Markja vs. naiset

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

serialist
Olivia Benson

Re: Markja vs. naiset

Viesti Kirjoittaja serialist »

Juliet Jones kirjoitti:Olen joskus miettinyt sitä, kuinka paljon 60- ja 70-luvuilla tupakoitiin. Naiset polttivat runsaasti raskaina ja ilman, lisäski tupakoitiin passiivisesti autoissa, kodeissa, kahviloissa ym., röökit paloivat kaikkialla eikä siinä ollut mitään terveydellisesti huolestuttavaa.
80- luvulla terveysvalistus parani ja 90- luvulla tupakointiin, erityisesti raskausajan tupakointiin alettiin kiinnittää erityistä huomiota. Äidin tupakoinnin on sanottu vaikuttavan lapsen oppimiskykyyn myöhemmin ym. ja voivan aiheuttaa hyperaktiivisuutta ja tarkkaavaisuushäiriöitä. Miksi minusta tuntuu, etteivät 60- ja 70- luvun lapset olleet lähellekään niin käytöshäiriöisiä kuin nykylapset? Jos ennen oli jokaisessa alakoulun luokassa yksi hyper ja kaksi heikkolahjaista, niin nykyisin tuntuu olevan viisi hyperiä ja neljä heikkolahjaista.
Olen miettinyt aivan samaa! Nykyajan lapsia paijaillaan ja suojellaan kaikilta mahdollisilta myrkyiltä (jopa hiekkalaatikon hiekalta), mutta silti heillä on enemmän käytöshäiriöitä ja keskittymisvaikeuksia kuin 60-70-luvulla eläneillä lapsilla. Tuolloin kuitenkin, kuten sanoit, poltettiin JOKA paikassa ja miltei kaikki vieläpä polttivat. Mutta nykyajan lasten ongelmat eivät johdu vanhemman paheista vaan esimerkiksi stressistä ja kauhiasta työkiireestä. Nykyajan lapset vaativat koko ajan enemmän ja enemmän huomiota. Mutta ennemmin polttava kuin poissaoleva äiti.

Nykyään luullaan, että kaikki paheet pilaavat lapsen terveyden vaikka ne eivät pilanneet 40 vuotta sitten. Mutta terveellinen ja suojelevainen elämäntapa on muodissa. :)
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

serialist kirjoitti:Nykyään luullaan, että kaikki paheet pilaavat lapsen terveyden vaikka ne eivät pilanneet 40 vuotta sitten. Mutta terveellinen ja suojelevainen elämäntapa on muodissa. :)
Tietty joku raja noilla paheillakin, mutta olen myös itse päätynyt siihen ajatukseen, että lapsista/nuorista tulee nykyään sitä mitä tulee sen takia, että heitä on liikaa suojeltu elämältä.
Lapsen/nuoren pitäis saada itse oppia asioiden seuraukset, niin ne jäisi paremmin muistiin kuin se, että joku tulee ja kertoo, että "-Tuosta se ei hyvä seuraa...".
Niin lapsena rajuissa pihaleikeissäkin, kuin nuorena ihan elämän perusasioiden, kuten rahan käsittelyssä jne...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

Mike Manner kirjoitti:
serialist kirjoitti:Nykyään luullaan, että kaikki paheet pilaavat lapsen terveyden vaikka ne eivät pilanneet 40 vuotta sitten. Mutta terveellinen ja suojelevainen elämäntapa on muodissa. :)
Tietty joku raja noilla paheillakin, mutta olen myös itse päätynyt siihen ajatukseen, että lapsista/nuorista tulee nykyään sitä mitä tulee sen takia, että heitä on liikaa suojeltu elämältä.
Lapsen/nuoren pitäis saada itse oppia asioiden seuraukset, niin ne jäisi paremmin muistiin kuin se, että joku tulee ja kertoo, että "-Tuosta se ei hyvä seuraa...".
Niin lapsena rajuissa pihaleikeissäkin, kuin nuorena ihan elämän perusasioiden, kuten rahan käsittelyssä jne...
Niin, pelko lähtee pelottelemalla ja yskä yskimällä. No ei nyt ihan.
En tiedä meneekö ihan OT:ksi mutta on tehty tutkimuksia että vanhemmat itse tahattomasti aiheuttavat lapsille esim. allergioita. Pölyallergiaa ja ruoka-aine allergioita. Altistaminen tietyille asioille ei aina ole huono asia.
Niin ja hukkaan joutuu helposti jos ei jo pienenä opi että raha ei kasva puussa ja tulee työtä pelkääväksi.

Vielä pakko mainita joulupukki tässä välissä kun kerta nyt alettiin.. Ennen sitä pelättiin ja jos oli ilkeä sai vitsan nykyään odotetaan jo lumen maahan tultua joululahjalista kädessä vanhempien edessä.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
serialist
Olivia Benson

OT:na pakko mainita.. Olen aivan samaa mieltä, että kyllä lapsen täytyy itse oppia syyt ja seuraukset. Liiallinen elämältä suojeleminen on vain pahaksi, koska pahimmassa tapauksessa lapset eivät pääse koskaan itse jaloilleen eivätkä osaa itse tehdä ratkaisuja ja päätöksiä.

Yksi parhaista ystävistäni on kasvatettu nk. vapaalla kasvatuksella kotona. Hänen äitinsä sanoi, että omaa päätäsi saat hakata seinään, omapa on pääsi. Mutta yhtenä suurena sääntönä oli, että muita ei saa satuttaa ja koulussa toteltiin opettajaa sekä hyvät käytöstavat kuten kiitos ja anteeksi jne.. Tänä päivänä hän ja hänen pikkuveljensä ovat järkevimpiä ja ihanimpia ihmisiä mitä olen elämässäni tavannut, järkevämpiä kuin moni muu, joka on kodista, jossa suojeltiin ja varoiteltiin jatkuvasti. Heillä on oma elämänsä hallussaan ja tekevät fiksuja päätöksiä myös sen suhteen. Kummallakin siis menee hyvin ja tulevaisuus näyttää hyvinkin valoisalta!
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
- Jack Handy -
Mike Manner
Jessica Fletcher

serialist kirjoitti:kasvatettu nk. vapaalla kasvatuksella kotona. Hänen äitinsä sanoi, että omaa päätäsi saat hakata seinään, omapa on pääsi. Mutta yhtenä suurena sääntönä oli, että muita ei saa satuttaa ja koulussa toteltiin opettajaa sekä hyvät käytöstavat kuten kiitos ja anteeksi jne..
Tuosta on vapaa kasvatus kaukana.
Kuulostaa ihan hyvältä kotikasvatukselta.
-Tee mitä tykkäät ja minkä järkeväksi näet, kunhan et muita satuta/vahingoita ja muistat hyvät käytöstavat.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
serialist
Olivia Benson

Mike Manner kirjoitti:
serialist kirjoitti:kasvatettu nk. vapaalla kasvatuksella kotona. Hänen äitinsä sanoi, että omaa päätäsi saat hakata seinään, omapa on pääsi. Mutta yhtenä suurena sääntönä oli, että muita ei saa satuttaa ja koulussa toteltiin opettajaa sekä hyvät käytöstavat kuten kiitos ja anteeksi jne..
-Tee mitä tykkäät ja minkä järkeväksi näet, kunhan et muita satuta/vahingoita ja muistat hyvät käytöstavat.
Vapaata kasvatusta on monenlaista, on vapaus tehdä omat päätöksensä ja sitten on vapaus heilua kuin päätön kana. Näiden kotona ei puututtu ratkaisuihin, ei painostettu mihinkään eikä vaadittu mahdottomia. Lapset menivät omia polkujaan. Olen kuitenkin samaa mieltä, että hyvä on ollut kasvatus. :)

Itse en todennäköisesti aio tehdä edes lapsia, koska minun tuurillani heistä kasvaisi kuitenkin jotain sosiopaatteja ja minä en ole ruumillista kurittamista vastaan (tukistaminen, luunappi jne. Kunhan saa lapsen huomion). Nykyään kun, hyvä ettei, lapsen kädestä pitäminen ole hyväksi käyttöä niin yhteiskunta tuskin haluaisi minun edes lisääntyvän. :D
- Jack Handy -
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mike Manner kirjoitti:

Hieman ot:ta kerrohan nyt sitten mikä on sitä vapaata kotikasvatusta jos tuo ei sitä kerran ole?
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
Mike Manner
Jessica Fletcher

jamppa kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:
Hieman ot:ta kerrohan nyt sitten mikä on sitä vapaata kotikasvatusta jos tuo ei sitä kerran ole?
Vapaa kasvatus on käsittääkseni sitä, kun saa tehdä mitä tykkää välittämättä muista pätkääkään.
Tässä esimerki tapauksessa (ja spekulaatiossani) on pointtina se, että muille ei tuoteta vahinkoa tai itkun aihetta, sekä auktiriteetteja totellaan mukisematta.
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

serialist kirjoitti:OT:na pakko mainita.. Olen aivan samaa mieltä, että kyllä lapsen täytyy itse oppia syyt ja seuraukset. Liiallinen elämältä suojeleminen on vain pahaksi, koska pahimmassa tapauksessa lapset eivät pääse koskaan itse jaloilleen eivätkä osaa itse tehdä ratkaisuja ja päätöksiä.

Yksi parhaista ystävistäni on kasvatettu nk. vapaalla kasvatuksella kotona. Hänen äitinsä sanoi, että omaa päätäsi saat hakata seinään, omapa on pääsi. Mutta yhtenä suurena sääntönä oli, että muita ei saa satuttaa ja koulussa toteltiin opettajaa sekä hyvät käytöstavat kuten kiitos ja anteeksi jne.. Tänä päivänä hän ja hänen pikkuveljensä ovat järkevimpiä ja ihanimpia ihmisiä mitä olen elämässäni tavannut, järkevämpiä kuin moni muu, joka on kodista, jossa suojeltiin ja varoiteltiin jatkuvasti. Heillä on oma elämänsä hallussaan ja tekevät fiksuja päätöksiä myös sen suhteen. Kummallakin siis menee hyvin ja tulevaisuus näyttää hyvinkin valoisalta!
Kuulostaa kyllä aika julmalta. Minusta vanhempien pitää antaa lapselleen mahdollisuus tehdä omia valintojaan mutta myös olla tukena ja turvana jos sattuukin pahasti tai jos ei sitten voi tai halua antaa tukea ja turvaa, niin sanoo sitten selvästi, että et tee noin.
Kaikista julminta minusta on sanoa lapselle, että tee mitä haluat mutta jos satutat itsesi, niin minä en auta (kuulemani mukaan näin on eräs äiti sanonut).Tämähän tarkoittaa, että lapsi on yksin vastuussa kaikesta, sekä omista päätöksistään että seurauksista.
ToukoPouko
Alokas

Viesti Kirjoittaja ToukoPouko »

Juliet Jones kirjoitti:Olen joskus miettinyt sitä, kuinka paljon 60- ja 70-luvuilla tupakoitiin. Naiset polttivat runsaasti raskaina ja ilman, lisäski tupakoitiin passiivisesti autoissa, kodeissa, kahviloissa ym., röökit paloivat kaikkialla eikä siinä ollut mitään terveydellisesti huolestuttavaa.
80- luvulla terveysvalistus parani ja 90- luvulla tupakointiin, erityisesti raskausajan tupakointiin alettiin kiinnittää erityistä huomiota. Äidin tupakoinnin on sanottu vaikuttavan lapsen oppimiskykyyn myöhemmin ym. ja voivan aiheuttaa hyperaktiivisuutta ja tarkkaavaisuushäiriöitä. Miksi minusta tuntuu, etteivät 60- ja 70- luvun lapset olleet lähellekään niin käytöshäiriöisiä kuin nykylapset? Jos ennen oli jokaisessa alakoulun luokassa yksi hyper ja kaksi heikkolahjaista, niin nykyisin tuntuu olevan viisi hyperiä ja neljä heikkolahjaista.
serialist kirjoitti:Olen miettinyt aivan samaa! Nykyajan lapsia paijaillaan ja suojellaan kaikilta mahdollisilta myrkyiltä (jopa hiekkalaatikon hiekalta), mutta silti heillä on enemmän käytöshäiriöitä ja keskittymisvaikeuksia kuin 60-70-luvulla eläneillä lapsilla. Tuolloin kuitenkin, kuten sanoit, poltettiin JOKA paikassa ja miltei kaikki vieläpä polttivat. Mutta nykyajan lasten ongelmat eivät johdu vanhemman paheista vaan esimerkiksi stressistä ja kauhiasta työkiireestä. Nykyajan lapset vaativat koko ajan enemmän ja enemmän huomiota. Mutta ennemmin polttava kuin poissaoleva äiti.

Nykyään luullaan, että kaikki paheet pilaavat lapsen terveyden vaikka ne eivät pilanneet 40 vuotta sitten. Mutta terveellinen ja suojelevainen elämäntapa on muodissa. :)
Kuulostaa aivan kuin röökaamisella ei olisi teidän mielestä vaikutusta sikiön kehitykseen.
Mutta eikö esim 60-70-luvun tupakointi ole voinut vaikuttaa 80- ja 90-luvun ihmisen kehitykseen. Eikö ne vaikutukset juuri näy paljon myöhemmin. Miksi ei näkyisi?

Markjalle pisteitä isän oikeuksien puolustamisesta missä kaikkialla sitä sitten teetkin. Hyvä markja!
se on vähän semmonen homma noissa lääkkeissäpääkkeissä, että ne vähän turvottaapurvottaa...
sorsake
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja sorsake »

^niin minäkin olen hitusen ihmetellyt näitä tupakkakantoja. Siis on aivan totta, että terveysfanatismi on tavallista nykyään, mutta... Niin ottamatta nyt kantaa markja vs muut vääntöön, mutta kyllä käsittääkseni tupakan vaikutuksista sikiöön on ihan isoihin tilastoaineistoihin perustuvaa evidenssiä (siis keskimääräisestä vaikutuksesta, kukaan ei väitä että kaikki tupakoivien sikiöt vahingoittuisivat). Ei kai sikiö/lapsi tupakoinnin näkemisestä ja kokemisesta mitään opi, joten tupakoinnilta suojeleminen ei varmaankaan vertaudu ylisuojelevaan kasvatukseen.

Miksi tupakoivuus ja muuten "huono" äitiys tai poissaolevuus olisivat toisensa poissulkevia? Luultavasti itse asiassa korrelaatio on positiivinen: muuten ongelmaiset ja syrjäytyneet äidit todennäköisesti ovat useammin tupakoivia, erityisesti raskauden aikana, kuin "normaali"äidit.

Sinänsä voi tietysti olla muita syitä miksi käytös- ja oppimishäiriöt ovat yleisempiä nykyään, jos ovat (aidosti eikä vain siksi että useampia diagnosoidaan).
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Tuosta tupakointiasiasta oli tullut aiemmin käydyssä keskustelussa melkoisen kiivasta ajatuksenvaihtoa, joten kerroin sen mitä itse ihmettelen. Lunnollisestikaan en mainostanut tupakointia terveelliseksi kenellekään, miehelle, naiselle, lapselle tai sikiölle.
Muistan, kun kummitätini, jolla on kolmetoista lasta, veti röökiä aina maha pystyssä jossakin liiterin nurkalla. Sama jatkui imetysaikoina. Yksikään noista lapsista, jotka tänä päivänä ovat jo aikuisia, ei ole kehityshäiriöinen tai vammainen. Samoin kerroin omasta äidistäni. Jos tupakointi (todennäköisesti kai heillä kuitenkin kohtuullinen) todistettavasti on kovin vaarallista sikiölle, niin miksi kaikki me "säästyimme"? Hyvien geenien ansiostako? Vai luonnon valinnasta muuten?

Kävin touhuilemassa nettisivuilla ja keräsin mainintoja, sekä ehdottomia kieltoja muutamista aineista, joita raskausaikana ei suositella tai joiden käyttöön on rajoitukset, tai ehdoton kielto. Saattaa hämmästyttää.
- Huumausaineet
- Alkoholi
- Tupakka
- Salmiakki ja lakritsi
- Suola
- Sokeri
- Makeutusaineista syklamaatti, sakariini
- Yrttiteet ja muut yrttivalmisteet
- Rohdosvalmisteet
- A-vitamiinia sisältävät vitamiinivalmisteet
- Merilevävalmisteet
- Erilaiset siemenet esim. sämpylöissä
- Pellavansiemenet, pellavarouhe
- Korvasienet
- Maksaruoat
- Energiajuomat
- Kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat
- Raaka liha esim. tartarpihvissä
- Hauki
- Itämeren isot silakat ja lohi
- Sisävesien iso ahven, kuha ja made
- Graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalat ja lihat
- Mädit ja pateet
- Palvikinkku jos palvattu alle 70 asteessa (monessako makkarapaketissa lukee..)
- Ulkomaiset pakastemarjat kypsentämättöminä
- Kaikki hedelmät, vihannekset ja juurekset pesemättöminä ja kuorimattomina
- Calabash- kalkki (aamupahoinvointiin)
- Pastöroimaton maito
- Homejuustot
- Tuorejuustot
...

Lisäksi vältettävä
- Hennat ja vetyperoksidit (siis hiusten värjääminen)
- Hiuslakat ja muut suihkutettavat kemikaalit

- Mullan, hiekan ja kissojen käsittelyssä noudatettava varovaisuutta ja huolellista hygieniaa (myyräkuume, toksoplasmoosi)

- Erilaiset tartuntataudit voivat aiheuttaa keskenmenon tai sikiön vaurioitumisen, tai kehityshäiriön, myös raskauden alkuvaiheessa sairastettu tavallinen flunssa.
- Sukupuolitautitartunnat, sekä verisairaudet ovat riski sikiölle.
- Odottajan ylipaino jo ennen raskautta voi häiritä vakavasti raskauden kulkua, samoin odottajan laihduttaminen raskausaikana.

Kuinka tänne Suomeen yleensä syntyy terveitä lapsia? Minusta se alkaa hiljalleen näyttää mahdottomalta :roll:

Herranjestas sitäkin kaikkea mitä olen syönyt raskaana ollessa! Siemeniä ja korvasieniä.. homejuustoa ja tuorejuustoja, koiran persettä on kaiveltu ja kasvimaalla möyritty ilman hanskoja ja hengityssuojaa, kova flunssa oli ensimmäisen aikaan jo alussa..
Remonttia on tehty maha pystyssä, pattereita maalattu höyryissä, seksiä harrastettu ja juostu lenkillä..
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Juliet Jones kirjoitti:Muistan, kun kummitätini, jolla on kolmetoista lasta, veti röökiä aina maha pystyssä jossakin liiterin nurkalla. Sama jatkui imetysaikoina. Yksikään noista lapsista, jotka tänä päivänä ovat jo aikuisia, ei ole kehityshäiriöinen tai vammainen. Samoin kerroin omasta äidistäni. Jos tupakointi (todennäköisesti kai heillä kuitenkin kohtuullinen) todistettavasti on kovin vaarallista sikiölle, niin miksi kaikki me "säästyimme"? Hyvien geenien ansiostako? Vai luonnon valinnasta muuten?
Vitun typerää anekdoottien heittelyä. Etkö tajua yhtään mitään riskeistä ja niiden mittaamisista ja tilastoista? Et.
Kävin touhuilemassa nettisivuilla ja keräsin mainintoja, sekä ehdottomia kieltoja muutamista aineista, joita raskausaikana ei suositella tai joiden käyttöön on rajoitukset, tai ehdoton kielto. Saattaa hämmästyttää.
Et siis tajua mitään määristä, haitan asteesta, riskin asteesta ja muustakaan. Vedät yhtäläisyysmerkin kaikkien noiden välille. Et todellakaan tajua riskeistä ja niistä mittaamisesta yhtään mitään.
Kuinka tänne Suomeen yleensä syntyy terveitä lapsia? Minusta se alkaa hiljalleen näyttää mahdottomalta :roll:
Niin kun et tajua mitään tilastoista, riskeistä, määristä, eri asioiden vertaamisesta jne. jne.
Herranjestas sitäkin kaikkea mitä olen syönyt raskaana ollessa! Siemeniä ja korvasieniä.. homejuustoa ja tuorejuustoja, koiran persettä on kaiveltu ja kasvimaalla möyritty ilman hanskoja ja hengityssuojaa, kova flunssa oli ensimmäisen aikaan jo alussa..
Remonttia on tehty maha pystyssä, pattereita maalattu höyryissä, seksiä harrastettu ja juostu lenkillä..
...ja siitä huolimatta varmastikin vastustat ydinvoimaa, koska se on mielestäsi vaarallista...osoitus jälleen logiikastasi ja kyvystäsi arvioida riskejä oikein.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
sorsake
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Juliet Jones kirjoitti:Tuosta tupakointiasiasta oli tullut aiemmin käydyssä keskustelussa melkoisen kiivasta ajatuksenvaihtoa, joten kerroin sen mitä itse ihmettelen. Lunnollisestikaan en mainostanut tupakointia terveelliseksi kenellekään, miehelle, naiselle, lapselle tai sikiölle.
Muistan, kun kummitätini, jolla on kolmetoista lasta, veti röökiä aina maha pystyssä jossakin liiterin nurkalla. Sama jatkui imetysaikoina. Yksikään noista lapsista, jotka tänä päivänä ovat jo aikuisia, ei ole kehityshäiriöinen tai vammainen. Samoin kerroin omasta äidistäni. Jos tupakointi (todennäköisesti kai heillä kuitenkin kohtuullinen) todistettavasti on kovin vaarallista sikiölle, niin miksi kaikki me "säästyimme"? Hyvien geenien ansiostako? Vai luonnon valinnasta muuten?
Minulla ei ole pääsyä lääketieteellisten artikkelien tietokantaan, mutta nopea googlailu tuotti sen tiedon, että tupakoinnin aiheuttamissa riskeissä ei useinkaan mainita "vammaisuutta" tai "kehityshäiriöisyyttä", vaan suurimmat riskit liittyvät ensinnäkin korkeampaan keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen vaaraan, alhaiseen syntymäpainoon (jolla taas on yhteyksiä moniin myöhemmän elämän terveysongelmiin), lapsuudenaikaiseen sairasteluun ja kätkytkuoleman riskiin. Joissakin tutkimuksissa on todettu myös tuo ADHD ja vaikutukset oppimiskykyyn. Kukaan teistä ei ole silmiinpistävästi vammainen, mutta oletko esim. verrannut sairasteluhistoriaanne tai syntymäpainojanne keskimääräisen tupakoimattoman äidin lapsen vastaavaan (eikä johonkin yksittäiseen tuttavaan, jonka äiti ei polttanut)? Todennäköisempää on, että eroja löytyisi sieltä, jos on löytyäkseen.

En löytänyt tarkkoja prosenttilukuja vaikutuksista, mutta todettakoon, että on tietenkin äidin päätös haluaako ottaa noita ylimääräisiä riskejä vai ei. Listaamistasi mahdollisista haittatekijöistä tupakointi lienee kuitenkin niitä, joiden vaikutuksesta on eniten tutkimustietoa, muista mainituista riskeistä ainakin osan vaikutukset lienevät pelkkää spekulaatiota.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Sivulta 114 poimittua:

markja kirjoitti:
Sinä et tajua pointtiani, et olleenkaan. Äidin ei pitäisi saada tehdä raskausaikana mitään, minkä tiedetään voivan vahingoittaa sikiötä.
Eli seuraavaksi voisit alkaa painottaa kaikkia noita ylempänä listattuja aineita/ tekemisiä, ja valistaa odottajia myös noista "uusimmista" mahdollisista riskeistä, niistä jotka voivat vahingoittaa sikiötä. Tiedäthän terveydenhoitoalalla työskentelevänä, että yksikin viipale homejuustoa, tai kahvilassa nautittu tuorejuustolla sivelty croissant voi tartuttaa odottajaan listerian..
Lukittu