Perspektiivimallinnus
Osa 4/7: uhrikuva
Olen joutunut mallinnuksen tässä kohdassa hieman korjaamaan aikaisempia arvioita. Ensinnäkin, olen muuttanut uhrikuvan kuvaussuunnan 55 asteesta 35 asteeseen kohti etelä-kaakkoa. Tämä johtuu siitä, että aikaisemmassa lähtökohdassa en ottanut huomioon teltan suuntaa. Huomasin, että malli tuottaa kuitenkin väistämättä arvion teltan suunnasta uhrikuvassa. Uhrikuvassa teltan IV-sivu on vaakasuorassa, mikä merkitsee, että kun kuvaussuuntaan lisätään 90 astetta, saadaan teltan IV-sivun suunta. 35 astetta etelä-kaakkoa tuottaa siis teltan IV-sivun suunnaksi 125 astetta etelästä itään eli 35 astetta itä-koilliseen.
Päivitetty kuvaussuunta (paina F5):
uhrikuvan suunta
Teltan IV-sivun suunta kannattaa tarkistaa myös Lönnbergin piirustuksesta. Jos teltta olisi täysin keskimääräisen polun suuntaisesti, olisi IV-sivun suunta 15 astetta itä-koilliseen. Tein Lönnbergin piirustukseen IV-sivulle janan keskimääräiseen suuntaan ja sain arvoksi 22 astetta itä-koilliseen.
Lisätty IV-sivun suunta Lönnbergin piirustukseen:
teltan IV-sivun suunta
Tämä merkitsee, että mallin lähtöoletuksissa on nyt 13 asteen ero Lönnbergin piirrokseen koskien teltan IV-sivun suuntaa (35 ja 22 astetta).
Toinen muutos on horisontin laskeminen. Olen laskenut horisontin käytännössä niin alas kuin mahdollista - lavastuskuvassa aivan järvenreunaan kiinni. Tällä tavalla malli tuottaa polun, joka on niin paljon kuvissa idässä kuin mahdollista. Tämä malli ei voi siten tuottaa polkua, joka olisi vielä enemmän idässä. Päivitetty horisontti (käytössä on alahorisontti):
horisontti
horisontti II
Tämän lisäksi olen vielä lähentänyt rantalinjoja toisiinsa, jotta uhrikuvan malli ja lavastuskuvan malli saataisiin mielekkäästi sovitettua toisiinsa:
rannan suunnat
Kun palikat on koossa, on itse mallinnus helppo tehdä.
Ensimmäiseen kuvaan merkitään pisteet, linjat ja horisontti. Samalla voidaan merkitä alareunaan suunnat vaakasuoraan itään ja länteen:
pisteet
Toiseen kuvaan merkitään järvenrannan linja. Tämän ja arvioidun kuvaussuunnan avulla voidaan myös määrittää, mikä määrä pikseleitä horisontissa vastaa yhtä astetta. Todellisuudessa asteikko ei ole tasavälinen, mutta tähän mallinnukseen tämä simppelikin ratkaisu riittää:
järvenranta
Seuraavaksi vedän potentiaalisen sivupolun läntisen reunan. Tämä sivupolun mahdollisuus on arvioitu uhrikuvasta, mutta kyseessä voi olla virhetulkinta - ehkä mitään sivupolkua ei ole. Joka tapauksessa on selvää jo tässä vaiheessa, että sivupolku menee melko suoraan rantaa kohti. Keskipolku kulkee jossakin muualla. Sivupolun läntinen reuna voidaan hyvin mallintaa käyttämällä saniaisen itäistä reunaa ja maassa olevaa esinettä avuksi:
sivupolun läntinen reuna
Samaan kuvaan olen vetänyt moottoripyörän linjan. Nyt käyttämällä hyväksi määritettyä asteikkoa, voidaan todeta, että mallinnus on tuottanut motskarille suunnan 13,65 astetta etelä-kaakkoon ja sivupolulle 33 astetta etelä-kaakkoon.
Seuraavaksi vedän keskipolun itäisen reunan. Keskipolun suunta määritettiin noin 15 asteeksi, jolloin lähtöpiste saadaan suoraan asteikosta. Olen vetänyt keskipolun itäisen reunan kulkemaan saniaisen läntiseltä puolelta, koska itäiseltä puolelta se törmäisi koivuun:
keskipolun itäinen reuna
Seuraavaksi voi vetää sivupolun ja keskipolun toiset reunat. Polkujen leveys voidaan määrittää vapaasti. Olen määrittänyt leveydeksi 100 pikseliä kohdassa, jossa sivupolun läntinen reuna ja keskipolun itäinen reuna risteävät:
polkujen toiset reunat
Mallinnus on nyt valmis. Tähän viimeiseen kuvaan olen vielä värittänyt polut ja lisännyt muutaman selitteen:
uhrikuvan mallipiirros
Tämän jälkeen olen asettanut mallin uhrikuvan päälle:
uhrikuvan malli
Onko mitään sivupolkua/oikopolkua/yhdyspolkua rantapolulle ollut edes olemassa motskarikoivun kohdalla? Jos on, sitä ei ilmeisesti ainakaan löydy kartoista. Vuoden 1968 peruskartassa merkitty ns. virallinen yhdyspolku rantapolulta keskipolulle on etelämpänä kuin telttapaikka. Olen tässä sijoittanut peruskartan polun suunnistuskartan päälle:
kaksi polkua
Lienee todennäköisempää, ettei mitään sivupolkua ole, vaan kyseessä on valokuvan synnyttämä harha. Jatkan mallinnusta muiden kuvien osalta kuitenkin, ikään kuin tällainen sivupolku voisi olla olemassa.
Uhrikuvan mallinnus on tuottanut lähtöoletuksina tai tuloksina seuraavat arvot:
- polun suunta keskimäärin 15 astetta etelä-kaakkoon
- motskarin suunta 13,65 astetta etelä-kaakkoon (Lönnbergin piirros 2 astetta etelä-lounaaseen)
- kuvaussuunta 35 astetta etelä-kaakkoon
- teltan IV-sivun suunta 35 astetta itä-koilliseen (Lönnberg 22 astetta itä-koilliseen).