Kylmänsietokyky on tietysti yksilöllistä (itselläni sitä ei ole lainkaan), mutta pakkasessa ja vähissä vaatteissa tuo on perkeleellisen pitkä matka.Nylonköysi kirjoitti: Aluetta tuntemattomille tiedoksi, että matka keskustasta Lapinniemi-Petsamo-Rauhis -akselille on maksimissaan 2-3km. Eli ei paljon mitään.
Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 1)
-
Nylonköysi
- Agentti Scully
Joo, jos Raisa siis on hukannut takkinsa. Jos hän olisi hukannut takkinsa, miksei ole pyytänyt apua? Tai ottanut sitä taksia?joey kirjoitti:Kylmänsietokyky on tietysti yksilöllistä (itselläni sitä ei ole lainkaan), mutta pakkasessa ja vähissä vaatteissa tuo on perkeleellisen pitkä matka.Nylonköysi kirjoitti: Aluetta tuntemattomille tiedoksi, että matka keskustasta Lapinniemi-Petsamo-Rauhis -akselille on maksimissaan 2-3km. Eli ei paljon mitään.
Aivan. Itsekin pidän täysin mahdollisena, että Raisalla oli ulkovaatteet esim siellä Seurahuoneen narikassa. Eikös hän sinne suuntaan kävellyt viimeisen havainnon mukaan, kun päällystakkia ei vielä ollut päällä.Nylonköysi kirjoitti:Joo, jos Raisa siis on hukannut takkinsa.
Ottanut sitten takkinsa narikasta kun on viimeistä kertaa lähtenyt, ja takki ja muut tavarat ovat tällä hetkellä siellä missä Raisakin.
Ja taas lisäystä: Raisallahan on täytynyt olla tavaransa mukana, kun on ensimmäistä kertaa mennyt Seurahuoneelle. Tuskin olisi päässyt sisään ilman papereita. Hän on siis siellä jättänyt tavaransa narikkaan, ja lähtenyt välissä käymään jossain pelkällä topilla.
Tarkoituksena varmasti siis vain käydä nopeasti jossain ja palata Seurahuoneelle. Olettaisin myös että sinne hän on takaisin mennyt, koska tavaroita ei katoamisen jälkeen narikasta ilmaantunut.
Nosce te ipsum!
-
Nylonköysi
- Agentti Scully
Kyllä. Kuninkaankadulta pääsee Seurahuoneelle. Joten Raisalla on hyvin voinut olla takki Seurahuoneella, jonkun muun baarin narikassa tai jonkun asunnolla / bilepaikalla.H.P. kirjoitti:Aivan. Itsekin pidän täysin mahdollisena, että Raisalla oli ulkovaatteet esim siellä Seurahuoneen narikassa. Eikös hän sinne suuntaan kävellyt viimeisen havainnon mukaan, kun päällystakkia ei vielä ollut päällä.Nylonköysi kirjoitti:Joo, jos Raisa siis on hukannut takkinsa.
Tuo Seurahuone-teoria oudoksuttaa hieman siksi, että luulisin että teini-ikäinen herättäisi siellä huomiota. Vaikka olisi pitkä ja ikäistään vanhemman näköinen, mitä Raisa ei kylläkään ollut.
Itse uskon että tavarat ovat hukkuneet Raisan mukana. Tätä tukisi se, että esimerkiksi Raisan lompakkoa ei ole löydetty mistään. Sen verran iso juttu oli, että voisin kuvitella poliisin käyneen vaikkapa ravintoloiden toimittavat löytötavarat huolella läpi. Samoin voisin kuvitella, että jos joku olisi löytänyt lompakon jossa olisi ollut vaikkapa Raisa Räisäsen nimelle kirjoitettu KELA-kortti, tämä henkilö olisi sen lompakon palauttanut vaikka muutamaa viikkoa löytöhetken jälkeenkin.Ottanut sitten takkinsa narikasta kun on viimeistä kertaa lähtenyt, ja takki ja muut tavarat ovat tällä hetkellä siellä missä Raisakin.
Noista takeista tai kännyköistä on tietenkin vaikea tietää, että kenen ovat. Tuskinpa Raisa oli takkiaan mitenkään merkannut. Joten onhan sekin mahdollista, että Raisan takki makasi sen ajan minkä makasi poliisin löytötavaroissa tai jonkun ravintolan nurkassa, kunnes päätyi sinne minne sitten päätyikään. Ja että lompakossa ei ollut kun hieman rahaa eikä papereita ollenkaan, ja joku on sitten pitänyt löytämänsä lompakot ja rahat.
Mutta tuntuisi hieman erikoiselta, että naisella olisi omistuksessaan käsilaukku, jonka sisällöstä ei voitaisi päätellä mitenkään naisen identiteettiä. Joten voisin olettaa, että ehkäpä se laukku ei tosiaan hukkunut aiemmin illalla vaan vasta Raisan kadottua.
Varastamisoptiota en tietenkään voi sulkea pois. Tai sitä, että kaverit kiusasivat ja veivät laukun.
-
Nylonköysi
- Agentti Scully
Mikäli nyt on ollut Seurahuoneella. Mutta kyllä, luultavasti Raisalla on ollut paperit mukana ja hän on pitänyt niistä hyvää huolta että pääsisi ravintoloihin sisään. Vaikka Tampereella oli melkoisen liberaali ikäpolitiikka tietyissä ravintoloissa 1990-luvulla, papereita kyllä kyseltiin illan aikana jos oli liikenteessä. Ja Raisa nyt ei kasvoiltaan juuri ikäiseltään vanhemmalta näyttänyt.H.P. kirjoitti: Ja taas lisäystä: Raisallahan on täytynyt olla tavaransa mukana, kun on ensimmäistä kertaa mennyt Seurahuoneelle. Tuskin olisi päässyt sisään ilman papereita.
Mikäli uskominen sen keski-ikäisen miehen havaintoihin, Raisa oli Seurahuoneella ja tanssi hänen kanssaan. Oudolta kyllä tuntuu, että hänestä ei muita havaintoja sieltä ollut. Ehkä tämäkin voi selittyä sillä, että poliisi ei kovin aktiivisesti tutkinut sitä vaihtoehtoa että Raisa siellä olisi ollut - se kun tutki täysillä tuota hupaisaa museoauto linjaa 
Nosce te ipsum!
-
Kilgore Trout
- Jack Taylor
Noista löytötavaroista. Ravintoloihin jääneet löytötavarat ovat ns. laitoslöytöjä, joita ravintolan pitäisi säilyttää muistaakseni kaksi viikkoa. Tämän jälkeen ne on toimitettava poliisin löytötavaratoimistoon.
Itse omassa työssäni (ei ravintolassa) en nyt jokaista hanskaparia lähde poliisiasemalle kiikuttamaan, mutta kaikki vähänkin arvokkaampi tai asiakkaalle mahdollisesti tärkeä löytötavara lähtee löytötavaratoimistoon. Ja se hanskaparikin odottaa asiakasta vähintään sen kaksi viikkoa.
Raisan tapaus oli julkisuudessa jo hetimiten katoamisen jälkeen, enkä usko että ravintoloilla olisi mitään syytä pimittää löytöjä, jos siis niillä ja niiden henkilökunnalla on puhtaat jauhot pussissa. Enkä nyt tarkoita mitään anniskelua alaikäisille asiakkaille. Voidaanko tästä ajatella että Raisan kamppeet katosivat Raisan mukana. En minä tiedä, mutta tuskin ainakaan ravintolan haltuun jäivät.
Itse omassa työssäni (ei ravintolassa) en nyt jokaista hanskaparia lähde poliisiasemalle kiikuttamaan, mutta kaikki vähänkin arvokkaampi tai asiakkaalle mahdollisesti tärkeä löytötavara lähtee löytötavaratoimistoon. Ja se hanskaparikin odottaa asiakasta vähintään sen kaksi viikkoa.
Raisan tapaus oli julkisuudessa jo hetimiten katoamisen jälkeen, enkä usko että ravintoloilla olisi mitään syytä pimittää löytöjä, jos siis niillä ja niiden henkilökunnalla on puhtaat jauhot pussissa. Enkä nyt tarkoita mitään anniskelua alaikäisille asiakkaille. Voidaanko tästä ajatella että Raisan kamppeet katosivat Raisan mukana. En minä tiedä, mutta tuskin ainakaan ravintolan haltuun jäivät.
-
Nylonköysi
- Agentti Scully
Joo, mutta silti. Luulisi, että joku olisi ilmoittanut havainnostaan poliisille. Koska Seurahuone (viidestäkympistä hautaan) on paikka, missä kaikki alle 35-vuotiaat erottuvat joukosta.H.P. kirjoitti:Mikäli uskominen sen keski-ikäisen miehen havaintoihin, Raisa oli Seurahuoneella ja tanssi hänen kanssaan. Oudolta kyllä tuntuu, että hänestä ei muita havaintoja sieltä ollut. Ehkä tämäkin voi selittyä sillä, että poliisi ei kovin aktiivisesti tutkinut sitä vaihtoehtoa että Raisa siellä olisi ollut - se kun tutki täysillä tuota hupaisaa museoauto linjaa
EDIT: Enkä tarkoita vain asiakkaita. Luulisi, että myös työntekijät olisivat huomanneet vähäpukeisen ja ravintolan ikäjakaumaan nähden erittäin nuoren tytön. Mutta toki spekulaatiota, ja on aivan mahdollista, että kukaan ei vain Raisaa huomannut. Olen myös kuullut huhua, että kyseisessä ravintolassa olisi ainakin joskus käynyt venäläisiä iloisia tyttöjä asiakkaita etsimässä, mutta se on vain huhu enkä sen todenperäisyydestä tiedä. Jos näin on, Raisa on voitu sekoittaa näihin.
Minua kiinnostaa pari kolme asiaa tässä:
1) Raisalla oli kaverin paperit lainassa, kuka oli tämä kaveri ja miksi tämä ei ollut bilettämässä?
2) Viime syksynä nuoria miehiä katosi useitakin ravintolailtojen jälkeen, j useimmat heistä löydettiin hukkuneina jostain, eikö Tampereella pääse keskustassa hukkumaan vahingossa?
3) Tyrmäystipat olisi ollu yksi vaihtoehto. Jos Raisa olisikin ollut niin sekaisin, että hänet nostettiin autoon ja se näytti jostakusta väkisinviemiseltä?
4) Ja sitten kytkös vuoteen 1960, Bodomilla surmattu vaalea tyttö oli jotenkin Raisan oloinen, pitkä ja vaalea ja samanikäinen. Ja erään teorian mukaan Bodomillakin olisi ehkä ollut mukana Zaika-auto (Tsaika)...
1) Raisalla oli kaverin paperit lainassa, kuka oli tämä kaveri ja miksi tämä ei ollut bilettämässä?
2) Viime syksynä nuoria miehiä katosi useitakin ravintolailtojen jälkeen, j useimmat heistä löydettiin hukkuneina jostain, eikö Tampereella pääse keskustassa hukkumaan vahingossa?
3) Tyrmäystipat olisi ollu yksi vaihtoehto. Jos Raisa olisikin ollut niin sekaisin, että hänet nostettiin autoon ja se näytti jostakusta väkisinviemiseltä?
4) Ja sitten kytkös vuoteen 1960, Bodomilla surmattu vaalea tyttö oli jotenkin Raisan oloinen, pitkä ja vaalea ja samanikäinen. Ja erään teorian mukaan Bodomillakin olisi ehkä ollut mukana Zaika-auto (Tsaika)...
Muista lähdekritiikki!
-
Nylonköysi
- Agentti Scully
Eiköhän poliisi tiedä, kuka kaveri oli. Ja minusta ei ole mitään ihmeellistä, että parikymppinen tyttö, ehkäpä jonkun kaverin isosisko tai seuratoveri, ei viitsi lähteä baariin teinilauman kanssa.skoone kirjoitti:Minua kiinnostaa pari kolme asiaa tässä:
Tammerkoskeen on ihan mahdollista hukkua, mutta ei sinne ihan vahingossa joudu. Pitää tipahtaa sillalta jossa on kaiteet tai kiivetä aidan yli Koskipuistossa, esimerkiksi.2) Viime syksynä nuoria miehiä katosi useitakin ravintolailtojen jälkeen, j useimmat heistä löydettiin hukkuneina jostain, eikö Tampereella pääse keskustassa hukkumaan vahingossa?
Kyllähän näitä on ihan vuosittain näitä koskeenhyppääjiä.
Minne Raisa sitten joutui autosta? Onko sillä paljonkaan väliä onko Raisa nostettu autoon vai viety sinne väkisin, jos Raisa vietiin autoon missä hänelle tapahtui jotain?3) Tyrmäystipat olisi ollu yksi vaihtoehto. Jos Raisa olisikin ollut niin sekaisin, että hänet nostettiin autoon ja se näytti jostakusta väkisinviemiseltä?
Aika kaukaa haettua.4) Ja sitten kytkös vuoteen 1960, Bodomilla surmattu vaalea tyttö oli jotenkin Raisan oloinen, pitkä ja vaalea ja samanikäinen. Ja erään teorian mukaan Bodomillakin olisi ehkä ollut mukana Zaika-auto (Tsaika)...
-
Kilgore Trout
- Jack Taylor
Saattoihan se ollakin. Joku vanhempi kaveri, jolla useammat paperit. Niin on tapana toimia.skoone kirjoitti:Minua kiinnostaa pari kolme asiaa tässä:
Tampereen keskusta on kapealla kannaksella. Vahingossa pääsee hukkumaan, mutta harvemmin katoamaan. Itsekin kirjoitat miten nämä nuoret löydettiin hukkuneina. Raisaa ei ole löydetty.2) Viime syksynä nuoria miehiä katosi useitakin ravintolailtojen jälkeen, j useimmat heistä löydettiin hukkuneina jostain, eikö Tampereella pääse keskustassa hukkumaan vahingossa?
Täytyy sanoa, etten tiedä yhtään tapausta jossa oltaisiin oltu tarpeeksi typeriä lähtemään baariin sellaisella porukalla, johon sisältyy sekä alaikäinen että se täysi-ikäinen, jonka papereilla alaikäinen baariin pyrkii. Kiinnijäämisen todennäköisyys on silloin jo aika suuri.Kilgore Trout kirjoitti:Saattoihan se ollakin. Joku vanhempi kaveri, jolla useammat paperit. Niin on tapana toimia.skoone kirjoitti:Minua kiinnostaa pari kolme asiaa tässä:
Kun itse olin alaikäinen, homma toimi niin että paperit lainattiin keneltä tahansa hyvän päivän tutulta, joka näytti edes hieman samalta kuin lainaaja itse.
Raisa on voinut lähteä Seurahuoneelle ilman tavaroitaan: nuorena henkilönä kannattaa pitää paperit koko ajan mukana, sillä esimerkiksi virkaintoinen baarimikko saattaa papereita kysyä. Itseltäni on kysytty papereita vielä baaritiskilläkin lukemattomia kertoja (pygmikasvuinen lapsenkasvo kun olen aina ollutH.P. kirjoitti:Raisallahan on täytynyt olla tavaransa mukana, kun on ensimmäistä kertaa mennyt Seurahuoneelle. Tuskin olisi päässyt sisään ilman papereita. Hän on siis siellä jättänyt tavaransa narikkaan, ja lähtenyt välissä käymään jossain pelkällä topilla.
Tarkoituksena varmasti siis vain käydä nopeasti jossain ja palata Seurahuoneelle. Olettaisin myös että sinne hän on takaisin mennyt, koska tavaroita ei katoamisen jälkeen narikasta ilmaantunut.
edit: korjailua
Jos on mahdollista pudota veteen niin, että joutuu voimalaitoksen turbiiniin, niin Kokemäenjoen nahkiaiset ovat voineet huolehtia siitä mitä jäi. Ei olisi ollut löydettävää.skoone kirjoitti:...
2) Viime syksynä nuoria miehiä katosi useitakin ravintolailtojen jälkeen, j useimmat heistä löydettiin hukkuneina jostain, eikö Tampereella pääse keskustassa hukkumaan vahingossa?...
Miten turbiinien vedenotto on suojattu? Pääseekö ihminen sekaan jostain kolosta?
-
Nylonköysi
- Agentti Scully
Kyllä, myös minusta tuntuisi aika oudolta, että Raisan laukku olisi ollut narikassa. Hetkeksi hän on tietenkin sen voinut jättää jonnekin, mutta jos Raisa on ollut pidempiä aikoja ilman laukkua liikenteessä, epäilisin että se laukku on varastettu.joey kirjoitti: Raisa on voinut lähteä Seurahuoneelle ilman tavaroitaan: nuorena henkilönä kannattaa pitää paperit koko ajan mukana, sillä esimerkiksi virkaintoinen baarimikko saattaa papereita kysyä. Itseltäni on kysytty papereita vielä baaritiskilläkin lukemattomia kertoja (pygmikasvuinen lapsenkasvo kun olen aina ollut), joten ajokortti ja pieni summa käteistä kulkee housujen taskussa tai paidan sisällä silloinkin, kun laukku ja päällystakki eivät ole mukana. Tosin, kuten olen aikaisemminkin sanonut, yksikään nainen ei hevillä jätä laukkuaan, eikä varsinkaan narikkaan. Meikkiä pitää voida korjailla illan mittaan, eikä naisten bilevaatteissa yleensä ole taskuja puhelimelle, avaimille ja lompakolle.
Ehkäpä sitten varkaan omatunto on soimannut eikä ole koskaan ilmoittanut varastaneensa Raisan laukkua, koska syyttää itseään tapahtuneesta (Raisa ei olisi kadonnut, jos laukkua ei oltaisi varastettu). Kummalta kyllä kuulostaisi sekin, että jos laukku oltaisiin varastettu, miksei kukaan olisi lainannut Raisalle kännykkää että Raisa olisi voinut soittaa kyydin itselleen? Kyllä minä ainakin lainaisin puhelinta vastaantulijalta, jos oma kännykkä olisi kadonnut / hajalla / akku lopussa, ja olen muuten lainannutkin kun bileillan aikana on akku loppunut ja on ollut "pakko" soittaa puhelu johonkin. Samoin lainaisin puhelimeni kevyesti pukeutuneelle teinille, joka olisi hukannut tavaransa.
-
Astrokemisti
- Susikoski
Mä voin ainakin tunnustaa aikoinaan ihan lahjoittaneeni (ehkä jopa nimellistä korvausta vastaan) kuvallisen henkilökorttini kaverini pikkusiskolle, joka nyt etäisesti vähän muistutti mua. Muinoinhan (vielä 2000-luvun vaihteessa) oli noita kuvallisia henkilökortteja ja Kela-kortteja, jotka kävi papereista, mutta joilla ei ollu mitään käyttöä ajokortin saamisen jälkeen.skoone kirjoitti: 1) Raisalla oli kaverin paperit lainassa, kuka oli tämä kaveri ja miksi tämä ei ollut bilettämässä?