Kadonnut nainen Punkaharju

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
tuulituu
Jane Marple

Re: Kadonnut nainen Punkaharju

Viesti Kirjoittaja tuulituu »

AlPacino kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 8:23 pm "Varsinaisia maasto- tai vesistöetsintöjä ei ole toistaiseksi tehty, koska poliisilla ei ole ollut tiedossa tarkkaa kiintopistettä, josta etsintöjä voitaisiin tehdä." –rikoskomisario Jari Lehto Itä-Suomen poliisista.

Eikös se aviomies väittänyt, että Ingaa on etsitty lämpökameroiden ja koiran avulla?
Käsitin että näillä oli etsitty katoamisiltana siitä kodin läheisyydestä mihin puhelin paikantui. Puhelin löytyi sitten kotoa. Sen jälkeen ei ollut paikkaa, mistä etsiä. Ehkä tuota ei jostain syystä lasketa maastoetsinnäksi, vaan pitivät jonkunlaisena hätäpaikannuksena tms.
Noste
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Noste »

Tässä kuten monessa muussakin minfon ketjussa usein harmittaa tietynlainen hypermentalismi, tarkoittaen siis ylitulkintaa ja sen myötä lopullista lukkiutumista ainoastaan yhteen päätelmään (=kyvyttömyyttä vaihtaa näkemystä lisätietojen myötä). Jouduin nimittäin tällaiseenkin persoonallisuuden piirteeseen tutustumaan aika hiljattain ja se oli kyllä niin käsittämätön kokemus, että juu ei kiitos toiste. Hypermentalistinen hlö vie omat ajatuksensa niin yli, että uskoo lopulta asian x olevan täysin totta ja jos joku toinen (yleensä tilanteen toinen osapuoli) ei ole samaa mieltä, niin hän valehtelee. Ylitulkitsija luulee siis aidosti, että se toinen valehtelee, jos hän ei jaa samaa näkemystä kyseisestä asiasta/tilanteesta. Oma kokemukseni tästä oli aika absurdi, koska minulle kerrottiin viestillä, että valehtelen ja sen päälle vielä lisäyksenä, että hänen (lähettäjän) kaltaiselle yliajattelijalle ei koskaan kannata valehdella, koska hän huomaa sen heti. Siinä vaiheessa tajusin, että kyllä, tää nyt ihan oikeasti uskoo noin. Epävakaan exän myötä tiesin myös, että siinä ei pidä vastata enää mitään. Se ei auta, korkeintaan vain pahentaa. Tyypillä oli myös käsitteet sekaisin, koska yliajattelija käy läpi kaikkia mahdollisia ja mahdottomiakin vaihtoehtoja jatkuvasti läpi, ja muuttaa kantaansa sen mukaan, mikä olisi todennäköisintä omasta mielestä viimeisimpien tietojen mukaan. Ylitulkitsija alkaa viemään vain yhtä ajatusta eteenpäin eikä pysty sen jälkeen enää miettimään muita vaihtoehtoja. Vaikka jatkuva vatvonta on toki kuluttavaa, niin fakkiutuminen vain yhteen näkökulmaan voi olla suorastaan vaarallista (riippuen tietysti täysin asiasta, mutta siis yleisellä tasolla).

Varsinaiseen aiheeseen mulla ei ole nyt muuta, koska minfon säännöt kieltävät spekut muista kirjoittajista. Itselle vahvistui vain, että metsä on pimeä ja kylmä (jos sinne nyt sattuisi päätymään eikä jonnekin muualle). 8)
HKV
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja HKV »

IMG_20260929_211918.jpg
IMG_20260929_211918.jpg (174.89 KiB) Katsottu 288 kertaa
Liitteet
Screenshot_2026-09-29-21-17-38-95_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
Screenshot_2026-09-29-21-17-38-95_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg (462.53 KiB) Katsottu 288 kertaa
Oli taas niin sekava selitys että pelkkä kuseminen kenkäkaappiin ei riittänyt. Täytyi vääntää paskatkin.
Satunnainenkulkija
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Satunnainenkulkija »

Neamarianne kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 8:54 pm
AlPacino kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 8:23 pm "Varsinaisia maasto- tai vesistöetsintöjä ei ole toistaiseksi tehty, koska poliisilla ei ole ollut tiedossa tarkkaa kiintopistettä, josta etsintöjä voitaisiin tehdä." –rikoskomisario Jari Lehto Itä-Suomen poliisista.

Eikös se aviomies väittänyt, että Ingaa on etsitty lämpökameroiden ja koiran avulla?
No mäkin vähän mietin sitä että miltä takamatkalta poliisi on päässyt liikenteeseen jos kuitenkin on siellä jo samana iltana ollut etsimässä? Ja jos koira on käynyt niin eikö ole todellakaan saanut vainua kodin ympäristöstä?
Se ensimmäinen yöllinen etsintä oli huti, koska se perustui virheelliseen paikannukseen. No olihan se lähimaasto hyvä tarkistaa, koska hän olisi toki silti voinut olla siellä. En tiedä saiko koira vainun, että oli lähtenytkin maantietä. Sille reitille, jolle Inga oikeasti oli lähtenyt, päästiin takamatkalta, koska kaikki saadut havainnot ja tiedot olivat aina jo vanhoja ja tuoreille jäljille ei koskaan ehditty ja Inga puolestaan taisi ehtiä tehdä sen, minkä aikoi - mutta missä <- niistä maastoetsinnöistä tuossa nyt puhutaan.
Koljo
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Koljo »

Tämähän alkaa jo lyömään vertoja legendaariselle pökkyrä-keskustelulle, vain irtokäsi puuttuu! En siis syytä, kunhan mietiskelen.

Harmittavasti kallistun itse sille kannalle, että Tenoxit on nielty siiderin kanssa jossain mukavassa paikassa kauempana kotoa. Jostain olen saanut käsityksen, että itsemurhan tekevä henkilö ei halua, että läheinen löytää hänen ruumiinsa. Joku suojelujuttu, mutta näissäkin on tietty eroja. Jotkut voivat vain hakeutua itselleen tärkeään paikkaan.
Vian ei tarvitse olla iso, jos se on päässä.
Neamarianne
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Neamarianne »

Satunnainenkulkija kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 9:26 pm
Neamarianne kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 8:54 pm

No mäkin vähän mietin sitä että miltä takamatkalta poliisi on päässyt liikenteeseen jos kuitenkin on siellä jo samana iltana ollut etsimässä? Ja jos koira on käynyt niin eikö ole todellakaan saanut vainua kodin ympäristöstä?
Se ensimmäinen yöllinen etsintä oli huti, koska se perustui virheelliseen paikannukseen. No olihan se lähimaasto hyvä tarkistaa, koska hän olisi toki silti voinut olla siellä. En tiedä saiko koira vainun, että oli lähtenytkin maantietä. Sille reitille, jolle Inga oikeasti oli lähtenyt, päästiin takamatkalta, koska kaikki saadut havainnot ja tiedot olivat aina jo vanhoja ja tuoreille jäljille ei koskaan ehditty ja Inga puolestaan taisi ehtiä tehdä sen, minkä aikoi - mutta missä <- niistä maastoetsinnöistä tuossa nyt puhutaan.
No sitä mä pohdinkin että missä koira on vainun kadottanut jos on sellaisen saanut koska sekin voisi jotain vihjeitä poliisille antaa. Toisaalta jos on kotoa S-Marketiin mennyt niin eipä siinä välillä mitään sen kummempaa ole ehtinyt tapahtua ja tuollaisella keskusta-alueella koiran käyttäminen varsinkin jälkikäteen on aika mahdotonta. Jos Inga ei noussut junaan Parikkalassa missä ilmeisesti viimeinen havainto on, mihin olisi sieltä lähtenyt ja miksi 🤔
Neamarianne
Remington Steele

Koljo kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 9:27 pm Tämähän alkaa jo lyömään vertoja legendaariselle pökkyrä-keskustelulle, vain irtokäsi puuttuu! En siis syytä, kunhan mietiskelen.

Harmittavasti kallistun itse sille kannalle, että Tenoxit on nielty siiderin kanssa jossain mukavassa paikassa kauempana kotoa. Jostain olen saanut käsityksen, että itsemurhan tekevä henkilö ei halua, että läheinen löytää hänen ruumiinsa. Joku suojelujuttu, mutta näissäkin on tietty eroja. Jotkut voivat vain hakeutua itselleen tärkeään paikkaan.
Eniten mulla sotii im-ajatusta vastaan se että äiti jättäisi lapsensa (minkä ikäisen vaan) tuolla tavalla. Toki niitä tapahtuu ja paljon mutta se on iso syy miksi en (vielä) siihen teoriaan kovin vahvasti usko/halua uskoa.
Ross Sullivan
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Koljo kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 9:27 pm Tämähän alkaa jo lyömään vertoja legendaariselle pökkyrä-keskustelulle, vain irtokäsi puuttuu! En siis syytä, kunhan mietiskelen.

Samat ajatukset (=fiilikset) kävi omassakin mielessä, kun täällä nyt kerran fiiliksiä esitellään, niin esitän veikkauksen: Inga hakeutunut jonnekin todella kauas ja syrjäiseen paikkaan kävellen aamuyöllä, joten havaintoja ei ole. Siellä sitten on heittänyt kuolettavan annoksen (uni- tai särky)lääkkeitä huiviin. Periaatteessa varmaan aika kivuton tapa lähteä.

Ei ole sen oloinen henkilö, että olisi halunnut aiheuttaa junankuljettajalle tai muulle ruumiin löytäjälle traumoja. Hyppääjäksikään en usko.

RIP
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.

- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
Noste
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Noste »

Koljo kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 9:27 pm Tämähän alkaa jo lyömään vertoja legendaariselle pökkyrä-keskustelulle, vain irtokäsi puuttuu!
Totta! Joku tässä nyt kiehtoo niin kuin niissä kuva-analysoinneissakin.. En viitsi feikata ja lisätä, että vakavasta aiheesta huolimatta kuitenkin jne. Tämäkin kun on jo taputeltu tavalla tai toisella, ja lopputulos selvinnee joskus. Ainakin toivottavasti.
Carrie Mathison
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Carrie Mathison »

Neamarianne kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 9:35 pm

Eniten mulla sotii im-ajatusta vastaan se että äiti jättäisi lapsensa (minkä ikäisen vaan) tuolla tavalla. Toki niitä tapahtuu ja paljon mutta se on iso syy miksi en (vielä) siihen teoriaan kovin vahvasti usko/halua uskoa.
Samasta syystä kuin kuka tahansa vakavasti masentunut; se oma, sietämätön sisäinen tuska ja paha olo menee sen ohi, että hylkää lapsensa/ äitinsä/isänsä/ puolisonsa jne. Tai vaihtoehtoisesti on täysin välinpitämätön ja tunteeton. Mikään määrä vaikka oman lapsen hätää ei herätä yhtään mitään.
Tämän ymmärtää vain, jos on itse kokenut. Oikea, vakava masennus on hirvittävä sairaus.
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten
Satunnainenkulkija
Lauri Hanhivaara

Ross Sullivan kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 9:09 pm
Vasikkahattu kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 8:58 pm
Neamarianne kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 6:20 pm Voi hyvänen aika! Pahoitteluni "fiilis"- sanan käytöstä, se oli ilmeisesti liikaa kun useampi siihen takertuu. Miten se olisi pitänyt ilmaista kun jonkun toiminnasta saa jonkun tietyn mielikuvan?

Mielestäsi on kuitenkin ihan korrektia käytöstä joiltain tietyiltä nimimerkeiltä vittuilla, piikitellä ja käyttää todella huonoa sarkasmia lähes jokaisessa postauksessa? Se tuo lisäarvoa keskusteluun?

Missään kohtaa en ole sanonut että poliisi valehtelee. Voit tarkistaa itse tai kysyä tältä nimimerkiltä joka on ihan asioikseen mun viestit lukenut uudelleen ja ollut ilmeisesti joistain lauseista niin otettu että käyttää niitä allekirjoituksena. Onhan se toki aika söpöä.
En minä sanaa fiilis käyttänyt missään ivaamis mielessä. Se oli sinun sanasi ja siksi sitaateissa. Niinkuin sanoin tuossa, se käy mielestäni tiettyyn pisteeseen asti ihan hyvin perusteeksi.

Olet täysin oikeassa, osalla väestä on ulosanti tökeröä. Varmasti myös minullakin ajoittain. Mutta mitään lisäarvoa keskusteluun ei tuo myöskään se, että jatkuvasti jankuttaa siitä minkälaisen tunteen sinä olet saanut Timon kirjoituksista. Kukaan ei voi sanoa, että Timon kirjoitukset olisi mitään perus facebook kamaa. Ja jos ei tunne hihhuliväkeä, ne voi näyttää hyvinkin erikoiselta. Ja ymmärrän kuinka varsinkin alussa moni asia perustuu siihen fiilikseen minkä kirjoitus tuo. Tässä viikon mittaan kuitenkin tapaukselle on alkanut kertymään kontekstia ja voidaan alkaa näkemään niitä asioita mitkä todennäköisimmin pitävät paikkansa. Ei siis enään riitä asialliseksi spekuloinniksi se, että Timon kirjoitukset on omalaatuisia. Totuuttahan me emme vielä tiedä, mutta tällä somepöhinällä olisi selvät valheet Timolta jo paljastuneet. Timon facebook kavereissa on myös takuuvarmasti Ingan kavereista löytyneitä ihmisiä. He ovat kuitenkin olleet 13 vuotta naimisissa ja tunteneet luultavasti vielä kauemmin. Nämä olisi varmasti korjanneet jos selkeästi virheellistä tietoa jaettaisiin.

Tämä ei ole mikään hyökkäys sinua vastaan, vaan vasta-argumentti. Keskusteluun kuuluisi esittää omaa näkemystä tai vastata edes esitettyihin kysymyksiin. Kuten itseäni edellisestä viestistä lainaten "No mitä sitten virkavallan olisi mielestäsi pitänyt tehdä, mitä he eivät ole tehneet? Mistä tiedät ettei niin ole tehty?".
Niin, onhan se toki todella musertavaa, että anonyymit vittuilevat anonyymeille Murhainfossa. Suorastaan tärisen siitä törkeydestä!

Se ei mielestäni ole yhtään törkeää, että lähiomaisen menettänyttä henkilöä, joka on käytännössä shokkitilanteessa tehnyt kaiken mahdollisen ja vähän päälle löytääkseen lähiomaisen/estääkseen itsemurhan, arvostellaan kaikesta mahdollisesta todellisesta ja keksitystä: varmasti on egoisti, narsisti ja murhamies. Tai no jos ei ihan murhamies, niin ainakin aiheutti kuoleman. Varsinkin kun poliisin tiedottaminen niin kovasti puoltaa, että tässä rikosta epäillään.

Sitten on ihan pakko päästä tuhertamaan sitä tajunnavirtaskeidaa, että ei vaan jäisi näkyviin ketjuun ne harvat uudet faktatiedot tästä tapauksesta. Tämä siis ei sinua kohtaan. Kyllä sinä tiedät keitä.
Kyllä, todella suhteellisuudentajutonta, miten ollaan syvästi järkyttyneitä ja loukkaantuneita, että miten saatoit kirjoittaa minulle ja minusta noin, kun itse on edellisessä kommentissa kirjoitettu tapauksen asianosaisista todella törkeitä vihjailuja ja päätelmiä. Ja se oma loukkaantumisen aihe on jotain, että toinen on kysellyt perusteluiden perään tai osoittanut päätelmän heikkoudet.
Vasikkahattu
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Vasikkahattu »

Neamarianne kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 9:10 pm Kiitos asiallisesta vastauksestasi ❤️ Minä hyökkäsin sinun silmillesi ilman syytä, pahoitteluni siitä. Kohde olisi pitänyt sille purkaukselle olla toinen mutta sitä fiilis-sanaa on tässä niin paljon käytetty ihan puhtaassa vittuilumielessä että meni väärän ihmisen kohdalla kuppi nurin.

Mä koetin tarkoittaa sitä että olisin odottanut poliiseilta näkyvämpää etsintää ja tiedotusta asiasta kuten monessa muussa katoamistapauksessa on tehty. En tietenkään tiedä mitä poliisit ovat tässä tapauksessa tehneet mutta juuri tuo niukka tiedotuslinja pisti silmään. Edelleen verrattuna moneen muuhun katoamiseen. Tokikaan jos niitä havaintoja ei ole niin tyhjästä on paha nyhjäistä mutta ihmettelin mm.sitä miksei vapepaa tai vastaavaa käytetty (tai ainakaan sitä ei ole julkisuuteen tuotu) niiden havaintojen pohjalta mitä oli.

Toivottavasti sait jotain selkoa 🙈
Se tiedotuslinja on yleensä näkyvämpi silloin, jos on edes jonkinlainen aavistus missä kadonnut voisi olla. Esimerkiksi Nela Utkinan tapauksessa oli alusta asti hyvä arvio mistä Nela voisi löytyä ja tiedotus oli sen mukaista. Aikaisemmassa viestissäni viittasin Punkaharju - Imatra välimatkaan joka on noin 90km luokkaan. Tämä on se poliisinkin mukaan viimeisin silminnäkijähavaintoihin perustuva arvio kulkureitistä. Jos tätä matkaa lähdettäisiin kulkemaan edes raiteen välittömästä läheisyysdestä läpi, niin siihen menisi Vapepalta helposti viikko tai pari. Tästä syystä siis on Vapepankin valjastaminen asian kimppuun perusteetonta. Eli kun yksinkertaisesti ei ole mitään tietoa mistä lähdettäisiin edes etsimään, ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin odottaa jonkin vihjeen ilmaantumista. Satun tuntemaan jonkin verran poliiseja ja tiedän että esimerkiksi naapuripitäjässä ovat käyneet useaan otteeseen etsimässä koirien kanssa yhtä kadonnutta naisihmistä, kun on vain tullut jotain vinkkiä mistä se voisi löytyä. Elossa löytyminen on ollut jo pitkään mahdotottomuus. Ei sellaisista erikseen ilmoitella, se on partion normaalia työtä. Mutta ei ne kadonneet mihinkään listoilta poistu vaikka se akuutti etsinnän vaihe ei olisi päällä.

Poliisin tiedotuslinja on tarkoituksella sellainen mikä se on. Tässä tapauksessa tulee hyvin esille se, että vaikka somepöhinä tuo näkyvyyttä asiaan ja tietoutta, niin se myös alkaa sekoittamaan kaikkea viestintää. Ei tiedetä mitä poliisi on sanonut ja mikä on Timon tai kommentoijien sanomaa ja sitten alkaa arvuuttelu siitä kuka on valehdellut kun ihmiset käyttää hieman eri ilmaisuita. Tästä hyvänä esimerkkinä Imatran aseman kamerat. En tiennyt varmaksi, mutta veikkasinkin niiden olevan vartiointiliikkeen kameroita. Niin ne on monessa paikassa jossa on vartiointiliikkeen palveluita ostettu.
Neamarianne
Remington Steele

Poistettu oneliner.
Satunnainenkulkija
Lauri Hanhivaara

Verinuoli kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 8:56 pm Timo on pyörinyt parhainmillaan 50hlön kanssa Imatralla heti katoamisen jälkeisinä päivinä ja vasta eilen on kertonut poliiseille että Imatran rautatieasemalla (keskusasema) on tallentava kameravalvonta??
Niin eihän toki poliiseilta voi odottaa oma-aloitteisuutta ja kykyä ajatella itse. Ei ihme, että niin moni rikos tai muu tutkinta-asia jää selvittämättä, kun me kansalaiset olemme tuollaisia vetelyksiä, ettemme saa mitään asioita hoidettua. Poliisiparat.

Ryhdistäytykäämme!
Elpram
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Elpram »

Anonyym222 kirjoitti: Ti Syys 29, 2026 5:42 pm Kyllä se voisi hyvinkin jäädä mieleen, jos kävelee viinirypälerasian kanssa. Inga ei muuten herätä huomiota, mutta jollekin ihmiselle juuri se rypälerasia tai pussi kädessä erottaa hänet muista muistikuvissa. Kyllähän sitä nyt viikon takaakin voi muistaa muita ihmisiä. Junassakin varmasti itse kukin muistaa ne lähimpänä istuneet toverit. Useamminhan sitä näkee alkoholitölkki tai -pullo kädessä kulkevia ja matkustavia.

Savonlinnan kiskobussi on yleensä hyvin täysi ja varsinkin sunnuntaisin. Myös Parikkalasta Helsinkiin menevä IC-juna on sunnuntaisin ollut täysi. Eli silminnäkijöitä on ollut useita kiskobussissa ja IC:ssä.
Oikein kovasti ahdistunut ihminen saattaa kääntyä kannoillaan junasta jos huomaa, että istumapaikat ovat vieri vieressä. Inga jätti puhelimen kotiin ilmeisesti siksi, että häntä ei paikanneta. Täpötäydessä junassa istuminen on siihen nähden riskaabelia, vaikka yrittäisi olla kuinka huomaamaton tahansa. Toisin sanoen, jos Inga jäikin pikkujunasta pois, on hän saattanut päättää päivänsä jo vaikka saman illan aikana Punkaharjulla.

Kiskobussissa on harvoin konduktööriä tarkastamassa lippuja, joten Imatran aseman valvontakamerat ovat nyt todella ratkaisevassa asemassa.

Joku ihmetteli myös poliisin kommenttia siitä, että etsintä aloitettiin takamatkalta. Mielenhäiriössä tai itsemurha-aikeissa olevaa pitää päästä etsimään käsittääkseni mahdollisimman pian katoamisesta kaikilla käytössä olevilla yksiköillä. Selvisi vasta paljon myöhemmin, että junalippu oli hankittu jo aiemmin iltapäivällä ja sitten on tehty kauppareissu. Inga on voinut päättää päivänsä jo silloin, kun ensimmäinen drone nousi kotikulmilla ilmaan.

On olemassa hiuksen hieno mahdollisuus myös sille, että on hengissä jossain. Sen todennäköisyys kuitenkin pienenee koko ajan näiden olemassa olevien tietojen valossa. Mun villi veikkauskortti on Venäjälle hakeutuminen, lähinnä tuon rajan läheisyyden vuoksi. Syitä voi keksiä niin paljon kun luovuus antaa myöden.
Rationaalinen tieto nojautuu luonnonlakeihin, mutta intuitiivinen tieto antaa selityksen sille, mihin luonnonlait lopulta perustuvat.
Vastaa Viestiin