Kulkijat ja reitit helluntaina 1960 Bodomilla.

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti: .......

Voisit tutkia siellä kantoja, ja missä niitä on, sillä yli neljässäkymmenessä vuodessa on jo muutama puu kaadettu ja pari on tainnut jo itsestään kuollakin.

Olen ihan aidosti tarjoamassa sinulle tätä mahdollisuutta, niin jäisi meiltä nämä turhat veetuilut vähemmälle, no mitä mieltä olet?
Minä käyn kyllä paikalla aivan omia aikojani, jos katson sen aiheelliseksi. Siihen ei oppaita tarvita. Varsinkaan huonoja.

Näyttää kyllä olevan niin, että muutamat paikalla käyneet ovat vain taantuneet, tai sitten muuten hoksottimet eivät yleensä oikein pelaa, ovat luonnostaan sitä mitä ovat. Ei se ole autuaaksi tekevä asia, onko käynyt paikalla vai ei. Vielä senkin jälkeen pitäisi kunnioittaa tosiasioita ja totuutta yleensä. Valokuvat eivät valehtele, eikä paikalla käyminen oikeuta hylkäämään tosiasioita.

Tämä viimeksi esittämäni kuva kertoo paljon, etenkin kun vertaa sitä vanhaan tunnettuun "uhrikuvaan". Luulen kyllä, että esim. papillon tajuaa tämän kuvan kertoman, mutta on mahdollista, että Hessu ei vieläkään ymmärrä asian oikeaa laitaa. Se on kyllä kumma juttu. Ei pitäisi olla ylivoimaista kenellekään.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No ei tyrkytetä, kun tämä niin ylivoimainen älyltään oleva henkilö ei mitätöntä opasta halua.

Mistä kiven alta tuo älyn pikkujättiläinen on oikein ylös ryöminyt?

Kyllähän totuus on niin, ettei tullainen järjen kääpiö, ilman opastusta edes osaa niemelle, siitä olen varma ja jos jotenkin sinne löytää, niin löytäneekö pois ja silloin yhteiskunnan varoilla joudutaan suuretsintöihin, eikä se ole meille veronmaksajille mukavaa.

En usko tuon mitättömyyden koskaan edes pystyvän pääsemään Bodomin rannoille, sillä maalaisilta tarvitaan pääkaupunkiseudulla passi, sekä kulkulupa, jota ei kaikille turvenuijille anneta, joten tuollaiset sariolat käännytetään pikaisesti takaisin Pönttövuoren tunnelin kautta sinne mistä ovat maanpäälle kömpineet.

Tämä osio on kait Bodomjärven oudot kulkijat, tai jotain sinnepäin, joten tämä ei kuulu lautamiehet osioon, sillä tässä kirjoitan juuri eräästä oudosta kulkijasta, vaikkakaan hän ei vielä ole Bodomin rantoja kierrellyt.
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:No mutta...!

Eikö hyvä papillon poliiseilla ole ollut käytössään uhrikuvaa, josta olisi voinut jotain motukan asennosta päätellä, sillä jos Gussen prätkä on ollut siinä asennossa, kuin Salosen Hessu piirteli ja "kuvasi", niin jonkun on täytynyt siirtää motukkaa sitten aamu, noin klo. 06.00 jälkeen ihan toiseen asentoon.

Jos tämä Kivilahden näkemä mies on ollut se murhaniemen hahmo, niin kuka sitten olisi siirrellyt prätkää niemellä, kun kaikki muut olisivat olleet sieltä jo poistuneet?

Ei kait noita mahdollisuuksia olisi kovin montaa, vai mitä?
Ihmetellä täytyy! Siitä valokuvan motukan asennosta voidaan päätellä, että se on ollut suurinpiirtein polun suuntainen. Se havainto on aidosta valokuvasta.

Heikki Salonen rekonstruktiotilaisuudessa on asettanut siihen paikalle polkupyörän, jossa etupyörä on vähän lähempänä polun keskikohtaa kuin takapyörä. Se ei ole mikään ihme, se asetus on tehty muistin mukaan, ja onhan se kuitenkin aika lähellä valokuvassa esiintyvää asentoa.

Heikki Salonen piirroksessaan on ollut samoilla linjoilla, ja siinäkin asettanut "moottoripyörän" etupään hieman lähemmäksi polkua kuin takapään. Siis kaikki nämä "asettelut" ovat varsin lähellä toisiaan. Ei noissa voi sanoa olevan ristiriitaa keskenään. Varsinkaan moottoripyörän takapyörä ei ole missään näissä asetteluissa ollut lähelläkään polun keskustaa, kuten Hessu on väittänyt. Kummallisia väärinkäsityksiä. Miten joku voi käsittää asiat noin väärin. Hämmästyttävää! Jokainen voi tarkistaa asian mm. tuosta Salosen piirtämästä piirroksesta.

Ei näiden kuvien mukaan kukaan ole liikutellut moottoripyöriä. Siinä se yksi moottoripyörä on ollut sitä koivua vasten kaiken aikaa ja ollut suunnilleen polun suuntaisesti. Mitään liikutteluun viittaavaa ei tässä ilmene. Mitä nyt Heikki Salonen on niitä polkupyöriä asetellut paikoilleen, joiden asento voi muutaman ympyräasteen verran poiketa valokuvan moottoripyörän asennosta. Tässä vielä tuo Salosen Heikin piirros. Varsin hyvin sopii yhteen valokuvan kanssa!

Tuo edellinen Hessun puheenvuoro ei kaipaa kommentteja. Siitä ilmenee koko kirjoittajan sielullinen maisema sellaisenaan. No more comments.

Kuva
Sariola
Horatio Caine

Jos nyt vielä hieman kommentoisi tuota Salosen piirrosta!

Jos tuosta moottoripyörän kuvasta poistaa puolet, eli yläosan, saadaan melko "hyvännäköinen" piirros, joka aika hyvin vastaa todellisuutta. Mittasuhteet eivät kylläkään ole aivan oikeat. Mm. havainnointietäisyyttä on tuosta vaikea arvioida.

Moottoripyörän suunta on aika lähellä "uhrikuvan" moottoripyörää. Tässä piirroskuvassa etupyörä selvemmin lähempänä polun keskustaa, mutta tuollainen heitto voi olla hyvin luonnollinen arviointivirhe. Salonen on tosiaan asettanut myös v. 2003 moottoripyörää markkeeraavan polkupyörän samaan asentoon, suhteessa polkuun.

Tuota kuvaa piirrettäessä on selvästi korostettu sitä seikkaa, että moottoripyörä on ollut "esteenä" haittaamassa havainnointia. Moottoripyörän pituutta on venytetty. Näkyvyys sinne teltan suuaukkopäätyyn on ollut rajoitettu - esteenä ovat olleet tuo paksu koivu ja sitä vasten nojannut moottoripyörä.
Hessu52
Watson itse

Jätetään Sariola koko motukka pois, jos se on sinulle parempi.

Kun et tiedä maastoa, etkä ole sitä tutkinut, niin et voi silloin kommentoida mitä puita esimerkiksi juuri tuossa poliisien selän takana on kasvanut.

No ainakin vasmemanpuolen poliisin takana kasvaa pieni kuusi, koska sen oksastot näkyvät poliisin molemmilta puolilta.

Oikean puoleisen poliisin jalan vieressä näkyy aiva selvästi pienen kuusen tyvi, joten se siitä teidän polustanne.

Kun kelaatte kolme kuvaa tuosta Sariolan kuvasta eteenpäin, näette miten polku todellisuudessa kulkee ja on joskus aiemmin myös kulkenut, tosin huomattavasti kapeampana kuin nykyisin.

Huomaatte, että polku tulee koivn kohtaan, etuviistosti oikealta, eikä siten, kuin Sariola väittää etuviistoosti vasemmalta.

Tuon voi jokainen mennä katsomaan noista lavastuskuvista, alanimellä Lintubongarit, höh!!!
Matlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Menkää ihmeessä yhdessä sinne Bodomille, mysteeri ratkeaa varmasti kun paikalle saadaan voiman ja hengen jättiläiset Hessu&Sariola.

Ottakaa mukaan pirunviinaa ja kirjoittakaa sitten tänne: Hessu ja Sariola metskaamassa, molemmat kännissä ja eksyksissä.
Pasilan mies.
Sariola
Horatio Caine

Kommentoin vielä erästä Hessun kirjoitusta:

Hessu52 kirjoitti:
Polku nimenomaa menee suoraan ja prätkä on vinottain perä melkein polun puolessa välissä, näin on tosi, sillä olen tuolla paikalla niin mota kertaa käynyt ja asian tarkistanut valokuvan perusteella, joten konsta ja Sariola voivat pitää turpansa kiinni tästä asiasta, kun eivät siitä näy mitään ymmärtävän.

( Aidossa "uhrivalokuvassa" moottoripyörä näyttää olevan melko tarkalleen polun suuntainen. Heikki Salosen asettelemassa asetelmassa valokuvassa v.2004 etupyörä on hieman lähempänä polkua kuin takapyörä. Heikki Salosen piirroksessa v.2003 se on aivan samoin. Lönnbergin tekemässä piirroksessa se on suunnilleen polun suuntainen tai jopa hieman niin, että takapyörä on aavistuksen lähempänä polun keskiviivaa kuin etupyörä. Missään näissä valokuvissa tai piirroksissa se moottoripyörä ei ole esteenä polkua pitkin ajettaessa. Jokainen voi käydä tarkistamassa nämä tiedot kustakin kuvasta ja piirroksesta. Ei tässä ole mitään epäselvää muuta kuin Hessulla. Se ei viinaa juomalla ja paikalla käymällä muutu miksikään. Nämä tiedot ilmenevät kuvista. )

Jos konsta olisi joskus ajanut edes Pappa Tunturilla, niin eipä jätkä pulputtaisi noin paljon skeidaa, mutta minkä nuija itselleen mahtaa, kun järki ei riitä.

Sariolalle riittäisi kolmipyöräinenkin apupyörillä, ja silti laite karkaisi häneltä käsistä.

( Molemmat nämä henkilöt ovat ajaneet melko varmasti pappa Tunturilla. Ainakin allekirjoittanut. Itse asiassa olen suorittanut moottoripyöräkortin Helsingissä 1960 luvulla. Ajokortin koeajo suoritettiin siten, että kokeen vastaanottaja ajoi pikkuautolla edessä ja me 3 moottoripyöräkortin suorittajaa saimme ajaa perässä. Pitkin ja poikin Helsingin katuvilinässä. Siellä kaikissa pahimmissa paikoissa. Aikansa ajeltuaan katsastusmies ajoi takaisin lähtöpisteeseen. Hän totesi, että vain minä olin enää mukana, muut 2 yrittäjää ilmeisesti helsinkiläisiä, olivat tippuneet matkalle. Katsastusmies totesi, että sinä saat kortin, muut saavat yrittää joskus uudestaan. Tällä hetkellä ajelen kyllä tavallisella henkilöautolla, vakuutuksessa on täydet bonukset. Pari kertaa olen ollut kolarissa, mutta aina vika on todettu olleen kolarin toisessa osapuolessa. En ajele kolmipyöräisellä, vaan nelipyöräisellä autolla. )

Voi jumalauta noita teidän uskomuksiannne, minusta saatte kohta pitää tämän Murhainfon omana leikkikenttänänne, kun ette usko tosiasioita, vaan keksitte mitä ihmeellisempiä versioita, milloin kolareista teltan kanssa, milloin salajuonia jengitappeluista aina Kennedyn murhaan saakka.

Kun joskus pysyisitte faktoissa, tai edes jonkinlaisissa teorioissa, jotka mahdollistaisiva järkevän spekuloinnin murhista ihan oikeasti, mutta teillä kahdella ei ole siihen näköjään haluakaan.

Aina, kun aletaan sivuamaan teorioissa liikaa Gustafssonin syyllisyyttä, alkaa hillitön parjaus, joka jotaa keskustelujen rönsyilyyn ja sen jälkeen koko keskustelu kuihtuu hiljaa pois.

Tällainen on konstan ja Sariolan puolelta tarkkaan harkittua taktiikkaa, joten mieleni tekisi sanoa, että pitäkää paskanne, mutta en sano ihan vielä, sillä kyllä vittuillessanikin jatkan asian penkomista.

En minä ole kaikkea kertonut, mitä olen tietooni saanut, sillä se saattaisi aiheuttaa vakavaa ahdistusta herkälle Sariolalle, ja kovan ripulin konstalle, johon konstan vaippahousut eivät riittäisi.

( Tuossa aiemmin Hessu toteaa: " Polku nimenomaa menee suoraan ja prätkä on vinottain perä melkein polun puolessa välissä, näin on tosi, sillä olen tuolla paikalla niin mota kertaa käynyt ja asian tarkistanut valokuvan perusteella, joten konsta ja Sariola voivat pitää turpansa kiinni tästä asiasta, kun eivät siitä näy mitään ymmärtävän."

Jos nyt lukija on käynyt tarkistamassa nuo valokuvat ja piirrokset, on hän voinut todeta, että Hessu on se, joka on väärässä.

"Kun nyt joskus pysyisitte faktoissa"

Koskeekin nimenomaan Hessua ja hänen omia kirjoituksiaan
.
)
Hessu52
Watson itse

Tästä asiasta en enää kiistele, sillä tämä hypnoosin, muistiaukkojen ja kaikelaisten asioiden yleistietäjä Sariola on jälleen kerran antanut sen ratkaisevan lausunnon, jolla takaa, että se joka on viisas ja oikeassa, antaa hullulle periksi ja luovuttaa.

Näin teen minäkin tässä moottoripyörän sijoittumisasiassa, koska Sariola, joka ei ole koskaan edes Bodomin niemellä käynyt, näemmä tietää koko niemen puut ja kivet, sekä kannot muutaman väärin kuvatun ja tulkitun valokuvan perusteella paremmin, kuin sellainen, joka on asiat niemellä itse käynyt katsomassa.

Täten julistan tuon älyvapaan aasin ja suuren pellen, Sariolan, voittajaksi tässä kinassa.
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti:Tästä asiasta en enää kiistele, sillä tämä hypnoosin, muistiaukkojen ja kaikelaisten asioiden yleistietäjä Sariola on jälleen kerran antanut sen ratkaisevan lausunnon, jolla takaa, että se joka on viisas ja oikeassa, antaa hullulle periksi ja luovuttaa.

Näin teen minäkin tässä moottoripyörän sijoittumisasiassa, koska Sariola, joka ei ole koskaan edes Bodomin niemellä käynyt, näemmä tietää koko niemen puut ja kivet, sekä kannot muutaman väärin kuvatun ja tulkitun valokuvan perusteella paremmin, kuin sellainen, joka on asiat niemellä itse käynyt katsomassa.

Täten julistan tuon älyvapaan aasin ja suuren pellen, Sariolan, voittajaksi tässä kinassa.

Tuohan oli reilusti tehty!
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Muistakaa kuitenkin se, että murhaaja on edelleen vapaana.
Sariola
Horatio Caine

Tämä edellä oleva keskustelu liittyy siihen tärkeään asiaan, että "onko moottoripyöriä siirrelty vielä aamun aikana?". Täysin varma siitä ei voi olla, mutta minusta näyttää siltä, että jo Heikki Salosen ilmoittamat moottoripyörien paikat ovat olleet samoja kuin samana päivänä myöhemmin havaitut paikat. Varmin lähde on se "uhrikuva" siitä näkee varmuudella sen koivua vastaan olevan moottoripyörän paikan.

Minä olen siinä uskossa, että moottoripyöriä ei ole siirrelty. Mikään ei viittaa sellaiseen.
matkaaja
Christopher Lorenzo

Joo ymmärrän, ja en haluakaan olla hankala. :wink: Tuo todistaa sen, ettei Gustaffsson ole voinut siirrellä pyörää, eikä siis liikuskella aamun aikana. Olenko siis ymmärtänyt oikein?
Hessu52
Watson itse

Et ole matkaaja oikeasa, sillä mikään ei todista sitä, etteikö Gustafsson olisi voinut liikuskella niemellä ja se välittömässä läheisyydessä varhaisen aamun ja aamupäivän aikaan.

Kukaan ei tosin ole nähnyt varmasti Gussen niemellä liikkuneen, muta ei kukaan ole nähnyt surmaajan/jien poistuneen niemeltä.

Tuo keskiniemen kulkija, ei mielestäni millään tavalla liity surmiin, vaan on ollut joku ukkomies yöjalassa ja sen takia ei ole itseään käynyt paljastamassa, sillä siihen aikaan ns. "vieraissa käynti", oli aviorikos, joka oli ihan oikea laissa määritelty rikos, eikä mikään saavutus, kuten nykyään vieraissa käynti tuntuu olevan.

Siis surmaajasta ei ole sen varmempaa tietoa, kuka se on ollut, mutta mikä se olisikaan pitänyt poliisin tutkintalinja olla silloin, kun neljä on mennyt metsään ja yksi tullut elossa pois.

Nyt tutkintalinja oli puliukkojen, hullujen, pikkurikollisten ja sekalaiisen joukon kiusaaminen, kun olisi pitänyt tutkia oikeasti surmaajan tekemisiä ja kulkemisia.
Sariola
Horatio Caine

matkaaja kirjoitti:Joo ymmärrän, ja en haluakaan olla hankala. :wink: Tuo todistaa sen, ettei Gustaffsson ole voinut siirrellä pyörää, eikä siis liikuskella aamun aikana. Olenko siis ymmärtänyt oikein?
Onhan siinä sekin mahdollisuus, että Gustafsson ei ole halunnut siirrellä pyöriä sinä aamuna. Tuo ei kyllä anna siihen todistusta, mutta muuten minusta näyttää siltä, että NG eikä kukaan muukaan ole siirrellyt moottoripyöriä, vaan ne ovat olleet samoilla paikoillaan lintupoikien havainnoista lähtien.

Näyttää myös hyvin todennäköiseltä, että NG ei ole edes kyennyt siirtelemään mitään, tai edes liikkumaan alueella. Tätä piti myös käräjäoikeus todennäköisenä - niin pidän minäkin. Joku on sitäkin mieltä, että NG olisi ollut toimintakykyinen ja liikkunut alueella. Sellaista ei ole havaittu. Hyvin herkästi sellainen liikkuminen olisi havaittu. Valvovia silmiä oli eri puolilla. Kengät ja muut kadonneet tavarat ovat vain kadonneet johonkin. Kengät on löydetty, muut kadonneet tavarat ovat edelleen sillä tiellään, kukaan ei tiedä missä ne ovat. Lähellä on se ajatus, että varsinaiset tekijät veivät tavarat mennessään, eikä niitä löydy lähiseudulta. Se vaihtoehto, että NG kätki ne johonkin, ei tunnu oikein realistiselta tietäen hänen fyysisen kuntonsa.
matkaaja
Christopher Lorenzo

^Niin, tuo tavaroiden häviäminen ainakin minua hämmästyttää. Eli jos on ollut hirveä kiire tekijöillä, niin olisivatko he alkaneet kasata tavaroita myös kassiin? Takki lähtee nopeasti kun sen vaan siitä nappaa mukaan, mutta muiden tavaroiden osalta on vaatinut jonkin verran enemmän aikaa niitä kasata. Eli mikä olisi mahdollisuus tässä?
Vastaa Viestiin