lapseni kummi.

Heh, mutta en mä väittänytkään, että kaverikuvien lopettaminen estäisi kouluampumisia. :) Ja sanoin nimenomaan, että se voisi olla yksi pieni palanen ennaltaehkäisyssä muiden asioiden joukossa. Jos tällaisen käytännön poistamisella voidaan vähentää edes joidenkin lasten kokemaa ulkopuolisuutta tai tehdä vähän vähemmän näkyväksi sitä, kuka kuuluu mihinkin porukkaan, niin en ihan ymmärrä, miksi ajatusta pitäisi pitää naurettavana.

Siksikin musta on kiinnostavaa pohtia myös itse käytäntöä eikä pelkästään yksittäisten lasten toimintaa. Ei tässä mitään kaverikuvakieltoa kouluampumisten torjunnan hopealuotina olla keksimässä. :lol:
Omista lapsistani on kirjahyllyn reunalla erittäin hienoa otoksia joissa iloisina poseeraavat kavereidensa kanssa kaverikuvissa.
Niistä on lasten itsensä lisäksi iloa myös perheelle sukulaisille.
Kaverikuvat ovat erittäin hieno tapa ikuistaa niitä lapsuuden kavereita kuviin samalla kun koulukuvat otetaan. Niitä on varmasti mukava katsella sitten myös aikuisena.
Tämä on tällaista tyypillistä vasemmistolaisjeesustelua ja lillukanvarsiin takertumista kun lähdetään kieltämään kivoja asioita lapsilta (ja miks ei aikuisiltakin) ihan vain koska jollekin jossain tulee/saattaa tulla paha mieli.
Vastaa Viestiin