Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Joo, hyvä siitä tulee.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Katselin tuota oikean käden etusormen kuvaa mahdollisimman tarkkaan. Se varsinainen turvonnut osa oikean käden etusormea on ensimmäisen ja toisen nivelen välinen alue. Se on kuin olisi jäänyt johonkin väliin ja jälkeenpäin turvonnut - ei ole rikkonut luita. Se litistymän keskikohta on noin 3,5 cm sormen kärjestä - suunnilleen sen toisen nivelen puolivälissä. Mallailin tuota oikean käden nyrkkiä kolmella tavalla:

1. Ota pesäpalloa vähän suurempi kivi käteen ja kuvittele lyöväsi sillä kivellä kaveria päähän. Tuo vamma ei voi syntyä sillä tavalla. Väliin jäisi nimenomaan sormenpää - litistymä ei syntyisi tuohon paikkaan.

2. Pane oikea kätesi nyrkkiin ja kuvittele, että lyöt sillä kaveria leukaan. Ainakaan millään tavanomaisella lyönnillä ei turvotus tai litistymä synny tuohon kohtaan sormea, siis noin 3,5 cm sormen kärjestä. Minä valitettavasti olen joskus lyönyt tuolla oikealla nyrkillä kaveria leukaan, ja sen jälkeen punoittava ja arka turvotus oli noin 10 cm sormen päästä - mikä tuo alue lienee nimeltään - se kohta missä kämmenselkä ja sormet niveltyvät. Se oli punainen ja turvonnut ainakin minulla, ei luita rikki, mutta arka, punainen ja turvonnut se kyllä oli. Hyvin selvästi havaittavissa jo kaukaa. Se parani muutamassa päivässä normaaliksi.

3. Kuvittele, että kaverilla on pienen pesäpallomailan kokoinen halko kädessään ja hän on huitaisemassa sinua kalloon. Suojataksesi päätäsi iskulta pistät kädet väliin. Nyt tuo toinen nivel on varsin sopivassa kohdassa ottamaan iskun vastaan ja vaimentamassa sen tehon. eikä pääkoppaan sille kohtaa tule vakavampaa vammaa. Tämä vaihtoehto näyttää minusta sopivan parhaiten tuollaisen litistymävamman syntymiseen.

Koetin pohdiskella tuota mahdollisimman objektiivisesti ja kokeilin omalla nyrkilläni. Kyllä tuo minusta näyttää siltä, että tuo oikean käden etusormen toinen nivel on ollut iskun edessä vaimentamassa iskua. Se selitys tuntuu luonnollisimmalta näistä kolmesta vaihtoehdosta. Kumma juttu, että tuota ei ole merkitty Bodomin Mysteerioon, tai potilastietoihin. Kai se on todettu vaarattomaksi ja itsestään parantuvaksi, niinkuin se varmaan on ollutkin. Voihan tuo silti olla potilastiedoissakin, sillä Hirvensalo on aloittanut vammojen luettelun sanoilla: ... potilaan merkittävimmät vammat ..... . Siis siinä kaikkia pikku vammoja ei ehkä ole mainittu, vaikka ne saattavat kyllä ollakin potilastiedoissa.

Tältä tuo etusormen turvotus minusta näyttää!
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

No, tutkimukset tuntuvat olevan kiivaimmillaan tuon maagisen sormivamman ympärillä.
Pitäisiköhän sillekin perustaa oma lista tuohon Hyvää Iltaa arvotaan ensimmäinen numero - tyyliin:

NG n oikean käden etusormen vamma.

1.1 Yleistä: ja niin edelleen.

No joku paremmin nuo luetteloinnit taitava varmaan laatiikin tuon listan kunhan on kikkapihdit alta pois.

Sinne keskivälin jälkeen ehdottaisin kuitenkin otettavaksi huomioon Hessun spekuloinnin ns. sormipilluilusta.

Mitäs jos se on siinä yhteydessä sattunut?
Ei, en hampaita meinaa, mutta jos on ahtaudessa osunut väärään holeen, ollut siis väärällä kyljellä, siis Sepihän se siinä ja.....no ei varmaankaan, ei, musta se sormenpää on.

Kev. :shock:
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Tuskin sitä on tuhkaluukkuun hoonattu. Aiemmin epäilin röökinpolttamaksi mutta kun oikein "sillä silmällä" katsoo niin perskules kyllä se iho on rikki kärjestä!

Eli Bulgarialainen hyppykuppa se on jos sormipillua on harrastettu. !

Mutta NG sanoi, että pitemmälle ei menty?! :lol:
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Voi voi, tuota turvatonta kyheröä, jo on siinä meillä vamma-asiantuntija, joka ei tiedä edes rystysten nimeä, "siis sitä paikkaa kädessä jossa sormet ja kämmenselkä nieveltyvät".

No tuokin kertoo paljon, "vammatiedottomuudesta".

Ihan selvästi kynsi on voinut jäädä pihtien ja vastakappaleen väliin, vaikkapa sitä kytkintä kiristettäessä.

Tuo kynsi on saattanut mustua jo aiemmin, joten sillä ei kenties ole merkitystä, jollei sitten ajattele, että se olisi jäänyt kallon ja kiven väliin puristukseen, päähän kivellä lyötäessä, joka on aivan mahdollinen syy mustumaan.
Sariola
Horatio Caine

Vielä tuosta oikean käden etusormesta.

Tuo kuva on erittäin hämärä ja epäselvä. Koska Bodomin Mysteerio tai Hirvensalo luettelossaan ei mainitse tuota, ei tuo vamma voi olla kovin merkittävä tai edes selvästi havaittava.

Kuten jo aikaisemmin totesin, minusta näyttää siltä, että aivan tuo sormenpää itse ei ole litistynyt, koska se ei ole turvoksissa lainkaan. Tuon hämärän kuvan mukaan turvoksissa näyttää olevan nimenomaan se toinen nivel. Mahdollisesti kynnestä vain toinen puolisko on vähän tummunut. Sormen muoto eri ihmisillä vaihtelee, joten tuosta turvoksissa olostakaan ei voi olla sataprosenttisen varma. Minun silmääni kyllä näyttää siltä, että turvoksissa on se toinen nivel, ei suinkaan sormenpää kynnen ympärillä. Mielestäni syntyy vaikutelma, että tuo sormi on jäänyt johonkin väliin toisen nivelen kohdalta. Hyvin sopii tapaukseen, että se on ollut suojaamassa päätä iskulta. Hämärän kuvan takia nämä päätelmät ovat epävarmoja. Tietysti tämä on vain minun arvioni, ei mikään faktatieto. Tästä voi tehdä myös sellaisia johtopäätöksiä, että aivan kaikkia pieniä "vammoja" ei ole merkitty Bodomin Mysteerioon tai edes potilastietoihin. Tällaisen vamman syntymekanismi jää myös arvailujen varaan, missä yhteydessä syntyi ja miten. 8)
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Mitenhän siinä kävisi, jos joku löisi kivellä toista päähän ja tämä toinen saisi kättään sen verran väliin, että lyönti osuisi sormiin.

Koska on luultavaa, että lyöjä on laittanut iskuun kaiken voimansa, joka on jo muutamalta uhrilta murskannut kallon, saattaisi olla luultavaa, että tämä lyönti murskaisi sormen, jolloin se olisikin ollut jo huomattava vamma, eikä pelkkä kynnen mustuminen.

Kerrankin olen Sariolan kanssa samaa mieltä, että sormi on turvonnut nivelestä, eikä osuma ole tullut pelkästään kynteen.

Mutta jos tuo sormi onkin ollut lyöjän, niin silloin sormi lyönnin osuessa uhrin päähän, ei välttämättä murskaannu niin paljon, sillä kivestä kiinni pitävä käsi joustaa jonnii verran, jota esimerkiksi ohimon suojana oleva käsi ei tee.

Jos Nissellä on ollut myös sormi murskana, niin miksi hän ei ole siitä valittanut, vaan on antanut asian olla?

Onko Sinulla papillon muuten kuvaa, jossa näkisi Nissen sormen jostain muusta kuvasta, esimerkiksi se Korvaklinikkakuva tupakilla olevasta Nissestä?
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:Mitenhän siinä kävisi, jos joku löisi kivellä toista päähän ja tämä toinen saisi kättään sen verran väliin, että lyönti osuisi sormiin. .......
Kuten kirjoituksistani on voinut huomata, minä en ole pitänyt ensisijaisena lyöntivälineenä kiveä. Tutkijat ovat käyttäneet ilmaisua ... esim. kivellä... . Siis ei välttämättä kivellä. On esitetty putkenpätkää, jotakin rautaesinettä ja minä olen esittänyt halon tapaista, esim. ranteen paksuisesta koivusta katkaistua vajaan metrin mittaista halkoa.

Lisäksi on hyvin mahdollista, että iskuja on annettu teltan ulkopuolelta telttakankaan ollessa välissä. Käytännössä on voinut olla ilmaa kohteen ja telttakankaan välillä, joten osuessaan kohteeseen iskut ovat voineet olla hyvin eri voimakkuuksellisia. Joitakin uhreja on voitu lyödä suoraan ilman, että telttakangasta olisi ollut välissä. Tarkkaa tapahtumien kulkua ei ole tiedossa. Se on varmaa, että kaikki iskut eivät ole olleet yhtä voimakkaita siinä vaiheessa kun ne ovat osuneet uhriin. Se on miten milloinkin on sattunut. Tämä on minun teoriani mukaan näin. Näitä iskijöitäkin on voinut olla useampia kuin yksi.

Minusta näyttää siltä, että sormi on ollut vain turvoksissa, ei siis mitenkään murskana - se olisi kyllä mainittu ja hoidettu. Turvotuskin on voinut olla melko vähäistä. Luut ovat olleet ilmeisesti ehjät. Tuo etusormen toinen nivel on lähes mahdoton saada lyönnissä kiven ja uhrin pään väliin. Se on mahdollista vain, jos lyödään nyrkillä, jossa kivi on painona antamassa vauhtia ja tuo oma sormi edellä lyöminen vahingoittaa lähinnä vain omaa sormea, ei muuta. Ei vaikuta siltä, että tuo kohta sormea voisi jäädä lyödessä lyöntikiven ja uhrin pään väliin. Kokeilkaa! Assmanilla oli kyllä surureunukset kynsien ympärillä Palon kirjan mukaan.
papillon
Perry Mason

Melko hyvä otos Nilsin pärstästävuodelta 1962. Montako arpea? :lol:
Oulunmies
Martin Beck

Mä laskin 2-4, riippuen mielipiteestä. On muuten miehen ulkonäkö muuttunut parissa vuodessa. Jenkeissä ois heti pystyssä joku salaliitoteoria, että NG ei ole se oikea NG. :lol:

No, mikäs siinä kun ruoka on maistunut...
papillon
Perry Mason

Miten on, minusta siinä silmäkulmassakin näyttäisi olevan jokin vekki?

Eri asia milloin se on tullut, poskessa sitten kaksi.

Kolme varmaa, siltä näyttää ainakin minusta. :shock:
Oulunmies
Martin Beck

Poskessa 2 ja silmäkulmassa yksi tai kaksi. Mutta silmäkulmahan aukee esim. kun Peltolan Pekka lyö... 8)
Oulunmies
Martin Beck

Mutta nuo silmäkulman arvet tai arpi näkyy jo siinä "länget kaulassa sairaalasängyssä" kuvassa ja ovat siinäkin jo vanhojen arpien näköisiä. Samoin siinä näkyy otsassa pitkä arpi joka kans on vanha arpi koska on jo vaalee. Tuossa sitä ei näy ollenkaan.
papillon
Perry Mason

Oulunmies kirjoitti:Poskessa 2 ja silmäkulmassa yksi tai kaksi. Mutta silmäkulmahan aukee esim. kun Peltolan Pekka lyö... 8)
Jaaha. No aukesiko se silmäkulma sitten kun Peltolan Pekka löi, ja milloin löi?
Oulunmies
Martin Beck

Tai no kuka se oli joka löi? Löytyy siitä kuulusteluvideosta. Ng toteaa silmäkulman auenneen. Ei se tainnu PP ollakaan, muistan väärin, hitto noita kaikkia jaksa muistaa...no, joku kumminkin löi.
Lukittu