Itsemurha Niinisalon varuskunnassa 1/2009
-
synkempi hautajaisvieras
- Martin Beck
Tai sitten niille, jotka kokevat sitä tapauksen johdosta tarvitsevansa. Hei mut niinhän se ehkä nyt meneekin!Eppu74 kirjoitti:Kai sen kriisiavun voisi keskittää heille ketkä ovat tunteneet vainajan pidempään kuin viikon.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Hei mut kyllä totuus pitää voida sanoa. Niinhän se on, että heikot kuten vammaiset ja vanhukset saavatkin kuolla, jos eivät itse tule toimeen. Mitäpä sitä muut auttamaan, jos ei itse kykene ottamaan itseään niskasta kiinni.synkempi hautajaisvieras kirjoitti:Loka kirjoitti:Heikot sortuu elon tiellä, vahvat jää.
Varmaan kivaa kuultavaa itsemurhan tehneen lähipiirille.
.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
-
synkempi hautajaisvieras
- Martin Beck
Marsalkka kirjoitti:Hei mut kyllä totuus pitää voida sanoa. Niinhän se on, että heikot kuten vammaiset ja vanhukset saavatkin kuolla, jos eivät itse tule toimeen. Mitäpä sitä muut auttamaan, jos ei itse kykene ottamaan itseään niskasta kiinni.synkempi hautajaisvieras kirjoitti:Loka kirjoitti:Heikot sortuu elon tiellä, vahvat jää.
Varmaan kivaa kuultavaa itsemurhan tehneen lähipiirille.
.
Lässyn lää. Nehän tänne jää kenellä ei ole munaa tehdä itsemurhaa.
.
.
kaukana poissa
.
kaukana poissa
.
Satakunnan kansan tietojen mukaan alokas oli kotiutettu armeijasta pari vuotta sitten terveudellisten syiden perusteella. Lisäksi Sk on tietävinään, että tapaus olisi sattunut kuivaushuoneessa.
Linkki Sk:n juttuun:
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... emmin.html
Satakunnan kansa
Linkki Sk:n juttuun:
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satell ... emmin.html
Satakunnan kansa
Päivi Leppilahti, Pekka RuissaloLähetä palautetta toimittajalle
Niinisalon varuskunnassa surmansa saanut alokas oli maanantaina astunut toista kertaa armeijan harmaisiin. Satakunnan Kansan saamien tietojen mukaan alokas oli pari vuotta sitten kotiutettu palveluksesta terveydellisten syiden takia.
Alokas oli kotoisin Satakunnasta. Hän ehti olla palveluksessa vain viikon. Kuolemaan johtanut ampumavälikohtaus sattui sunnuntaina Niinisalon Tykistöprikaatissa Kankaanpäässä puolen päivän jälkeen.
Puolustusvoimien mukaan tapaus sattui kasarmiolosuhteissa, mutta ei majoitustiloissa. Satakunnan Kansan tietojen mukaan tapahtuma sattui kasarmin kuivaushuoneessa. Kuolemantapaukseen ei liity onnettomuutta, rikosta tai muita osallisia. Sivulliset eivät olleet vaarassa.
20 keskeyttänyt
Niinisalon Tykistöprikaatissa 972 alokasta astui palvelukseen 12. tammikuuta. Aloittaneesta ryhmästä 20 on keskeyttänyt asepalveluksensa.
Alokkaat olivat saaneet kuluneella viikolla jo aseenkäsittelykoulutusta. Alokkaan kuolemantapauksessa käytetty rynnäkkökiväärin patruuna on peräisin erästä, joka alokkaille on annettu näitä ammuntoja varten.
Alokkaiden sotilasvala on tarkoitus vannoa 27. helmikuuta.
Niinisalossa on varusmiehiä pääasiassa Satakunnasta, Etelä-Pohjanmaalta, Pirkanmaalta ja läntisestä Hämeestä. Alokkaiden peruskoulutuskausi kestää kahdeksan viikkoa.
-
korsteenimerkki
- Jack Taylor
katsonu full metal jacketin juuri??
Hesarin sivuilla prikaatin esikuntapäällikkö sanoo että varusmiesten itsemurhat ovat nimenomaan niinisalossa erittäin harvinaisia. Ei kuulemma tiedä eikä muista koska tällaista on viimeksi tapahtunut. Kommentista saa sellaisen käsityksen että muualla niitä tapahtuu useammin..
Hesarin sivuilla prikaatin esikuntapäällikkö sanoo että varusmiesten itsemurhat ovat nimenomaan niinisalossa erittäin harvinaisia. Ei kuulemma tiedä eikä muista koska tällaista on viimeksi tapahtunut. Kommentista saa sellaisen käsityksen että muualla niitä tapahtuu useammin..
its nice to be important, but its more important to be nice..
-
Kelju K. Kojootti
- Sofia Karppi
Ikävä tapaus.
Itse kävin Vekaralla armeijan, ekoilla lomilla oli viereisen sissikomppanjan alokas tehnyt itsemurhan.
Kyllähän se armeijan alkuaika on joka tapauksessa ilman simputustakin rankkaa, ainakin itse oli 2-3 päivää aika hajalla, kulttuurishokin takia.
Sitten se alkoi enemmän jo naurattaa, niin kävi muillakin. Ja joka päivä pari kertaa varusmiesesimiehet kysyivät että onko huolia/murheita, että heti pitää tulla sanomaan. Että kyllä siellä kysellään, jo 1995 niin tehtiin.
Onhan se ihan fiksuakin, kun aseitten kanssa pelataan. Veralla ei simputettu, jos joku oli vähän hitaampi tai kämmäsi sulkeisissa.
Mussuttajat saivat kyllä pientä extraa, mutta ei sekään ollut mitään pahempaa. Ja ne mussuttajat eivät olleet mitään itsemurhakandeja.
a
Isä puhui kun kävi intin 60-luvulla, että siellä oli niin kireänä porukka, kun se simputus ja kuri oli ihan erilaista. Joku vieruskaveri ampuraradallakin oli sanonut, että tekisi mieli ampua tuo kapiainen. On sentään siitä tultu pehmeämpään suuntaan.
Vaatiin tuo panoksen pölliminen muuten suunnitelmallisuutta, kyllä ampuradalla vahditaan jonkin verran, että kovia ei mene taskuihin. Että kaveri kyllä ollut aika varma teostaan. Jos olisi jäänyt kiinni pöllimisestä, ehkä epävakaus olisi tullut ilmi.
Itse kävin Vekaralla armeijan, ekoilla lomilla oli viereisen sissikomppanjan alokas tehnyt itsemurhan.
Kyllähän se armeijan alkuaika on joka tapauksessa ilman simputustakin rankkaa, ainakin itse oli 2-3 päivää aika hajalla, kulttuurishokin takia.
Sitten se alkoi enemmän jo naurattaa, niin kävi muillakin. Ja joka päivä pari kertaa varusmiesesimiehet kysyivät että onko huolia/murheita, että heti pitää tulla sanomaan. Että kyllä siellä kysellään, jo 1995 niin tehtiin.
Onhan se ihan fiksuakin, kun aseitten kanssa pelataan. Veralla ei simputettu, jos joku oli vähän hitaampi tai kämmäsi sulkeisissa.
Mussuttajat saivat kyllä pientä extraa, mutta ei sekään ollut mitään pahempaa. Ja ne mussuttajat eivät olleet mitään itsemurhakandeja.
a
Isä puhui kun kävi intin 60-luvulla, että siellä oli niin kireänä porukka, kun se simputus ja kuri oli ihan erilaista. Joku vieruskaveri ampuraradallakin oli sanonut, että tekisi mieli ampua tuo kapiainen. On sentään siitä tultu pehmeämpään suuntaan.
Vaatiin tuo panoksen pölliminen muuten suunnitelmallisuutta, kyllä ampuradalla vahditaan jonkin verran, että kovia ei mene taskuihin. Että kaveri kyllä ollut aika varma teostaan. Jos olisi jäänyt kiinni pöllimisestä, ehkä epävakaus olisi tullut ilmi.
Armeijassa kouluttaudutaan ja valmistaudutaan sotaan. Sodassa kuolee ihmisiä. Ihan vitusti. Myös ympäriltä. Jos sotilas ei kestä sitä, että joku hänen ympäriltään kuolee, ei hänestä ole sotilaaksi. Jos koko varuskunta tarvitsee psykologien armeijaa toimiakseen, kun joku kuolee, ei kyseisessä varuskunnassa varmasti ole yhtäkään sotilasta, joka kestäisi sotaa päivääkään. Kyseinen varuskunta voisi samantien lakkauttaa, koska sellaisen ylläpitäminen on hyödytöntä.Norsula kirjoitti:Mitä tekemistä tällä on sodan kanssa?? Jos rauhan aikana joku ampuu ittensä tollasessa muutenkin pelkällä kärsimyksen- ja kostonkierteellä toimivassa laitoksessa, tottakai tarvitaan kriisiapua.
Joko tajusit?
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
No oikeastaanhan Suomessahan on armeija niin sanotusti ennaltaehkäisemässä sodan uhkaa... Sota on aina viimeinen vaihtoehto ja mitä vähiten halutaan, mutta jos sitä ei (muka) voida ehkäistä, pidetään oletuksenakin että ihmisiä kuolee "ihan vitusti", eikä esimerkiksi kriisiapua vain yksinkertaisesti pystytä järjestämään resurssien pulassa. Varmaan järjestettäisiin jos voitaisiin, koska kyllähän terve sotilas hoitaa hommansa paremmin.markja kirjoitti:Armeijassa kouluttaudutaan ja valmistaudutaan sotaan. Sodassa kuolee ihmisiä. Ihan vitusti. Myös ympäriltä. Jos sotilas ei kestä sitä, että joku hänen ympäriltään kuolee, ei hänestä ole sotilaaksi. Jos koko varuskunta tarvitsee psykologien armeijaa toimiakseen, kun joku kuolee, ei kyseisessä varuskunnassa varmasti ole yhtäkään sotilasta, joka kestäisi sotaa päivääkään. Kyseinen varuskunta voisi samantien lakkauttaa, koska sellaisen ylläpitäminen on hyödytöntä.Norsula kirjoitti:Mitä tekemistä tällä on sodan kanssa?? Jos rauhan aikana joku ampuu ittensä tollasessa muutenkin pelkällä kärsimyksen- ja kostonkierteellä toimivassa laitoksessa, tottakai tarvitaan kriisiapua.
Joko tajusit?
Sodassa asioiden tärkeysjärjestys on muutenkin vähän toinen. Siellä pitää huolehtia itsensä ja muiden henkiinjäämisestä, eikä murehtimiselle jää paljon aikaa, mutta se ei silti tarkoita etteikö ihminen kärsisi. Se vaan patoutuu sisään ja voikin sitten hoitamattomana purkautua rauhan aikana mm. väkivallan ja päihdeongelman muodossa.
Rauhan aikana kuitenkin on mahdollista järjestää kriisiapua jopa silloin kun "vain" yksi ihminen kuolee. Mitä järkeä olisi anta varusmiesten traumatisoitua heti palveluksensa alussa, kun se ei ole välttämätöntä?
...Ajatus katkesi, mutta eiköhän se tärkein tullut tuossa sanottua.
Totta. Itsekin olin ensimmäisen viikon henkisesti todella maassa. Vielä kun ei ketään tuntenut niin tuntui täydeltä mahdottomuudelta, että voisin viettää kyseisessä laitoksessa vuoden. Mietinkin että ei mikään ihme, jos täällä joku tappaa ittensä, vaikka en kyllä itse suunnitellut sellaista tekeväni.Toecutter kirjoitti: Kyllähän se armeijan alkuaika on joka tapauksessa ilman simputustakin rankkaa, ainakin itse oli 2-3 päivää aika hajalla, kulttuurishokin takia.
Sitten se alkoi enemmän jo naurattaa, niin kävi muillakin. .