Kouluampujien ihailu/ihannointi
Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi
"Voitte kysyä itesltänne, miksi tein tämän ja mitä haluan. Noh, suurin osa teistä on liian ylimielisiä ja mieleltään sulkeutuneita, jotta voisitte ymmärtää...
Luultavasti sanotte että olen 'mielenvikainen', 'hullu', 'psykopaatti', 'rikollinen' tai muuta tämäntapaista roskaa.
Ei, totuus on vain, että olen vain eläin, ihminen, yksilö, toisinajattelija."
Näin kirjoitti Auvinen tuola irc-gallerian päiväkirjassaan.
Ja mielestäni kaikista hänen kirjoituksistaan, tämä oli paras pätkä.. Tässä kitetytyy koko homma.
En mitenkään sen enempää Auvisen kirjoituksia korosta tai puolustele, pakko sanoa, että niissä oli aikapaljon 'yliampuvaa' juttua..
Ja HUOM! Auvinen sanoi myös että "Muistakaa tämä on minun sotani!".
... Ette te sitä voi ymmärtää. En minkäkään täysin. En koskaan voisi tehdä mitään moista.
"Se kuinka paljon tiedostan asioita, tekee minut surulliseksi"..
Tuo sai kyyneleen silmääni.
Luultavasti sanotte että olen 'mielenvikainen', 'hullu', 'psykopaatti', 'rikollinen' tai muuta tämäntapaista roskaa.
Ei, totuus on vain, että olen vain eläin, ihminen, yksilö, toisinajattelija."
Näin kirjoitti Auvinen tuola irc-gallerian päiväkirjassaan.
Ja mielestäni kaikista hänen kirjoituksistaan, tämä oli paras pätkä.. Tässä kitetytyy koko homma.
En mitenkään sen enempää Auvisen kirjoituksia korosta tai puolustele, pakko sanoa, että niissä oli aikapaljon 'yliampuvaa' juttua..
Ja HUOM! Auvinen sanoi myös että "Muistakaa tämä on minun sotani!".
... Ette te sitä voi ymmärtää. En minkäkään täysin. En koskaan voisi tehdä mitään moista.
"Se kuinka paljon tiedostan asioita, tekee minut surulliseksi"..
Tuo sai kyyneleen silmääni.
TOO MUCH TV!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
...Ja vähän vitun pahasti sekaisin, sekä lääkkeet syömättä...mallory1 kirjoitti:Näin kirjoitti Auvinen tuola irc-gallerian päiväkirjassaan."Ei, totuus on vain, että olen vain eläin, ihminen, yksilö, toisinajattelija."
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
pimpelipompeli päläpäläpälä. Täytetään koko topic paskalla.
TOO MUCH TV!
No, onhan se hyvä, että edes joku tarkastelee asiaa siltäkin kantilta. Muut lähinnä voivottelee. No, onhan Marsalkka sentään löytänyt ampumisille koulukiusaamistakin paremman syyn: He olivat luusereita.Mike Manner kirjoitti:Tässä sitä asiaa taidetaan juuri parasta aikaa puhua... Etukäteen.
Sulla taitaa nyt "hiukan" puuttua kyky tarkastella mistään muusta suunnasta, kuin niiden ampujien kantilta.
Niin. Miksi sinä teet sen?Enkä ihaile kouluampujia. Miksi niin tekisin?
Voi olla, että et ihaile, mutta sympatiat taitaa olla ihan täysin näiden onnettomien nuorten puolella, joille ei annettu mitään mutta mahdollisuutta, kuin hankkia ase ja murhata teni-ikäisiä/nuoria kanssa opiskelijoitaan, sekä heidän parissaan työskenteleviä aikuisia.
Jos kerran muita näkökulmia ei voi tutkia, niin ehkäpä minäkin liityn tähän voivoi-kuoroon. Oli se niin väärin kun paha ja ilkeä tyyppi meni ampumaan ne viattomat nuoret ihmiselon kukkeimmassa iässä. Pallit pois tuollaisilta luusereilta. Silloin kun minä olin nuori ei kukaan ammuskellut koulussa vaan silloin hiihdettiin 50km joka aamu kouluun ja koulun jälkeen mentiin spitaalisairaalaan tekemään vapaaehtoistyötä ja ruuaksi saatiin vain ruisleivän näköisiä paperikuvia jotka itse piti leikata irti lehdistä. Kyllä tuollaiset koluammuskelijat tarvitsisivat kunnolla remmillä selkään,niin ei sen jälkeen enää kouluammuskella.
- Raatotanssi
- Armas Tammelin
Olet oikeassa siinä, että normaalilla koululaisella on todella vähän keinoja vaikuttaa asioihin. Tietenkin voi pistää nimeään adresseihin ja osallistua mielenosoituksiin, mutta välitön hyöty siitä on aika pieni. Normaalilla aikuisellakaan ei ole hirveästi vaikuttamiskeinoja, jos ei sitten tahdo itse pyrkiä sinne politiikkaan ja keksiä ihan omaa filosofiaansa, jota sitten markkinoi suurelle yleisölle. Pointtini alkuperäisessä viestissä oli se, että jos nyt jossain tietyssä elämänvaiheessa tuntuu, ettei omia ajatuksia kuunnella tai ymmärretä, niin viattomien tappaminen ei silti ole vaihtoehto. Sen ei pitäisi olla vaihtoehto ollenkaan. Jos luetellaan vaikuttamisen keinoja, ei itselleni ainakaan tulisi heti ensimmäisenä mieleen pistää sinne listaan tappamista.Anile kirjoitti:En usko kuule, että kukaan on ajatellut noin, että "uhrataan ihmisiä". Ei edes P-E.
Mutta jos näiden kouluammuskelujen takia koulukiusaaminen saadaan kitkettyä, niin eiväthän nämä viattomat sitten kuolleet turhaan. Tosiaan toivon, että näin on.
En ole varmaan sitten ainoa joka kärsii. Kerro toki miten voi vaikuttaa. Äläkä nyt ehdottele mitään ihan epärealistisia keinoja vaan sellaisia jotka ovat jokaisen normaalin koululaisen ulottuvilla.
Ja jos nämä keinot sitten ovat niin hyviä, niin ota yhteyttä opetusministeriin ja kerro hänelle. Olisi suorastaan vastuutonta jättää kertomatta.
Luin viestisi uudestaan ja totesin, että luetunymmärtämiseni taso on aika heikko. Jotkut vain tuntuvat ajattelevan ihan tosissaan, että kiusatuilla olisi täysi oikeus käydä lahtaamassa kiusaajansa, mutta viattomien tappaminen on sitten niin väärin että. Minusta kiusaamista ja tappamista ei kuitenkaan voi verrata niin suoraan toisiinsa, että tällainen ajatusmalli olisi jotenkin perusteltu.rimma kirjoitti:En tarkoittanut pienimmälläkään tavalla että koulukiusaajien tappamimen tai metsästäminen tappamismielessä olisi oikeutettua.
Olen aika taipuvainen uskomaan, että suurin osa kouluampujista ei ole loppujen lopuksi mitään muuta halunnut kuin julkisuutta, eivätkä ne yhteiskunnalliset ja hienolta kuulostavat motiivit ole olleet mitään muuta kuin yritys tehdä teosta hyväksyttävämpi. Jos oikeasti haluaa kuolla, niin miksei tekisi sitä samalla hieman näyttävämmin? Auvinen ja Saari olisivat saaneet hengiltä halutessaan paljon enemmän ihmisiä, mutta ei sillä uhrimäärällä ollut heille niin väliä, itsensä tappaminen oli kuitenkin se tärkeämpi juttu.
Gunslinger, black duster, delusions of a western
He wears his hat on backwards; sets fire to his locker
Keinoja ei ole, koska ihmisiä ei kiinnosta keinot kiusaamisen lopettamiseksi. Mikään filosofia tai muu uusi maailmaan ajettava aate ei vaikuta esim. kiusaamiseen, koska kiusaaminen tapahtuu yksilöiden välillä pohjimmiltaan, ja sinne ei aatteet ja tempaukset vaikuta. On vain se hetki. Ja siihen vaikuttaa kotona opitut mallit, esim.henkisen kiusaamisen ja sadismin mallit.Jos luetellaan vaikuttamisen keinoja, ei itselleni ainakaan tulisi heti ensimmäisenä mieleen pistää sinne listaan tappamista.
Nothing is quite what it seems
Eiköhän se nyt tullut jo selväksi.Raatotanssi kirjoitti: Jos luetellaan vaikuttamisen keinoja, ei itselleni ainakaan tulisi heti ensimmäisenä mieleen pistää sinne listaan tappamista.
Miksi jollain sitten tulee mieleen?
Johtuuko se vain persoonallisuuden piirteistä (joita on hyvin vaikea muuttaa joten tämä ei auta ammuskelujen ehkäisyssä) vai johtuuko se tosiaan siitä, että realistisia vaihtoehtoja ei ole tai ainakaan alistettu ihminen ei pysty niitä näkemään (tähän voidaan ehkä vaikuttaa).
-
Antoine
Minä sanoisin pirun yksinkertaisesti, että se on se eittämätön halu ja tunne tehdä. Nämä nuoret miehet olivat hyvin fiksuja ja he tiesivät ympäristön suhtautumisen tappamiseen. On hyvinkin oletettavaa, että kaikki lähtee liikkeelle itsemurhan ajatuksesta (oli se sitten suora tai piilevämpi). Kuten yllä on todettu, moni itsemurhaan päätynyt haluaa ehkä tehdä teostaan ja itsestään näyttävän ja ikimuistettavan. Hyvin vähän on väliä sillä mihin suuntaan näyttävyys kulkee (ja usein itsemurhaaja jo entuudestaan tajuaa tekevänsä hallaa läheisilleen). Jos ei seurauksia ole katsomassa ja kokemassa, voi vaikka kokeilla miltä se tuntuu räiskiä kavereita kasvoihin tosielämässä eikä vain Battlefieldissä.Anile kirjoitti:Miksi jollain sitten tulee mieleen?Raatotanssi kirjoitti: Jos luetellaan vaikuttamisen keinoja, ei itselleni ainakaan tulisi heti ensimmäisenä mieleen pistää sinne listaan tappamista.
Johtuuko se vain persoonallisuuden piirteistä (joita on hyvin vaikea muuttaa joten tämä ei auta ammuskelujen ehkäisyssä) vai johtuuko se tosiaan siitä, että realistisia vaihtoehtoja ei ole tai ainakaan alistettu ihminen ei pysty niitä näkemään (tähän voidaan ehkä vaikuttaa).
"It's only after you've lost everything that you're free to do anything."
- Raatotanssi
- Armas Tammelin
Antoine sanoi sen edellä aika hyvin, eikä minulla oikeastaan ole hänen viestiinsä mitään fiksua lisättävää. Kyse ei ole niinkään vaihtoehdoista vaan siitä, että ihmisellä ei ole enää omasta mielestään mitään hävittävää. Kouluampujien pään sisään ei voi päästä, joten heidän motiiveistaan tuskin voi saada kovin tarkkaa tietoa. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että mieleltään täysin terve ihminen ei lähde ketään ampumaan, ajatusmaailmassa on pakko olla edes jotain vääntynyttä siinä vaiheessa.Anile kirjoitti:Miksi jollain sitten tulee mieleen?
Kyllä, minunkin mielestäni ihminen joka tekee itsemurhan luultavasti ajattelee ettei hänellä ole mitään hävittävää ja varmaan myös sellaisen ihmisen ajatusmaailma on ihan vinksin vonksin.Raatotanssi kirjoitti:Antoine sanoi sen edellä aika hyvin, eikä minulla oikeastaan ole hänen viestiinsä mitään fiksua lisättävää. Kyse ei ole niinkään vaihtoehdoista vaan siitä, että ihmisellä ei ole enää omasta mielestään mitään hävittävää. Kouluampujien pään sisään ei voi päästä, joten heidän motiiveistaan tuskin voi saada kovin tarkkaa tietoa. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että mieleltään täysin terve ihminen ei lähde ketään ampumaan, ajatusmaailmassa on pakko olla edes jotain vääntynyttä siinä vaiheessa.
Mutta miksi näin ja miten saamme sen jatkossa estettyä, onkin se vaikea kysymys.
Ja miettikääpä tätä: länsimaissa terrori-iskuja ja muuta häiriköintä harrastavat juuri ne nuoret miehet jotka kokevat rasismia ja hyljeksintää. Sitten he löytävät jonkin ääriryhmän tai ideologian johon tuntuvat kuuluvansa ja jonka perusteella he ovat oikeassa ja muut väärässä. Ja sitten tuloksena on metroiskuja ja mellakoita.
P-E taas keksi ihan oman ideologiansa.
Luulen, että syy miksi kouluiskuja ei ennen ollut, oli yhteisöllisyys. Siis se että ihminen oli jonkin ryhmän jäsen, esim. suvun tai kylän tai poliittisen liikkeen.
Ehkäpä kouluammuskelujen ja terrorismin taustalla on sama syy: ryhmään kuulumattomuus.
Tämä on oleellinen pointti.Antoine kirjoitti:Kuten yllä on todettu, moni itsemurhaan päätynyt haluaa ehkä tehdä teostaan ja itsestään näyttävän ja ikimuistettavan.
Jos ei seurauksia ole katsomassa ja kokemassa, voi vaikka kokeilla miltä se tuntuu räiskiä kavereita kasvoihin tosielämässä eikä vain Battlefieldissä.
Jos itse olisin tuollaisessa tilassa (mitä en pysty edes kuvittelemaan) että päätyisin itsemurhaan, niin tekisin sen mahdollisimman näyttävästi ja veisin mukanani mahdollisimman paljon muita..!
Tätä ei pidä nyt ottaa kauhuissaan tätä viestiä, koska en ole todellakaan tekemässä itsemurhaa! Elämäni on mallillaan. Tämä on nyt siis täyttä kuvitelmaa..
Mutta jos esim masentuisin, kaikki läheiseni kuolisi ym, ei olisi mitään menetettävää ja itsemurhaan päätyisin, niin tekisin massiivista tuhoa aiheuttaen.
En nyt viitsi tässä ruveta erittelemään että miten, koska seuraavaksi ovella kolkuttelisi poliisi
Ja näin ollen siis, ymmärrän hyvinkin tällä tavalla katsottuna nämä kouluissa ammuskelijat.
Vaikka tosin, luulen että Auvisella oli syynä hieman enemmänkin kuin vaan itsemurha. Kuin myös Eric Harrisilla & Dylan Kleboldilla.
Tyypit eivät masentuneilta ~vaikuttaneet.
Mutta se nyt on asia erikseen------->
TOO MUCH TV!
Mä en nyt ainakaan millään voi tajuta, kuinka joku voi ihannoida ihmistä (P-E ) joka pelkäsi mennä ostamaan suklaapatukkaa lähikaupasta. Mutta uskaltaa ampua syyttömiä ihmisiä.
Ja haluasin nähdä kuinka kova jätkä esim. ihannoija nimimerkki: Antoine, on netin ulkopuolella.
Epäilen, että esim. Saari olisi ampunut myös Antoinen aivot seinälle, vaikka Antoine olisi piipittänyt ihannoivansa häntä.
Ja haluasin nähdä kuinka kova jätkä esim. ihannoija nimimerkki: Antoine, on netin ulkopuolella.
Epäilen, että esim. Saari olisi ampunut myös Antoinen aivot seinälle, vaikka Antoine olisi piipittänyt ihannoivansa häntä.
Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.
- Raatotanssi
- Armas Tammelin
Kun tuntuu siltä, ettei kuulu mihinkään, on todellakin helppo hakea tukea jostain vahvasta aatteesta. Se nostaa kummasti itsetuntoa, kun tuntee olevansa parempi kuin muut ja ainoa, joka näkee maailman oikealla tavalla.Anile kirjoitti:Ja miettikääpä tätä: länsimaissa terrori-iskuja ja muuta häiriköintä harrastavat juuri ne nuoret miehet jotka kokevat rasismia ja hyljeksintää. Sitten he löytävät jonkin ääriryhmän tai ideologian johon tuntuvat kuuluvansa ja jonka perusteella he ovat oikeassa ja muut väärässä. Ja sitten tuloksena on metroiskuja ja mellakoita.
P-E taas keksi ihan oman ideologiansa.
P-E ei keksinyt omaa ideologiaansa, vaan sekoitteli sopivasti muiden kehittämiä ideologioita niin, että ne palvelivat hänen päämääriään mahdollisimman hyvin. Toisten ajatuksista on helppo etsiä oikeutusta teoilleen, kun käsittää asiat sopivasti väärin.
Dylan vaikutti minusta hyvinkin masentuneelta ainakin päiväkirjansa perusteella, joten hänelle juuri halu tappaa itsensä saattoi olla se perimmäinen syy lähteä toteuttamaan koulusurmaa. Mutta tämä ei oikeastaan kuulu tähän keskusteluun, vaan pikemminkin tuonne Columbineosioon, joten enpä jatka aiheesta.mallory1 kirjoitti: Vaikka tosin, luulen että Auvisella oli syynä hieman enemmänkin kuin vaan itsemurha. Kuin myös Eric Harrisilla & Dylan Kleboldilla.
Tyypit eivät masentuneilta ~vaikuttaneet.
Hmm.. Eikö Auvinen uskaltanut poistua kotoaan? Silläkö tähän viittaat?Sterling kirjoitti:Mä en nyt ainakaan millään voi tajuta, kuinka joku voi ihannoida ihmistä (P-E ) joka pelkäsi mennä ostamaan suklaapatukkaa lähikaupasta. Mutta uskaltaa ampua syyttömiä ihmisiä.
Kaikkien Auvisen profilointi kirjotusten mukaan, hän oli hyvinkin tavallinen nuori. Pärjäsi koulussa jne.
Ja muutenkaan tossa kirjotuksessasi ei ollut järjenhiventäkään.
Hä? Luuletko että me sun ajatuksia vastaan kirjoittavat ollaan jotenkin 'kovia jätkiä'??Ja haluasin nähdä kuinka kova jätkä esim. ihannoija nimimerkki: Antoine, on netin ulkopuolella.![]()
'Tuu tänne, niin voitan sut satanolla senkin ääliö Auvinen fani!'
No totta vitussa olisi.Epäilen, että esim. Saari olisi ampunut myös Antoinen aivot seinälle, vaikka Antoine olisi piipittänyt ihannoivansa häntä.
Mutta kun näin ei nyt vaan käynyt. Piste.
TOO MUCH TV!
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Auvis Peku istui iltakausia kotona neljän seinän sisällä ja oli antisosiaalinen ainakin äitinsä mukaan, joka asui hänen kanssaan saman katon alla ja hän on mm. kertonut haastatteluissa, että hän toi Pekka-Ericille suklaata lähikaupasta, jonne Pekka-Ericiä itseään ei saanut lähetettyä hakemaan edes ihan päivittäisiä ostoksia/tarpeita.mallory1 kirjoitti:Hmm.. Eikö Auvinen uskaltanut poistua kotoaan? Silläkö tähän viittaat?Sterling kirjoitti:Mä en nyt ainakaan millään voi tajuta, kuinka joku voi ihannoida ihmistä (P-E ) joka pelkäsi mennä ostamaan suklaapatukkaa lähikaupasta. Mutta uskaltaa ampua syyttömiä ihmisiä.
Kaikkien Auvisen profilointi kirjotusten mukaan, hän oli hyvinkin tavallinen nuori. Pärjäsi koulussa jne.
Ja muutenkaan tossa kirjotuksessasi ei ollut järjenhiventäkään.
Ps.Löytyi tälläinen vähän niin kuin aiheeseen sopiva sarjakuva -

"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe