Antti Hanhivaara, 21 v. katosi 14.10.2006 Ivalo/Angeli

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
tuulituu
Jane Marple

Re: Antti Hanhivaara, 21 v. katosi 14.10.2006 Ivalo/Angeli

Viesti Kirjoittaja tuulituu »

Ajatonkello kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 3:19 pm
Akuysi kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 3:11 pm Onkohan se salakapakka missä pojat olivat käyneet ennenkuin lähtivät angeliin ajamaan tuolla kaarasjoella? Se voisi selittää niitä silminnäkijä havaintoja sieltä Norjasta. Tosin ei sitä että miksi nähty sekä perjantaina että lauantaina. Karigasniemeltä tuonne kaarasjoelle on noin 18 kilometriä matkaa.
Kiinnostaisi tietää missä salakapakka on sijainnut tarkalleen, mutta toisaalta kun se on salainen sitä ei välttämättä kaikki tiedä.
Aikaisemmin luulin olevan ihan julkinen kapakka, mutta ehkä joku kaarasjoen tunteva tietää paremmin ja jakaa tuon tiedon kanssamme
Salakapakka oli minusta ne kotibileet, tai "kotibileen tapaiset", eli jonkun koti, jolla on laitonta alkoholia ja alkoholikauppaa.
(Siinä Kadonneet-videolla poliisi mainitsee sen niin, että varmasti silloin tiesi salakapakasta, mutta ei halunnut siitä puhua niin.)
Ross Sullivan
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Peters kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 2:15 pm Ilmeisesti karikasniemen ravintolan terassilta illalla on kaksikin näkö havaintoa, ulkopuolinen asiakas ja baarin pitäjän. Niistä ei kyllä mainita oikein monessakaan jutussa.
Antin sisko mtv ohjelmassa 5v sitten kertoi että näistä antin kavereista kukaan ei halua jutella asiasta eikä osallistua etsintään. Outoa on.

Itse uskon että tuo vihje karikasniemen poromiehentie kämppä vihje että olisivat olleet siellä voisi kyllä olla hyvin looginen jatkumo siihen kun siellä vieressä on.
Tuo norjan puolella käyntikin voisi sopia ihan hyvin aikajanaan. Onko sitten aamu yöstä palattu tai menty ensinmäistä kertaa poromiehentien kämpille.

Jotain hyvin outoa tuossa on että jotkuu hermostuu kun siellä kargasniemellä pyöritään asian tiimoilta.
Jos ei asiasta mitään tiedetä siellä miksi se haittaisi.

Tuonne angelin mökille olivat sopineet käynnin tuossa livessä mutta yllätys että peruuntui viime tipassa kun omistaja ei enää halunnutkaa. Näinköhän sai viestiä että älä päästä niitä sinne.
En välttämättä usko että "jaakko" on tekijä mutta tietää enempi kuin kertoo eikä välttämättä oikein kerro. Ehkä pelkää samaa kohtaloa jos puhuu.

Tämä on ihan mutua olisiko voinnut kuitenkin mennä tuolta angelin mökiltä soramontulle tapaamaa jotain henkilöä ja jäännyt sille matkalle (korvakoru mies) tämä on ajannut takas ottanu jaakon kyytiin sit huomannut ettei bensa riitä ja lopullisesti auto hajotettu ja tämä kävelijä on ollut korvakorumies. On hyvinkin voinnut käydä jossain kohtaa metsän rajassakin kävelemässä ehkä hävittänyt jotain. Voinnut hakea myöhemmin pois esim.aseen. etsinnät alkoi auton läheltä. Eli aikaa oli.
Rantasen kirjan perusteella tämä porukan pääepäilty suostui juttelemaan.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.

- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
tuulituu
Jane Marple

Ylilaudalle oli joku laittanut tällaisen pikku-uutisen vuodelta 2008, ilmeisesti sama lehti mikä tänne oli linkattu aiemmin, en edelleenkään osaa laittaa kuvaa tähän viestiin, se on tuon linkin takana:

https://i.ylilauta.org/3b/00/3b004ffa7df05a2e.avif

eli että olisi löytynyt luu, paikka sama missä kaksi vuotta sitten eli 2006 kanoottiretkellä katosi Antti Hanhivaara.

Tämä on kai se joku joen rannasta löytynyt luu, täälläkin mainittu. Mutta onhan tuossa varmaan sekaannusta, kun on se irrallaan ollut kanootti silloin, niin onko Norjan puolella päätelty, että Antti on ollut melomassa ja siitä kadonnut.
Ajatonkello
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Ajatonkello »

tuulituu kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 3:26 pm
Ajatonkello kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 2:15 pm ....

Ja vaikka en pidä lahkolaisista epäilen kovasti lessupuhelua. Tosin en ole vielä kuunnellut sitä.

...
Mielenkiintoisesti "lestadiolaisuuden alkuajan merkittävimpiä maallikkosaarnaajia ja uudenheräyksen pioneereja 1800- ja 1900-luvun hajaannuksen aikana" Wikipedian mukaan on Pietari Hanhivaara.

Kun mietin sitä "pitää muistaa kenen pojasta on kyse", niin ei välttämättä tarvi olla poliisin sukuun tai rikollisen sukuun vihjailua, vaan väärää "lahkoa" tai sen jättänyttä.
Eli pistivät lestadiolaisen sukulaisen kylmäksi?
Harvinaisen hyvä pointti että etsitty väärästä suunnasta, no nyt tiedetään kenen pojasta on kyse!
Kyllähän ihmiset pitävät vihojaan sukupolvien yli, ja sitten kun tulee siinä hetkessä jotain muutakin syytä löydetään toiminnalle oikeutusta.
Tiedän kokemuksesta että lestadiolaiset osaa olla harvinaisen vittumaisia tapauksia jos heidän etunsa ja tarpeensa niin vaatii. Että ymmärrän jos joku Einar Lapista on vetänyt muutakin kuin herneet nenäänsä. Vai pitääkö sanoa saamen maasta kotoisin oleva. Varmaan on lestadiolaiset osallistuneet paikalliseen rotusortoon.
Pohjolassa on myös paljon pimeyttä
peikkonen
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja peikkonen »

Mua nyt häiritsee mikä on se voima joka on saanut Sepin hiljenemään asiasta täysin, tommosia Svendseneitä hän nyt kuitenkin syö aamupalaksi. 🤔
Ajatonkello
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Ajatonkello »

peikkonen kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 4:36 pm Mua nyt häiritsee mikä on se voima joka on saanut Sepin hiljenemään asiasta täysin, tommosia Svendseneitä hän nyt kuitenkin syö aamupalaksi. 🤔
Hullu saa olla muttei tyhmä kuitenkaan? Turha taistella tuulimyllyjä vastaan? On jo yksi menetys, ei haluta tuottaa lisää menetyksiä millään tasolla?

Itse en Sepistä tiedä yhtään mitään mutta varmasti asialle on jokin hyvä syy? Mitä itse ajattelisit? Mutta siis Sepi on Antin veli?
Pohjolassa on myös paljon pimeyttä
Firefox69
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Firefox69 »

tuulituu kirjoitti: Su Loka 04, 2026 10:15 pm Voiko tuo olla se havainto, joka hetkellisesti keskeytti etsinnät ja paikka tullut väärin joko poliisille tai ymmärretty väärin.

Kahtena päivänä nähty, mutta sitten taas, että onko kolme eri ihmistä ottanut yhteyttä vai taas joku "kolmikko", esim. ketkä oli tunnistaneet Antin auton ja J:n, muttei Anttia. Kai poliisille on kerrottu, että missä on nähty myös, tarkemmin.
Antin siskon Elinan mukaan etsinnät keskeytettiin, koska Antti oli nähty satavarmasti Ivalossa. Tieto osoittautui kuitenkin myöhemmin vääräksi.

Olen itsekin miettinyt samaa, että oliko Antin nähnyt kolme eri henkilöä - siis kolme eri näköhavaintoa vai yksi "kolmikon" näkemä havainto Antista Kaarasjoella Norjan puolella? Minulle tuli heti mieleen, että tämä norjalaisessa lehdessä ollut uutinen olisi feikki, koska ilmeisesti huumeringissä on mukana vaikutusvaltaisempia ihmisiä. Lehteen on helppo tekaista ilmoitus johtaakseen poliisin tutkintaa harhaan. Nämä kolme näköhavaintoa voi olla myös vääriä todistuksia henkilöiltä, jotka ovat itse mukana huumeringissä tai jopa vastuussa Antin katoamisesta. Heiltä ylemmältä taholta on voinut tulla käsky hankkiutua Antista eroon keinolla millä hyvänsä. Antin äiti kertoi Kadonneet Suomi dokumentissa, että Antti olisi kieltäytynyt huumekeikasta Norjaan. Ilmeisesti Antti halusi aloittaa uuden elämän puhtaalta pöydältä uudessa työpaikassa katoamisviikonlopun jälkeisenä maanantaina, mikä ei käynyt huumeringille. Oli viimeinen hetki ennen uuden työn alkamista päästä Antista eroon lopullisesti.

Antti toimi ilmeisesti juoksupoikana ja tiesi liikaa huumekuvioista. Joka tapauksessa hänestä ei ollut enää hyötyä huumeringille, vaan pikemminkin hänestä oli tullut rasite ja riippakivi, josta oli päästävä eroon. Mökkimurroista lavertelun jälkeen hänestä oli myös tullut uhka huumeringin pyörittämiselle ja asioiden paljastumiselle.

Jos tämä norjalainen uutinen on päätynyt Suomen poliisille, niin heillä on oltava tiedossa tarkemmat tiedot näköhavainnoista missä tarkalleen Antti on nähty. Polisi ei paljasta kaikkea yleisölle, kun tutkinta on keskeneräinen. En pidä näitä havaintoja luotettavana sen metsureiden näköhavainnon vuosi, jossa Antti käveli metsään Angelissa. Toinen näistä metsureista oli kuulemma värisokea, eikä olisi voinut edes erottaa Antilla päällä olleen takin ja pipon värejä.
Köyhän ainoa huvitus on vilkas mielikuvitus
Firefox69
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Firefox69 »

tuulituu kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 3:26 pm
Ajatonkello kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 2:15 pm ....

Ja vaikka en pidä lahkolaisista epäilen kovasti lessupuhelua. Tosin en ole vielä kuunnellut sitä.

...
Mielenkiintoisesti "lestadiolaisuuden alkuajan merkittävimpiä maallikkosaarnaajia ja uudenheräyksen pioneereja 1800- ja 1900-luvun hajaannuksen aikana" Wikipedian mukaan on Pietari Hanhivaara.

Kun mietin sitä "pitää muistaa kenen pojasta on kyse", niin ei välttämättä tarvi olla poliisin sukuun tai rikollisen sukuun vihjailua, vaan väärää "lahkoa" tai sen jättänyttä.
Tmäpä olikin hyvä pointti, joka voisi selittää paljonkin tuota poliisin mainitsemaa: "Pitää muistaa kenen pojasta on kyse". Antin isä muistaakseni kertoi tästä poliisin tokaisusta. Hän ilmeisesti ymmärsi yskän, jos se oli kohdennettu hänen Hanhivaaran sukuunsa. Olisiko "heidän isovanhempansa" jättäneet aikoinaan kyseisen uskonlahkon, josta voitaisiin kantaa kaunaa sukupolvienkin yli?

Tulee mieleen tämän Antin tapauksen käänteitä lukiessa aina kun siinä on kahden tai kolmen todistajan näköhavaintoja Antista, niin Raamatussa kahden tai kolmen todistajan sana (todistus) on pitävä. Eikö Antin nähnyttä voi olla koskaan yhtään enempää kuin kaksi tai kolme havainnontekijää? Täällä Minfossa ja Ylilaudalla on paljonkin pyöritelty suuntaan ja toiseen sitä, että tekijä olisi polliisin poika, jota olisi suojeltu ylemmältä taholta. Wikipediasta löydetty mielenkiintoinen tieto Pietari Hanhivaarasta voisi selittää paljonkin poliisin puheita.
Viimeksi muokannut Firefox69, Ma Loka 05, 2026 6:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Köyhän ainoa huvitus on vilkas mielikuvitus
peikkonen
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja peikkonen »

Ajatonkello kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 4:42 pm
peikkonen kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 4:36 pm Mua nyt häiritsee mikä on se voima joka on saanut Sepin hiljenemään asiasta täysin, tommosia Svendseneitä hän nyt kuitenkin syö aamupalaksi. 🤔
Hullu saa olla muttei tyhmä kuitenkaan? Turha taistella tuulimyllyjä vastaan? On jo yksi menetys, ei haluta tuottaa lisää menetyksiä millään tasolla?

Itse en Sepistä tiedä yhtään mitään mutta varmasti asialle on jokin hyvä syy? Mitä itse ajattelisit? Mutta siis Sepi on Antin veli?
Jep, veli joka uhos ja vannoi että kun pääsee istumasta niin asia selviää ja kovistelikin vähän sahtijengiä mutta sitten vetäytyi täysin, miksi? Kenen takia?
Ross Sullivan

peikkonen kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 6:15 pm
Ajatonkello kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 4:42 pm

Jep, veli joka uhos ja vannoi että kun pääsee istumasta niin asia selviää ja kovistelikin vähän sahtijengiä mutta sitten vetäytyi täysin, miksi? Kenen takia?
Ehdotan, että myös Antin veli on osa suurta kusetusta (kuten aika suuri osa lappia onkin).
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.

Akuysi
Alokas

Viesti Kirjoittaja Akuysi »

Norjalaisessa lehdessä oleva juttu tuskin on Feikki sillä asian kertoo norjalainen Rikoskomisario espen
Screenshot_2026-10-05-18-17-13-76_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Screenshot_2026-10-05-18-17-13-76_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg (387.93 KiB) Katsottu 147 kertaa
Ross Sullivan

Akuysi kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 6:23 pm Norjalaisessa lehdessä oleva juttu tuskin on Feikki sillä asian kertoo norjalainen Rikoskomisario espenScreenshot_2026-10-05-18-17-13-76_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
On niillä kavereilla ollut monimutkainen murhasuunnitelma, kun lähettävät Antin pyörimään useaksi päiväksi jonnekin. :D

Miettikää nyt! Tai osa ei mieti, koska pitää vaan öyhöttää, että "syylliset hirteen!" Ensin laitetaan pieneen kylään monimutkainen lavastusoperaatio ja sitten tämä lavastus vielä jatkuu useita päiviä.

Jumalauta näille jätkille pitää tarjota virka FSB:stä! Täähän on mestarillista murhailua.

Koljattii
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Koljattii »

Ross Sullivan kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 6:34 pm
Akuysi kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 6:23 pm Norjalaisessa lehdessä oleva juttu tuskin on Feikki sillä asian kertoo norjalainen Rikoskomisario espenScreenshot_2026-10-05-18-17-13-76_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
On niillä kavereilla ollut monimutkainen murhasuunnitelma, kun lähettävät Antin pyörimään useaksi päiväksi jonnekin. :D

Miettikää nyt! Tai osa ei mieti, koska pitää vaan öyhöttää, että "syylliset hirteen!" Ensin laitetaan pieneen kylään monimutkainen lavastusoperaatio ja sitten tämä lavastus vielä jatkuu useita päiviä.

Jumalauta näille jätkille pitää tarjota virka FSB:stä! Täähän on mestarillista murhailua.
No vielä kovempi on se että Antti käveli metsään kuolemaan, nousi ilmeisesti kuolleista ja lähti baariin 😂😂😂
tuulituu
Jane Marple

Ja sitten katos harmillisesti uudelleen!
Ross Sullivan

Koljattii kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 6:38 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Loka 05, 2026 6:34 pm

No vielä kovempi on se että Antti käveli metsään kuolemaan, nousi ilmeisesti kuolleista ja lähti baariin 😂😂😂
No mun mielestäni ei ole kovin outoa, että kaveri lähtee erämaahan varsinkin, jos hän sieltä sitten palaa lähemmäksi asutusta.

Vastaa Viestiin