Lapsisurmat Suomessa

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Onkohan kenellakaan muistikuvaa 70 -luvun puolella tapahtuneesta lapsen-/lastensurmasta, jossa hoitotati (?) myrkytti jollakin hyonteismyrkylla tms. lapsia. Ainakin yksi lapsi siihen kuoli.
Saattaa olla jossakin ihan 80 -luvun alkupuolenkin Alibissa ollut.

Muistan Alibista vain kannen, tai otsakkeen "Nyt mina nukun, ja nukunkin pitkaan."

En osaa sita nyt mitenkaan yhdistaa mihinkaan taalla jo olevaan tapaukseen. Kukaan?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
maigret
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 3:44 pm

Viesti Kirjoittaja maigret »

Tampereella kesällä 2000 isä surmasi ampumalla kaksi teini-ikäistä tytärtään. Toinen oli yläasteella, seiskaluokkalainen, toinen muutaman vuoden vanhempi. Kotiin tullessaan äiti löysi tyttöjen ruumiit ja itsemurhan tehneen isän. Jälki oli kuulopuheiden mukaan kamalaa. Vanhemmat olivat eronneet ja isän käytöksen takia oli oltu huolissaan, mutta viranomaistaholta ongelmiin ei ilmeisesti oltu reagoitu.

Tästä tapauksesta oli aika vähän mediassa. Olin toisen tytön kanssa samassa koulussa (olen tosin vähän vanhempi) ja koulussa asiasta kyllä puhuttiin.

Kuinkahan paljon näitäkin tapauksia jää medialta kokonaan huomioimatta? Tulipahan vain mieleeni, kun juuri nyt pyörii Ylen tv-uutisissa tämä Oulun ampumatapaus (isä surmasi perheensä). Ehkä näistä nykyään uutisoidaan herkemmin kuin ennen?
Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6671
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Kahlasin ketjun läpi, mutta en huomannut kenenkään maininneen mitään Vantaan Myyrmäessä elokuussa 2001 tapahtuneesta lapsisurmasta. Samoihin aikoihin tapahtuneet Heinojen surmat taisivat viedä enemmän median huomiota.

49-vuotias mies kuristi kotonaan tuntemansa hyvinkääläisen 8-vuotiaan pojan ja kätki ruumiin metsään Variston ja Myyrmäen rajalle. Surma paljastui tiistaina 8.8.2001, mutta oli todennäköisesti tapahtunut jo 1.8.2001. Mies tunnusti teon, muttei osannut antaa sille selitystä.

Tekoa tutkittiin tappona. Aivan tutkinnan loppuvaiheessa poliisi suositteli syytettä murhasta, mutta syyttäjä päätyi tapposyytteeseen, teko kun ei hänen mielestään osoittanut erityistä raakuutta ja julmuutta.

Surmaaja kävi mielentilatutkimuksessa ja sai "hullun paperit". Tammikuussa 2002 Vantaan käräjäoikeus katsoi teon tapoksi, mutta ei tuominnut miestä syyntakeettomuuden vuoksi vankilaan.

Lähteet: HS 9.10.2001 ja HS 26.1.2002
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Aizerbaidzan kirjoitti:Kahlasin ketjun läpi, mutta en huomannut kenenkään maininneen mitään Vantaan Myyrmäessä elokuussa 2001 tapahtuneesta lapsisurmasta. Samoihin aikoihin tapahtuneet Heinojen surmat taisivat viedä enemmän median huomiota.

49-vuotias mies kuristi kotonaan tuntemansa hyvinkääläisen 8-vuotiaan pojan ja kätki ruumiin metsään Variston ja Myyrmäen rajalle. Surma paljastui tiistaina 8.8.2001, mutta oli todennäköisesti tapahtunut jo 1.8.2001. Mies tunnusti teon, muttei osannut antaa sille selitystä.

Tekoa tutkittiin tappona. Aivan tutkinnan loppuvaiheessa poliisi suositteli syytettä murhasta, mutta syyttäjä päätyi tapposyytteeseen, teko kun ei hänen mielestään osoittanut erityistä raakuutta ja julmuutta.

Surmaaja kävi mielentilatutkimuksessa ja sai "hullun paperit". Tammikuussa 2002 Vantaan käräjäoikeus katsoi teon tapoksi, mutta ei tuominnut miestä syyntakeettomuuden vuoksi vankilaan.

Lähteet: HS 9.10.2001 ja HS 26.1.2002
Tämä taitaa olla se tapaus, jossa surmattu poika oli ollut miehellä hoidossa tai muuten vierailulla ja yllättänyt miehen käteenvetopuuhista tms. Äijä pimahti siitä ja pelkäsi että poika kertoo asiasta vanhemmilleen.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^

No hyi perseus :?

Mitään tarkempaa tietoa asiasta? Minulta on mennyt kyllä ihan ohi koko juttu.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Scythe kirjoitti: Tämä taitaa olla se tapaus, jossa surmattu poika oli ollut miehellä hoidossa tai muuten vierailulla ja yllättänyt miehen käteenvetopuuhista tms. Äijä pimahti siitä ja pelkäsi että poika kertoo asiasta vanhemmilleen.
Minäkin muistan tapauksen, jonka olen lukenut sanomalehdistä. Poika oli ollut hoidossa perhetuttavan, 49v. miehen, luona. Äijä taisi olla vähän jälkeenjäänyt ja ikäisiään vanhemman näköinen. Kun äijä purki seksuaalisia tarpeitaan runkkaamalla ja poika sai äijän kiinni runkkaamisesta. Vessan ovi ei ollut lukossa ja poika ihmetteli kummallisia ääniä. Äijä pimahti ja löi pojan kuoliaiksi, koska ei halunnut pojan kantelevan vanhemmilleen. Äijä panikoi ja piilotti pojan ruumiin... Kaiken hässäkän ja tuomion jälkeen kuolleen pojan veli teki haukkumakirjeen äijälle.

Siis tämä kaikki, mitä minä olen lukenut sanomalehdistä ja muistanut. Olen voinut muistaa joitakin asioita väärin.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

^

Kiitos. Onkohan tästä ollut jossain Alibissa? Täytyypä yrittää kaivella omiakin varastoja.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
siskopuoli
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: La Syys 27, 2008 12:38 am

Viesti Kirjoittaja siskopuoli »

Doctor Lecter kirjoitti: Miten tuon lapsen löytymisen jälkeen - mitä tuo myöhemmin sitten tarkoittaakaan ja oliko lapsi viskattu tuollooin junan ovesta ulos - selvisi kuka oli äiti? Joku neuvola varmaan tietää raskaana olevat tms.?
Tää tapaus on ilmeisesti se kun ratapihalla oli tyhjennetty junien wc-säiliöitä ja sieltä ol kopsahtanut vauva ulos...
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2419
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Silmäilin ketjun kirjoituksia ja mieleen tuli eräs keissi jostakin 90- luvun alkupuolelta Pohjois- Karjalasta, jälleen. Muistelen tehdyn pilleripäissään erään lapsensurman Juhannuksen tienoilla jossakin saaressa. Tekijä taisi olla lapsen isäpuoli, ja äiti pääsi pakenemaan uimalla tai veneellä.
Lapsi oli kai jotain 4-5v. ja ilmeisesti lapsen äiti oli kohteena, mutta hänen paettuaan apua hakemaan, joutui pikkuinen surmaajan käsiin.

Googletin, mutta en löytänyt. Olisinko sotkenut jonkun tapauksen toiseen, vai onko tuollaista todella tapahtunut?
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

^JJ:n tarkoittama tapaus taitaa olla seuraava:

Pyhäselän Pienillä Pyhäsaarilla sai elokuussa 1997 surmansa 5-vuotias Sanna. Hän oli isäpuolensa Jouni A:n ja äitinsä Arja S:n kanssa telttaretkellä. Jouni nautti retken aikana pirtua. Jossain vaiheessa iltaa vanhemmille tuli riitaa, ja äiti huomasi "että Jounilla oli mitta täysi".

Jouni koetti ensin kuristaa Arjaa, joka kuitenkin sai itsensä pyristeltyä irti miehen otteesta. Hän herätti Sannan ja kertoi tälle, että heidän on lähdettävä saaresta. Sanna tuli nuotiolle, jossa Jouni tarttui vuorostaan Sannaa kurkusta ja nosti tytön ilmaan. Hetken kuluttua Jouni laski Sannan maahan ja otti esiin puukon, jolla koetti ensin lyödä Arjaa. Arja väisti ja lähti uimalla karkuun naapurisaareen.

Paikalle hälytettiin poliisit, jotka totesivat järkyttävän tapahtuman: isäpuoli oli kuristanut ja puukottanut pikkutytön kuoliaaksi.

Jouni vetosi kuulusteluissa muistamattomuuteen, mutta kertoi nähneensä tekohetkellä Sannan sijasta Arjan kasvot...

Lyhyesti ja väsyneenä poimittu Alibin Kohutuimmat Rikokset 2001 -kirjasta.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Juliet Jones kirjoitti:Silmäilin ketjun kirjoituksia ja mieleen tuli eräs keissi jostakin 90- luvun alkupuolelta Pohjois- Karjalasta, jälleen. Muistelen tehdyn pilleripäissään erään lapsensurman Juhannuksen tienoilla jossakin saaressa. Tekijä taisi olla lapsen isäpuoli, ja äiti pääsi pakenemaan uimalla tai veneellä.
Lapsi oli kai jotain 4-5v. ja ilmeisesti lapsen äiti oli kohteena, mutta hänen paettuaan apua hakemaan, joutui pikkuinen surmaajan käsiin.

Googletin, mutta en löytänyt. Olisinko sotkenut jonkun tapauksen toiseen, vai onko tuollaista todella tapahtunut?
Muistelit oikein Juliet. Tapauksesta voisi tehdä ihan oman topicin. Muistan surman oikein hyvin, teko oli niin julma ja törkeä.

Tämä 5-vuotiaan tytön surma tehtiin 10.8.1997 Pyhäselän Pienillä Pyhäsaarilla Liperissä. Surmaaja sai julmasta teostaan elinkautisen. Surmaajan varsinaisena kohteena ollut tytön äiti pääsi pakenemaan uimalla toiseen saareen.

Olen pysähtynyt muutaman kerran tuon pienen tytön haudalle, kun käyn usein omaiseni haudalla.

Edit: Sattui postaus Kyllin kanssa samoihin aikoihin, siksi on vähän toistoa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17157
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

^ ^^ ^^^ Malttia malttia ystävät hyvät. Sivulla viisi (5) puolen välin paikkeilla on jo juttua: Elokuussa -97 Pyhäselän saaressa lähellä Joensuuta Jouni A. surmasi avovaimonsa 5-vuotiaan tyttären...
Kylli kirjoitti:Lyhyesti ja väsyneenä poimittu Alibin Kohutuimmat Rikokset 2001 -kirjasta.
No kylli olit jo aikas väsyny ko et malttant selata sivuloi taakseppäin... :wink:

Löysin myös tekijän nimen ynnä muuta ja palasin aiheeseen jo samalla sivulla - siis sivun viisi lopussa: HS arkisto 20.1.-98 kertoo tästä tapauksesta vielä lisää: Pikkutytön Pyhäselän saaressa viime kesänä surmannut mies tuomittiin maanantaina Joensuun käräjäoikeudessa elinkaudeksi vankeuteen.

Kuten Scythe mainitsit, niin tämä murha oli kyllä niin törkeä, että toki ansaitsisi oman osionsa ja parempaa perehtymistä. Jos vain omaat mahdollisuuksia lisätä aiheeseen jotain tai aloittaa oma osio, niin se olisi hieno homma.

EDIT: lisätty lainaus
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tape
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: To Heinä 17, 2008 1:30 pm

Viesti Kirjoittaja Tape »

Mulla olisi tallessa jonkun verran lehtileikkeitä Pyhäselän surmasta..
Turvis
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 11:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Turvis »

Tästä Pyhäselän tapauksesta olen lukenut täältä. Yritin tuloksetta haulla, mutta muistaakseni asiasta keskusteltiin otsikon "pienet enkelit" - tai jotain -alla.

EDIT. Ei ollut pienet enkelit
Spete
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 12:05 pm

Viesti Kirjoittaja Spete »

Tuli vaan äsken alla oleva juttu mieleen, mutta googlella en löytänyt muuta kuin hesarin arkistoista pätkän ja tietysti minulla ei ole lukuoikeuksia.
Vauvansa surmannut nainen vangittiin

NURMES-Nurmeksen käräjäoikeus määräsi perjantaina vangittavaksi vauvansa surmanneen naisen. Oikeuden mukaan on syytä epäillä, että lieksalainen 22-vuotias nainen on syyllistynyt tappoon. Poliisin tutkimusten mukaan nainen surmasi 7 kuukauden ikäisen tyttönsä viime maanantaina Lieksan keskustassa sijaitsevassa asunnossaan. Henkirikos paljastui keskiviikkona naisen käveltyä hukuttautumisaikeissa Lieksanjokeen. Palokunta pelasti naisen tämän oltua veden varassa noin kymmenen mi. . .

HS - Kotimaa - 10.1.1998 - 673 merkkiä - 1. painos
Sen verran muistan, että ehdoton tuomio tuli ja jotain puhetta oli, että tekijä ei ollut asunut kovin pitkään lieksassa eli ystäväpiiri oli kovin vähäinen.
Vastaa Viestiin