Hm, jokohan siitä pääsisi hajulle...Marsalkka kirjoitti:Tässä tuli niin hyviä vihjeitä, joten kokeillaan, josko asia avautuisi näiden avulla.Kokki kirjoitti:^No hän sen sitten kertokoon sinullekin. Vinkiksi voin sanoa, että koiramme suoltaa kackelsbergiä yleensä aamulenkillä. Kackelsbergiä voi myös ilmaantua puheessa, sekä kirjoitetussa tekstissä. Get it?
Marsalkkaa sivuavat off-topicit
-
Valdovas
- Axel Foley
-
synkempi hautajaisvieras
- Martin Beck
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Pitää odottaa niin kauan kunnes otuksen banni loppuu. Ehkä hän sitten suvaitsee vastata.synkempi hautajaisvieras kirjoitti:.
Vastausta Valdovasin kysymykseen odotellessa tuolta nimimerkiltä joka on yksi pahimmista Minfon paskalla täyttäjistä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Pakko se on vain odotella, kun vastausta näköjään nimenomaan häneltä odotetaan.Doctor Lecter kirjoitti:Pitää odottaa niin kauan kunnes otuksen banni loppuu. Ehkä hän sitten suvaitsee vastata.synkempi hautajaisvieras kirjoitti:.
Vastausta Valdovasin kysymykseen odotellessa tuolta nimimerkiltä joka on yksi pahimmista Minfon paskalla täyttäjistä.
Tähän yksi hymiö. Sellainen silmää iskevä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Ei se mitään. Käsittääkseni jotkut muutkin nykyään käyttävät näitä.Kirsi kirjoitti:Mä pahoin pelkään että yleisö alkaa hiljalleen puutua tähän "tyylikeinoon": "....yksi hymiö, sellainen..."Marsalkka kirjoitti:Tähän yksi hymiö. Sellainen silmää iskevä.
Tähän yksi hymiö. Sellainen perushymynaama.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Tulee mieleeni tarina alkuperäisestä Marsalkasta, miten hän kulki aina selkä suorana ja kerrankin juoksuhaudassa jonkin keskityksen osuessa kohdalle kumartui vain sen verran eteenpäin, että pää juuri ja juuri tuli enemmän suojaan ja silloinkin tyyni ilme kasvoillaan.Valdovas kirjoitti:Hm, jokohan siitä pääsisi hajulle...Marsalkka kirjoitti:Tässä tuli niin hyviä vihjeitä, joten kokeillaan, josko asia avautuisi näiden avulla.Kokki kirjoitti:^No hän sen sitten kertokoon sinullekin. Vinkiksi voin sanoa, että koiramme suoltaa kackelsbergiä yleensä aamulenkillä. Kackelsbergiä voi myös ilmaantua puheessa, sekä kirjoitetussa tekstissä. Get it?Kiitoksia vaan, mutta edelleen kyllä kiinnostaa moisen termin etymologia ja syntyhistoria. Haluaisitko kenties antaa siitäkin vielä hiukan valaistusta tai sitten haisua, jos se tähän asiayhteyteen paremmin istuu...?
Ymmärtääkseni Minfossa ei ole kiellettyä käyttää sellaisia termejä kuin "hevonpaskaa", "täyttä kusetusta" ja "sontaa", kunhan viesti sisältää riittävissä määrin muitakin sanoja, mutta moni pitää niitä kaikesta huolimatta varsin alatyylisenä ja jotkut omalle arvolleen sopimattomina. Marsalkka käyttää brittiyläluokkalaisittain vihjaavaa termiä "kackelsberg", joka ehkä sopii yllä kuvaamaani alkuperäisen Marsalkan luonteeseen. (Otetaan "paskaa" viattomampi sana "kakka" ja hienostetaan sitä muuttamalla kaksois-k "ck":ksi ja vielä ruotsalainen, mutta suomen puhekielessäkin etenkin nimissä usein ilmenevä "berg"-loppu.)
Minfon Marsalkka on esikuvansa mukaisesti tyynen rauhallinen ja vain lyhyesti huomauttaa, kun ihmiset puhuvat vasten parempaa tietoaan. Kuitenkaan hänen tyylinsä ei ehkä ole yhtä karismaattinen kuin alkuperäisen. Meidän Marski ei saa joukkoja yhtenäiseen rintamaan taakseen - se tuntuu olevan ainakin yksi ero.
Ihmistä etsimässä.
Juu. Kyllä ennen materiaali oli parempaa.aoitora kirjoitti:[qMeidän Marski ei saa joukkoja yhtenäiseen rintamaan taakseen - se tuntuu olevan ainakin yksi ero.
Tähän yksi hymiö. Sellainen silmää iskevä.
-
Valdovas
- Axel Foley
Niin, jotain tuollaista kakkapuhetta vähän epäilinkin. Sinänsä hiukan huvittavaa, että sitä yritetään mainituilla kikoilla keinotekoisesti sivistää tai ylevöittää, vaikka alunperin kyse on hyvinkin lapsenomaisesta kielenkäytöstä. Hupaisa kontrasti, jota on ehkä tarkoituksella haettu tai sitten se on tullut vahingossa.aoitora kirjoitti: Ymmärtääkseni Minfossa ei ole kiellettyä käyttää sellaisia termejä kuin "hevonpaskaa", "täyttä kusetusta" ja "sontaa", kunhan viesti sisältää riittävissä määrin muitakin sanoja, mutta moni pitää niitä kaikesta huolimatta varsin alatyylisenä ja jotkut omalle arvolleen sopimattomina. Marsalkka käyttää brittiyläluokkalaisittain vihjaavaa termiä "kackelsberg", joka ehkä sopii yllä kuvaamaani alkuperäisen Marsalkan luonteeseen. (Otetaan "paskaa" viattomampi sana "kakka" ja hienostetaan sitä muuttamalla kaksois-k "ck":ksi ja vielä ruotsalainen, mutta suomen puhekielessäkin etenkin nimissä usein ilmenevä "berg"-loppu.)
Vastaavaa teemaahan hyvinkin tarkoituksellisesti harrasti aikoinaan Robert Musil kuuluisassa teoksessaan Mies vailla ominaisuuksia, jossa Itävalta-Unkarin kaksoismonarkiasta (kaiserlich und königlich) eli siis Ka-Kasta tuli Kakania.
The novel is famous for the irony with which Musil displays the Austrian society shortly before World War I. The story takes place in 1913 in Vienna, the capital of Austria-Hungary, which Musil refers to by the playful name Kakanien ('Kaka' is a child's word for feces in German, just as in American English). The name of Kakanien is derived from the German abbreviation K und K (kaiserlich und königlich or "Imperial and Royal"), used to indicate the status of Austria-Hungary as a Dual Monarchy, demonstrating the lack of political, administrative, and sentimental unity in Austria-Hungary of those times.
- http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_Without_Qualities
Kyseessä lienee sen verran onomatopoeettinen sana, että se on levinnyt huomattavan laajalle yli kieliryhmäjakojen. Itse törmäsin siihen aikoinaan Titicaca-järvellä, joka jakautuu kahtia Perun ja Bolivian kesken, ja perulainen ystävättäreni selitti silloin, että perulaisen näkemyksen mukaan järvi jakautuu kahtia siten, että Titi-pää kuuluu Perulle ja Caca-pää Bolivialle... Harmi, etten muistanut kysyä keneltäkään bolivialaiselta, onko heillä mahdollisesti sama näkemys asiasta...
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minulle on valjennut Marskin ''nykässyndrooma'':
jos kukaan ei kirjoita suurilla kirjaimilla mitään, pitää itse soittaa omalle luottotoimittajalle, joka vääntää jutun vaikka paskalla käynnistä.
Niinhän se menee Marskinkin kohdalla:
kun kukaan ei enää jaksa oikein reakoida ikuiseen linkkien ja faktojen pyytelyyn, on pakko 'toimittaa' itse uusi oma topikki, jotta jotenkin edes saa huomiota: nimen yläriviin, kuvan näkyviin, keskustelua aikaiseksi, päivittelyä, kauhistelua, ihastelua ja vihastelua.
Onko olemassa nimeä tällaiselle 'netti-huomio-julkisuus-suosittu-pinnalla-esillä-minä' -holismille?
jos kukaan ei kirjoita suurilla kirjaimilla mitään, pitää itse soittaa omalle luottotoimittajalle, joka vääntää jutun vaikka paskalla käynnistä.
Niinhän se menee Marskinkin kohdalla:
kun kukaan ei enää jaksa oikein reakoida ikuiseen linkkien ja faktojen pyytelyyn, on pakko 'toimittaa' itse uusi oma topikki, jotta jotenkin edes saa huomiota: nimen yläriviin, kuvan näkyviin, keskustelua aikaiseksi, päivittelyä, kauhistelua, ihastelua ja vihastelua.
Onko olemassa nimeä tällaiselle 'netti-huomio-julkisuus-suosittu-pinnalla-esillä-minä' -holismille?
Nuotio & Äreät Tiput