Tuo palkkio on tosiaan hyvä veto. Nimittäin jos tyttö majailee jonkun nuoren, parikymppisen vaikkapa "klopin" luona, saattaapi "huomattava summa" rahaa houkutella enemmän kuin 14-vuotias elätettävänä.
Ikävä kyllä on nykymaailmassa (ja varmasti ennenkin, mutta vasta nyt parinkympin ylittäneenä alkanut enemmän ajankohtaiset asiat ja ilmiöt kiinnostaa) saanut huomata, että kaikenlaisia tyyppejä sitä on maailmassa. Itse tulen "hyvästä perheestä" ja ystäväpiirini on "kunnollista" porukkaa, mutta sitten löytyy lisäksi se toinen maailma, joka ei itselle ole niin tuttu: koulut lopetetaan peruskoulun jälkeen ja eletään sossun tuella mitä ihmeellisimmissä kommuuneissa, päihteitä vetäen. Tällaisilla ihmisillä ei ole paskan väliä, karkaako joku 14-vuotias kodistaan ja "liittyy" heihin. Jos yksikin tuollainen tyyppi löytyy lähipiiristä, mennään yleensä sinne juomaan ja majailemaan.
OT: Tulikin mieleeni itseasiassa yksi juttu omasta nuoruudesta. Olin parin kuukauden ajan ysiluokalla kaveri erään "koviksen" kanssa. Hänellä oli kavereita huumeporukoista - ei tosin itse vetänyt mitään. Halusimme juhlimaan perjantaina, eikä sen ikäisenä ollut kovin helppo alkoholia mistään saada ilman isoveljiä tms. Niinpä hän vei minut näiden huumehörhöjen majaan (melkein kirjaimellisesti maja): siellä asui kahdessa huoneessa 4 jätkää, ja erilaiset kiljutehtailut ja huumekasvit sekä niiden tarvitsemat valaisimet veivät enemmän tilaa kuin puolet asunnon pinta-alasta. Näiltä sitten ostettiin parilla eurolla pullo kiljua, ja mentiin kaupungille. Tuonne samaiseen paikkaan kaverini meni myös aina välillä "pakoon", kun koti alkoi ahdistaa. Saattoi viipyä parikin yötä, ja yksi vierailu päättyi juuri muistaakseni poliisien ratsiaan.
Samainen kaveri karkasi muuten kerran viikoksikin kotoa, mutta otti aina välillä tekstarilla yhteyttä minuun ja muihin ystäviinsä. Taisin olla ainut, joka tiesi hänen olinpaikkansa - mutta ei tullut siinä 14-vuotiaana (oltiin muuten se samat 14, järkkyä) mieleenkään ilmoittaa kaverin porukoille - hän kun tosiaan oli melkoinen "kovis" ja minä kiltti tyttö. Hän sai ihmeen kaupalla manipuloitua, ja minä pysyin hiljaa. Palasihan se sieltä sitten - oli tosiaan mennyt erään sisäoppilaitoksessa tms. opiskelevan kaverin luokse, tämän asuntolakämppään asumaan. Ei ilmeisesti poistunut sieltä viikon aikana, vaan majoittanut kaveri kantoi hänelle ruuat yms. huoneeseen. En tiedä ilmoittiko kaverini äiti tästä edes poliisille, vaikka lapsi olikin ainakin viikon kateissa - hänkin, tämä äiti siis, oli nimittäin myös aika erikoinen tapaus. Ja tyttö oli myös ennen karkaillut. Noh, meidän ystävyytemme ei kauaa jatkunut, oma äitini kun puhui minulle järkeä päähän ja myös itse tajusin hengailevani väärässä seurassa.
Pahoittelut pitkästä OT:sta ja omakohtaisesta kertomuksesta, mutta mielestäni se kuitenkin jollain tavalla kuului asiaan, enkä ole ihan vielä perillä tämän paikan toimintatavoista (paitsi siitä, että nyt saatan saada palautetta joltain asiattomasta viestistä).
Ei kuitenkaan luovuta toivosta, toivottavasti palkkio motivoi jotain avaamaan suunsa! Toivon kovasti, ettei tyttö löydy mistään lumihangesta jäätyneenä.
Edit: lisään tähän loppuun vielä... Jos teillä on tunnukset Enirossa, niin sieltä löytyy tytön nimellä tosiaan se kolme numeroa. Yksi Toijalassa, kaksi Helsingissä (ei tosin lue paikkakuntaa, vain osoite, mutta näin päättelin). Tätä kautta selviäisi tuo missä päin Helsinkiä. Itse en Helsinkiä tunne, joten en sitten tiedä.