Kapitalistit vai kommunistit kaiken pahan alku?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Loka kirjoitti:
Töitä saa kyllä jos on valmis tekemään mitä tahansa, elämään missä tahansa ja aloittamaan mistä tahansa.
Tuo kirjoittamasi lause herätti minussa heti jonkinlaisen vastustuksen, sillä mielestäni tuollainen voisi koskea lähinnä yksineläviä työttömiä ihmisiä. Kuten mainittu jo aiemmin, olen pätkätyöläinen nykyisin. Teen sijaisuuksia, eli vastaan työnantajakontaktieni tarpeisiin vakituisen työn puuttuessa. Haen ja etsin koko ajan pidempiaikaista, pysyvämpää työtä ja vaikka olenkin ammattitaitoinen, sekä oikeasti pidetty työntekijä, ei ole vielä tärpännyt. Tätä lyhytaikaisten sijaisuuksien aikaa on kestänyt n. vuoden, sitä ennen tein vuosia jakso toisensa perään mm. äitiyslomituksia jotka tietysti tarkoittivat pidempiaikaista jatkuvaa työntekoa, vieläpä ilman lomakausia.
En ole valmis hajottamaan perhettä työn vuoksi, vaikka asemani nykyisellään ei työmarkkinoilla kovin hyvä ole.
Loka kirjoitti:
Mikään ei näytä riittävän. Vodka muistaakseni kerran mainitsi että itse työttämänä ollessaan sai rahaa jopa säästöön, mikä on minusta luksusta ja mikä oli minulle yllätys, varsinkin kun asuinpaikka oli Etelä-Suomi (?). Elintavoista tässä on kyse ja siitä että halutaan ilmaista rahaa ja nettimaksut sun muut maksettua jotta aika kuluu kotosalla. Toki puhun tässä nyt vain työttömistä, en esim. työkyvyttömistä joille itse soisin parempaa tukea ja eläkettä varsinkin nuorille eläkkeen saajille.
Työttömyyskausina saadessani ansiosidonnaista päivärahaa, tunnen ihan tasan tarkkaan, ettei se raha ole ilmainen minulle. Olen maksanut veroni, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuni, ja työttömyyskassan jäsenmaksut. En tunne hetkeäkään huonoa omaatuntoa siitä, että nostan päivärahaa kun nyt sattuu sellainen tilanne olemaan. Työttömyyskausia elämässäni on ollut taannehtivasti, mutta koskaan en ole kieltäytynyt tekemästä töitä, tai yleensä työntekoa vieroksunut.

Yritän kertoa sinulle, että kaikki ne, jotka elämänsä aikana erilaisia korvauksia nostavat, eivät ole yhteiskunnan loisia.

Joskus kauan, kauan sitten kun oikeasti oli hätä rahan kanssa, menin kaikkine lippuineni ja lappuineni hakemaan toimeentulotukea. Olin soittanut sosiaalipäivystykseen ja siellä oltiin ihan oikeasti huolissaan ja "luvattiin" rahallista tukea hetkelliseen tarpeeseen. Elin tuolloin yksin lasten kanssa, ja jostakin syystä terveysmenoja ym. oli ollut todella paljon vähällä aikaa. Minulla ei ole vakuutusta itselleni. Olisin vaikka pyytänyt jonkinlaista sosiaalilainaa tuosta tilanteesta selvitäksemme, mutta minut naurettiin ulos sieltä: "Kun ei teillä muita ongelmia ole, kuin rahapula ja senkin olisi laskelmien mukaan pitänyt riittää."

Minä häpesin jumalattomasti jo yhteyttä ottaessani, sinne mennessäni ja sieltä lähtiessäni. Hävettää vieläkin, kun muistan sen tunteen, sekin nöyryytys ihan turhaan.. toivon, etten koskaan enää joudu tuohon tilanteeseen. Nykytilanne pelottaa, vaikka jaamme luonnollisesti mieheni kanssa elinkustannuksia. Välillä elämme tiukasti ja välillä sitten on varaa panostaa johonkin tarvitsemaamme.

Että tällainen lauantaivuodatus.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Juliet Jones kirjoitti:
Loka kirjoitti:
Töitä saa kyllä jos on valmis tekemään mitä tahansa, elämään missä tahansa ja aloittamaan mistä tahansa.
Tuo kirjoittamasi lause herätti minussa heti jonkinlaisen vastustuksen, sillä mielestäni tuollainen voisi koskea lähinnä yksineläviä työttömiä ihmisiä. Kuten mainittu jo aiemmin, olen pätkätyöläinen nykyisin. Teen sijaisuuksia, eli vastaan työnantajakontaktieni tarpeisiin vakituisen työn puuttuessa. Haen ja etsin koko ajan pidempiaikaista, pysyvämpää työtä ja vaikka olenkin ammattitaitoinen, sekä oikeasti pidetty työntekijä, ei ole vielä tärpännyt. Tätä lyhytaikaisten sijaisuuksien aikaa on kestänyt n. vuoden, sitä ennen tein vuosia jakso toisensa perään mm. äitiyslomituksia jotka tietysti tarkoittivat pidempiaikaista jatkuvaa työntekoa, vieläpä ilman lomakausia.
En ole valmis hajottamaan perhettä työn vuoksi, vaikka asemani nykyisellään ei työmarkkinoilla kovin hyvä ole.

Olen samaa mieltä siitä, että perheellisille tämä on hankala tilanne koska muualle muuttaminen voi pahimmillaan tarkoittaa eroa perheestä(kin). Itsekään en tähän ryhtyisi vaan siinä tapauksessa olisi elettävä sitä tilannetta ja odotettava. Pätkätyöläisten asemaa en osaa kommentoida, koska en näe sitä kuten sinä. Olen itse ollut projektialalla ja tiedostan sen kun työt loppuu, rahat loppuu -liiton päivärahalle. Puhuin itse ehkä surkealla ilmaisulla kelan päivärahoista, en liiton. Liiton rahat on ansaittua rahaa ja tuloihin sidonnaista mikä on ihan oikein. Itse olen väärinkäyttänytkin tätä etuutta, halutessani lomailla. Possu oikein.
Loka kirjoitti:
Mikään ei näytä riittävän. Vodka muistaakseni kerran mainitsi että itse työttämänä ollessaan sai rahaa jopa säästöön, mikä on minusta luksusta ja mikä oli minulle yllätys, varsinkin kun asuinpaikka oli Etelä-Suomi (?). Elintavoista tässä on kyse ja siitä että halutaan ilmaista rahaa ja nettimaksut sun muut maksettua jotta aika kuluu kotosalla. Toki puhun tässä nyt vain työttömistä, en esim. työkyvyttömistä joille itse soisin parempaa tukea ja eläkettä varsinkin nuorille eläkkeen saajille.
Työttömyyskausina saadessani ansiosidonnaista päivärahaa, tunnen ihan tasan tarkkaan, ettei se raha ole ilmainen minulle. Olen maksanut veroni, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuni, ja työttömyyskassan jäsenmaksut. En tunne hetkeäkään huonoa omaatuntoa siitä, että nostan päivärahaa kun nyt sattuu sellainen tilanne olemaan. Työttömyyskausia elämässäni on ollut taannehtivasti, mutta koskaan en ole kieltäytynyt tekemästä töitä, tai yleensä työntekoa vieroksunut.

Samaa mieltä.

Yritän kertoa sinulle, että kaikki ne, jotka elämänsä aikana erilaisia korvauksia nostavat, eivät ole yhteiskunnan loisia.

Ei ole, samaa mieltä tästäkin. Koitin puhua marginaaliryhmistä mutta huonolla ilmaisulla.

Joskus kauan, kauan sitten kun oikeasti oli hätä rahan kanssa, menin kaikkine lippuineni ja lappuineni hakemaan toimeentulotukea. Olin soittanut sosiaalipäivystykseen ja siellä oltiin ihan oikeasti huolissaan ja "luvattiin" rahallista tukea hetkelliseen tarpeeseen. Elin tuolloin yksin lasten kanssa, ja jostakin syystä terveysmenoja ym. oli ollut todella paljon vähällä aikaa. Minulla ei ole vakuutusta itselleni. Olisin vaikka pyytänyt jonkinlaista sosiaalilainaa tuosta tilanteesta selvitäksemme, mutta minut naurettiin ulos sieltä: "Kun ei teillä muita ongelmia ole, kuin rahapula ja senkin olisi laskelmien mukaan pitänyt riittää."

Minäkin olen käynyt, samoin kävi kuten sinullekin. Tosin olin perheetön silloin. Katsottiin, että 3 kk tulot takaata päin olisivat riittäneet jos olisin ollut kaukaa viisas. Ilman rahaa ja lainaa saati apua sieltä nolona kipitin kotiin. Tässä on ongelma, jota tulisi jotenkin setviä. Se, että hetkellinen apu olisi sen hetkisen tilanteen mukainen! Itse olin valmis ottamaan heiltä myös lainaa, en saanut sitäkään joten todellakin jäi tilanteesta epämukava maku suuhun. Toki olin silloin nuorempi, nielin mitä sanottiin. En sitten tiedä olisiko jotain porsaanreikiä ollut?

Minä häpesin jumalattomasti jo yhteyttä ottaessani, sinne mennessäni ja sieltä lähtiessäni. Hävettää vieläkin, kun muistan sen tunteen, sekin nöyryytys ihan turhaan.. toivon, etten koskaan enää joudu tuohon tilanteeseen. Nykytilanne pelottaa, vaikka jaamme luonnollisesti mieheni kanssa elinkustannuksia. Välillä elämme tiukasti ja välillä sitten on varaa panostaa johonkin tarvitsemaamme.

Samoin. Olen itse jäämässä pois töistä huhtikuussa, omasta valinnasta. Koitan elellä nyt näin sitten, rahaa on vähemmän mutta valintahan tämä on. Saan sitten rahaa olemalla hetken aikaa kotona, mun mielestä mä olen sen ansainnut. Joku muu saa mun duunin, kokonaan. Eli en enää nykyiseen työpaikkaani palaile.

Että tällainen lauantaivuodatus.
Juliet Jones
Axel Foley

Kiitokset tarkennuksesta, Loka.

Minusta tässä koko systeemissä on jotakin pahasti vialla.

Kun katsoo esim. mol.fi:n koulutustarjontaa, on niissä kursseja ja ammattitutkintoihinkin valmistavaa koulutusta aika paljon vain maahanmuuttajille. Ne eivät yleensä ole tilattuja koulutuksia, joissa työpaikat olisi jo valmiiksi olemassa. Silloin käytännön hyöty tavoittaa lähinnä vain konsulttiyrityksen, ja kuulemma taksat ovat huikeat.

Erilaiset yksityisille henkilöille tarkoitetut sosiaaliset tukimuodot näyttävät käytännössä olevan tarkoitettu kroonisesti "yhteiskuntakelvottomille", vaikka mielestäni pitäisi tukea enemmän yritteliäitä ja työhaluisia ihmisiä.

Erityisesti pienyrittäjien asema on hankala: verotus on suhteessa toimintaan raskas, eivätkä yritystoimintaan ja mahdollisesti työllistämiseen käytettävä aika & voimavarat palkitse yrittäjää vastuullisuudesta riittävästi. Suuryrityksiä tuetaan, mutta ne pääsääntöisesti suuntaavat tuotantonsa lopulta ulkomaille. Sellaisten tuet pitäisi vaatia maksettavaksi takaisin.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

synkempi hautajaisvieras kirjoitti:.

^Hohhoijaa. :roll: Taas mentiin siitä populistisimmasta ja matalimmasta kohdasta aitaa. Kyllästyttää ihan tosissaan tuo sanan työtön käyttäminen sanan juoppo synonyyminä ja päinvastoin. Kuin myös tuo fraasi "Se on niiden oma vika". Enemmän näkisin tässä jotain asennevammaisuutta. Kun ei itse olla missään vaiheessa koettu köyhyyttä ja/tai työttömyyttä halutaan sen olemassaolon aiheuttama mielipaha torjua sillä että "kyllä ne sen ansaitsee, nehän on juoppoja jokaikinen ja muutenkin vittumaisia ihmisiä". Sitä en kiellä etteikö työttömissä olisi juoppoja. Mutta niin on kaikissa ihmisryhmissä Suomessa.
Mistä sinä tiedät, etten ole kokenut köyhyyttä tai työttömyyttä? Itse asiassa olen. Lähdin sellaisesta kodista missä oli köyhyyttä (tavallaan, lähinnä kyllä helvetinmoista kitsastelua) ja kun kotoota lähdin mulla ei ollut mitään. Muutin kotoota suoraan miehen luokse ja pääsin asumaan heille (asui vielä kotonaan). Siellä oli samanlainen kitsastelumeininki. Hain kaupungin asuntoa perusteella "en saa asua kotona" ja sain sen asunnon. Sain asumistukea, sossusta sängyn ja pöydän sekä tuolit ja muutaman kerran rahaa ruokaankin. Kuitenkin samaan aikaan hain opiskelemaan ja pääsin. Kun pääsin opiskelemaan niin muutettiin miehen kanssa toiseen kaupungin asuntoon (hänen työpaikan kautta sai sen) ja menin töihin siivousfirmaan. Siivosin parina kolmena yönä viikossa ja toki kesällä. Kun oli mennyt vähän pidemmän aikaa opintoja aloin saada sijaisuuksia. Tein vuosia keikkaa (soitettiin aamulla, että nyt heti pitää mennä sinne ja tänne), kuuntelin vittuilua, mut laitettiin tekemään raskaimmat hommat ym. ym.). Lopulta otettiin miehen kanssa ison iso velka ja ostettiin oma omakotitalo. Valmistuin ja menin töihin. Mies teki tuossa välillä kanssa kaikkea paskaduunia ilman koulutusta. Vasta vuosi sitten sain elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan!

Työttömänä olin tuona aikana myös vuosia. Silloin järjestelmä oli kyllä varmaan vähän erilainen. Mielestäni minun kohdalla yhteiskunnan apu oli välttämätön. Sain eväät yrittää ja suunnan kohti tulevaisuutta jolloin pärjäisin omillani. Minulla ei ollut mitään. Ei edes kunnollisia vaatteita! Mutta jo nuorena tajusin, että mun on pakko opiskella jotta joskus saan jotain. En halunnut jäädä korvauksille enkä halunnut miksikään hesen kassaksi lopuksi ikää. Kyllä tämä meidän yhteiskunta mahdollistaa edellisen kaltaisen tarinan jokaiselle. Niille tuille ei ole pakko jäädä jos itse yrittää! Mutta se viina... On niin monen tuho. Pitkäaikaistyöttömyys ja alkoholismi lähestulkoon ovat synonyymeja valitettavasti.

Ja entä tuo kulunut ja aina yhtä typerä"jokainen on oman onnensa seppä" sitten? Ei toimi nykymaailmassa suurtyöttömyyden aikana, kun ihmisiä irtisanotaan tehtaista jotta osakkeenomistajat saisivat enemmän hilloa tahkottua(loiset) ei paljon työntekijöiltä kysellä. Kaikilla ei ole voimavaroja esim. oman yrityksen perustamiseen ja pyörittämiseen.
No kun on. Se on kurja tosiasia. Jos sinä päätät tarttua viinapulloon tai olla kouluttautumatta tai menemättä töihin niin siihen päätökseen ei voi kukaan muu loppupelissä vaikuttaa. Tämän satoja kertoja todenneena tiedän sen. Pohjalta täytyy aloittaa jos sulla ei ole mitään. Vaikka sitten siitä siivoamisesta. Jos asenne on sellainen, että minähän en toisten paskoja siivoa vaan teen siistiä sisähommaa niin se on jo heti huono juttu. Eri asia on työttömät joilla on jo koulutus, heidän ei voi olettaa tekevän jotain paljon huonommin palkattua mutta heidänkin on sitten kouluttauduttava eri alalle tms.

Toisaalta en ymmärrä miksi edes vaivaudun kirjoittamaan tänne. Näitä "nettikeskusteluja" seuranneena on tullut huomattua, että asioista eri mieltä olevat osapuolet jumittavat sitkeästi omissa asemissaan yhtään toisen osapuolen näkökulmia kuuntelematta... Lisätään vielä että vasemmisto ja oikeisto ovat Suomessa jo pitkään olleet yksi ja sama taho, katsokaa vaikkapa Lippos-Pavea, sen kokoomuslaisempaa dudea saa hakea. Ai niin, työttömäthän ne pahimpia tukien väärinkäyttäjiä ovat, jotain muutaman sadan euron mitättömillä korvauksilla. Mutta miljonääri Björn Wahlroos taas onkin yhteiskunnan sankari nostaessaan miljoonakorvauksia EU-tukien muodossa jotta saisi kartanonsa pidettyä pystyssä...
Niin. Väärin se on tuokin.
MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

Juliet Jones kirjoitti:Kun katsoo esim. mol.fi:n koulutustarjontaa, on niissä kursseja ja ammattitutkintoihinkin valmistavaa koulutusta aika paljon vain maahanmuuttajille. Ne eivät yleensä ole tilattuja koulutuksia, joissa työpaikat olisi jo valmiiksi olemassa. Silloin käytännön hyöty tavoittaa lähinnä vain konsulttiyrityksen, ja kuulemma taksat ovat huikeat.

Jep jep. Ja työkkärin "pakollisten kurssien" materiaali tuntuu olevan todella heikkoa sekä fyysiseltä kunnoltaan, tiedoiltaan ja mikä pahinta motivaatioltaan. Voisi kuvitella että työtön olisi hyvässäkunnossa, olisi ehtinyt tutustumaan alaan jolle saa koulutusta ja ennenkaikkea olisi motivoitunut. Ei varmaan kohtuuttomia vaatimuksia.

Enää yritykseemme ei edes oteta työharjoittelijoita niin huonojen kokemuksien vuoksi, eräässäkin tapauksessa harjoittelu keskeytyi poliisin avustuksella.
Juliet Jones kirjoitti:Erilaiset yksityisille henkilöille tarkoitetut sosiaaliset tukimuodot näyttävät käytännössä olevan tarkoitettu kroonisesti "yhteiskuntakelvottomille", vaikka mielestäni pitäisi tukea enemmän yritteliäitä ja työhaluisia ihmisiä.

Amen!
Juliet Jones kirjoitti:Erityisesti pienyrittäjien asema on hankala: verotus on suhteessa toimintaan raskas, eivätkä yritystoimintaan ja mahdollisesti työllistämiseen käytettävä aika & voimavarat palkitse yrittäjää vastuullisuudesta riittävästi. Suuryrityksiä tuetaan, mutta ne pääsääntöisesti suuntaavat tuotantonsa lopulta ulkomaille. Sellaisten tuet pitäisi vaatia maksettavaksi takaisin.

Niin, eikös Suomessa pienet ja PK-yritykset ole suurin työllistäjä ja suurin veronmaksaja. Jotenkin kummasti lait, asetukset ja sopimukset neuvotellaan aina suuryrityksille edullisiksi. Minulla oli pitkään seinällä taloustaito-lehdessä julkaistu artikkeli "Metalliduunari tienaa enemmän kuin 2/3 osaa pienyrittäjistä.", mutta siivosin sen juuri joulua ennen roskikseen.
Toinen vanhemmistani on myös työllistänyt 1-4 henkilöä 34vuoden ajan. Hänellä ei ole koko aikana ollut mahdollisuutta TES:n mukaiseen lomaan, edes palkattomana versiona, koska palvelualanyritys ei vain voi kadota kuukaudeksi. Työmäärä on kuitenkin moninkertainen palkansaajan ansaitsemaa euroa kohden. Jännä että yrittäjät palaa "ahneuksissaan" loppuun... meilläpäin tuota "ahneutta" sanotaan kyllä kunnianhimoksi ja velvollisuudentunnoksi. Oma valinta, ei kai siinä mitään.

Ja synkistelijälle vielä loppuun. Jos kansalaispalkka olisi tonnin, se aiheuttaisi ainakin sen että tältä suunnalta tämän tonnin nostajat lisääntyisivät seitsemällä henkilöllä. Tonni riittäisi mulle mukavasti.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Amen joka sanaan.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Matti Vanhanen varoittaa puolueita rasismista

Vanhasen mukaan suomalaiset puolueet eivät saa toimia kanavina rasistisille mielipiteille eivätkä poliitikot saa maalailla ulkomaalaisista valheellisia kauhukuvia.

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) vaatii pitämään huolta, ettei rasismi nosta päätään Suomessa taantuman seuralaisena. Vanhasen mukaan suomalaiset puolueet eivät saa toimia kanavina rasistisille mielipiteille eivätkä poliitikot saa maalailla ulkomaalaisista valheellisia kauhukuvia. Pääministeri linjaa näkemyksiään Hufvudstadsbladetin haastattelussa.

– Äänestäjillä ei saa olla sellaista illuusioita, että he saavat ilmaista ulkomaalaisvihamielisyytensä vaaleissa esimerkiksi perussuomalaisia äänestämällä, Vanhanen sanoo lehdelle.

Vaikka perussuomalaisten johdon virallinen linja maahanmuuttoasioissa seurailee Vanhasen mukaan muiden puolueiden kantoja, puolueen on hänen mielestään oltava tarkkana julkisesta kuvastaan.

Pääministeri toivoo myös, etteivät poliitikot kuvaa maahanmuuttoa uhaksi, vaan mahdollisuudeksi ja välttämättömyydeksikin väestöltään vanhenevassa Suomessa. Puheet esimerkiksi hallitsemattomista siirtolaisvirroista on Vanhasen mukaan lopetettava.

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/U ... 41968.html

b]mahdollisuudeksi ja välttämättömyydeksikin väestöltään vanhenevassa Suomessa[/b].

Toisin sanoen taistelu työvoimapulaa vastaan jatkuu. Edelleenkään asioista ei saa puhua niiden oikeilla nimillä. Edessä on kuitenkin monen vuoden hallitsematon verotulojen lasku ja sitä kautta jostain on nipistettävä. Eiköhän se ole tälläkin kertaa peruskoulu, sen terveydenhuolto ja kunnallinen terveydenhuolto ylipäätään. Lisäksi likinäköiset poliitikot nipistävät infrastruktuurin rakentamisesta vaikka juuri se työllistää, lisäävät vuokra-asuntojen rakentamista - juu, se työllistää, mutta kun maassa on myymättä tuhansia ja taas tuhansi asuntoja, niin se taas johtaa siihen, että asuntojen hintataso ei putoa eivätkä vuokrat suinkaan laske.

Nyt jos koskaan olisi säästää käteisen jakamisessa kehitysmaihin (lue kehitysavussa), mustalaisten hamerahoissa, pakolaisten vastaanottamisessa...

Kohta lienee tulossa ansiosidonnaisten päivärahojen pudotus sekä rahallisesti että aikamääräisesti. Saapi havaita tuleeko ehdotus poliisien pakkolomista kuten oli edellisen - sen nyt tulevaa lievemmän - laman aikana.

Vanhanen sanoo myös, että ei saa maalata valheellisia kauhukuvia ulkomaalaisesta, mutta ongelmahan onkin siinä, että kun kaikki vähänkin negatiivinen luokitellaan valheelliseksi tai rasismiksi jo nyt.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
synkempi hautajaisvieras
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

.

^Täyttä asiaa, parahin Doc! Ja jälleen "pääministeri" Matti "robotti" Vanhanen näyttää rajoittamattoman tyhmyytensä ja rääpälemäisyytensä! Siinä ei mitään uutta. Suomessahan ongelmat on totuttu lakaisemaan maton alle, ei niistä saa puhua. Varsinkin ettei "iso raha" hermostu kabineteissaan. Köyhät kyykkyyn linja jatkuu, feaodaali-yhteiskunta on jo täällä.

.
.

kaukana poissa

.
Juliet Jones
Axel Foley

Doctor Lecter kirjoitti: Toisin sanoen taistelu työvoimapulaa vastaan jatkuu. Edelleenkään asioista ei saa puhua niiden oikeilla nimillä. Edessä on kuitenkin monen vuoden hallitsematon verotulojen lasku ja sitä kautta jostain on nipistettävä. Eiköhän se ole tälläkin kertaa peruskoulu, sen terveydenhuolto ja kunnallinen terveydenhuolto ylipäätään. Lisäksi likinäköiset poliitikot nipistävät infrastruktuurin rakentamisesta vaikka juuri se työllistää, lisäävät vuokra-asuntojen rakentamista - juu, se työllistää, mutta kun maassa on myymättä tuhansia ja taas tuhansi asuntoja, niin se taas johtaa siihen, että asuntojen hintataso ei putoa eivätkä vuokrat suinkaan laske.

Nyt jos koskaan olisi säästää käteisen jakamisessa kehitysmaihin (lue kehitysavussa), mustalaisten hamerahoissa, pakolaisten vastaanottamisessa...

Kohta lienee tulossa ansiosidonnaisten päivärahojen pudotus sekä rahallisesti että aikamääräisesti. Saapi havaita tuleeko ehdotus poliisien pakkolomista kuten oli edellisen - sen nyt tulevaa lievemmän - laman aikana.

Vanhanen sanoo myös, että ei saa maalata valheellisia kauhukuvia ulkomaalaisesta, mutta ongelmahan onkin siinä, että kun kaikki vähänkin negatiivinen luokitellaan valheelliseksi tai rasismiksi jo nyt.
Kaikki täyttä asiaa, hyvä Tohtori.

Työvoimapula on erityisesti minun korvissani mielenkiintoinen sana. Mitähän se oikeasti mahtaa pitää sisällään? Pätkätyöläisen käsityskyky kun ei riitä ymmärtämään tuota tuhansien/ kymmenientuhansien ulkomaalaisten työntekijöiden rahtaamista suomalaisille työmarkkinoille.

Ensinnäkin työtä ei tällä hetkellä tunnu riittävän edes suomalaisille, toisekseen ulkomaalaisten työllistäminen tulee maksamaan meille jokaiselle yhteiskuntaa tavallamme pystyssäpitävälle ihan liikaa, ja lopussa saldona on "omakustannus".
Kielikoulutusta suomalaisten veronmaksajien rahoilla, ou jee!! Sopeuttamista suomalaisten veronmaksajien rahoilla, ou jee!!
Ilmaisia työllisyyskursseja suomalaisten veronmaksajien rahoilla, ou jee!!
Erityisterveydenhuoltoa, rokotuksia ym. länsimaissa esiintyviä tauteja vastaan, terveysvalistusta, kulttuurikylpyjä, ystävyysprojekteja...........

Siis en ole nyt yhtään suvaitsevaisella, enkä kansainvälisesti vapautuneella tuulella :evil:
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

Elvytys.
Palkansaajille, eli niille joilla on jo työpaikka ja rahaa, jaetaan lisää rahaa elvytyksen nimissä.
Nyt kun olisi ollut tilaisuus antaa rahaa työttömille, opiskelijoille, kansaneläkkeen perusosalla eläville, pitkäaikaissairaille,omaishoitajille jne.
Ja sanotaan, että rahaa täytyy jakaa jotta ihmiset voivat kuluttaa sitä ja pitää talouden pyörät pyörimässä. Lopettaa nyt vitussa se valehtelua ja valheisiin uskominen. Jos tarkoituksena olisi elvyttää, rahat annettaisiin köyhille, jotka ostavat itselleen uudet kengät, eikä rikkaille jotka ostavat osakkeita nyt kun niitä halvalla saa.
Katainen ja Vanhanen järjestivät taas vähän lisää rahaa "meille" ja "ne"
eivät taaskaan saaneet mitään.

Ja tietysti parannellaan teitä. Vittu, kysykää niiltä voitaisiinko elvytyksen nimissä tukea myös joukkoliikennettä (taas on vittu hinnat nousseet).
Ja tietysti joku pässi ehdottaa, että tuetaan taloyhtiöiden putkiremontteja. Suuresti ilahduttaa vuokralla asujaa, kun omistusasujille jaetaan taas verorahoista.

Kuvottaa.
Doctor Lecter

Nyt on asialla Stefan Wallin (r), joka ehdottaa puolueille yhteistä rasisminvastaista julkilausumaa. Siinä puolueet laatisivat yhteisen julkilausuman, jossa ne sanoutuisivat irti rasistisista sanoista ja teoista EU-vaalikampanjoinnissa.

Luetaanko kielirasismi tuohon samaan? Siis se, että pieni vähemmistö halajaa itselleen yhä suurempia oikeuksia ja eräässä Suomeen kuuluvassa saaressa Itämerellä suomen kielen puhuminen ei ole hyväksyttävää. Tai se, että eräällä kielivähemmistöllä on automaattisesti varattuna opiskelupaikkoja yliopistoon (saattaa olla vanhentunutta tietoa) tai se, että jos tietyn alueen väestöstä 0,4 pros puhuu erästä kieltä, niin tietyssä työpaikassa kaikkien pitää osata tuota kieltä. Tuossa samaisessa paikassa tarvitaan enemmän kahta muuta vierasta kieltä, niiden niiden osaaminen ei ole pakollista?

HS:n sivuilla on mielenkiintoinen keskustelu asiasta. Toivotaan kovasti, että koppavien hurrien puolue menettää sen ainoan eurovaalipaikkansa perussuomalaisille.
Doctor Lecter

Anile kirjoitti:Elvytys.
Palkansaajille, eli niille joilla on jo työpaikka ja rahaa, jaetaan lisää rahaa elvytyksen nimissä.
Osa palkansaajista on lomautettuna ja heidän taloutensa on mitoitettu palkkatulojen mukaan, joten heidän auttamisensa näen olevan hyvinkin oikeutettua. Ei heillä "ole rahaa" jolla tarkoitit kenties, että säästöissä löytyy vaikka kuinka.
Anile kirjoitti:Nyt kun olisi ollut tilaisuus antaa rahaa työttömille, opiskelijoille, kansaneläkkeen perusosalla eläville, pitkäaikaissairaille,omaishoitajille jne.
Tärkeintä on pitää työllisyys yllä, sillä työsskäyvien ja yritysten verorahoilla kustannetaan työttömien päivärahat, mustalaisten hamerahat, eläkkeet , sairaanhoito ja omaishoitajien kustannukset. Mitä paremmin talouden rattaat pyörivät, niin sitä enemmän em. ryhmille riittää jaettavaa. Jos nyt jaetaan vain mainitsemillesi ryhmille rahaa, se on kuin housuihin kuseminen pakkasella. Hetken lämmittää.
Anile kirjoitti:Ja sanotaan, että rahaa täytyy jakaa jotta ihmiset voivat kuluttaa sitä ja pitää talouden pyörät pyörimässä. Lopettaa nyt vitussa se valehtelua ja valheisiin uskominen. Jos tarkoituksena olisi elvyttää, rahat annettaisiin köyhille, jotka ostavat itselleen uudet kengät, eikä rikkaille jotka ostavat osakkeita nyt kun niitä halvalla saa.
En usko, että ennen lamaa työttömänä olleen talous olis romahtanut yhtään mihinkään laman myötä, joten ne kengät on jo ostettu tai jäävät edelleen ostamatta mikäli niitä ei ole vielä hankittu. On hyvinkin tärkeää tukea heitä, joiden talous on vaarassa romahtaa kokonaan, esim. asunto on menossa alta, sillä emme tarvitse yhtään enempiä henkilökohtaisia konkursseja kuin mitä nyt jo on. Ei ole välttämättä pankinkaan saati yhteiskunnan edun mukaista ajaa sitä vuosia asuntoaan maksanutta ihmistä kaupungin vuokra-asuntojonoon, vaan malttaa mielensä ja antaa aikaa.
Anile kirjoitti:Ja tietysti parannellaan teitä. Vittu, kysykää niiltä voitaisiinko elvytyksen nimissä tukea myös joukkoliikennettä (taas on vittu hinnat nousseet).
Myös joukkoliikenne käyttää samoja teitä, joita yhteiskunnan varoilla tehdään ja kohennetaan. Teiden ym. infrastruktuurin rakentaminen nyt kun rakentamisen hinnat ovat pudonneet on järkevää investointia. Se työllistää ja rakentaminen on halvempaa mm. raaka-aineiden ja energian osalta. Lisäksi tiestö on pidettävä kunnossa. Joukkoliikenteen hintojen nousu taas on johtunut palkkakustannusten noususta sekä energian hinnasta. Nyt kun energia on edullisempaa, niin olisi toki syytä olettaa, että hinnat tulisivat alaspäin.
Anile kirjoitti:Ja tietysti joku pässi ehdottaa, että tuetaan taloyhtiöiden putkiremontteja. Suuresti ilahduttaa vuokralla asujaa, kun omistusasujille jaetaan taas verorahoista.
Järkevää toimintaa jos joku moista ehdottaa. Samalla tavalla putkiremontteja joudutaan tekemään ja tukemaan kaupunkien, kuntien ja yhteisöjen omistamissa vuokra-asunnoissa kuin omistusasunnoissakin. Jos asuu vuokralla riistäjän omistamssa asunnossa ja yhteiskunta maksaa osittain putkiremontin, niin olisi syytä odottaa, että vuokran hinta ei nouse niin suureksi kuin jos asunnon omistaja olisi teettänyt sen remontin omalla kustannuksellaan. Tietysti vuokralainen saa sitten asunnon, jossa on uudistetu putkisto ja yleensä saniteettitilat sen myötä. Asumisviihtyisyys on noussut, joten kyllä siitäkin on jotain maksettava.

Tietysti vuokrien nousu rasittaa valtiontaloutta, sillä sen myötä myös mm. asumistukia joudutaan maksamaan enemmän.

Lisäksi remonttien hinta on varmasti talousromahduksen myötä pudonnut, joten valtio "säästää" siinäkin. Samalla remontoinnit työllistävät tuhansia ihmisiä.
Juliet Jones
Axel Foley

Onkos tämä nyt sitten rasismiksi luettava asia? Että Ahvenanmaalaisille lapsiperheille maksetaan korkeampaa lapsilisää?
Tuossa on mainittu, että maakuntahallitus maksaa lapsilisät siellä paikallisesti, mutta kuka/ mikä mahtaa tukea maakuntahallitusta?

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NE ... enDocument

Lapsilisä
Suomessa asuvasta lapsesta maksetaan lapsilisää, kunnes hän täyttää 17 vuotta.

Lapsilisän määrä on 1.1.2009 alkaen

ensimmäisestä lapsilisään oikeutetusta lapsesta
100,00 euroa

toisesta lapsilisään oikeutetusta lapsesta
110,50 euroa

kolmannesta lapsilisään oikeutetusta lapsesta
141,00 euroa

neljännestä lapsilisään oikeutetusta lapsesta
161,50 euroa

jokaisesta seuraavasta lapsilisään oikeutetusta lapsesta
182,00 euroa

Yksinhuoltajalle maksetaan jokaisesta lapsesta lapsilisään
yksinhuoltajakorotusta 46,60 euroa.

Lapsilisän porrastus määräytyy niiden lasten lukumäärän mukaan, joista henkilö on oikeutettu nostamaan lapsilisää. Esimerkiksi jos 15 vuotta täyttänyt lapsi nostaa itse lapsilisänsä, hän ei vaikuta korottavasti perheen muista lapsista maksettavaan lapsilisään.

Ahvenanmaan lapsilisä

Ahvenanmaalla lapsilisän rahoittaa maakuntahallitus ja määrät ovat yleensä hieman korkeammat kuin muualla Suomessa. Ahvenanmaan lapsilisät ovat ensimmäisestä lapsilisään oikeutetusta lapsesta 110 e/kk, toisesta 143 e/kk, kolmannesta 185 e/kk, neljännestä 214 e/kk ja jokaisesta seuraavasta 259 e/kk. Yksinhuoltajakorotus on jokaisesta lapsilisään oikeutetusta lapsesta 50 e/kk.

Lieneekö tuosta kaikenlaisen rasismilta haiskahtavan mielipiteenilmaisun välttämisestä jonakin päivänä olevan tulossa oikein sosiokapitalistinen kansanliike? Yhtä suurta perhettä kaikki, perussuomalaisia lukuunottamatta :roll:
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

Doctorille.

Niin, tärkeintähän on se ettei joku oikeistolainen joudu muuttamaan kaupungin vuokra-asuntoon niiden iljettävien yhteiskunnan loisten joukkoon. Se, että joku asuu siellä jo, ei ole mitään ongelma. Se joku varmaan haluaa asua siellä tai on ainakin ansainnut sen.
Cotton
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Cotton »

Mitä tähän muutakaan voisi sanoa?

http://www.youtube.com/watch?v=sgpa7wEAz7I
Alussa on rakkaus, lopussa on naru. (K. Palsa)
Vastaa Viestiin