Kauhajoen ammuskelun innoittamat uhkaukset

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Eppu74
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Solmu kirjoitti:Kärjistetty esimerkki: Menen ja laitan jonkin esteen ratakiskoille, mutta en tiedä tuleeko sieltä ekana pelkkä veturi, vai matkustajajuna jossa 300ihmistä. Niin minua ei voida syyttää 300ihmisen vaarantamisesta kunnen etukäteen tiennyt millainen juna sieltä tulee?
Vois toimia jos viet sen esteen sivuraiteelle.
Kalsaripatu
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Kalsaripatu »

Solmu kirjoitti:
Mielenkiintoinen seikka tuossa oikeuden päätöksessä:
"Rakennustöitten keskeytyskulujen maksattaminen olisi oikeuden mielestä ollut kohtuutonta, koska tekijä ei tuntenut Heinolaa - puhumattakaan siitä, että hän olisi tiennyt koulun remontista."
Minä kanssa ihmettelin tätä. Eikö tuo ole huomattavasti enemmän kohtuutonta niille kenen maksettavaksi nuo keskeytyskulut jää? Tuskin hekään tunsivat tätä pilan tekijää? Tämäkö on se malliesimerkki näiden rangaistuksien koventamisesta, joista mediassa on mesottu? 200 €:n sakot???
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Kymen Sanomat kirjoitti:http://www.kymensanomat.fi/Online/2009/ ... 36457672/4

Kotkan poliisi otti kiinni oppilastovereitaan uhanneen
13.1. 10:11

KOTKA. Kotkan poliisi otti kiinni tiistaina oppilastovereitaan ampumisella uhanneenvuonna 1986-syntyneen miehen. Kiinni otettaessa miehen hallusta ei löytynyt ampuma-asetta.

Kymenlaakson poliisille ilmoitettiin aamulla kello 8.00 aikaan Kymenlaakson ammattikorkeakoululla Takojantiellä tapahtuneista uhkauksista, jotka tulivat opettajien tietoon maanantaina. Poliisin saaman tiedon mukaan oppilaitoksen oppilas oli uhannut pidemmän aikaa oppilastovereitaan ampumisella.

Oppilaitokselle hälytettiin useita poliisipartioita ja poliisi aloitti välittömästi koulun tyhjentämisen. Uhkaukset esittänyt koulun oppilas otettiin koulusta kiinni.

Tällä hetkellä koulu on vielä eristettynä ja poliisi jatkaa tapahtumien tutkimista. Poliisi käynnistää myös epäillyn kuulustelut. Tapausta tutkitaan laittomana uhkauksena.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Poliisi takavarikoi useita metsästysaseita 22-vuotiaalta mieheltä, joka otettiin kiinni tiistaina aamulla koulussa aiemmin esittämiensä uhkauksien takia Kotkassa.

Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelija ei pitänyt aseita mukanaan koululla, vaan poliisi haki aseet hänen kotoaan.

Mies oli uhannut kahta naisopiskelijaa joulukuussa muun muassa ampumisella. Uhkaukset tulivat oppilaitoksen opettajan tietoon maanantaina, ja hän ilmoitti uhkauksista poliisille tiistaina aamulla.

Poliisi tutkii tapahtunutta laittomana uhkauksena.

Miehellä on luvat useisiin kiväärityyppisiin metsästysaseisiin. Rikoskomisario Juha Junkkarin mukaan lupia aiotaan harkita uudelleen.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poli ... 5242695074
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Poliisi on saanut valmiiksi lokakuussa Valtimolla sattuneen koulu-uhkauksen esitutkinnan. Juttu siirtyy syyttäjälle lähipäivinä.

Valtimolaista nuorta miestä epäillään muun muassa laittomasta uhkauksesta ja perättömästä vaaranilmoituksesta. Mies oli useamman päivän vangittuna, mutta hänet vapautettiin joulukuun alussa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009011 ... 7_uu.shtml
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Koul ... 5242955302

Koulua uhanneelle sakot Varkaudessa

22.1.2009 17:40

STT

Varkaus. Varkauden käräjäoikeus tuomitsi torstaina sakkoihin 18-vuotiaan opiskelijan, joka lähetti uhkaavan viestin opinahjonsa opettajien luettavaksi Varkaudessa viime marraskuussa.

Pohjois-Savon ammatti- ja aikuisopiston opiskelija kirjoitti oppilaitoksen tietokoneella viestin "Kohta posahtaa!!". Hän lähetti sen opettajien työtilassa olevaan tulostimeen.

Esitutkinnassa ja oikeudessa nuorukainen myönsi teon. Hän kertoi toimineensa kavereitten yllyttämänä. Nämä olivat sanoneet, ettei hän uskalla lähettää viestiä.

Syytäjän tavoin käräjäoikeus piti tekoa perättömänä vaarailmoituksena. Nuorukainen joutuu maksamaan 30 päiväsakkoa eli 180 euroa.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Iltalehti kirjoitti:Lahtelaisisä sai sakot koulu-uhkauksesta
27.1.2009 11:55

Tyttärensä koulua uhannut lahtelaismies sai tiistaina sakkotuomion perättömästä vaarailmoituksesta.

Taustalla oli kiista lapsen tapaamisesta.

Vuonna 1960 syntynyt mies soitti viime marraskuussa Hämeen hätäkeskukseen kahden jälkeen yöllä ja uhkasi tulla aseen kanssa tyttärensä kouluun. Hän viittasi muun muassa Jokelan koulutragediaan ja ilmoitti ampuvansa mahdollisimman monta oppilasta ja opettajaa, ellei pääse tapaamaan lastaan niin kuin on toivonut.

Poliisi pidätti miehen samana aamuna. Kahden päivän vapaudenmenetysajan takia 30 päiväsakosta vähennettiin kuusi päivää. Maksettavaa jäi liki 340 euroa.
Onpa hirvittävä summa. :roll:

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

FallenOne
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja FallenOne »

Tässäpä taas yksi

Poliisi otti uhkailusta epäillyn kiinni koululta
04.02.2009 12:28, päivitetty 04.02. 13:36

Poliisi otti uhkailusta epäillyn miesopiskelijan kiinni kesken koulupäivän Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Kiinniotto tapahtui tekniikan yksikössä keskiviikkona aamupäivällä.

Tapahtumat saivat alkunsa, kun koulun muut opiskelijat ilmoittivat henkilökunnalle 21-vuotiaan insinööriopiskelijan uhkaavista puheista.

- Hän oli uhannut väkivallanteoilla. Puheissa oli ollut esillä ilmeisesti käsiaseet ja pommi. Rakennukseen ei kuitenkaan kohdistunut tietojeni mukaan minkäänlaista pommiuhkaa, kertoo tekniikan yksikön johtaja Risto Kimari IS:lle.

Koulun henkilökunta haki miehen luokasta kesken oppitunnin. Sen jälkeen poliisi kävi noutamassa hänet koululta.

- Ymmärtääkseni hän on suhtautunut poliisin tuloon ihan rauhallisesti. En ollut itse paikalla, mutta minulle ei ole kerrottu mitään tavallisesta poikkeavaa, Kimari sanoo.

Epäilty on parhaillaan poliisin huostassa ja tutkimukset ovat alkaneet. Sanomalehti Kalevan mukaan poliisi on ilmoittanut, ettei mies omista aseita.

Poliisi tiedottaa tutkimuksista lisää myöhemmin.

Iltasanomat
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Iltalehti kirjoitti:Uhkaus kouluammuskelusta Kolarissa
26.2.2009 17:34

Parin viikon takainen uhkausviesti häiritsi torstaina koulutyötä Kolarissa.

Yläkoulun seinästä löydettiin 10. helmikuuta viesti, jossa uhattiin ampumisella 26. helmikuuta. Viestin vuoksi suurin osa Kolarin yläkoulun ja lukion sekä Ylläs-instituutin opiskelijoista jätti torstaina koulupäivän väliin. Paikalla oli sen sijaan useita poliisipartioita varmistamassa oppilaitosten turvallisuutta.

Peräpohjolan poliisin mukaan päivä sujui rauhallisesti.

Poliisi tutkii tapausta laittomana uhkauksena ja toivoo vihjeitä asiasta. Poliisin mukaan uhkaus on häirinnyt voimakkaasti koulutyötä viestin löytymisestä lähtien.
Jassoo. Yllättävää kyllä, en vieläkään jaksa uskoa siihen, että jos joku kouluammuskelu toteutetaan, ammuskelija ilmoittelisi siitä etukäteen koulun seinässä/vessapaperirullassa/ottamalla neljä kalapuikkoa. Internetissä kyllä, mutta seinäuhkauksiin en vain jaksa uskoa.

Tuokin tämänpäiväisen pitäminen lomapäivänä on kyllä ihan tasan tarkkaan ison osan kohdalla pois jääneillä oppilailla ihan vain laiskuutta ja kun avoin lintsausmahdollisuus on heitetty, niin mikäs siinä. Niistä pois jääneistä varmaan yksi tai kaksi on ihan oikeasti uskonut ammuskelumahdollisuuteen ja jäänyt sen tähden tulematta kouluun. Vai ovatko tänä päivänä teinit muuttuneet niin paljon, että tuollaisista jutuista oikeasti vedetään enemmän hysteriaa kuin huumoria? Jokseenkin en jaksa uskoa siihen, vaikka tosin näitä dramaattisia vinksahteinakin mahtuu joka joukkoon, jotka paasaavat maailmanloppua tulevaksi 2012 ja "mä en opiskele enää ku vain muutama vuosi elinaikaa!"

Mutta ei kai siinä. Jos tuollaista olisi tapahtunut omassa koulussani (uhkauksia olivat seinät täynnä, muttei niihin kukaan reagoinut), niin tuo uhkauspäivä olisi takuuvarmasti ollut se ainoa päivä ikinä kun minut olisi nähnyt koulussa sen sijaan, että olisin edes harkinnut lintsausta. :roll:

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Re:

Ja irkistä jälleen (kirjoittaja, kuka ikinä oletkaan, saat sympatiani.)
< xxx> vapauduin just putkasta
<xxx> jee jee
< xxx> epäiltynä laittomasta uhkauksesta
< xxx> mitä en tehny
< xxx> sen oikee tekijä selvis jo
< xxx> kyllä on miehellä vitun paska säkä
< xxx> vähän oli nihkeetä olla kopissa 25h kuumeessa, paniikkihäiriöisenä
< YYY> oletko samalla kadulla
< xxx> en
< xxx> se oli helsinkiläinen joka oli sen uhkauksen suomi24:een kirjottanu
< xxx> ite asun 200km päässä helsingistä
< xxx> karhuryhmä vaa paukkas ~11 aamulla sisää mp vitosten ja luotiliivien kanssa
< xxx> melkein tuli paskat housuu
< xxx> osotti mua päähän ja huus ku syötävä
< xxx> olin vähän aikaa O_o "TÄH??"
< xxx> meinasin sanoo painukaa vittuu
< xxx> en kehdannu
< xxx> joku oli uhkaillu jotain "hartola massacre"
< xxx> kouluammuskelu-uhkaus

< xxx> joku opettaja oli epäilluy että mä saattasin olla "tappaja"
< xxx> mul oli aikoinaa aika hankalaa koulussa
< xxx> yläasteella, siis
< xxx> tää on vuoden paskin bustaus
< xxx> vituttaa että pieni kylä ja kaikki tietää nyt miks mut vangittii ja juorut liikkuu
< xxx> "vitun kouluammuskelija"
< xxx> vaikken ees uhkaillu ja tekijäki jäi kii jo :D

< xxx> joku mun yläasteaikanen ope oli vinkannu poliisille että xxx saattais olla joku hullu sekopäätappaja
< xxx> en jääny kuuntelee ku mut roudattii auton takaosastoo jossa huus ja räksytti 2 poliisikoiraa
< xxx> mä en saanu edes takkii mukaan
< xxx> pelkkä huppari pääl ja ohuet verkkarit
< xxx> jäädyin sinen vitun autoo
< xxx> ja myöhemmin jäädyin putkaa
< xxx> siis ette tiiä mitä mieli käy läpi tos tilantees ku sua syytetää jostain kouluammuskelu-uhkauksesta
< xxx> kävi mielessä et mä hirttäytyisin hupparin ja verkkareitten narulla

< xxx> siis tää on uskomattominta mitä mulle on ikinä käyny

< xxx> pelottaa, masentaa en tiiä mitä

< xxx> eivät edes anteeks pyytäneet vaikka selvis jo eilen vangittuna ollessani se oikee uhkailija

< xxx> onneks sattu tosi asiallinen ja mukava poliisi kuulustelijaks

< xxx> jep.. on niin häiriintyny olo
< xxx> kauheinta oli se koppiyö
< xxx> en saanu ees kunnon ruokaa
< xxx> jotain lihapaskaa jota en syöny
< xxx> kaks leipää

< xxx> ja ne huus ekana jotain "sut on pidätetty laittomasta uhkauksesta"
< xxx> osottivat mp5:lla päähän

< xxx> no joo'o.. varmaa tulee häätö ton jutun taki
< xxx> asun leikkikentän vieressä
< xxx> lapset pihalla leikkimässä samaan aikaan kun mua vietiin raudoissa pihalle ja autoon. nolotti

< xxx> ja suht perseestä etten päässy ees niitten kyydil ku puolvälii missä oon vieläki :D
< xxx> hakivat mut syyttä suotta eilen himasta eivätkä voineet tuua takas ku heinolaan asti

-------

< xxx> joo, pistäkää juttua niin paljon liikkeelle ku jaksatte

< xxx> "kädet ylös" "mitä on taskuissa" "onko aseita"
< xxx> ja kämpänki jättäneet ihan paskaan kuntoo
< xxx> joka paikka tongittu
< xxx> jotkut tahmeet kumihanskat keittiön pöydällä
< xxx> joka paikassa multaa ja paskaa
< xxx> vaatteetki myllätty kaapissa
< xxx> vituttaa järjestellä kalsareita

< xxx> joku helsinkiläinen mies 31v oli jääny 2h sen jälkee kii tosta
< xxx> 2h sen jälkee ku mut vangittii
< xxx> vietin sit 28h elämästäni piskusessa paskakopissa

< xxx> kuulustelija sano, että mulla on ollu ongelmia yläasteaikanani opettajien kanssa, kun kysyin
että miks mä oon täällä ja mistä mua epäillään
Että näinkin voi käydä. Olisi ihan mukava tietää, miten helvetissä ovat voineet sekoittaa noin pahasti, että 200km heittää osoite?

Mike Manner
Jessica Fletcher

Re: Kauhajoen ammuskelun innoittamat uhkaukset

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Kuulostaa "hiukan" legendalta tää karhuryhmä, raudoittaminen jne... :mrgreen: :lol:

"Mitään en oo tehny ja ihan rauhallinen olin - Karhuryhmä potki oven sisään ja äijää oli sen jälkeen sekunnissa kämppä täynnä MP5:sten kanssa huutamassa kuin oikohöylät. Seuraavaksi ne heitti minut lattiaan kuin tiskirätin, raudoittivat toisten tähdätessä minua otsaan samalla aseen liipaisinta hivellen, kun makasin siinä lattiassa ja lopuksi ne vei minua kuin vaarallistakin rikollista..."
Joo-o...

Mutta jos tiedät kuka on kyseessä, niin kehoita toki ottamaan selvää, että saako hän viikon kaljarahat tuosta menetetystä vuorokaudesta. Oikeesti.
Jos poliisi on tyrinyt 6-0 ja kopittanut ton tyypin ihan turhaan, niin tolla kiinniotetullakin on oikeuksia... Tilanne tosin muuttuu siinä vaiheessa, jos sieltä löytyy taustalta jotain ja tuo kopitus ei olekkaan enää ihan aiheeton.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Rorschach
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

Minulla on yli vuosikymmenen kokemus IRCistä ja suhtaudun tietyllä varauksella siellä kerrottuihin juttuihin. Ne ovat yleensä enemmän kuin hieman liioteltuja ja väritettyjä. Koska kaikki suurentelevat tarinoitaan, normaalijutut eivät enää tunnu missään ja niitä kertoessa pitää vähän hassutella.

Jos tuo juttu on puoleksikaan totta, sympatiani ovat toki pidätetyn puolella.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
jamppa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No on kyllä kaverilla käyny paska mäihä jos toi tosiaaan pitää paikkansa. Mikelle: ei se voi hakea mitään korvauksia tosta sehän on ollut kiinniotettuna jostain ja ei niistä mitään makseta vaikka turhaan siellä olisit, eri asia sitten on kun vangitaan syyttömänä ja sitä en usko, että kaveri olis heti vangittu kun on laitoksen ovesta sisään tullu. Kaverilla tosiaan on mennyt pikkasen sekasin toi vangitseminen ja pidätys hommeli. Moni on tosiaan ollu kiinni syyttömänä kolmekin päivää kopissa eikä niistä oo maksettu penniäkään. Uskosin et kaverilla on kans menny pikkasen toi karhuryhmäkin sekasin ihan tavallisten varustautuneitten poliisien suhteen, toki on poliisit tähtäilleet kaveria jos on huomattu et kaverilla on aseluvat tai väkivaltasta taustaa niin varustaudutaan pahimpaan kumminkin varmuudenvuoks.

Mikäli tää homma on totta niin on noi opettajatkin pikkasen ylireagoineet, ollu kaverin kanssa ongelmia kouluaikana niin sitten jälkeenpäin kelaillaan et "hei makehan se uhkailija on varmaan ku se kolme vuotta sitten uhkas tappaa mut kun annoin sille jälkkäriä".
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Rorschach kirjoitti:Minulla on yli vuosikymmenen kokemus IRCistä ja suhtaudun tietyllä varauksella siellä kerrottuihin juttuihin. Ne ovat yleensä enemmän kuin hieman liioteltuja ja väritettyjä. Koska kaikki suurentelevat tarinoitaan, normaalijutut eivät enää tunnu missään ja niitä kertoessa pitää vähän hassutella.

Jos tuo juttu on puoleksikaan totta, sympatiani ovat toki pidätetyn puolella.
Toki on mahdollista, että juttu on täysin keksitty. Mutta samaan aikaan pidän myös mahdollisena ja jopa todennäköisenä, että totta puhuu, sillä kovinkaan moni ei näinä aikoina tuollaista juttua varmaankaan selittäisi. Kouluampujaepäily/uhkauksen tekeminen on kuitenkin rankkaa kamaa ja siinä leimautuu melko pahasti, vaikka syytön olisikin. Lisäksi minusta tuossa jutussa on semmoisia piirteitä, joita ei varmasti kovin helpolla irccimaailman kansa edes osaisi keksiä. Yksityiskohtia, joita ei tule helposti mieleen tuollaisessa tilanteessa (mm. tuo kalsareiden maininta).

Itse olen irkannut vasta reilu 8 vuotta, mutta osaan kyllä mielestäni myös aika hyvin erotella sieltä ne keksijät ja vähemmän keksijät. Tuon jutun kertojaa en tiedä, en edes nikkiä, sillä sain sen erään tuttavan kautta, joka tiesi minun varmasti kiinnostuvan asiasta. Silti, pidän sitä totuuspohjaisena ja räikeimmän värityksen väittäisin ehkä tuossa aseella tähtäys-jutussa tapahtuneen.

Mitenkä muuten, laitetaanko noita kiinni otettuja ihmisiä usein autoon, missä on myös poliisikoirat?

MotiivitOn
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja MotiivitOn »

VoDKa kirjoitti:Mitenkä muuten, laitetaanko noita kiinni otettuja ihmisiä usein autoon, missä on myös poliisikoirat?
Voidaan laittaa, tosin fiksua ei ole sitoa koirapartiota kuljetustehtävään. Koirathan ovat transportereissa kokonaan erillisessä tilassa, nähden kiinniotettavien kuljetettamiseen tarkoitettuun tilaan. Harvinaisempaa on, että kaksi koiraa olisi samassa autossa, mutta tämäkin on mahdollista esimerkiksi silloin kun toinen koirista on pentu. Itse olen nähnyt ehkä enemmän autoja jossa koirahäkki on välitilassa, eikä takana, mutta asemasta riippuen on autoja, joissa takaosa on puolitettu kiinniotetun kestävällä umpinaisella väliseinällä ja koira on seinän toisella puolella.
Farmarimallisia koirapartion autoja taas tuskin tuollaisessa tilanteessa käytettäisiin kiinniotetun kuljettamiseen, koska tehtävään paremmin soveltuva "koppiauto" on luultavasti paikalla, johon myös viittaa maininta "takaosastoon".

En kuitenkaan tekisi mitään päätelmiä kerrotun oikeellisuudesta tuon seikan perusteella, vaikka se olisikin hiukan sattumusten summa, niin mahdollista se toki on.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Vastaa Viestiin