Kadonnut nainen Punkaharju

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Satunnainenkulkija
Hercule Poirotin viikset

Re: Kadonnut nainen Punkaharju

Viesti Kirjoittaja Satunnainenkulkija »

ristweiler kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:03 pm
Satunnainenkulkija kirjoitti: La Syys 26, 2026 9:50 pm
ristweiler kirjoitti: La Syys 26, 2026 9:28 pm Itä-Savon artikkelista:

Tahvanaisen mukaan kotoa löytyi Ingan latvialaisen pankin vanhentunut pankkikortti. Kortti oli vanhentunut elokuun lopussa.

Siksi on mahdollista, että uusi pankkikortti olisi tullut postissa ja se olisi Ingan mukana.

Eli Ingalla on latvialaisen pankin kortti ja varmaan tilikin. Uusi kortti on hyvinkin hänen matkassaan, ja silti kiljutaan, että kuolee näillä näppäimillä janoon, nälkään ja kylmään.
No kyllähän tuosta nyt ymmärtää, että lompakko pankkikortteineen löytyi kotoa, kuten on kerrottukin. Kunnes Timo myöhemmin varmasti on tutkinut lompakkoa tarkemmin ja todennut yhden korteista vanhentuneeksi ja uudempaa ei ainakaan lompakossa ollut.

Ei siitä nyt vielä ole varmuutta onko uutta korrtia tullutkaan, että eipä kiljuta nyt mitään vielä täälläkään.
Onko jossain mainittu lompakko? Alkuperäisessä selostuksessa luki näin: Löysimme puhelimen ja rahakortit sekä kotiavaimet kotoa.
Tuota infoa on aika paljon, enkä ollenkaan väitä siis, ettei lompakkoa olisi mainittu jossain. Tuo ap "rahakortit" voi mielestäni tarkoittaa vaikka sitä, että kortit ovat olleet puhelimen lompakkokotelossa.
Joo, kyllä se lompakko-sanakin on mainittu jossain päivityksessä tai lehtihaastattelussa. Jossain mainittiin henkkaritkin. Sitten toisilla kerroilla puhuttiin rahakorteista. Oletettavasti siis on ollut lompakko, joka on sisältänyt nämä, mutta varmaan on ollut informatiivisempaa korostaa noiden korttien kotiinjäämistä.
Ross Sullivan
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Neamarianne kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:46 pm
Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:39 pm
En edes keksi, mitä olisi voinut tehdä enemmän? Voitko kertoa?
Eihän nyt siitä ollut kyse vaan siitä, onko katoaminen viranomaisten mielestä välitöntä maksimaalista toimintaa vaativa hätätilanne. Huomaatko ristiriidan puolison lausuntoihin?
Mitä viranomaiset siis voisivat tehdä enemmän ja mistä sinä tiedät, mitä kaikkea ovat tehneet tai tekevät tällä hetkellä?
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.

- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
vanhavakanssi
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja vanhavakanssi »

ristweiler kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:46 pm Kaivoin vanhoja juttuja etsiessäni mainintaa sivuhistoriasta, ja törmäsin yhteen Timon kirjoitukseen, jossa sanoo, että mitään henkilöpapereita ei ole ottanut mukaan. Oli jossain alkupuolella ketjua, mutten enää löydä sitä.

On todella hankala pysyä yksityiskohtien perässä, kun puhutaan "rahakorteista" ja joku puhuu lompakosta. Ihmisellä on usein henkilökortti tai ajokortti siellä lompakossa ja samaan aikaan on ihmisiä, jotka pitävät pankkikorttiaan puhelimen kuoressa.

Olisi hauska tietää, onko siellä kotona lojunut koko lompakko henkilöpapereineen, vaan ainoastaan puhelimen kuoressa ollut vanhentunut latvialaisen pankin pankkikortti. Toki henkilökorttikin voisi olla siellä puhelimen kuoressa, mutta tuo Timon ilmoitus, ettei mitään henkilöpapereita ole otettu mukaan, saattaa kattaa myös passin.

Pieni pää tässä pimenee :D

-------

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kun oikein vatkataan niin voiksi muuttuu.

Ihmisten tapa ilmaista itseään moni eri tavoin asiasta joka kuitenkin ehkä kuitenkin yksinkertaisimmillaan tarkoittaa yhtä ja samaa. Rahakortit, lompakko, kortit puhelimen kuoressa. Ja edelleen passista ei ole tietoa.
Ross Sullivan

Neamarianne kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:40 pm
Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:37 pm . Lähes mahdoton on ilman henkilöllisyyspapereita on esim. Latviaan lähteä.
Viroon saakka pääsee helposti ilman papereita, en tiedä sitten siitä eteenpäin. Ja missäänhän ei ole sanottu ettei Ingalla olisi passia mukana.
Millä tavoin muka? Olen matkannut Viroon useasti ja joka kerta on pitänyt esittää henkkarit, joita on verrattu matkustusasiakirjaan.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

Neamarianne
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Neamarianne »

johannax kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:25 pm
Neamarianne kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:12 pm Tää pankkikorttijuttuhan tekee tilanteesta entistä sekavamman. Voisi olettaa että tuo on parisuhteessa normaalia keskustelua että "ai kato mun kortti meni/menee vanhaksi". Ilmeisesti Timo ei tätä kuitenkaan tiennyt tai ainakaan ei tuonut julki. Vahvistaa entisestään mun silmiin suunnitelmallista omaehtoista katoamista ja nälissään ja kylmissään yksin pimeässä kuolemanvaarassa ei oikein nyt vakuuta. Tosin ei se vakuuttanut aiemminkaan mutta nyt vielä vähemmän.
Oudointa tässä on se, että tätä omaehtoisen katoamisen mahdollisuutta ei millään lailla tuoda noissa päivityksissä esiin. Ei ikään kuin edes teoriassa, vaan ainoa vaihtoehto on tuo yksin nälissään ja kylmissään ja sitten jo muutaman päivän kateissaolon jälkeen melkein julistetaan kuolleeksi. Niin monessa vastaavassa tapauksessa omaiset ovat päinvastoin pistäneet ihan irrationaalistakin toivoa siihen, että se kadonnut olisikin halunnut kadota jonnekin ulkomaille, kunhan vaan olisi elossa.
Näinpä. Ja se että pyydetään Latvian suuurlähetystöä painostamaan VR:ää tallenteiden luovuttamisessa mutta ei pyydetä samassa selvittämään mahdollista maahantuloa Latviaan. Ihan kuin se ei olisi edes vaihtoehto.

Kuten tuossa jo joku aiemmkn totesikin; toivottavasti Inga on jo Latviassa ja turvassa siltä minkä takia ikinä lähtikään.
Neamarianne
Alibin satunnaislukija

Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:54 pm
Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:37 pm . Lähes mahdoton on ilman henkilöllisyyspapereita on esim. Latviaan lähteä.
Viroon saakka pääsee helposti ilman papereita, en tiedä sitten siitä eteenpäin. Ja missäänhän ei ole sanottu ettei Ingalla olisi passia mukana.

Millä tavoin muka? Olen matkannut Viroon useasti ja joka kerta on pitänyt esittää henkkarit, joita on verrattu matkustusasiakirjaan.
Hyvin helposti jos sinulla on tulostettu lippu joss qr-koodi. Tiskin kautta ei tietenkään pääse ilman henkkareita mutta senkun kävelet laitteelle (joka on siinä portaiden alapäässä ainakin Länsisatamassa), luet koodin ja kävelet laivaan. Laitontahan se on ellei ole passi mukana mutta nyt oli kyse siitä, onko se mahdollista. Toki satunnaistarkastus aina on riski mutta pakollista tarkastusta siellä ei ole.
Ross Sullivan

manearia kirjoitti: La Syys 26, 2026 8:27 pm En ole vielä lukenut koko ketjua, mutta valitettavasti tulee samanlaiset vibat kuten Sini Ruohosen keissistä:

viewtopic.php?start=1065&t=30569&sid=20 ... 3ff33b631d

Ilmoitukset aina häkeen, ei omaisille koska emme tiedä yhtään mitään heidän yksityiselämästään.
Poliisin sivujen mukaan: "Nainen on nähty sunnuntai-iltana klo 18–19 Punkaharjun S-Marketissa. Vihjetietojen perusteella nainen on noussut tämän jälkeen Punkaharjulla kiskobussin kyytiin ja jatkanut Parikkalasta etelän suuntaan menevään Intercity-junaan." Tuosta S-Marketissa käynnistä on valvontakamerakuvakin.

Eli mies olisi ensin lavastanut/pakottanut naisen lähtemään jättäen käytännössä kaiken omaisuuden taakseen (mm. kävelemään useita kilsoja asemalle) ja sitten lähtenyt perään? Eikä nainen olisi pyytänyt keltään apuja tässä välin?

Kotisohva-tutkija–xx
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Kotisohva-tutkija–xx »

Muistelen itse ensimmäisissä postauksissa tulleen ilmi että "henkilökorttia tai maksukortteja" ei ole mukana... mutta en ole täysin varma missä se oli mainittuna. Enkä tiedä tarkoittaako tämä passia, vai tosiaan vain eri kortteja. Mutta poliisin osalta tämä ei tosiaan ole niin akuutti hätätilanne tällä hetkellä varmasti siitä syystä että jos ihminen toimii näin järjestelmällisesti lähtönsä suhteen, niin tässä vaiheessa itsemurha aikeet on jo toteutettu tai vastaavasti ihminen on halunnut kadota ja on nyt jossain missä ennemmin haluaa olla, kuin siinä elämässä mistä lähti...
Satunnainenkulkija
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Satunnainenkulkija »

Neamarianne kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:12 pm Tää pankkikorttijuttuhan tekee tilanteesta entistä sekavamman. Voisi olettaa että tuo on parisuhteessa normaalia keskustelua että "ai kato mun kortti meni/menee vanhaksi". Ilmeisesti Timo ei tätä kuitenkaan tiennyt tai ainakaan ei tuonut julki. Vahvistaa entisestään mun silmiin suunnitelmallista omaehtoista katoamista ja nälissään ja kylmissään yksin pimeässä kuolemanvaarassa ei oikein nyt vakuuta. Tosin ei se vakuuttanut aiemminkaan mutta nyt vielä vähemmän.
Niin mitä kukakin normaaliksi keskusteluksi olettaa. Aiemmin täällä on ihmetelty mm. miten Timo muka voi tietää, että vaimo ei ole ollut Imatralla kuin kerran kylpyläreissulla. Sen kohdalla ei esim. tullut mieleen, että on voitu käydä keskustelu, että "enpä ole koskaan käynyt Imatralla, voisikin lähteä käymään siellä kylpylässä".
Ross Sullivan

Neamarianne kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:58 pm

Hyvin helposti jos sinulla on tulostettu lippu joss qr-koodi. Tiskin kautta ei tietenkään pääse ilman henkkareita mutta senkun kävelet laitteelle (joka on siinä portaiden alapäässä ainakin Länsisatamassa), luet koodin ja kävelet laivaan. Laitontahan se on ellei ole passi mukana mutta nyt oli kyse siitä, onko se mahdollista. Toki satunnaistarkastus aina on riski mutta pakollista tarkastusta siellä ei ole.
Luulisi, että näkyisi kamerakuvissa. Olen käsittänyt, että kaikki matkaajat jäävät väkisin kuviin astuessaan laivaan.

MissMaapl
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MissMaapl »

Terveydellisistä haasteista mainitsin aiemmin muistisauraudet. Myös diabetes tai epilepsia tai muu etenevä sairaus, jossa on säännöllinen lääkitys voi olla kohtalokas, jos on epäilys, että lääkkeitä ei ole saatavilla. Tuli mieleen se peräkammarin poika, jota oli nettituttava huijannut saapumaan johonkin paikkaan ja pojan auto löytyi huoltoaseman tms pihasta, diabeteslääkkeet oli autossa, auto lukossa ja poika pitkään kadoksissa, kunnes löytyi menehtyneenä lähimaastosta.

Tietynki myös psyykenlääkkeiden jääminen kotiin tai jos vaikka puhelimen kanssa samasta piilosta löytyi ottamatta jääneet lääkkeet, niin epäilys tulee, ettei henkilö käy ihan täydellä henkisellä kapasiteetilla ja ei siksi pärjää pitkään.
"En osallistu keskusteluun, sanonpahan vain."
Ross Sullivan

Satunnainenkulkija kirjoitti: La Syys 26, 2026 11:01 pm
Niin mitä kukakin normaaliksi keskusteluksi olettaa. Aiemmin täällä on ihmetelty mm. miten Timo muka voi tietää, että vaimo ei ole ollut Imatralla kuin kerran kylpyläreissulla. Sen kohdalla ei esim. tullut mieleen, että on voitu käydä keskustelu, että "enpä ole koskaan käynyt Imatralla, voisikin lähteä käymään siellä kylpylässä".
Luulisi, että aika helpostikin sieltä Latvian pankista saadaan selville tililiikenne ja mahdollinen uusi kortti.

Luulenpa, että kohtaloa ei saada selvitetyksi tarkemmin, mutta ruumis vielä löydetään.

Neamarianne
Alibin satunnaislukija

Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:59 pm Eli mies olisi ensin lavastanut/pakottanut naisen lähtemään jättäen käytännössä kaiken omaisuuden taakseen (mm. kävelemään useita kilsoja asemalle) ja sitten lähtenyt perään? Eikä nainen olisi pyytänyt keltään apuja tässä välin?
Eihän niin ole missään sanottu. Mahdollista on, että Inga on suunnitellut lähtönsä ajankohdan, tehnyt suunnitelman jossa ajatuksena on päästä pois (syystä tai toisesta) kertomatta puolisolle. Suunnitelma voi olla esimerkiksi luottohenkilö siellä Imatralla (ei tarvitse välttämättä olla rakastaja) ja jos ihminen edelleen syystä tai toisesta, on pelon vallassa, on hyvin mahdollista ettei luota yhtään kehenkään muuhun gai edes viranomaisiin, ainoastaan siihen omaan suunnitelmaansa.
Neamarianne
Alibin satunnaislukija

Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 26, 2026 11:01 pm
Neamarianne kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:58 pm

Luulisi, että näkyisi kamerakuvissa. Olen käsittänyt, että kaikki matkaajat jäävät väkisin kuviin astuessaan laivaan.
Todennäköisesti jossain valvontakameroissa näkyykin. Kukaanhan ei vaan tiedä, jos nyt OLETETAAN Ingan menneen Viroon, esimerkiksi hänen vaatetustaan tuolloin. Toki jos on samat vaatteet kuin s-marketin kuvassa, voi löytyä helpostikin mutta muuten on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Ja Inga olisi ehtinyt jo kauas ennenkuin tallenteita edes alettaisiin käymään läpi.
Ross Sullivan

Neamarianne kirjoitti: La Syys 26, 2026 11:05 pm
Ross Sullivan kirjoitti: La Syys 26, 2026 10:59 pm Eli mies olisi ensin lavastanut/pakottanut naisen lähtemään jättäen käytännössä kaiken omaisuuden taakseen (mm. kävelemään useita kilsoja asemalle) ja sitten lähtenyt perään? Eikä nainen olisi pyytänyt keltään apuja tässä välin?
Eihän niin ole missään sanottu. Mahdollista on, että Inga on suunnitellut lähtönsä ajankohdan, tehnyt suunnitelman jossa ajatuksena on päästä pois (syystä tai toisesta) kertomatta puolisolle. Suunnitelma voi olla esimerkiksi luottohenkilö siellä Imatralla (ei tarvitse välttämättä olla rakastaja) ja jos ihminen edelleen syystä tai toisesta, on pelon vallassa, on hyvin mahdollista ettei luota yhtään kehenkään muuhun gai edes viranomaisiin, ainoastaan siihen omaan suunnitelmaansa.
Ei varmasti ole sanottu, eikä sellaista ole todennäköisesti tapahtunutkaan. Kommentoin siis vihjailua henkirikoksesta.

Vastaa Viestiin