Kulkijat ja reitit helluntaina 1960 Bodomilla.

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Sariola kirjoitti:Kirjan mukaan tuo kuva on otettu "Helluntaimaanantaina", eli Ma 6.6.1960. Varjoista voidaan laskea, että kuva on otettu noin klo 10.48. Tuo kellonaika voi heittää muutaman minuutin sinne tai tänne, mutta ei kovin paljoa, sillä klo 12 varjot osoittaisivat jo pohjoiseen. Tässä kuvassa siihen tilanteeseen on vielä aikaa. Laskin klo 12:sta puuttuvan vielä 1 h 12 min eli klo olisi tosiaan 10.48. Kai tämä kuva on otettu 6.6.1960 koska kirjassa niin kerrotaan. Kirja on tosin painettu 1975. Tämä mies lienee ollut paikalla kyllä jo tuolloin v. 1960. Takuuseen kuvan ottamisajasta ei silti voi mennä.

Aika väljä tuo polun seutu on ollut jo v.1960. Kyllä siitä on mahtunut kulkemaan.
No paljon olet kehittynyt parissa päivässä, silloin oli etelä ja pohjoinen mystisiä, nyt jo näet varjoista kellonkin kertomallasi tarkkuudella.

Mitä jatkossa näemmekään. :lol:
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Sariola kehittyy selvännäkijäksi ja esittää 3D-animaationa koko keissin meille? 8)

Ja kellon ajat tarkentuu varjoista siinä.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Oulunmies kirjoitti:Sariola kehittyy selvännäkijäksi ja esittää 3D-animaationa koko keissin meille? 8)

Ja kellon ajat tarkentuu varjoista siinä.
Kyllä tuon niemen suunta on karkeasti pohjoiseen, samoin siinä kulkeva polku. Sen voi todeta kartoista. Polku hieman polveilee, mutta ei kovin paljon.

Kyllä sekä papillon, että Oulunmies itsekin voivat todeta tuon kuvan varjoista, että klo kahteentoista on aikaa vielä ainakin tunti. Uskon teidän kummankin lahjakkuuden siihen riittävän.

Kyllä papillonkin oli monien muiden kanssa sijoittamassa uhrikuvan polkua vasemmalle meneväksi, vaikka sen suunta oli selvästi pääteltävissä muutamien kuvien avulla. Nyt kuvaussuunta tuntuu olevan selvillä jo "kaikille", mutta epäilen, että kaikki eivät vielä ole samaa mieltä, eikä tarvitsekaan, saa osa olla väärässäkin.

Ratkaisua en kyllä taida keksiä. Pitäisi esim. olla käytettävissä hyvät valokuvat v. 1960 eräistä henkilöistä. Sitten pitäisi saada kuvaus henkilön elämänvaiheista pääpiirteissään. Tällaiset seikat antaisivat ehkä vihjeitä.
Kyllä minä luulen, että poliisilla on jo hallussaan riittävästi tietoa, jonka avulla voitaisiin juttu ratkaista. Pitäisi osata tulkita oikein sopivat tiedot. Materiaalia on valtavasti. Sitten on vielä erikseen, että pitäisi pystyä vielä todistamaan epäily oikeaksi.
Sariola
Horatio Caine

Vähän täytyy ihmetellä, että papillon ottaa esille tuon pienen lipsahduksen useita kertoja. Sanoin epähuomiossa "etelästä päin kuvattu" kun piti olla päinvastoin "pohjoisesta päin kuvattu". Eivät etelä ja pohjoinen ole minulle mystisiä, sillä olen tutkinut karttoja aika paljon jossakin vaiheessa, ja tunnen näin karttoja keskinkertaista paremmin. Myös tämän tapauksen yhteydessä olen katsellut karttoja usein.

Ihmettelin omassa mielessäni suuresti, kun huomasin, että suurella osalla kirjoittajista oli väärä käsitys siitä, miten polku sijoittuu ns. "uhrikuvassa". Varsinkin siitä pohjoisen puolelta otetusta teltan kuvasta oli nähtävissä suoraan, että uhrikuvan suunnan täytyi olla polun suunnasta enemmän vasemmalle. Siitä seurasi, että katsottaessa uhrikuvaa, täytyi polun vastaavasti mennä siinä kuvassa oikealle verrattuna pystysuoraan. Sen havaitsemiseen ei mitään erityiskykyjä tarvittu. Sen vuoksi ihmettelin suuresti, miksi osa porukkaa ei havainnut näinkin selvää tosiasiaa.

Metsissä liikkuessani olen tottunut katsomaan aurinkoa ja kellonaikaa ja arvioimaan siitä ilmansuunnat. Sekin menettely on tuttu aivan kantapään kautta. Varjon mukaan kellonajan arvioiminen liittyy siihen läheisesti. Tietysti se ei osu aivan minuutin tarkkuudella, mutta käytännössä riittää vähempikin tarkkuus. Jopa puolen tunnin tarkkuus on usein riittävä metsässä vaeltajalle. Pystysuora puu on auringossa kuin aurinkokello, jos sen varjo näkyy. Ja kartalla pohjoinen on tiedossa, se on yleensä ylhäällä. Varjo osoittaa klo 12 pohjoiseen. Siitä se kiertää kuin kellon osoitin 24 tunnin aikana täyden ympyrän. Yhden tunnin aikana varjo kääntyy näin 15 ympyräastetta. Varjo osoittaa: klo 12 pohjoiseen, klo 15 koilliseen, klo 18 itään, klo 21 kaakkoon, klo 24 etelään, klo 03 lounaaseen, 06 länteen, 09 luoteeseen - mikäli varjo näkyisi. Niinpä valokuvan varjoista voi laskea kellonajan, jos kuvassa pohjoinen on tarkasti tiedossa. Tässä kuvassa tuo mänty ja koivu ovat suunnilleen suunnassa pohjoinen - etelä. Varmaan se heittää siitä jonkun verran, mutta ei kovin paljon. Karkeaan arvioon tuo tarkkuus riittää. Valokuva on selvästi otettu aamulla ennen puoltapäivää, koska varjo ei osoita vielä pohjoiseen.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

^^^^^^
polut ja kellonajat ovat siis oikaistava,
mikä on se itse asian pointti, joka on Bodomin ratkaisun suhteen noissa tärkeää.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Sariola
Horatio Caine

yövuoro kirjoitti:^^^^^^
polut ja kellonajat ovat siis oikaistava,
mikä on se itse asian pointti, joka on Bodomin ratkaisun suhteen noissa tärkeää.
Tietysti se, että nämä ympäristöön ja tapahtumiin liittyvät faktatiedot ovat paikallaan.

Miten asia muuttuu yhtäkkiä merkityksettömäksi jos osoittautuu, että minä olin oikeassa jossakin asiassa ja eräät muut väärässä. Yhtä tärkeä se on kuin ennen tuotakin käännettäkin.

Onhan niitä paljon näitä yksityiskohtia, joilla ei ole suoranaista vaikutusta itse asian ratkaisuun. Onko silläkään väliä, kuka kuljetti kengät piilopaikkoihinsa? Tai missä asemassa joukko meni telttaan nukkumaan? Tai menivätkö yleensä kaikki telttaan? Pääasia on tietysti tietää, kuka teki tuon rikoksen. Näyttää siltä, että Tuominen mielestään tietää. Ja Groot tietää mielestään. Mutta kun sitä ei voida osoittaa, niin ehkä se ei niin olekaan kuin joku luulee. Kaikenlaista spekulointiahan tämä tänne kirjoittelu on, se on kyllä totta. Niin se on "yövuorollakin". Selvää asiaa olisi se, kun osaisi kertoa oikean tekijän ja perustella sen riittävän hyvin. Mutta sellaista mestaria ei ole vielä ilmestynyt.
Sariola
Horatio Caine

Eräs asia on mietityttänyt.

Ennen oikeudenkäyntiä tuli postia Euroopasta, Englannista tai Saksasta, ja Haapala hymyili lehtikuvissa kuin Naantalin aurinko, ikäänkuin sieltä olisi tullut se viimeinen niitti. Samaan aikaan Tuominen näytti kovin myrtyneeltä ja kyllästyneeltä koko juttuun. Arvelin, että Haapala uskoi voittavansa ja Tuominen uskoi häviävänsä. Kummankin ajama asia jäi tappiolle, mutta ihmetyttämään jäi tuo Haapalan ilmeinen optimismi. Oikeudessa ilmeni, että mitään optimismin aihetta ei noissa tuloksissa ollut. Itse asiassa nuo veritutkimukset koituivat syytetyn eduksi. Etenkin sitten, kun veritutkimusryhmän johtaja Ytti vastasi oikeudessa, että mikään heidän tutkimuksissaan ei viitannut suoraan tai edes epäsuoraan Gustafssoniin. Se oli kyllä se viimeinen niitti, mutta juuri päinvastoin kuin Haapala oli olettanut, ja ehkä niin päin kuin Tuominen oli pelännyt. Siihen kaatui se yritys.

En väitä, etteikö Tuominen ja Haapala voisi olla oikeassa itse asian suhteen, mutta tosiaan mitään todellisia todisteita ei ole löytynyt. Niinpä vahvistusta saa se epäilys, että tässä haukuttiin väärää puuta. Kumpi lienee oikein, en osaa sanoa. Faktatietoja puuttuu!
Sariola
Horatio Caine

EDELLISEN ILLAN REITIT

Erityisen kiinnostavia olisivat edellisen illan, siis lauantain 4.6.1960, tarkat reitit eräiden henkilöiden osalta. Missä oli mihinkin kellonaikaan lauantaina klo 12 - 24. Tarkka minuuttiaikataulu olisi mielenkiintoinen. Esim seuraavilta henkilöiltä:
HS
KH
KG
HA
PP
Ja vielä eräiltä muiltakin. Missä liikkuivat, mitä tekivät? Muistaakseni meedio oli kertonut, että nämä tekijät olivat olleet jo lauantai-iltana käymässä siellä paikalla - ehkä siinä uimarannalla tai keskiniemessä. Se tieto voi hyvinkin pitää paikkansa, vaikka muuten ei uskoisi meediota lainkaan. Sellainen vierailu on jopa todennäköinen. Silloin tehtiin ehkä suunnitelma hyökkäyksestä. Minä uskon, että tekijöitä oli kaksi kappaletta, aivan kuten NG oli näyttänyt ollessaan vielä "muistiaukossa". Ehkä NG ei myöhemmin muista tuota tapausta lainkaan. Tiedetään, että Rouva Kolin mukaan KG oli ollut uimarannalla juuri tuona iltana ja oli ollut hyvin vihainen, koska tuollaiset jengiläiset olivat tulleet leireilemään siihen uimapaikan viereen. Ketä kaikkia siellä lienee ollut? Jospa vaikka lintupojat ja PP kavereineen, ja monia muita. Ei ole tiedossa ketä oli paikalla.
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Joidenkin "tietojen" mukaan kioski-Gyllström oli kytännyt telttaporukkaa pitkin iltaa. Oli kuulemma puhunut nuorista varsin uhkailevaan ja vihaiseen sävyyn.

Kioskimiehestä vielä mielenkiintoinen yksityiskohta: hänen "harrastuksiinsa" kuului muiden mielipuolisten juttujen ohella retkeläisten telttojen telttanarujen katkominen puukolla. Näinhän oli tehty myös Bodomilla.

Vaikuttaa aika mukiinmenevältä murhaajaehdokkaalta tämä Karl Valdemar.
groot
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja groot »

Täyttä humpuukia uskoa kaikenmaailman selvännäköihin. Naurettavaa touhua, että aikuinen ihminen jaksaa uskoa moiseen.
---------
Allekirjoitus.
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

groot kirjoitti:Täyttä humpuukia uskoa kaikenmaailman selvännäköihin. Naurettavaa touhua, että aikuinen ihminen jaksaa uskoa moiseen.
Mutta tuo tie on kokonaan tsekkaamatta? Miten olisi jos se katsoittaisiin tarkoin, ja se toisikin juuri sen oikean vastauksen; oikean syyllisen. Mitä sitten sanoisit henkimaailman jutuista? Et uskoisi sittenkään. Ei tarvitsisi uskoakaan; vaan todeta.

Tämä on ehdotus jota kannattaisi tuumailla vakavasti.

Tiedätkö muuten, että lapset kyllä näkevät paljon tässä mielessä. Me aikuiset todellakin menetämme kosketuksen herkkyyteemme. Miksi, osaatko sinä sen kertoa?
Sariola
Horatio Caine

Selvänäkijöiltä saattaa saada vihjeitä, samoin kuin hypnoosissa kerrotuista asioista. Edellisen illan liikkeet olisivat kyllä kiinnostavia joka tapauksessa. Ei niistä haittaakaan olisi.
matkaaja
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Sariola kirjoitti:Selvänäkijöiltä saattaa saada vihjeitä, samoin kuin hypnoosissa kerrotuista asioista. Edellisen illan liikkeet olisivat kyllä kiinnostavia joka tapauksessa. Ei niistä haittaakaan olisi.
Hyvä. Itse kun olen vielä noviisi, voisi ottaa yhteyttä vaikkapa selvännäkijä-meedio Marja Pennaseen. Kiinnostaisi saada myös oppia häneltä, ja jos hän tulisi katsomaan, voisin olla mukana. Kiinostaa todella.

Suostusikohan Pennanen katsomaan? Mutta miten kysyä? Hän on varmaan myös kovin varattu. Poliisin kai pitäisi kiinnostua? Tai omaisten?
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

Kuinka pitkä matka siitä koivulta, johon Nilsin motskari nojasi, on suunnilleen, noin metrin tarkkuudella, sinne männylle, jonka vierestä polku kulkee, kun jatketaan kohti niemennokkaa?

Tätä asiaa on sangen vaikeaa selvittää valokuvista. Jermon kuvassa se voisi olla vaikka 10 metriä, mutta esim. joissakin bodomjarvi.comin kuvissa siinä ei näytä olevan kuin viitisen metriä.

välimatka
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

kujala kirjoitti: Tätä asiaa on sangen vaikeaa selvittää valokuvista. Jermon kuvassa se voisi olla vaikka 10 metriä, mutta esim. joissakin bodomjarvi.comin kuvissa siinä ei näytä olevan kuin viitisen metriä.

välimatka
Käynti paikalla auttaisi. Oma muistikuvani on, että 10 metriä on lähempänä, tosin en veikkaisi ihan niin paljoa. Lavastuskuvassa on vähän zoomia.
Vastaa Viestiin