Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
neitix
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja neitix »

Ihan jotenkin kauheen käsittämätöntä, ettei tästä ihmisestä ole mitään havaintoja mistään.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Ufot sieppasivat? Yököt eivät todellakaan tee mitään mitä potilaat eivät voisi nähdä, korkeintaan ottavat torkkuja sohvalla. Tuo calcutan heittämä vaakamambotilanne kuvaa vain hänen omaa fantasiamaailmaansa ja mielipidettä hoitsuista. Kaikenlisäksi ei sairaaloihin saa yöaikaan kutsumattomia vieraita ihan helposti salakuljetettua ja siinäpä sitä olisi selittämistä jos naapuriosaston yötyöläinen sattuisi poikkeamaan osastolle...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Lydia07
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Muistaakseni ohjelmassa sanottiin, että Sarpio sai puolikkaan Imovanea.

Ei kovin suuri annos, mutta jos tottumattomana lähti hortoilemaan es. sairaalan takaiseen metsään ja eksyi sinne.

Sairaalan pihassa on sauna ja uimalampi, mutta olikohan se jo tuolloin käytössä?
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
calcutta
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja calcutta »

ei ole totta että "vaakamambo" tilanne kuvaa mielipidettäni hoitsuista. koska olen itsekin sellainen.. ja toisekseen mua ei missään nimessä edes kiinnosta tuoda ketään miespuolisia töihin EDES yksin ollessani yövuorossa saati että tulisi hakemaan mut töistä.. lähinnä heitin ton sen takia koska olen kuullut tutultani että heidän työpaikalleen,joku yökkö jos toinenkin on vienyt kavereitaan öisin työpaikalle... ei tarvi heti alkaa haukkuu mun ajatusmaailmaa tai veikkaamaan mun ajatuksia hoitsuista, jos iitä ei tiedä

ei täydy ottaa kaikkea noin tosissaan. En voi sanoa että ehdotukseni kuulostaisi loogiselta,mutta kun mitään ei voi sulkea pois!
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

calcutta kirjoitti:ei ole totta että "vaakamambo" tilanne kuvaa mielipidettäni hoitsuista. koska olen itsekin sellainen.. olen kuullut tutultani että heidän työpaikalleen,joku yökkö jos toinenkin on vienyt kavereitaan öisin työpaikalle... ei tarvi heti alkaa haukkuu mun ajatusmaailmaa tai veikkaamaan mun ajatuksia hoitsuista...
No jossain on yöllä sit TOSI rauhallista jos tommoseen on aikaa. Muutenkin hoitajien tekemiset tapetilla ton vammaisten murhaajan vuoksi ja nyt tälläistä kerrot. Ei oo ihme että yleinen mielipide on kääntymässä hoitajia vastaan: "Ne mitään osaa ja hulluja myrkyttäjiä joukossa. Patalaiskaa porukkaa, yövuoroissakin naidaan ulkopuolisia vierailijoita kun ei työt kiinnosta..." :evil: :evil: :evil:

Älä säkään ota juttujani tosissaan, taisin ainakin tällä kertaa heittää tietoisen provon....terveisin hoitsu itsekin :D
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
calcutta
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja calcutta »

kyl meiä talossa ainaki ois aikaa öisin.. :P. ei oo öisin mitää tekemistä,mut joo ei vieraita ainakaa meiä taloo:).

luulen ettei tää tapasu ratkee ikinä.. aikaa kulunu jo nii paljo, ja jos se ois vedessä ni luulis et ois löytyny. ONks muute kyseisessä kaupungissa paljo mettää (ei nyt tähä aikaa yöst tuu mielee mikä se kapunki oli:p),ja jos on niin onkoha tutkittu?
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Ei ulkopuolisia mutta jos työkaverin kanssa...tää on kanssa niitä mistä aina tulee puhe "maallikoiden" kanssa että onko liinavaatevarasto kovassa käytössä öisin...no olisikin, itse en ole päässyt työajalla testaamaan... :? hmm sua calcutta ei saa siis mies edes HAKEA töistä, eikös se ole hyväksyttävää ja sitäpaitsi hienoa palvelua jos pirssi odottaa oven edessä aamulla ja miehenpuoli haluaa sut kotiin ja sänkyynviedä?? :roll: :roll: 8) 8)

Ja itse asiaan niin luulen että jotenkin on Aili Sarpio järveen joutunut ja sieltä ei enää löydy...tietysti jos joku ulkopuolinen napannut auton kyytiin niin voi olla missä suohaudassa/mökin pihassa/uuniin muurattuna/minkinrehuksi jauhettuna/hapolla hävitettynä tahansa. Hans Assmann tais olla vielä elossa 1988...jos pannaan tääkin Hansin piikkiin, Assmanin viimeinen henkirikos...
Rousku
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Merope kirjoitti:Ihme juttu sinänsä. Itse jäin ihmettelemään, että mitä syytä vanhalla ihmisellä tosiaan olisi ollut lähteä harhailemaan? Eikö kyseessä kuitenkin ollut ihan suht. terve vanhus, kun oli vain parin päivän visiitillä sairaalassa? Vessanetsintäreissulla tuskin ehtii hukkaan asti. Se jäi kanssa ihmetyttämään, että sillehän oli annettu niitä unilääkkeitä jokunen tunti aiemmin. Eivätkö olleet sitten muka vaikuttaneet?
Unilääkkeiden vaikutukset voi joskus olla aika arvaamattomat, eikä ne aina suinkaan nukuta. Vaikutukset ovat lisäksi hyvin yksilöllisiä. Joillekin tulee joistakin lääkkeistä tuskainen olo tai ns. levottomat jalat, jolloin hyvin ymmärtää että lähtee harhailemaan. Tai sitten kun ei nukuta (lääkkeestä huolimatta) voi muuten vain haluta lähteä jaloittelemaan. Itsekin olen sairaalassa joskus tehnyt niin - henkilökunnasta kukaan ei ollut huomannut kertoa, ettei saisi. Vanhukset saattavat tehdä niin helpottaakseen pientä särkyä tai palelua jaloissaan. Unilääke puolestaan voi aiheuttaa tokkuraisuutta ja muistihäiriöitä. Vanhus on voinut lähteä kävelylle tai vaikka sitä vessaa etsimään, ja vaikka muuten olisi kuinka täysijärkinen, niin unilääketokkurassa ei yhtäkkiä muistakaan, missä on, hätääntyy, eksyy, yhtäkkiä alkaa tuntua että on pakko päästä kotiin tms. -Itse olen huomannut, etten esim. kykene enää aamulla muistamaan Imovane-pillerin ottamisen jälkeisiä tapahtumia. Saatan muistaa, että olen puhunut kaverini kanssa puhelimessa, mutta puhelun sisällöstä mulla ei ole mitään käsitystä. En yhtään ihmettelisi, jos siinä tilanteessa lähtee päämäärättömästi hortoilemaan. Sitä sen sijaan ihmettelen, miksei siinä TV-ohjelmassa unilääkkeen mahdollisia vaikutuksia ollut pohdittu.

Tokihan syitä on voinut olla muitakin: Hoitaja vaikka ihan vahingossa annostelee lääkettä väärin, ja potilas kuolee. Hoitaja ei halua tekonsa paljastuvan, saattaa ajatella että vanhahan tuo oli, olisi kuollut kohta kuitenkin, ja kätkee ruumiin jonnekin. Tai mitä tahansa muuta.
merzi kirjoitti:Eikö olisi "järkevämpää" käyttää näitä valtionrahoja ylityöllistettyjen auttamiseen esim. palkkaamalla lisää henkilökuntaa jolloin yksittäisen henkilön työtaakka helpottuisi.
Vai luulevatko hoitsut esim. töiden hoituvan paremmin/ liukkaammin jos
palkkaan tulee parisataa euroa lisää? samalla henkilömäärällä, rahako määrää jaksamisen?
Vaan kun ei niitä palkattavia nykyisillä palkoilla ilmoittaudu! Esim. tuo Ylisen hoitajahan oli kuulemma ollut ainoa hakija siihenkin paikkaan. Osasyy tilanteeseen on sekin, että koetetaan palkata vain pätkäntekijöitä. Ymmärrän hyvin, jos joku tekee paremmalla palkalla vakiduunia, vaikka koulutusta vastaamatontakin, kuin jotain oman alan pätkiä silloin tällöin.

Sitä kyllä voisin ihmetellä, eikö sairaalan kaikissa ainakin ulko-oviaukoissa tai osastojen ovilla voisi olla valvontakameroita. Halpojahan nuo nykyään olisivat, halvempia kuin palkata paimen aina kullekin huoneelliselle. -Yövuorossa jos on osastoa kohden kaksi hoitajaa, ja pitää lähteä liikuntakyvytöntä potilasta käyttämään vessassa, niin siinäpä ne kumpikin hoitaja jo tarvitaan, ja mikäs on silloin toisen potilaan livistäessä karkuun!
Rousku
Vic Mackey

Re: Aili Sarpio katosi sairaalasta

merzi kirjoitti:Miksi siis yhä useampi kouluttautuu
hoitajaksi, kääntäen vaihtaa ammattiaan esimerkiksi luullen että on kivaa
hoitsuna :roll: kyllästyen pian! Vain palatakseen rahakkaampiin hommiin!
:roll:
Mistä tuo tieto, että yhä useampi kouluttautuu hoitajiksi? Entä se, että olisivat erityisesti juuri alanvaihtajia? Aika harva taitaa muista hommista hoitajaksi vaihtaa... Toisin päin vaihtaneita tiedän useammankin.

Lähihoitajien osalta uskon että koulutetaan entistä enemmän, mutta siinä lienee kysymys nuorison pakkokouluttamisesta, eli nykyäänhän ei ammattikoulutusta hankkimaton nuori pääse edes työttömäksi. Koulutuspaikkaa on pakko hakea. Näin sitten saadaankin tosi motivoitunutta ja alalle soveltuvaa sakkia kouluun ja työpaikoille :roll:
Rousku
Vic Mackey

ABC kirjoitti:Ainoa syy, miksi sairaala viivytteli niin kauan papereiden antamisessa on se, että sillä oli jotain salattavaa.
Tai sitten paperit viipyvät ihan puhtaasti erehdyksessä: katoavat jonnekin byrokratian uumeniin, jossakin kohtaa ei mene perille se käsky, että lähetäpä nämä paperi omaisille, tms. Eli siis periaatteessa ihan samaan tapaan kuin
ABC kirjoitti:Ei ole kovin kauan siitä, kun jollain keskustelupalstalla eräs mies kertoi saaneensa väärät lääkkeet sairaalassa ollessaan.
Ei mitenkään ennenkuulumatonta. Itse olen saanut kotiin tuikituntemattoman henkilön röntgenkuvat, henkilötunnuksella varustettuna...
ABC kirjoitti:Sairaanhoitohenkilökunta ei ole erehtymätöntä, mutta se, että halutaan antaa erehtymätön kuva hinnalla millä hyvänsä, on hyvin vaarallista. Virheet pitää pystyä myöntämään.
Tästä olenkin sitten jo ihan samaa mieltä. Sairaalat alkanevat jo itsekin myöntää tämän; jotain puolisen vuotta sitten aiheesta oli joku pikku uutinen. Eli on ruvettu ajattelemaan, että vika ei ole yksittäisen töppääjän vaan koko laatujärjestelmän, joten, koska ei tarvitse syyttävällä sormella osoittaa yhtä mokaajaa vaan virhe ymmärretään yhteiseksi, sitä pystytään käsittelemäänkin.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

^
Joko lie häneenkin sattunut vahingossa insuliinipiikki :?: :twisted:

Onpa todellakin nähty viimeaikoina miten sairaalahenkilökunta on "erehtymätöntä"hohhoijaa...
Totuus on tarua ihmeellisempää
Rousku
Vic Mackey

ABC kirjoitti:
C-Bane kirjoitti:Kyseessä saattaisi olla puhtaasti Imovanen aiheuttama sekavuustila
Tämän teorian ongelma on se seikka, että lääke oli kai annettu monta tuntia aiemmin kuin Sarpio huonetoverin mukaan aikaisintaan katosi. Olisiko sekavuustila voinut aiheutua niin monta tuntia lääkkeen annon jälkeen? Vai oliko annos liian vahva?
Kyllä on voinut. Annoksen ei edes ole tarvinnut olla edes erityisen vahva, vaikutus on nimittäin sen verran yksilöllinen. (Nimim. "entinen Imovanen käyttäjä".)
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Lydia07 kirjoitti:Muistaakseni ohjelmassa sanottiin, että Sarpio sai puolikkaan Imovanea.

Ei kovin suuri annos, mutta jos tottumattomana lähti hortoilemaan es. sairaalan takaiseen metsään ja eksyi sinne.

Sairaalan pihassa on sauna ja uimalampi, mutta olikohan se jo tuolloin käytössä?
Hortoiluteorian ongelma on siinä, että kaikki paikat ainakin poliisin mukaan etsittiin. Vain sairaalan sisältä poliisi ei etsinyt itsenäisesti, vaan vasta parin päivän kuluttua ja silloinkin sairaalahenkilökunnan kanssa.
Every ship must sail a world.
Rousku
Vic Mackey

ABC kirjoitti:Hortoiluteorian ongelma on siinä, että kaikki paikat ainakin poliisin mukaan etsittiin. Vain sairaalan sisältä poliisi ei etsinyt itsenäisesti, vaan vasta parin päivän kuluttua ja silloinkin sairaalahenkilökunnan kanssa.
No, entäs jos kehitetäänkin uusi salaliittoteoria, eli että mokaansa ei peitellytkään sairaala, vaan poliisi, joka ei etsinytkään niin huolella kuin olisi pitänyt? Potilashan ehti jo jonkin aikaa olla kateissa ennen kuin poliisia soitettiin paikalle, ja vaikka olisi vanhemmanpuoleinen ja reumaattinen ja tokkurassa, on kyllä jo ehtinyt pimeässä yössä kadota raksalle tai järveen (mitä jälkimmäistä en niinkään kyllä usko; miksi hän uimaan olisi lähtenyt?)
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Tuli vaan mieleen, että tuleeko kenellekään mieleen sellaista tapausta, jossa harhailemaan lähtenyt vanhus olisi eksyttyään päätynyt vesistöön. Yleensähän se menee nin, että kadonneet nuoret miehet löytyvät vesistöistä ja vanhat naiset maastosta.
Vastaa Viestiin