Mallinnusketju

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

Yksi mielenkiintoinen lisä II-2-sivun siirtokuvioon, "pihtikuvioon", on katon alapuoli sillä kohden. Verijälkitutkijahan on todennut, etteivät jäljet juurikaan siirry teltan katon päältä katon nurjalle puolelle:
kommentti

Tällä kohden näyttäisi kuitenkin jokin erikoinen poikkeus tapahtuneen. Teltan katon nurjalla puolella on jonkinlainen tuhrujälki suunnilleen samalla kohdalla, missä ns. pihtikuvio on. Olen tähän vertailuun skaalannut teltan saumat suunnilleen samaan kokoon ja sitten täsmäyttänyt ylä- ja alapuolella olevat kuviot toisiinsa:
täsmäytys

Kuten havaitaan, yläpuolen kuviosta on saattanut sittenkin imeytyä jotakin toiselle puolelle. Mikä voisi olla selityksenä tähän? Yksi mahdollisuus on, että pihtikuviossa ollut esine on ollut sen verran painava, että se on pakottanut "paineella" osan verestä imeytymään toiselle puolelle. Huomautettakoon, että mikään muu kuvio II-2-sivun yläpuolella ei näytä jäljentyneen alapuolelle, ainakaan kovin selvästi.

Toinen mahdollisuus on, että kyse on sattumasta. Eli alapuolen kuvio on syntynyt alapuolelta, ja se on vain tuurilla syntynyt suurin piirtein samaan kohtaan ns. pihtikuvion kanssa. II-2-sivun alapuolella on vähän verijälkiä, joten melkoinen ihme siinä taas olisi käynyt - ei kuitenkaan mitään ennennäkemätöntä Bodom-lotossa.
Viimeksi muokannut kujala, Su Tammi 18, 2009 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Vaatiiko nuo linkkien katsomiset salasanat ja pelit?
No mulla ne kyllä on mutta entä onko kaikilla?
Eikö ole kankee sydeemi? :shock:
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

papillon kirjoitti:^ Vaatiiko nuo linkkien katsomiset salasanat ja pelit?
Olisko vanhat Samulin salasanat? Tosin emmä taia niitkään muistaa.
Viimeksi muokannut konsta, Su Tammi 18, 2009 10:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
papillon
Perry Mason

Laittelen tähän mallinnusketjuun mukaan ikäänkuin singlenä kevennysosioon tarkoitetun kuvan epäilyksenalaisista peltisepistä.
Käviskö näiden herrojen työkaluista mikään verijälkiin?

Kuva
papillon
Perry Mason

konsta kirjoitti:
Olisko vanhat Samulin salasanat? Tosin emmä taia niitkään muistaa.
Varmaan joo mutta mistä tavallinen Lukija Lukkarinen niitä tietää, siksi kyselin, en muuten.

Edt: Typotöppö
kujala
Martin Riggs

Sorry, samat kuvat löytyvät myös päätasolta ilman salasanaa. Laitoin vaan vahingossa tuohon väärät linkit:

http://bodom.kerrostalo.huone.net/alapuoli_1.gif
http://bodom.kerrostalo.huone.net/alapuoli_3_b.gif

(Korjattu myös linkit alkuperäiseen.)
Viimeksi muokannut kujala, Su Tammi 18, 2009 11:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
papillon
Perry Mason

^ Nonni. Nyt onnistuu iisimmin. :lol:
kujala
Martin Riggs

papillon kirjoitti:Käviskö näiden herrojen työkaluista mikään verijälkiin?
Löysin aika hyvän jenkkisivuston n. 1900-1950-aikakauden työkaluista:
http://www.alloy-artifacts.com/

Olen käynyt nuo kaikki jo läpi, joten turha kenenkään muun nähdä vaivaa. Jotakin mielenkiintoista tuolla oli, muttei mitään ratkaisevaa. Yksi tällainen mielenkiintoinen on pihdit nimeltä "angle-grip pliers" tai "angle-nose pliers". Kyseinen pihti on jonkinlainen sekasikiö siirtopihdeistä ja linjapihdeistä. Siirtolovia on yleensä kolme, mutta kahvat taipuvat aina sisäänpäin niin kuin linjapihdeissä:
sekasikiöt

Näitä pihtejä valmistetaan vielä nykyäänkin:
sekasikiöt II
(Edit: korjattu tämä linkki!)

Lähempänä ollaan, mutta vieläkin valovuosien päässä. Etsinnät jatkuvat... 8)
Viimeksi muokannut kujala, Ma Tammi 19, 2009 9:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Hienoa työtä Kujala teet mallinnusten suhteen, oikeesti. Mutta kuten kait Papillon on kritisoinut noita sun siirtopihti malleja niin yhdyn kyllä kuoroon.

Joten, laitatko vielä kerran kuvaa ja dataa miksei tollaset "normaalit" siirtopihdit sovi jälkiin? Kuten aiemmin mainitsin niin itselläni on tollaset about 25 cm pitkät rautaiset ja mielestäni hyvin sopivat lyömäaseeksi. Jos joku epäilee niin ilmaisia iskuja saa ensi kevään tai kesän bodom miitissä. :lol:
kujala
Martin Riggs

Oulunmies kirjoitti:Joten, laitatko vielä kerran kuvaa ja dataa miksei tollaset "normaalit" siirtopihdit sovi jälkiin?
Kysymys on monesta tekijästä. Tärkein on toisen leuan ja toisen varren välinen kulma, joka on liian iso - normaaleissa siirtopihdeissä se ei juuri koskaan ylitä 110 astetta, mallinnuspihdeissä se on yli 130 astetta. Tuon ongelman pystyy kyllä kiertämään yhdellä tavalla, mutta heti perään törmätään tylppään, suoraan kärkeen - siirtopihdeillä kun se kärki on (lähes) aina pyöreähkö. Jokin määrä erikoisuuksia voitaneen hyväksyä ja yrittää selittää, mutta kun niitä on liian monta, aletaan liikkua mahdottomuuksissa. Tässä nämä kaksi ongelmaa selitettynä:
vertailu

Seuraava ongelma on sitten verijäljen vasemmalla puolella olevat pihdin keskiosan "levikkeet" - niille on vaikea keksiä selitystä. Työkalut kun tehdään yleensä erittäin funktionaalisiksi, eikä niissä juurikaan käytetä muotoilullisia kikkoja.

Tässäpä nämä kolme tärkeintä ongelmaa - kärki, kulma ja muoto.

Mutta jos tuohon siirtokuvioon olisi helppoa sovittaa jokin esine, niin sen olisi taatusti joku poliisi osannut tehdä 45 vuoden aikana. Nyt haetaan siis jotakin sellaista ratkaisua, jota yksikään ihminen ei ole oivaltanut yli 45 vuoteen. :!:
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Hyvä kujala, loistavaa työtä.

Nyt jo itsellänikin melkein kolahti, sillä niin lähelle nuo yhdet pihdit menevät niitä meikäläisen näkemiä, mutta olen minä nähnyt tylppäkärkisempiä kikkapihtejäkin, joten ei se etsintä ole suinkaan turhaa.
kujala
Martin Riggs

Jatkan tässä tätä muokattujen kuvien sarjaa, jonka olen tehnyt ihan huvin vuoksi. Tämä ei perustu millekään matemaattiselle mallinnukselle vaan kuvassa olevien vihjeiden tulkinnalle. Minua on tässä ensisijaisesti kiinnostanut motskarin ja polun välinen kulma, teltta on mukana siinä ikään kuin pakollisena lisänä. Näitä kuvia ei kannata pitää minkäänlaisena totuutena. Kuvia on kaikkiaan kuusi, ja tässä tulevat kuvat kolme ja neljä.

Kuva 3: Jermon kuva
Kuvassa oikealla näkyy varpu ja siitä jonkin verran vasemmalle varvikkoa. Mielestäni näiden väli on ainoa kohta, josta polku on voinut tulla. Jos mennään enemmän vasemmalle, siellä näyttää olevan saniaisia ja varvikkoa ja sitten törmätään jo "Sepin puuhun". Tämä on muutenkin mielestäni melkein paras kuva telttapaikasta - valoisa, selvä, kattava.

Olen merkinnyt kuvaan joitakin etäisyyksiä pikseleinä. Jos joku tietäisi Sepin puun ja Nilsin puun välisen tarkan etäisyyden, voisi pikselit muuttaa senteiksi. Etäisyysmallinnus on alkeellinen mutta suuntaa antava. Olen käyttänyt kuvassa Hondia, kun niitä pystyy valmistajan sivulla virtuaalisesti pyörittelemään eri suuntiin. Telttakepit eivät mielestäni ole alkuperäiset.

Jermo - polku

Kuva 4: lavastuskuva II
Tässä kiinnittää huomiota vasen törmä ja teltan etureuna, jotka nousevat yläviistoon. Törmä ei nyt tässä kuvassa näy oikein kunnolla, koska olen kuvaa muokannut ja poistanut ylimääräistä. Polku on mielestäni kulkenut vaakasuoraan kuvaajan edestä, mutta kuvaaja ei ole tähdännyt kameraa suorakulmaisesti polkuun nähden vaan viistoon. Tästä seuraa, että törmä ja teltan reuna näyttävät kuvassa nousevan yläviistoon - tätä voimistaa se, että teltan takapääty ei välttämättä ole ollut aivan polun suuntaisesti. Kuva kertoo asian paremmin:
kuvaajan asema

Tämän vuoksi olen myös polun nostanut hiukan yläviistoon. Suorasta kuvauslinjasta oikealle tapahtuisi luonnollisesti myös samalla tavalla, joten olen saman asian huomioinut sielläkin. Tästä kuvakulmasta Nilsin motskarin vinossa olemista ei huomaisi mistään muusta kuin kahvojen asennosta.
lavastuskuva II - polku

Tästä kuvasta bongasin teltan takana olevasta kuusesta varmuudella yhden takin roikkumassa, lisäksi siellä saattaa olla toinen takki ja jokin vaalea vaatekappale:
kuusi
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

kujala kirjoitti:Jatkan tässä tätä muokattujen kuvien sarjaa, jonka olen tehnyt ihan huvin vuoksi.
Todella asiallisia kuvia. Uskon näihin!
Muista lähdekritiikki!
kujala
Martin Riggs

^^Kuusessa näyttäisi ehkä roikkuvan yhden takin lisäksi yhdet tai kahdet nahka-asusteet. Voisivat olla lippalakkipäisen kaverin ajovaatteet, jos hän on ajanut Nilsin motskarin lavastuspaikalle:
lavastuskuva I
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

kujala kirjoitti:^^Kuusessa näyttäisi ehkä roikkuvan yhden takin lisäksi yhdet tai kahdet nahka-asusteet. Voisivat olla lippalakkipäisen kaverin ajovaatteet, jos hän on ajanut Nilsin motskarin lavastuspaikalle:
lavastuskuva I
Tämä kuva on otettu samana päivänä. Nilsin motukkaa ei ole siirretty saati ajettu paikalle.
Vastaa Viestiin