Onhan se harmi, että yksi asiakirjoittaja on vajonnut vittuilutasolle.papillon kirjoitti:Mitäs itse luulisit, olenkohan mahtanut käydä? Onko tämä asia sulle oikeasti epäselvä?Matlock kirjoitti:Onko papillon käynyt itse paikan päällä ja tarkistanut kyseisen polun sijainnin?
Miten se hänen mielestään sijaitsee?
Kulkijat ja reitit helluntaina 1960 Bodomilla.
-
Matlock
- Christopher Lorenzo
Pasilan mies.
Minua kiinnostaisi kovasti tietää, vieläkö Hessu, kujala ja Konsta ovat sitä mieltä, että uhrikuvassa polku menee moottoripyörän takapyörän takaa vasemmalle siellä suunnassa näkyvän (poliisin lavastuskuva) tuuheaoksaisen kuusen vasemmalta puolelta. Tuota tuuheaa kuusta ei uhrikuvassa näy, koska kuvan yläreuna on alempana, mutta näkyy onneksi tuossa toisessa kuvassa. Moottoripyörän kahvasta näkee, että noiden kahden kuvan kuvauskulmat ovat olleet hyvin lähellä toisiaan. Sama tuuhea kuusi näkyisi kyllä uhrikuvassakin, jos kuva jatkuisi enemmän ylöspäin. Tässä uhrikuvassa kuvauskulma on ollut jonkin verran etelästä vasemmalle, samoin tuossa poliisien lavastuskuvassa. Lavastuskuvan teltta ei ehkä ole täysin oikealla paikallaan. Siksi se ns. uhrikuva on teltan oikean asennon suhteen luotettavampi.
No heh, älkääs nyt, kaksi asiakirjoittajaa. Minäkin yllätyin siitä, että joku vakkari ei tietäsi sitä, etttä Papi on siellä "vyöhykeellä" viettänyt aikaansa melkoisesti, vuodesta 1980, (tämä vuosi on vielä epäselvä), mutta käynyt tekemässä yhtä jos toistakin tutkimsta vyöhykkeellä.Matlock kirjoitti:¨Onhan se harmi, että yksi asiakirjoittaja on vajonnut vittuilutasolle.papillon kirjoitti:Mitäs itse luulisit, olenkohan mahtanut käydä? Onko tämä asia sulle oikeasti epäselvä?Matlock kirjoitti:Onko papillon käynyt itse paikan päällä ja tarkistanut kyseisen polun sijainnin?
-
papillon
- Perry Mason
No. älä masennu, et kovin pahasti ole mielestäni vajonnut.Matlock kirjoitti:Onhan se harmi, että yksi asiakirjoittaja on vajonnut vittuilutasolle.papillon kirjoitti:Mitäs itse luulisit, olenkohan mahtanut käydä? Onko tämä asia sulle oikeasti epäselvä?Matlock kirjoitti:Onko papillon käynyt itse paikan päällä ja tarkistanut kyseisen polun sijainnin?
Pikkusen ryhdistäydyt niin unohdetaan koko kettuilusi.
Tsemppiä vaan
Tässä tämä polkuasia on nyt ollut päällimmäisenä. Minua kiinnostaa edelleen sellainen asia, että vieläkö löytyy niitä, joiden mielestä polku ns. uhrikuvassa suuntautuu sinne vasemmalle. Mielestäni nyt on kiistattomasti osoitettu, että se on väärä käsitys. Kukaan ei ole kuitenkaan uskaltanut todeta, että "hyvä Sariola, olit sen polun suunnan suhteen aivan oikeassa. Me muut, Hessu, kujala, konsta ja suuri joukko meitä muita olimme totaalisesti väärässä". Olen kyllä huomannut, että ainakin "papillon" on kanssani samaa mieltä tästä polkuasiasta, vaikka ei uskalla sanoa sitä ääneen, syystä tai toisesta. Ehkä hän tuntee sen asian kiusalliseksi ja "riitelee" mieluummin kuvassa näkyvän ohutrunkoisen puun oikeasta puulajista, kun itse on käynyt katsomassa sen läheltä, kun taas valokuvaa katsonut ei erota puulajia. Hessu ja kujalakin ovat olleet hiljaa kuin kusi sukassa. Konsta lienee luottanut kujalan arvioon. Papillonkin heittäytyy väliaikaisesti oikuttelevaksi häiriköksi. "Perkeleet tunarit", sanon minä! Ei ole sen vertaa miestä, että tunnustaisi olleensa väärässä tässä asiassa.
-
papillon
- Perry Mason
Mielestäni tämän sariola kaltainen kirjoittelu on yksi trollauksen laji.Sariola kirjoitti:Tässä tämä polkuasia on nyt ollut päällimmäisenä. Minua kiinnostaa edelleen sellainen asia, että vieläkö löytyy niitä, joiden mielestä polku ns. uhrikuvassa suuntautuu sinne vasemmalle. Mielestäni nyt on kiistattomasti osoitettu, että se on väärä käsitys. Kukaan ei ole kuitenkaan uskaltanut todeta, että "hyvä Sariola, olit sen polun suunnan suhteen aivan oikeassa. Me muut, Hessu, kujala, konsta ja suuri joukko meitä muita olimme totaalisesti väärässä". Olen kyllä huomannut, että ainakin "papillon" on kanssani samaa mieltä tästä polkuasiasta, vaikka ei uskalla sanoa sitä ääneen, syystä tai toisesta. Ehkä hän tuntee sen asian kiusalliseksi ja "riitelee" mieluummin kuvassa näkyvän ohutrunkoisen puun oikeasta puulajista, kun itse on käynyt katsomassa sen läheltä, kun taas valokuvaa katsonut ei erota puulajia. Hessu ja kujalakin ovat olleet hiljaa kuin kusi sukassa. Konsta lienee luottanut kujalan arvioon. Papillonkin heittäytyy väliaikaisesti oikuttelevaksi häiriköksi. "Perkeleet tunarit", sanon minä! Ei ole sen vertaa miestä, että tunnustaisi olleensa väärässä tässä asiassa.
Ylläpidolle vaan tiedoksi että tuon lajin taitajia löytyy muistakin tuossa nimetyistä varmasti.
Toki voi tehdä niinkin kuten olen jo pitemmän aikaa tehnyt että jättää esim tuon kirjoittajan jutut lukematta.
Hyvä olisi tietenkin vaikkapa ignore nappi, saisi vedettyä etukäteen vessasta alas, minne nuo kuuluvatkin.
Hän höpöttää siitä kuinka on polkuasiassa oikeasssa, liki kaikki muut väärässä, tavalla tai toisella.
Ikäänkuin kyseessä olisi mielipidekysymys.
Niinhän ei ole, vaan kyseessä on tosiasia, polku on kuten sanoin siinä missä se on, sen näkee vaikkapa tästä kuvasta.
Tässä toinen kuvahieman lähempää.
Sariola nassuttaa minkä nassuttaa suivaantuneena siitä että menin oikomaan hänen selvästi harhaisia tietojaan, jopa Bodomin ilmansuunnista, mikäpä siinä sitten.
Eihän niitä tosiaan ole pakko lukea.
Oikein hyvät kuvat, joista polku näkyy. Keskustelun alaisena on ollut kuitenkin lähinnä sellainen seikka, että miten se polku asettuu siinä ns. "uhrikuvassa".papillon kirjoitti:[
.... . kyseessä on tosiasia, polku on kuten sanoin siinä missä se on, sen näkee vaikkapa tästä kuvasta.
Tässä toinen kuvahieman lähempää.
....
Tarkka katsoja osaa päätellä sen tästäkin kuvasta. Siinä mielessä oikein selviä ja tarkkoja kuvia. Asia tulee selväksi näistäkin kuvista!
Noitä isoja, pitkäoksaisia ja reheviä kuusia, joita näkyy siinä "poliisien lavastuskuvassa" on vain siellä niemen itärannalla. Uhrikuva on otettu samaan suuntaan. Polku kulkee kaikkien noiden kuusien oikealta puolelta. Ennenkuin oikealta löytyisi yhtä läheltä vastaavia kuusia, pitäisi kameraa kääntää lähes 90 astetta oikealle. Tämä seikka ilmenee hyvin tästäkin kuvasta.
Tässä voi esittää arvion, että uhrikuvan kuvaussuunta on ollut noin 30 astetta etelästä vasemmalle. Suunnilleen niin se on. Moottoripyörän runko ja polku sillä kohtaa ovat suunnilleen pohjois-etelä suunnassa. Tietysti tämä arvio voi heittää muutaman asteen, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä. Huomaan kyllä, että papillon kaihtaa sanomasta ääneen sitä tosiseikkaa että Hessulla, Konstalla ja kujalalla on ollut väärä käsitys siitä polun sijainnista uhrikuvassa. Minusta se voidaan sanoa aivan selvästi ja ääneen, eikä kiertää tosiasioita kuin kissa kuumaa puuroa. Kyllä tällaisen faktan voi hyvin myöntää ei siinä maine mene. Tuollaisesta hämärästä kuvasta voi erehtyä kuka tahansa. Voi siitä kyllä muiden kuvien kanssa yhdessä tehdä aivan oikeat havainnot ja johtopäätökset. Minä ihmettelen, miksi myös papillon haluaa, että tässä ei sanota totuutta ääneen. Totuuttahan tässä nimenomaan haetaan. Ei sitä esim. kohteliaisuussyistä tarvitse jättää sanomatta.
Mielestäni tämä "polkuasia" on nyt selvitetty. Ei vain pelkkä polku, vaan myös se seikka, miten se polku sijoittuu tuossa ns. uhrikuvassa. Mielestäni asia on täysin selvitetty.
Pistän tähän vielä piirroksen, josta ilmenee minun näkemykseni teltasta, polusta, moottoripyörästä ja uhrikuvan kuvaussuunnasta.

Saa vapaasti kommentoida!
Uhrikuvan kuvaussuunta
Eri valokuvia tutkimalla olen päätynyt tällaiseen näkemykseen siitä, mikä on ollut ns. uhrikuvan kuvaussuunta. Tässä uusin piirros. Katso kuva!

Katso myös tämä kuva!

Eri valokuvia tutkimalla olen päätynyt tällaiseen näkemykseen siitä, mikä on ollut ns. uhrikuvan kuvaussuunta. Tässä uusin piirros. Katso kuva!

Katso myös tämä kuva!

Viimeksi muokannut Sariola, Ma Tammi 26, 2009 8:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
papillon
- Perry Mason
Mitä ihmettä tuo sariola noilla kuvillaan nyt esittää? Senkö minkä kaikki tietää muutenkin, uhrikuvan kuvaussuunnan? Vai mitä?
Tuossa kuvassa mihin on piirtänyt - ilmeisesti se on teltan ääriviivat, ei lampaankarsina - se on muuten ok ja oikeassa asennossa, mutta tuo yksi keppi on vailla virkaa?
Se kai sai Jermonkin väärin asettamaan teltan, se keppi joka on lähimpänä täältä katsoen.
Tuossa kuvassa mihin on piirtänyt - ilmeisesti se on teltan ääriviivat, ei lampaankarsina - se on muuten ok ja oikeassa asennossa, mutta tuo yksi keppi on vailla virkaa?
Se kai sai Jermonkin väärin asettamaan teltan, se keppi joka on lähimpänä täältä katsoen.
^Mainioita kuvia nuo Sariolan esitykset, jotka tuovat esille sen ristiriidan, ettei ns. uhrikuvassa eikä lavastuskuvassa näy mitään muuta kuin pöpelikköä siellä, minne sen polun oikeasti pitäisi mennä.
Mikään valtava baana ei ole voinut olla kyseessä, kun uhrikuvassa ja lavastuskuvassa polkua saa etsiä suurennuslasin kanssa. Hessu on todennäköisesti ollut oikeassa sanoessaan, että polku on ollut aikoinaan huomattavasti pienempi kuin nykyään. Siis molemmat ovat oikeassa - Hessu polun koon suhteen ja Sariola suunnan suhteen.
PS. Väitän, että Jermon kuvaa ei ole otettu v. 1960. Se on voitu hyvinkin ottaa vaikka vasta -75, kirjaa varten. Jermon kuvasta puuttuu jotakin oleellista, joka näkyy sekä uhrikuvassa että järvelle päin otetussa lavastuskuvassa.
Mikään valtava baana ei ole voinut olla kyseessä, kun uhrikuvassa ja lavastuskuvassa polkua saa etsiä suurennuslasin kanssa. Hessu on todennäköisesti ollut oikeassa sanoessaan, että polku on ollut aikoinaan huomattavasti pienempi kuin nykyään. Siis molemmat ovat oikeassa - Hessu polun koon suhteen ja Sariola suunnan suhteen.
PS. Väitän, että Jermon kuvaa ei ole otettu v. 1960. Se on voitu hyvinkin ottaa vaikka vasta -75, kirjaa varten. Jermon kuvasta puuttuu jotakin oleellista, joka näkyy sekä uhrikuvassa että järvelle päin otetussa lavastuskuvassa.
Siinä on kaksikin keppiä tuon pitkän eteläsivun etupuolella, siis tässä kuvassa lähempänä. Ne muodostavat keskenään kohtisuoran linjan teltan eteläsivuun nähden. On mahdollista, että kuvaaja on tullut paikalle, vasta kun teltta on jo viety pois, ja piirtänyt teltan väärään asentoon (niin se oli tässä). Hän on voinut henkilökohtaisesti lisätä nuo kaksi keppiä kuvaamaan teltan suuaukkopäätyä, joka tosiaan ei ole ollut tänne katsojaan päin, vaan tänne katsojaan päin on ollut II-sivu. Toinen mahdollisuus on, että ne ovat toimineet II-sivun kiinnikkeinä. Arvailun varaan jää. Huomasin kyllä nuo kepit, kun kuva oli suuremmassa koossa.
Minä en ole niinkään varma, ovatko Hessu, Konsta ja kujala vielä tätä samaa mieltä uhrikuvan kuvaussuunnasta. Hehän äänestivät eri suuntaa tuolla aikaisemmin. Tämä minun esittämäni kanta edellyttää, että ns. uhrikuvassa polun suunta on pystysuunnasta oikealle päin - ei suinkaan vasemmalle, niinkuin ainakin Konsta ja Kujala esittivät. No, Hessu on ollut aina sitä mieltä, eli eri mieltä kuin mitä minä esitän. Jos kaikki ovat samaa mieltä niin hyvä on. Jokainen itse valitsee kantansa.
Minä en ole niinkään varma, ovatko Hessu, Konsta ja kujala vielä tätä samaa mieltä uhrikuvan kuvaussuunnasta. Hehän äänestivät eri suuntaa tuolla aikaisemmin. Tämä minun esittämäni kanta edellyttää, että ns. uhrikuvassa polun suunta on pystysuunnasta oikealle päin - ei suinkaan vasemmalle, niinkuin ainakin Konsta ja Kujala esittivät. No, Hessu on ollut aina sitä mieltä, eli eri mieltä kuin mitä minä esitän. Jos kaikki ovat samaa mieltä niin hyvä on. Jokainen itse valitsee kantansa.
Onhan siinä se sama liina kuin useissa muissakin aikalaiskuvissa.kujala kirjoitti: PS. Väitän, että Jermon kuvaa ei ole otettu v. 1960. Se on voitu hyvinkin ottaa vaikka vasta -75, kirjaa varten. Jermon kuvasta puuttuu jotakin oleellista, joka näkyy sekä uhrikuvassa että järvelle päin otetussa lavastuskuvassa.
Kirjan mukaan tuo kuva on otettu "Helluntaimaanantaina", eli Ma 6.6.1960. Varjoista voidaan laskea, että kuva on otettu noin klo 10.48. Tuo kellonaika voi heittää muutaman minuutin sinne tai tänne, mutta ei kovin paljoa, sillä klo 12 varjot osoittaisivat jo pohjoiseen. Tässä kuvassa siihen tilanteeseen on vielä aikaa. Laskin klo 12:sta puuttuvan vielä 1 h 12 min eli klo olisi tosiaan 10.48. Kai tämä kuva on otettu 6.6.1960 koska kirjassa niin kerrotaan. Kirja on tosin painettu 1975. Tämä mies lienee ollut paikalla kyllä jo tuolloin v. 1960. Takuuseen kuvan ottamisajasta ei silti voi mennä.
Aika väljä tuo polun seutu on ollut jo v.1960. Kyllä siitä on mahtunut kulkemaan.
Aika väljä tuo polun seutu on ollut jo v.1960. Kyllä siitä on mahtunut kulkemaan.