Itse kallistun tämän topicin ja siinä mainittujen lähteiden luettuani teoriaan että P.G. olisi räjäyttänyt pommin kauko-ohjauksella vasta kauppakeskuksen sulkeuduttua mutta pommi räjähtikin hänen käsiinsä ennenaikaisesti.
Mutta onko vahvistettu että kauko-ohjaus (jota varten oli ilmeisesti purettu rc-auto) oli tehty juuri tähän pommiin? Ettei Petri olisi tehnyt sitä johonkin edelliseen pommiin, kuten samoista materiaaleista valmistettuun pienempään harjoituskappaleeseen jonka hän on räjäyttänyt jo aiemmin?
Oliko P.G.llä mukanaan lähetin? On kuitenkin sen verran iso että luulisi siitä ainankin osia löytyvän. Jos ei niin miten pommi oli ajateltu räjäyttää kauko-ohjauksella?
Itse tunnen jonkinverran rc-harrastajien maailmaa enkä näe epätodennäköisena että pommiin olisi laitettu kauko-ohjaus rc-auton tarvikkeista.
Millainen rc-auto P.G.llä oli? Perus, lapsille tarkoitettu halpismalli vai kalliimpi harrastelijamalli? Jos halpavehje niin en ihmettele että siitä otetut osat kosahtivat ja koituivat niin monen kohtaloksi. Kalliimmat rc-tarvikkeet ovat taas laadukkaampia ja kantomatkakin saattaa hyvässä maastossa olla jopa kilometrejä! Tosin nämä ovat toki herkkiä ja esim. rc-lennokkia ei kannata lennättää suuren valopylvään takaa, se saattaa saada häiriöitä tai jopa lakata vastaamasta lähettimen pyyntöihin.
Jos siis P.G. oli laittanut pommiinsa kauko-ohjauksen halvasta rc-autosta (hankkinut ehkä senkin työpaikaltaan?) niin en ihmettele jos ei toiminut kauppakeskuksessa kaikkien häiriöiden keskellä. Tai ehkä olisi toiminut suorassa kontaktissa (esteetön näköyhteys) mutta P.G. olisi luultavasti mennyt ulkopuolelle (seinien ja laitteiden taakse) jos olisi itse halunnut säilyä hengissä.
Miksi Myyrmanni? Omasta mielestäni syy on selvä, paikka oli P.G.lle tuttu, hän oli siellä käynyt useita kertoja koska koulu oli vieressä ja oli näin ollen etsinyt sieltä sopivimman paikan pommille. Lisäksi ei olisi outoa jos hän jälkeenpäin kävisi katsomassa paikkoja ja vahinkoja. (Oudompaa olisi jos hän olisi käynyt esim. itäkeskuksessa katsomassa tuhoa jälkeenpäin, sinne olisi pitänyt erikseen matkustaa!)
Toisaalta pohdin itsemurhaviestiä, josta on keskusteltukin useaan otteeseen. Entä jos viesti oli P.G.n mukana? Jos hänen oli tarkoitus laittaa se esille muualle kuin kotiinsa ja viesti tuhoutui pommin myötä? Sinänsä kyllä epätodennäköistä koska kyllä hän olisi etukäteen tiennyt kuinka viestille käy jos se on hänen mukanaan. Mutta jos pommi räjähti ennenkuin oli tarkoitus ei hän välttämättä olisi ehtinyt vielä laittaa viestiä paikoilleen.
Joukkomurha-itsemurha teoria olisi todennäköisempi jos pommi olisi räjähtänyt ruuhka-aikaan mutta voihan olla että P.G. jänisti silloin (kun oli kuitenkin ollut paikan päällä!)
Entä kuka on HS:n sivuilla mainittu "Hessu"?
http://www2.hs.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20021016OL5
Onko häntä mainittu muualla? Kuka hän oli ja pitääkö kertoma paikkansa vai oliko "Hessu" vain joku jolle tuli päähän kertoa tällainen seikka toimittajalle? Pitääkö paikkansa että P.G. olisi suunnitellut jo vuoden tätä?
Silti uskon itse eniten teoriaan jossa pommin oli tarkoitus räjähtää tyhjässä kauppakeskuksessa. Mielestäni tässäkin topicissa asiaa on perusteltu hyvin ja todisteet tukevat eniten tätä teoriaa. Toisaalta muitakin teorioita tukevia todisteita on paljon joten varmaan on niin että tämä juttu jää selvittämättömäksi arvoitukseksi.
Jos P.G.n oli tarkoitus räjäyttää nyt pommi tyhjässä tai lähes tyhjässä ostoskeskuksessa ja jos se toimisi hänen toivomalla tavallaan seuraavana olisi vuorossa suuri ihmisjoukko ja isompi pommi? Jos näin oli niin ehkä oli hyvä että kävi kuitenkin näin ja säästyttiin pommilta esim. Helsingin rautatieasemalla ruuhka-aikaan tai stoccan hulluilla päivillä...
--------
Olen lukenut foorumia jo hetken aikaa ja tämä keskustelu oli niin mielenkiintoinen että piti hankkia vastausta varten tunnuksetkin! Pari muutakin kohtaa jäi mietityttämään mutta nyt en muista mitä ne olivat... Pitänee palata asiaan jahka muistan ne.