Hypnoosi
Re: Hypnoosi
Kerro nyt, Sariola, mitä ovat valmistelevat istunnot?
^ Tuo on sellainen kysymys, johon vastaus löytyy oma-alotteisesti ajattelemalla. Henkilökohtainen päättely on sallittua. Tunnetun nykyhetkelläkin vaikuttavan suomalaisen hypnotisoijan mukaan, väestöstä n.5% ei ole lainkaan hypnotisoitavissa. Saattaa olla enemmänkin, riippuu keneltä kysyy. On hyvin mahdollista, että AS halusi testata, kuuluuko tämä henkilö mahdollisesti niihin ihmisiin, joita ei voi lainkaan hypnotisoida. Lisäksi hypnotisoitavaan henkilöön oli ehkä tarpeen luoda luottamukselliset suhteet. Parhaiten nämä asiat ehkä edistyivät, kun suoritettiin jonkinlaisia testihypnotisointeja. Niistä nähtiin, onnistuuko hypnotisointi ja päästäänkö sopivalle hypnoosin syvyystasolle, joka on edullisin tällaisissa tarkoituksissa. Kun oli testattu ja kokeiltu, että hypnoosi onnistuu ja päästään sopivalle tasolle, voitiin järjestää se lopullinen "hypnoosikoe". Se sopivin taso oli Jermon kirjan mukaan "keskisyvä hypnoottinen tila". Aivan ilmeisesti se tarkoittaa nykykielellä "keskisyvää hypnoosia". Näin tarkkaa kuvausta en ole nähnyt missään, mutta olen nähnyt jossakin kirjoitettuna, että ne olivat valmistautumista varsinaiseen "hypnoosikokeeseen". Nykyisen usein käytetyn 6-portaisen asteikon (Arons Scale) mukaan hypnoosin syvyystasolla 4 voidaan antaa suggestio, että "potilas unohtaa kaiken, mitä hypnoosin aikana on tapahtunut". Jermon kirjan mukaan juuri näin tapahtui. Juuri siitä voidaan päätellä, että tuo hypnoosi tapahtui Aronin asteikolla syvyystasolla 4. Tuolla samalla asteikolla, jos olisi menty tasolle 5, olisi tämä hypnoosin aikana tapahtunut unohtunut mielestä pois automaattisesti, ilman mitään erillistä suggestiota. Siinä lyhyesti oman päättelyni tulokset.
Jokainen voi vapaasti päätellä aivan henkilökohtaisesti! Minä sain tuollaisen käsityksen! 
-
papillon
- Perry Mason
^ Vai oli lyhyesti päätelty. Et kumminkaan vastannut simppeliin kysymykseen.
Kerrohan onko se tahallista härnäystä?
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
Tuo oli minun aito ja rehellinen vastaukseni. Tuon paremmin en osaa tuohon vastata. Simppeliin kysymykseen annoin kyllä vähän pitemmän vastauksen, mutta sehän on sallittua.papillon kirjoitti:^ Vai oli lyhyesti päätelty. Et kumminkaan vastannut simppeliin kysymykseen.
Hypnoosissa olisi pitänyt tarkemmin kysellä Gustafssonilta mitä tämä teki hyökkäyksen aikana.
Gustafsson kertoo Sepon saaneen jo osuman ja tyttöjen huutaneen apua.
Tuohon kului jo useita sekunteja, Seppoon kohdistuneet iskut,( teltan repiminen), tyttöjen huudot.
Irmeli nukkui laidassa Gustafssonin suojana.Voisi olettaa murhaajan kiertäneen teltan.
Yritin päästä ulos teltasta eli tuolloin on kohottautunut oikealla kyljellä makuuasennosta, joka kumoaa tuon sain kaikki iskut vasemmalle puolelle , koska nukuin oikealla kyljellä. Otsaisku olisi ehkä todennäköisempi. Gustafssonin käsissä ei ollut puolustusvammoja. Aikaa oli myös havainnoida hyökkääjän vaatetus ym.
Nuoren vahvan, tappeluissakin olleen miehen luulisi omanneen puolustusvalmiuksia.
Kohoasennosta voisi odottaa syntyneen myös veriroiskeita.
Gustafssonia on puolustettu hitaalla olemuksella, vielä nykyäänkin hän on ryhdikäs, reippasti askeltava, puheissaan vilkas, huumoria lateleva mies, kaukana sohvaperunasta.
Gustafssonin vammat siis vasemman posken seutuun, Sepon vammat myös vasenvoittoisia kuten osin Irmelinkin vaikka nukkuivat vasemmalla kyljellä.
Gustafsson kertoo Sepon saaneen jo osuman ja tyttöjen huutaneen apua.
Tuohon kului jo useita sekunteja, Seppoon kohdistuneet iskut,( teltan repiminen), tyttöjen huudot.
Irmeli nukkui laidassa Gustafssonin suojana.Voisi olettaa murhaajan kiertäneen teltan.
Yritin päästä ulos teltasta eli tuolloin on kohottautunut oikealla kyljellä makuuasennosta, joka kumoaa tuon sain kaikki iskut vasemmalle puolelle , koska nukuin oikealla kyljellä. Otsaisku olisi ehkä todennäköisempi. Gustafssonin käsissä ei ollut puolustusvammoja. Aikaa oli myös havainnoida hyökkääjän vaatetus ym.
Nuoren vahvan, tappeluissakin olleen miehen luulisi omanneen puolustusvalmiuksia.
Kohoasennosta voisi odottaa syntyneen myös veriroiskeita.
Gustafssonia on puolustettu hitaalla olemuksella, vielä nykyäänkin hän on ryhdikäs, reippasti askeltava, puheissaan vilkas, huumoria lateleva mies, kaukana sohvaperunasta.
Gustafssonin vammat siis vasemman posken seutuun, Sepon vammat myös vasenvoittoisia kuten osin Irmelinkin vaikka nukkuivat vasemmalla kyljellä.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Muistathan Sariola, että tuosta "Aronsin asteikosta" ja sen käytöstä on olemassa ainoastaan yksi New Age-tyyppinen kaupallinen sivusto, jossa sielläkin Aronsin nimi on kirjoitettu väärin, puhutaan Aron´s scalesta. Aronsin tuntee ainoastaan Wikipedia ja kertoo hänen olleen itseoppinut hypnotisoija, joka loi nuo skaalansa vuonna 1967, seitsemän vuotta Stenbäckin suorittaman hypnoosikokeen jälkeen. Skaalaa ei siis missään nimessä voi pitää luotettavana, ei vuonna 1960 eikä nyt.
Ei ole.
Eivät ole. Jokainen voi käydä testaamassa asian PubMedin haulla, joka on varsin merkittävä lääketieteen tietokanta. Riittää kun kirjoittaa ruutuun "Arons scale".
Kerrotko, kuka hän on ja oliko hän mahdollisesti Stenbäckin oppi-isä.
Mitenkään vähättelemättä täällä niitä muita kirjoittajia, jotka odottavat sinulta vastauksia, mielessäni on yksi kysymys. Miten paljon 60-luvulla lähinnä Oliwer Hawkin esittämä mystinen hypnoosi ja sen aiheuttamat mielikuvat vaikuttivat siihen, että Stenbäckin suorittaman hypnoosi-istunnon oletettiin olevan totta? Voiko olla niin, että myös poliisi vakuuttui Gustafssonin syyttömyydestä juuri tuon todistamansa hypnoosisession vuoksi?
Sariola kirjoitti:Mahdollisesti yleisin hypnoosin syvyystasojen määrittely on juuri se Arons Scale, jossa on 6 eri syvyysastetta.
Ei ole.
Sariola kirjoitti:Minä kyllä henkilökohtaisesti uskon, että nämä samat teoriat ja termit ja jaottelut ovat käytössä myös virallisen lääketieteen puolella, vaikka siltä puolelta materiaalia on vaikea löytää.
Eivät ole. Jokainen voi käydä testaamassa asian PubMedin haulla, joka on varsin merkittävä lääketieteen tietokanta. Riittää kun kirjoittaa ruutuun "Arons scale".
Sariola kirjoitti:Tunnetun nykyhetkelläkin vaikuttavan suomalaisen hypnotisoijan mukaan, väestöstä n.5% ei ole lainkaan hypnotisoitavissa.
Kerrotko, kuka hän on ja oliko hän mahdollisesti Stenbäckin oppi-isä.
Mitenkään vähättelemättä täällä niitä muita kirjoittajia, jotka odottavat sinulta vastauksia, mielessäni on yksi kysymys. Miten paljon 60-luvulla lähinnä Oliwer Hawkin esittämä mystinen hypnoosi ja sen aiheuttamat mielikuvat vaikuttivat siihen, että Stenbäckin suorittaman hypnoosi-istunnon oletettiin olevan totta? Voiko olla niin, että myös poliisi vakuuttui Gustafssonin syyttömyydestä juuri tuon todistamansa hypnoosisession vuoksi?
^ Tuossa yövuoro tekee omia arveluitaan. Voivat osua oikeaan tai sitten ei. Itse olen muutaman kerran koettanut luoda sellaista kuviteltua tapahtumien kulkua, mutta on täytynyt myöntää, että mitään varmaa en ole voinut päätellä. Esim. vammoista tai veriroiskeista on erittäin vaikea päätellä mitään riittävän varmaa.
Esim. se nukkumajärjestys, ja missä kukin makasi ja millä kyljellä, on mielestäni epävarmaa. Jos olikin ollut alussa joku tarkka järjestys, niin nukkuessa liikkuminen on mahdollista aivan huomaamatta. KRP:n veritutkintaryhmäkin antoi hyvin pyöreitä arvioita, ei mitään varmaa. Samaan päädyin minäkin. Ehkä joku on etevämpi tässä asiassa - se on mahdollista ja todennäköistäkin.
Onhan niitä kysymyksiä:
1) Miten NG:n nukkumapaikalle oli tullut verijälkiä, vaikka muutoin näyttää hyvin mahdolliselta, että NG ei ollut teltassa hyökkäyksen alkaessa? (Siistit vaatteet).
2) Jos NG oli liikuntakykyinen, miksi hän ei lähtenyt pois paikalta, sillä eihän se olisi juuri heikentänyt hänen asemaansa uhrina?
3) Miksi NG:n hypnoosikertomus vaikuttaa niin aidolta, ja sopii hyvin yhteen verijälkien tutkimusryhmän tulosten kanssa.
4) Miten NG kesti loukkaantuneena niinkin kauan ilman hoitoa, ehkä klo 5 --> klo 12 ?
Siinä muutamia, joihin järkeviä selityksiä en ole keksinyt.
Esim. se nukkumajärjestys, ja missä kukin makasi ja millä kyljellä, on mielestäni epävarmaa. Jos olikin ollut alussa joku tarkka järjestys, niin nukkuessa liikkuminen on mahdollista aivan huomaamatta. KRP:n veritutkintaryhmäkin antoi hyvin pyöreitä arvioita, ei mitään varmaa. Samaan päädyin minäkin. Ehkä joku on etevämpi tässä asiassa - se on mahdollista ja todennäköistäkin.
Onhan niitä kysymyksiä:
1) Miten NG:n nukkumapaikalle oli tullut verijälkiä, vaikka muutoin näyttää hyvin mahdolliselta, että NG ei ollut teltassa hyökkäyksen alkaessa? (Siistit vaatteet).
2) Jos NG oli liikuntakykyinen, miksi hän ei lähtenyt pois paikalta, sillä eihän se olisi juuri heikentänyt hänen asemaansa uhrina?
3) Miksi NG:n hypnoosikertomus vaikuttaa niin aidolta, ja sopii hyvin yhteen verijälkien tutkimusryhmän tulosten kanssa.
4) Miten NG kesti loukkaantuneena niinkin kauan ilman hoitoa, ehkä klo 5 --> klo 12 ?
Siinä muutamia, joihin järkeviä selityksiä en ole keksinyt.
Siis nyt voimme päätellä, kuten Sariolakin aina päättelee, ettei Sariola tiedä sen hönkäsen pöläystä joistain valmistelevista istunnoista, tai siitä, mitä ne yleensäkään sitten olisivat tarkoittaneet.
Toisaalta Sariolan ontuva selitys, ei selitä myöskään sitä, mitä tuo "valmisteleva" istunto olisi pitänyt sisällään.
Hypnotisointia kevyeeseen hypnoosiin kenties, no mitä hyötyä siitä olisi ollut?
Miksi ei sitten hypnotisoitu suoraan sille keskitasolle, kuten hypnotisoijilla on tapana tehdä, ilman mitään alustavia "sitsejä"?
Tuollainen vanhan kaakin ontuva selitys, luo Asserista sen kuvan, ettei hän oikein sittenkään hallinnut vielä silloin hypnotisoinnin kaikkia osia, vaan oli todellakin käynyt Saksassa kuuntelemassa ainoastaan ne muutamat luennot ja sen perusteella sitten kokeili Gustafssoniin, miten homma toimii.
Tietenkin Stenbäck kehui onnistueensa erinomaisesti, sillä eihän kukaan kuse omille kintuilleen sanomalla ja "paskat, tuo Gustafssonin hypnoosikoe meni ihan persiilleen", vai mitä olet Sariola mieltä.
Siihen aikaan hypnoosista ei tiedetty Suomessa kovinkaan paljon ja sen ajan poliisit eivät tainneet tietää senkään vertaa, joten koko Gustafssonin hypnoosi olisi paras jättää kokonaan huomioimatta, koska siinä esiintyy niin paljon ristiriitoja, yövuoron mainitessa muutamia seikkoja, jotka ovat ihmetyttäneet minuakin.
Toisaalta Sariolan ontuva selitys, ei selitä myöskään sitä, mitä tuo "valmisteleva" istunto olisi pitänyt sisällään.
Hypnotisointia kevyeeseen hypnoosiin kenties, no mitä hyötyä siitä olisi ollut?
Miksi ei sitten hypnotisoitu suoraan sille keskitasolle, kuten hypnotisoijilla on tapana tehdä, ilman mitään alustavia "sitsejä"?
Tuollainen vanhan kaakin ontuva selitys, luo Asserista sen kuvan, ettei hän oikein sittenkään hallinnut vielä silloin hypnotisoinnin kaikkia osia, vaan oli todellakin käynyt Saksassa kuuntelemassa ainoastaan ne muutamat luennot ja sen perusteella sitten kokeili Gustafssoniin, miten homma toimii.
Tietenkin Stenbäck kehui onnistueensa erinomaisesti, sillä eihän kukaan kuse omille kintuilleen sanomalla ja "paskat, tuo Gustafssonin hypnoosikoe meni ihan persiilleen", vai mitä olet Sariola mieltä.
Siihen aikaan hypnoosista ei tiedetty Suomessa kovinkaan paljon ja sen ajan poliisit eivät tainneet tietää senkään vertaa, joten koko Gustafssonin hypnoosi olisi paras jättää kokonaan huomioimatta, koska siinä esiintyy niin paljon ristiriitoja, yövuoron mainitessa muutamia seikkoja, jotka ovat ihmetyttäneet minuakin.
Irmelillä oli useita puukoniskuja myös niskassaan, ja todettiin, että ne olivat tulleet vasta kuoleman jälkeen. Tuskin ambulanssimiehet tai poliisit niitä tekivät (tämä niille, joiden mielestä Irmeliä liikuttelivat vasta ulkopuoliset). Meni kyllä topicin ulkopuolelle tämä.yövuoro kirjoitti:Gustafssonin vammat siis vasemman posken seutuun, Sepon vammat myös vasenvoittoisia kuten osin Irmelinkin vaikka nukkuivat vasemmalla kyljellä.
Teltassa, jossa jokaiselle oli noin 35 cm tilaa? Eihän siinä sovi kääntymään saati paikkoja vaihtamaan.Sariola kirjoitti:Jos olikin ollut alussa joku tarkka järjestys, niin nukkuessa liikkuminen on mahdollista aivan huomaamatta.
Hessu: Jonkin lähteen mukaan AS kävi Saksassa kahden viikon psykoterapiakurssilla, jonka yhteydessä hän kuuli myös hypnoosista.
Kiitos Mariacka tuosta tiedosta, jota en ole kuullut, tai lukenut.
Itse luin tuon Stenbäckin olleen Saksassa kuuntelemassa kahta luentoa nimenomaan hypnoosista, en tiedä oliko se Stasin luentoja, sillä heidänhän olisi luullut käyttävän hyväkseen hypnoosia kuulustellessaan "petureita", eli kas kun tuota eivät huomanneet, jos se kerran niin tohokas olisi ollut.
Miksi olisi turhaan tuhlattu skopalmiinia, vai mikä se totuus seerumi oli, kun joku elkällä kynällään, tai liivintaskukelloaan heiluttelemalla olisi saanut helposti selville kaikenmaailman salaisuudet.
Vielä jos olisi käytetty hyväksi sitä posthypnoottista muistinmenetystä, tai olisi ohjelmoitu jokin tietty sana tai koodi tämän vakoilijan päähän, hänet olisi voitu palauttaa takaisin omaan maahansa ja sitten saada tietoonsa, vain sen tietyn sanan, tai koodin kuullessaan, kaikki uudet salaisuudet ja pian sakut olisivat voittaneetkin jo sodan.
No kas kummaa, kun saksalaiset eivät tuota keksineet, vaikka paljon muuta kyllä keksivätkin, kuten tehokkaan ihmisten tuoamisen, jossa oli kuulema apuna häärinyt Hans Assmann niminen henkilö.
Tuo henkilö H.A. on muuten ollut oikeasti KGB:n vankina, sen todistavat venäläisten kirjoittamat paperit, jotka olen omin silmin nähnyt, vaan en rapistellut.
Kun olen tuota joskus uskaltanut epäillä, niin pyydän anteeksi pahoja puheitani tuon asiakirjan takia, sillä kyllä se niin aidon ja oikean näköinen oli, että se on oikeaksi uskottava.
Mutta tuohan ei silti tee Assmannia vielä Bodominjärven surmaajaksi, ei lähellekää.
Itse luin tuon Stenbäckin olleen Saksassa kuuntelemassa kahta luentoa nimenomaan hypnoosista, en tiedä oliko se Stasin luentoja, sillä heidänhän olisi luullut käyttävän hyväkseen hypnoosia kuulustellessaan "petureita", eli kas kun tuota eivät huomanneet, jos se kerran niin tohokas olisi ollut.
Miksi olisi turhaan tuhlattu skopalmiinia, vai mikä se totuus seerumi oli, kun joku elkällä kynällään, tai liivintaskukelloaan heiluttelemalla olisi saanut helposti selville kaikenmaailman salaisuudet.
Vielä jos olisi käytetty hyväksi sitä posthypnoottista muistinmenetystä, tai olisi ohjelmoitu jokin tietty sana tai koodi tämän vakoilijan päähän, hänet olisi voitu palauttaa takaisin omaan maahansa ja sitten saada tietoonsa, vain sen tietyn sanan, tai koodin kuullessaan, kaikki uudet salaisuudet ja pian sakut olisivat voittaneetkin jo sodan.
No kas kummaa, kun saksalaiset eivät tuota keksineet, vaikka paljon muuta kyllä keksivätkin, kuten tehokkaan ihmisten tuoamisen, jossa oli kuulema apuna häärinyt Hans Assmann niminen henkilö.
Tuo henkilö H.A. on muuten ollut oikeasti KGB:n vankina, sen todistavat venäläisten kirjoittamat paperit, jotka olen omin silmin nähnyt, vaan en rapistellut.
Kun olen tuota joskus uskaltanut epäillä, niin pyydän anteeksi pahoja puheitani tuon asiakirjan takia, sillä kyllä se niin aidon ja oikean näköinen oli, että se on oikeaksi uskottava.
Mutta tuohan ei silti tee Assmannia vielä Bodominjärven surmaajaksi, ei lähellekää.
Koetetaan nyt vastata muutamiin kysymyksiin
===========================================
* Arons Scale. Minä olen löytänyt monesta paikasta viittauksia tähän asteikkoon, joka kyllä kirjoitetaan vähän vaihtelevasti mutta tarkoitetaan varmaan samaa. Arons TAI Aron's. Miten Mariacka löytää vain yhden? Näitä asteikkoja on kyllä muitakin käytössä. Tietysti tuolloin v.1960 käytettiin sen ajan mittareita tai asteikkoja, joista meillä ei ole tietoa, mutta ilmiö oli jo tuolloin hyvin tunnettu. Kyllä tämä sama asteikko tai hyvin paljon sitä muistuttavia asteikkoja on käytössä edelleen. No sitä en tiedä todella onko se yleisin.
* Hypnotisoija. Minä puhuin eräästä nykyisestä hypnotisoijasta. Ottakaapa selvää! Ei varmaan ole Stenbäckin oppi-isä. En ole sellaista väittänytkään. Hänen mielestään noin 5% ei ole hypnotisoitavissa. En tiedä onko tuo oikeaan osunut arvio.
* Olliwer Hawkin vaikutuksen arviointi tähän tapaukseen on kohtuuton kysymys minulle! Rajansa se on minullakin. En tiedä.
*Jos lääketiteen puolella ei käytetä näitä samoja asteikkoja niin varmaankin aika lailla vastaavia. Ne ovat tarpeen aivan käytännön syiden vuoksi. On tarpeen tietää kuinka syvä hypnoosi on, koska eri tilanteissa on tarpeen käyttää hypnoosin eri syvyyksiä. Tämä tieto löytyy varmaan lääketieteen puoleltakin.
*LÄHTEET: Täytyy käyttää niitä lähteitä joita on saatavilla. En kuitenkaan käyttäisi pätevänä lähteenä Hessu52:n sanomisia. Mariacka näyttää käyttävän. Kyllä minä käytän mieluummin internetin lähteitä, vaikka ne olisivatkin virallisen lääketieteen ulkopuolisia. Paljon sieltä löytyy hyvää tietoa. No, Mariacka saa käyttää noita omia lähteitään, siihen on jokaisella oikeus. HESSU: "Tuollainen vanhan kaakin ontuva selitys, luo Asserista sen kuvan, ettei hän oikein sittenkään hallinnut vielä silloin hypnotisoinnin kaikkia osia, vaan oli todellakin käynyt Saksassa kuuntelemassa ainoastaan ne muutamat luennot ja sen perusteella sitten kokeili Gustafssoniin, miten homma toimii". Taisi Mariacka viitata tähän! No, lähdehän se on tuokin! Ihmettelen! Kukin tyylillään. Minä en tuota pitäisi pätevänä lähteenä. Vai Hessu sanoi???
No, on pätevät lähteet!
===========================================
* Arons Scale. Minä olen löytänyt monesta paikasta viittauksia tähän asteikkoon, joka kyllä kirjoitetaan vähän vaihtelevasti mutta tarkoitetaan varmaan samaa. Arons TAI Aron's. Miten Mariacka löytää vain yhden? Näitä asteikkoja on kyllä muitakin käytössä. Tietysti tuolloin v.1960 käytettiin sen ajan mittareita tai asteikkoja, joista meillä ei ole tietoa, mutta ilmiö oli jo tuolloin hyvin tunnettu. Kyllä tämä sama asteikko tai hyvin paljon sitä muistuttavia asteikkoja on käytössä edelleen. No sitä en tiedä todella onko se yleisin.
* Hypnotisoija. Minä puhuin eräästä nykyisestä hypnotisoijasta. Ottakaapa selvää! Ei varmaan ole Stenbäckin oppi-isä. En ole sellaista väittänytkään. Hänen mielestään noin 5% ei ole hypnotisoitavissa. En tiedä onko tuo oikeaan osunut arvio.
* Olliwer Hawkin vaikutuksen arviointi tähän tapaukseen on kohtuuton kysymys minulle! Rajansa se on minullakin. En tiedä.
*Jos lääketiteen puolella ei käytetä näitä samoja asteikkoja niin varmaankin aika lailla vastaavia. Ne ovat tarpeen aivan käytännön syiden vuoksi. On tarpeen tietää kuinka syvä hypnoosi on, koska eri tilanteissa on tarpeen käyttää hypnoosin eri syvyyksiä. Tämä tieto löytyy varmaan lääketieteen puoleltakin.
*LÄHTEET: Täytyy käyttää niitä lähteitä joita on saatavilla. En kuitenkaan käyttäisi pätevänä lähteenä Hessu52:n sanomisia. Mariacka näyttää käyttävän. Kyllä minä käytän mieluummin internetin lähteitä, vaikka ne olisivatkin virallisen lääketieteen ulkopuolisia. Paljon sieltä löytyy hyvää tietoa. No, Mariacka saa käyttää noita omia lähteitään, siihen on jokaisella oikeus. HESSU: "Tuollainen vanhan kaakin ontuva selitys, luo Asserista sen kuvan, ettei hän oikein sittenkään hallinnut vielä silloin hypnotisoinnin kaikkia osia, vaan oli todellakin käynyt Saksassa kuuntelemassa ainoastaan ne muutamat luennot ja sen perusteella sitten kokeili Gustafssoniin, miten homma toimii". Taisi Mariacka viitata tähän! No, lähdehän se on tuokin! Ihmettelen! Kukin tyylillään. Minä en tuota pitäisi pätevänä lähteenä. Vai Hessu sanoi???
No, on pätevät lähteet!
ARONS SCALE
Tuossa aikaisemmin Mariacka mainitsi, että hän on löytänyt vain yhden lähteen internetistä, jossa puhutaan Aronin asteikosta, Aron's Scale. Siitä käytetään tosiaan kahta muotoa: Aron's Scale ja Arons Scale.
Kävin pikaisesti internetissä ja löysin runsaasti lähteitä, joissa puhuttiin tästä.
Ihmettelen suurfesti, että Mariacka on löytänyt vain yhden lähteen, jossa on tämä termi. Minä löysin kyllä kymmeniä.
Mistä ihmeestä se Mariacka on hakenut?
Noin Mariackaa varten otan tähän yhden otoksen internetistä.
Vanhojen muistojen esiin kaivamiseen tarvitaan niitä syvenpiä hypnoositiloja.
There are many scales that are used to determine the depth of hypnosis. Some of them have 40 or even 50 divisions. Since the levels tend to overlap it isn’t necessary to provide such a fine distinction between the levels of trance depth. The Arons Scale (named for Harry Arons) has 6 divisions, which adequately describes trance depth and includes responses that indicate the specific level of depth. The levels of depth in hypnosis are shown in the following table:
Level Description Expected Responses
1 Light Trance Relaxation, eye lock (eyelids won’t open upon suggestion).
2 Light/Med Trance Heavy or floating feeling, locking of isolated muscle groups
such as the arm.
3 Medium Trance Smell and taste changes, number block (aphasia).
4 Med/Deep Trance Response to post hypnotic suggestions, analgesia (no pain).
5 Deep Trance Positive Hallucinations (Seeing something that is not there).
6 Somnambulistic Negative Hallucinations (Not seeing something that is there).
To determine the trance depth of a person in hypnosis various testing can be done. For the lightest stage eye lock is the key. A suggestion that the eyelids are so heavy and the muscles around the eyes are so relaxed that they just won’t open, and they don’t, that person is in at least a stage one depth of trance. Arm catalepsy is a test for level two. A suggestion that their arm is stiff and rigid is made. If successful then they are in at least stage two, if not successful then they are at stage one. Progressive tests (see table) can be made to determine the exact level of trance depth.
Level one is all that is needed for hypnotic suggestion to have effect. For other uses of hypnosis such as regression or recall of memories stored long ago a deeper state is required.
Tuossa aikaisemmin Mariacka mainitsi, että hän on löytänyt vain yhden lähteen internetistä, jossa puhutaan Aronin asteikosta, Aron's Scale. Siitä käytetään tosiaan kahta muotoa: Aron's Scale ja Arons Scale.
Kävin pikaisesti internetissä ja löysin runsaasti lähteitä, joissa puhuttiin tästä.
Ihmettelen suurfesti, että Mariacka on löytänyt vain yhden lähteen, jossa on tämä termi. Minä löysin kyllä kymmeniä.
Mistä ihmeestä se Mariacka on hakenut?
Noin Mariackaa varten otan tähän yhden otoksen internetistä.
Vanhojen muistojen esiin kaivamiseen tarvitaan niitä syvenpiä hypnoositiloja.
There are many scales that are used to determine the depth of hypnosis. Some of them have 40 or even 50 divisions. Since the levels tend to overlap it isn’t necessary to provide such a fine distinction between the levels of trance depth. The Arons Scale (named for Harry Arons) has 6 divisions, which adequately describes trance depth and includes responses that indicate the specific level of depth. The levels of depth in hypnosis are shown in the following table:
Level Description Expected Responses
1 Light Trance Relaxation, eye lock (eyelids won’t open upon suggestion).
2 Light/Med Trance Heavy or floating feeling, locking of isolated muscle groups
such as the arm.
3 Medium Trance Smell and taste changes, number block (aphasia).
4 Med/Deep Trance Response to post hypnotic suggestions, analgesia (no pain).
5 Deep Trance Positive Hallucinations (Seeing something that is not there).
6 Somnambulistic Negative Hallucinations (Not seeing something that is there).
To determine the trance depth of a person in hypnosis various testing can be done. For the lightest stage eye lock is the key. A suggestion that the eyelids are so heavy and the muscles around the eyes are so relaxed that they just won’t open, and they don’t, that person is in at least a stage one depth of trance. Arm catalepsy is a test for level two. A suggestion that their arm is stiff and rigid is made. If successful then they are in at least stage two, if not successful then they are at stage one. Progressive tests (see table) can be made to determine the exact level of trance depth.
Level one is all that is needed for hypnotic suggestion to have effect. For other uses of hypnosis such as regression or recall of memories stored long ago a deeper state is required.
^^^^^ Sariola kyselee
1. Miten verijäljet Gustafssonin nukkumapaikalle ellei nukkunut.
Sijainti nurkka-alueella, roiskejäljet? Tutkijoiden mukaan pyyhkäisy/vuotoverta, eli käden mukana tai ehkä valunut aiemmin iltaa, tai offensiivin aikana pään ollessa teltan sisäpuolella.
2. Poistuminen
- minne olisi poistunut, miksi. Oma sisäinen puhe, suunnitelma vakavasta loukkaantumisesta.
- uhristatus olisi heikentynyt mielestäni. Olisi ollut todistettavasti kykenevä liikkumaan.
3. Hypnoosikertomuksen yhteensopivuus, no olihan se siellä.
4. Miten selvisi ilman hoitoa niinkin pitkään, niinpä, vakavasti loukkaantunut, riippuu siitä miltä kannalta katsoo.Nestehukka ei ainakaan uhannut,vesikuppi ja järvellinen vettä.
Muutoin olen sitä mieltä, että Skepsis voisi olla hyvä paikka sekin jatkaa hypnoositematiikka.
1. Miten verijäljet Gustafssonin nukkumapaikalle ellei nukkunut.
Sijainti nurkka-alueella, roiskejäljet? Tutkijoiden mukaan pyyhkäisy/vuotoverta, eli käden mukana tai ehkä valunut aiemmin iltaa, tai offensiivin aikana pään ollessa teltan sisäpuolella.
2. Poistuminen
- minne olisi poistunut, miksi. Oma sisäinen puhe, suunnitelma vakavasta loukkaantumisesta.
- uhristatus olisi heikentynyt mielestäni. Olisi ollut todistettavasti kykenevä liikkumaan.
3. Hypnoosikertomuksen yhteensopivuus, no olihan se siellä.
4. Miten selvisi ilman hoitoa niinkin pitkään, niinpä, vakavasti loukkaantunut, riippuu siitä miltä kannalta katsoo.Nestehukka ei ainakaan uhannut,vesikuppi ja järvellinen vettä.
Muutoin olen sitä mieltä, että Skepsis voisi olla hyvä paikka sekin jatkaa hypnoositematiikka.
Tuosta sisäisestä puheesta.
Kuulusteluissa vastaa ainakin kahdesti eri vaiheissa siitäkö se on kiinni, syyttömyys
no mihk ...mitenkä mä siinä kunnossa jne.
Kuulusteluissa vastaa ainakin kahdesti eri vaiheissa siitäkö se on kiinni, syyttömyys
no mihk ...mitenkä mä siinä kunnossa jne.
Miksei, mutta ehkä keskustelun näkökulma on siellä yleisempi, ei tähän Bodomiin liittyvä.yövuoro kirjoitti:Muutoin olen sitä mieltä, että Skepsis voisi olla hyvä paikka sekin jatkaa hypnoositematiikka.
Stenbäckistä vielä: ainakin tietyt tahot väittävät, että hänen auktoriteettinsa homovastaisissa mielipiteissä jylläsi Suomessakin vielä 70-luvulla. Yhtenä psykiatrian ja myös hypnoosin uranuurtajana (psykiatria ja neurologia eriytyivät Suomessa vasta 60-luvulla) voisi kuvitella, että hänen mielipidettään hypnoosin onnistumisesta sekä sen totuusarvosta pidettiin täytenä totena silloin eikä poliiseillakaan ollut vastaanpanemista. Kukapa tietää, vaikka tässä olisi yksi syy sille, että poliisi luopui esim. tarkemman vammaselvityksen pyytämisestä.
Ja Sariola: tuo mainitsemasi suomalainen hypnoosiammattilainen, jonka mielestä 5 % ei ole hypnotisoitavissa, ei ole oikein voinut olla Stenbäckin ajatusten taustalla 60-luvulla (kerroit, että AS halusi varmaankin kahdella ensimmäisellä kerralla testata, kuuluiko NG tuohon viiteen prosenttiin). Muuten tätä keskustelua helpottaisi, jos liittäisit aina linkin noihin postauksiisi.
Tutkimusten mukaan hypnoosin syvyydellä ei ole juuri merkitystä hypnoosin lopputulokseen. Hypnoosin syvyys on kytköksissä lähinnä hypnotisoitavan henkilökohtaiseen hypnoosiherkkyyteen, ei niinkään hypnotisoijan kykyihin.Sariola kirjoitti:On tarpeen tietää kuinka syvä hypnoosi on, koska eri tilanteissa on tarpeen käyttää hypnoosin eri syvyyksiä.
Korjaan itse aiempia puheitani hypnoosiherkkyydestä. "Tasot" ovat kansainvälisessä kirjallisuudessa High, Medium ja Low Hypnotizable ja luotettavin arviointiasteikko Harvard Group Scale of Hypnotic Susceptibility, jota myös Suomessa käytetään.
On tietysti eri asia, puhutaanko hypnoosin syvyydestä vai hypnoosiherkkyydestä, joskin
Diagnostic evaluations of hypnotic depth after one or more additional hypnotic training sessions tentatively indicate that the adapted scale is an effective predictor of subsequent hypnotic depth. http://www.informaworld.com/smpp/conten ... 434~db=all