Se ei ole edes tarkoitus olla Columbine, joten miten siinä voi olla epäkohtia?mallory1 kirjoitti:Katsoin tuon Zero Dayn äskettäin ja pakko sanoa, että oli kyllä pettymys..
Odotin siltä paljon enemmän..
Ne kundit oli jotenkin latteita. Muutenkin koko hommassa oli niin paljon epäkohtia, että ihan rupesi vituttaman.
Vaikkei sen tarkoitus nyt ollutkaan olla ihan realistinen.(?)
Eric Harris & Dylan Klebold
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4913
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
- Paikkakunta: Better place.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Juuri näin. Se on yksittäinen leffa kouluampumisaiheesta ja edelleenkin (niin huvittavaa kuin se onkin) "elokuvassa olevat mahdolliset yhteydet oikeisiin ihmisiin ja tapahtumiin ovat täysin tahattomia"VoDKa kirjoitti:Se ei ole edes tarkoitus olla Columbine, joten miten siinä voi olla epäkohtia?
Harmi, että petyit leffaan, minusta se on mestariteos.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Ruahahhahahahah! En ole siis ainoa! \o/mallory1 kirjoitti:Katsoin tuon Zero Dayn äskettäin ja pakko sanoa, että oli kyllä pettymys..
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Ensinnäkin luulin, että tää perustuu tohon Columbineen, mutta ei, sen takia paljolti petyin.
Ja toiseksi, ne kundit oli vaan jotenkin epäuskottavia.. Kauheen pliisuja. Siitä puuttu jotain. Jos olisin se toisella asenteella katsonut, niin ehkä olisikin ollut ihan hyvä..
Tai no.. en tie.. Ehkäpä oon vaan liikaa tykästynyt näihin 'alkuperäsiin' kundeihin..
Ja toiseksi, ne kundit oli vaan jotenkin epäuskottavia.. Kauheen pliisuja. Siitä puuttu jotain. Jos olisin se toisella asenteella katsonut, niin ehkä olisikin ollut ihan hyvä..
Tai no.. en tie.. Ehkäpä oon vaan liikaa tykästynyt näihin 'alkuperäsiin' kundeihin..
TOO MUCH TV!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4913
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
- Paikkakunta: Better place.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Sinulla taitaa tosiaan olla käsitys, että kouluammuskelijat olisivat jotenkin hemmetin cooleja. KMFDM soi koko ajan taustalla, pitkät mustat takit lepattaa tyylikkäästi, kaikki palvovat ja kumartelevat ja koko ajan on jotain jännää menossa, pommit räjähtelevät taustalla samalla kun vihaa ihmiskuntaa kohtaan julistetaan täysillä.mallory1 kirjoitti:Ensinnäkin luulin, että tää perustuu tohon Columbineen, mutta ei, sen takia paljolti petyin.
Ja toiseksi, ne kundit oli vaan jotenkin epäuskottavia.. Kauheen pliisuja. Siitä puuttu jotain. Jos olisin se toisella asenteella katsonut, niin ehkä olisikin ollut ihan hyvä..
Tai no.. en tie.. Ehkäpä oon vaan liikaa tykästynyt näihin 'alkuperäsiin' kundeihin..
Itseasiassa yksikään kouluammuskelija ei taida olla ollut cool. Jokainen näistä ihmisistä on hylkiö, joiden elämä on vähintäänkin yhtä tylsää kuin sinun ja minun, ellei tylsempääkin. Siitä on hienous ja upeus kaukana, ihan samanlaisia asioita ne jätkät on toimittaneet kuin mekin; nukkuneet, aamulla heränneet sotkuisen huoneen keskeltä, käyneet vessassa, viettäneet tylsän aamun ja vielä tylsemmän koulumatkan. Koulussa kuolleet tylsyyteen, kotiin ja sitten jotain onnetonta nettailua tai töihin menneet. Lintsanneet ja miettineet, että mitähän söisi illalla.
Zero day on yksi realistisimmista elokuvista tämän suhteen. Tämän ei ole ollut tarkoitus olla mikään puolustuspuhe sille elokuvalle, ainoastaan kertoa, että vaikka kuinka olisi päättänyt tehdä kouluammuskelun, niin ei se ihminen muutu siitä mitenkään värikkäämmäksi ja mielenkiintoisemmaksi. Samanlaisia tylsimyksiä ne ihmiset on sen jälkeenkin, ainoastaan uudella päämäärällä varustettuina vain. Onhan se hienoa, että YouTubessa on videoita missä tosiaan Dylan ampuu ihmisiä samaan aikaan kuin KMFDM rajusti pauhaa taustalla ja huutaa anarkiaa, Ericin heitellessä pommeja ja sitten hieman pätkää siitä kuinka dokumentin Dylan ja Eric ah-niin-hienosti kävelevät hidastetusti käytävää pitkin, julma virne kasvoillaan, papereita ollen levinneenä pitkin käytävää. Pommi posahtaa jossain taustalla, juuri sopivasti musiikkiin yhtyen, nostattaen kliimaksin tuhanteen.
Jos tälläistä toivoo, niin ehkä tosiaan kannattaa pidättäytyä kassamagneettielokuvissa, koska niissä noita hienoja kohtauksia näkyy, ei näissä tämän alan elokuvissa. Ja jos haluaa ajatella Dylanista ja Ericistäkin näin (tai kenestä tahansa näitä juttuja tehneistä), niin ei missään nimessä kannata lähteä lukemaan heidän yksityiselämästään mitään ja selvittelemään taustoja. Kannattaa vain lukea kaikki, mikä koskee sitä muutamaa tuntia, kun Columbine oli pulassa.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Exactly.VoDKa kirjoitti:Sinulla taitaa tosiaan olla käsitys, että kouluammuskelijat olisivat jotenkin hemmetin cooleja. KMFDM soi koko ajan taustalla, pitkät mustat takit lepattaa tyylikkäästi, kaikki palvovat ja kumartelevat ja koko ajan on jotain jännää menossa, pommit räjähtelevät taustalla samalla kun vihaa ihmiskuntaa kohtaan julistetaan täysillä.
Zero Dayn hienous piilee juuri siinä, kuinka realistinen kuvaus se on. Käsivaralla kuvatut kohtaukset on liitetty dokumentinomaisesti yhteen niin, että tarinasta puuttuu paloja. Tämä korostaa sitä, että sen tarkoitus on olla kahden nuoren kokoama videopäiväkirja. Ja tavallaanhan, ei siinä leffassa mitään tapahdukaan. Ei sillä asteikolla, millä Hollywood-mäiskinnöissä mennään. Mutta pienen ihmisen päähän talon pommittaminen mädillä kananmunilla, tuhoiskusta puhuminen ja vakuuttavan normaalin jätkän esittäminen saavat katselukokemuksesta täydellisen.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Täysin samaa mieltä. Mielestäni sellainen elokuva, joka kuvaa vain ne kliimaksin hetket olisi erittäin... epärealistinen, koska tapahtuman takana on ollut paljon muutakin. Joo, kuitenkin.Antoine kirjoitti:Zero Dayn hienous piilee juuri siinä, kuinka realistinen kuvaus se on.
welcome to reality! i think you're going to kill yourself in here.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Itsekin katsoin pitkästä aikaa Zero Dayn ja täytyy sanoa, että leffa oli vain parantunut ensimmäisestä katselukerrasta. Tällaisissa tapauksissa kuitenkin teon taustat ovat aina mielenkiintoisempia kuin itse toteutus. Kerronnan realistinen ote vetoaa minuunkin.
Aika hieno juttu muuten, ettei kukaan ole vieläkään tehnyt kouluammuskeluista sellaista leffaa, joka jollain tavalla esittäisi ne hyvässä valossa. En siis tarkoita ainoastaan ammuskeluista positiivista kuvaa jättäviä leffoja, vaan ylipäätään sellaisia ärsyttäviä "selviytymiselokuvia", jollaisia esimerkiksi monet sotaelokuvat ovat luodessaan kuvaa siitä, että sodan kokeminen olisi jotenkin hieno juttu. Kouluammuskelusta olisi kuitenkin aika hemmetin helppoa tehdä kunnon väkivaltaelokuva tai ylidramaattinen nyyhkyleffa. Sen sijaan aihetta käsittelevät elokuvat, kuten Zero Day ja Elephant, ovat kuvanneet hienosti kouluiskujen todellisuutta, eikä tapahtumia ole yritetty glorifioida millään yliampuvalla taustamusiikilla ja muilla vastaavilla Hollywood-leffoille tyypillisillä tehokeinoilla.
Aika hieno juttu muuten, ettei kukaan ole vieläkään tehnyt kouluammuskeluista sellaista leffaa, joka jollain tavalla esittäisi ne hyvässä valossa. En siis tarkoita ainoastaan ammuskeluista positiivista kuvaa jättäviä leffoja, vaan ylipäätään sellaisia ärsyttäviä "selviytymiselokuvia", jollaisia esimerkiksi monet sotaelokuvat ovat luodessaan kuvaa siitä, että sodan kokeminen olisi jotenkin hieno juttu. Kouluammuskelusta olisi kuitenkin aika hemmetin helppoa tehdä kunnon väkivaltaelokuva tai ylidramaattinen nyyhkyleffa. Sen sijaan aihetta käsittelevät elokuvat, kuten Zero Day ja Elephant, ovat kuvanneet hienosti kouluiskujen todellisuutta, eikä tapahtumia ole yritetty glorifioida millään yliampuvalla taustamusiikilla ja muilla vastaavilla Hollywood-leffoille tyypillisillä tehokeinoilla.
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare
-Shakespeare
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Minusta Elephant ja Zero Day eivät pahemmin halua ottaa kantaa, vaan enemmänkin kuvata vähän molemmilta puolilta. Semmoisia suhteellisen "neutraaleja" kuvauksia. Mutta Bang Bang You're Dead menee selkeästi sinne Hollywoodmaisempien leiriin. Osallaan häiritsevää, mutta kyllä sekin leffa on parin katselukerran kestänyt.Sakara kirjoitti:Aika hieno juttu muuten, ettei kukaan ole vieläkään tehnyt kouluammuskeluista sellaista leffaa, joka jollain tavalla esittäisi ne hyvässä valossa. En siis tarkoita ainoastaan ammuskeluista positiivista kuvaa jättäviä leffoja, vaan ylipäätään sellaisia ärsyttäviä "selviytymiselokuvia", jollaisia esimerkiksi monet sotaelokuvat ovat luodessaan kuvaa siitä, että sodan kokeminen olisi jotenkin hieno juttu.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
^Itse olen aina kokenut Elephantin jollain tasolla kouluammuskelujen vastaiseksi elokuvaksi. Leffassa kuitenkin korostetaan koko ajan sitä, että ammuskelun kohteeksi joutuvat ovat täysin viattomia sivullisia, jotka on valittu sattumanvaraisesti, mikä korostuu muun muassa lopun "eenie-meenie-miney-mo"-kohtauksessa ja ylipäätään seuraillessa uhreja jokapäiväisissä arkisissa toimissaan. Bang Bang You're Dead kieltämättä sortuu melko hollywoodmaiseen kerrontaan, mutta se annettakoon anteeksi, koska leffa vastustaa kouluammuskeluja niin rautalangasta väännetyllä tavalla.
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare
-Shakespeare
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Hieno juttu on myös mielestäni se, ettei näissä kyseessä olevissa elokuvissa esitetä ampujia täysin tärähtäneinä vaan "ihan tavallisina" nuorina. Vaikkei elokuvissa niin "ihaillakaan" ampujia, mutta mielestäni heitä ei myös tuomita - he ovat "uhreja" muiden joukossa.Sakara kirjoitti:Aika hieno juttu muuten, ettei kukaan ole vieläkään tehnyt kouluammuskeluista sellaista leffaa, joka jollain tavalla esittäisi ne hyvässä valossa.
Tai ainakin näin minä asian näen.
welcome to reality! i think you're going to kill yourself in here.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
No ei kategoriaa saa pelkästään jättää 'kouluammuskelijoihin'.VoDKa kirjoitti:..Sinulla taitaa tosiaan olla käsitys, että kouluammuskelijat olisivat jotenkin hemmetin cooleja. KMFDM soi koko ajan taustalla, pitkät mustat takit lepattaa tyylikkäästi...
No ehkäpä juuri tämä pilaa mielikuvan.. Itsellänikin on elämä, voin sitä seurata ilman elokuvaa. Kärjistettynä.Jokainen näistä ihmisistä on hylkiö, joiden elämä on vähintäänkin yhtä tylsää kuin sinun ja minun, ellei tylsempääkin. Siitä on hienous ja upeus kaukana, ihan samanlaisia asioita ne jätkät on toimittaneet kuin mekin...
Tavallisia kundeja olivat, mutta eipä psyyke ihan tavallisella tasolla ollut ks tapahtuman aikaan..
Columbine tapahtui oikeasti, sielä oli kaksi mielenkiintoista tyyppiä. Ne kiinnostaa, kyllä.... Ja jos haluaa ajatella Dylanista ja Ericistäkin näin (tai kenestä tahansa näitä juttuja tehneistä), niin ei missään nimessä kannata lähteä lukemaan heidän yksityiselämästään mitään ja selvittelemään taustoja. Kannattaa vain lukea kaikki, mikä koskee sitä muutamaa tuntia, kun Columbine oli pulassa.
Zero Day elokuvassa oli kaksi kuvitteellista tyyppiä, ei kiinnostanut--->(ja kuten sanoin) lähdin tätä katsomaan, -tositapahtumiin perustuvana elokuvana.
HUOM,Puhuinkin siis vain tästä elokuvasta nyt.
Ja myönnettäköön, kaipasin sitä hurmos meininkiä. Veri lentää, rokki soi.
Mmm.. Ehkäpä elämä onkin vain sitä miltä tuntuu, siksi tällaiset tapahtumat tekevät siitä kiinnostavan.
TOO MUCH TV!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
-
- Susikoski
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:25 pm
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Zero Day on kyllä mielestäni hyvin onnistunut kuvaamaan juuri sitä millaista poikien elämä oli. Jos taustalla soisi massiivinen musiikki se pilaisi tavallaan tunnelmaa ja tekisi elokuvasta enemmän elokuvamaisen. Siinä kuitenkin tarkoitus oli päästä mahdollisimman lähelle todellisuutta. Hiljaisuudellaan jätetään katsojalle miettimistilaa. Toisaalta kukaan ei varmaksi voi sanoa millasita se oli mutta uskon sen olleen juurikin tuollaista. Pojat on kuvattu tavallisina tyyppeinä jotka tekee tavallisia juttuja. Siihen pystyy samaistumaan hyvin. Ei haluta tehdä pojista sankarillisia ja ihailtavia vaan näyttää todellisuus ja antisankarius.
Jos ihalu näitä kouluammuskelijoita kohtaan on ns. normaalia niin hyväksyy totuudet ja näkee pojat siinä valossa kun he ovat/olivat. Ei halua tehdä heistä pommien keskellä hidastettuna käveleviä sankareita. Eiväthän sellasia olleet. Sillon kun alkaa kuvitella jotakin muuta niin on syytä vähän pysähtyä ja miettiä. Mielestäni väärin ajatella että olivat sankarillisen teon tehneitä yli-ihmisiä ja uskomattoman cooleja tyyppejä eläessään.. Vaikkakin jotakin ihailtavaa heissä onkin.
Jos ihalu näitä kouluammuskelijoita kohtaan on ns. normaalia niin hyväksyy totuudet ja näkee pojat siinä valossa kun he ovat/olivat. Ei halua tehdä heistä pommien keskellä hidastettuna käveleviä sankareita. Eiväthän sellasia olleet. Sillon kun alkaa kuvitella jotakin muuta niin on syytä vähän pysähtyä ja miettiä. Mielestäni väärin ajatella että olivat sankarillisen teon tehneitä yli-ihmisiä ja uskomattoman cooleja tyyppejä eläessään.. Vaikkakin jotakin ihailtavaa heissä onkin.
“Most people just started laughing because they thought he was kidding"
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Tietänen mitä tarkoitat, mutta yli-ihmisyys ei välttämättä ole sidoksissa mihinkään leffamaisiin efekteihin. Minä voin ajatella heidän olleen osallaan jossain paljon itseäni ylempänä, ja paljon muitakin ylempänä, vaikka tiedostankin heidän arkensa olleen hyvin lähellä esim. omaani.ResistantX kirjoitti:Jos ihalu näitä kouluammuskelijoita kohtaan on ns. normaalia niin hyväksyy totuudet ja näkee pojat siinä valossa kun he ovat/olivat. Ei halua tehdä heistä pommien keskellä hidastettuna käveleviä sankareita. Eiväthän sellasia olleet. Sillon kun alkaa kuvitella jotakin muuta niin on syytä vähän pysähtyä ja miettiä. Mielestäni väärin ajatella että olivat sankarillisen teon tehneitä yli-ihmisiä ja uskomattoman cooleja tyyppejä eläessään.. Vaikkakin jotakin ihailtavaa heissä onkin.
Re: Eric Harris & Dylan Klebold
Hei tuonne Zero Day leffaan vielä hetkeksi palatakseni, minua on pitkään häirinnyt eräs seikka, enkä muista että siitä ainakaan täällä olisi mitään mainittu. Eli kuten sanottiin, elokuva olisi kuin poikien videopäiväkirja, mutta minkä takia siinä tanssijaiskohtauksessa, jossa istuvat limusiinissa, kamera jää autoon Calin lähdettyä ja muut heittävät hänestä asiattomia kommentteja, kun kamera kuitenkin oli Andren? Ja itseasiassa, Cal tulee autoon jo kameran ollessa siellä..
Tämä häiritsee, sillä miksi he olisivat jättäneet kameran kavereilleen, tai miksi Cal olisi pyytänyt heitä kuvaamaan oman lähtönsä autosta ja sitten palannut takaisin hakemaan kameran.. Vai oliko kamera jonkun muun, joka myöhemmin antoi tämäntapaista kuvamateriaalia heille, vai mitä mitä? Jos näin, miksi antaa kuvamateriaalia missä Calia haukutaan? Selittäkää joku että saan mielenrauhan
Tämä häiritsee, sillä miksi he olisivat jättäneet kameran kavereilleen, tai miksi Cal olisi pyytänyt heitä kuvaamaan oman lähtönsä autosta ja sitten palannut takaisin hakemaan kameran.. Vai oliko kamera jonkun muun, joka myöhemmin antoi tämäntapaista kuvamateriaalia heille, vai mitä mitä? Jos näin, miksi antaa kuvamateriaalia missä Calia haukutaan? Selittäkää joku että saan mielenrauhan
"Suomalainen rikos on huonosti suunniteltu,
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario
toissijaisista motiiveista tehty ja useimmiten
sekä uhrin että tekijän kannalta lähinnä
vaivaannuttava kokemus."
-Kyösti Pöysti, nuorempi komisario