Kouluampujien ihailu/ihannointi

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

pisara
Alokas

Re: Kouluampujien ihailu/ihannointi

Viesti Kirjoittaja pisara »

joey kirjoitti:Olen miettinyt, että jos jostain syystä haluaisin tappaa itseni ja vielä kaikenlisäksi näyttävästi, tekisin viimeisenä tekonani jotakin kiistattoman hyvää.
Tuli tästä mieleeni:
Jos teet ennen kuolemaasi jotain hyvää, sanotaan nyt vaikka että pelastaisit 100 ihmisen hengen, sinut muistettaisiin sankarina ehkä seuraavat kaksi vuotta jos sitäkään.
Mutta auta armias, jos teet jotain pahaa ja "tyylillä" ennen kuin kuolet, sinut muistetaan ja kauan.
Ja tämä johtuu siitä että media antaa tragedioille enemmän sijaa, media myy pelolla ja kaaoksella.

Ja kuka esim. muistaa 10 vuoden päästä, että kuka suomalainen voitti Nobelin rauhanpalkinnon? Ehkä kaksi.
Mutta kyllä me vaan muistamme vielä mitä tekivät Eric ja Dylan, emmekö vain?
welcome to reality! i think you're going to kill yourself in here.
Antoine

Viesti Kirjoittaja Antoine »

pisara kirjoitti:Ja kuka esim. muistaa 10 vuoden päästä, että kuka suomalainen voitti Nobelin rauhanpalkinnon? Ehkä kaksi.
Joo, no muuten hyvä, mutta Nobelit kyllä muistetaan kun taas Suomessa aika harva osaa yhdistää Ericin ja Dylanin nimen Columbineen (jonka senkään nimeä juuri kukaan ei muista oikein). Totta on kuitenkin, että järkytyksen muistaa paremmin, ja ehdottomasti pidempään. Jokela tullaan muistamaan (vaikka siinäkin tekijän nimi unohtuu pikku hiljaa). Jotain hyvää taas on vaikea tehdä niin, että se muistettaisiin. Vain harva saa sen Nobelin rauhanpalkinnon.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Tappaminen ei voi koskaan olla kiistattoman hyvää, mutta olen miettinyt, kuinka kouluampujiin suhtauduttaisiin jos he olisivat tappaneet vain kiusaajansa.
Jos nyt en vallan väärin muista, niin tällainenkin tapaus Suomesta löytyy. Raumalta.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
ResistantX
Susikoski

Viesti Kirjoittaja ResistantX »

pisara kirjoitti: Ja kuka esim. muistaa 10 vuoden päästä, että kuka suomalainen voitti Nobelin rauhanpalkinnon? Ehkä kaksi.
Tämä nyt tuntuu vähän sille että kuka nyt ei tietäisi mikä joukkue oli tämän vuoden sm-liigan runkovoittaja?
Varmasti ne tietävät ketä kiinnostaa kyseinen aihe, minua esim ei. Mutta sitten taas jos puhutaan Columbinesta niin osaan heti nimetä sieltä tekijöitä ja muita henkilöitä. Kun taas puhutaan jostakin maailmansodasta toiset heittää vuosilukuja nopeasti pöytää, toiset lunttaa ja loppuja ei kiinosta pätkääkään.

Kyllä siihen kallistun että rauhanpalkintokin on tärkeä juttu toisille ja se hyväksyttäköön. Yleissivistyskin on ihan hyvä juttu. Toiset tietää taas paljon aiheesta joka ei ole rauhanpalkinnoissa kovin oleellista.

Halusin lisätä tähän vielä että tuomitsenko minä jonkun jalkapallofriikin? En tietenkään koska se on täysin hänen oma asiansa mistä on kiinnostunut. Toimikaa muutkin niin.
“Most people just started laughing because they thought he was kidding"
Rorschach
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

pisara kirjoitti:Ja kuka esim. muistaa 10 vuoden päästä, että kuka suomalainen voitti Nobelin rauhanpalkinnon? Ehkä kaksi.
Hah. Epäilen, että jos menet kyselemään kadulla satunnaiselta vastaantulijalta kumpaa tahansa noista, ehkä yksi sadasta vastaa oikein. Columbinen tappajat tunnetaan nimeltä vain piireissä, joissa ollaan kiinnostuneita rikoksista. Kukaan tavallinen kaduntallaaja ei muista nimiä eikä välttämättä edes tiedä mitä Columbinessa on joskus tapahtunut. Columbinen tappajat ovat täysin yhdentekeviä valtaosalle ihmisistä.
Marsalkka kirjoitti:
Tappaminen ei voi koskaan olla kiistattoman hyvää, mutta olen miettinyt, kuinka kouluampujiin suhtauduttaisiin jos he olisivat tappaneet vain kiusaajansa.
Jos nyt en vallan väärin muista, niin tällainenkin tapaus Suomesta löytyy. Raumalta.
Hyvä esimerkki. Miten tuohon ampujaan suhtaudutaan? Eipä juuri mitenkään. Juuri kukaan ei edes tiedä tapahtuneesta.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

pisara kirjoitti:
joey kirjoitti:Olen miettinyt, että jos jostain syystä haluaisin tappaa itseni ja vielä kaikenlisäksi näyttävästi, tekisin viimeisenä tekonani jotakin kiistattoman hyvää.
Tuli tästä mieleeni:
Jos teet ennen kuolemaasi jotain hyvää, sanotaan nyt vaikka että pelastaisit 100 ihmisen hengen, sinut muistettaisiin sankarina ehkä seuraavat kaksi vuotta jos sitäkään.
Mutta auta armias, jos teet jotain pahaa ja "tyylillä" ennen kuin kuolet, sinut muistetaan ja kauan.
Ja tämä johtuu siitä että media antaa tragedioille enemmän sijaa, media myy pelolla ja kaaoksella.

Ja kuka esim. muistaa 10 vuoden päästä, että kuka suomalainen voitti Nobelin rauhanpalkinnon? Ehkä kaksi.
Mm-m, mutta jos teet jotain hyvää, kukaan ei ainakaan muistele pahalla. Sitä lähinnä hain, en tarkoittanutkaan että minut sitten muistettaisiin aikojen loppuun saakka hyväntekijänä, vaan että kukaan ei ainakaan muistelisi pahalla.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Rorschach kirjoitti:Hyvä esimerkki. Miten tuohon ampujaan suhtaudutaan? Eipä juuri mitenkään. Juuri kukaan ei edes tiedä tapahtuneesta.
Tekisi mieleni väittää, että johtuu sittä ettei silloin ollut niin kovia medioita kuin tänä päivänä (netti jne.) Toisaalta sitten taas mietin sitä, että joku Bodomkin muistetaan tänä päivänä täysillä eikä silloin ollut kaikilla edes televisiota, mutta vastaus selvisikin tähän muistamiseen nopeasti; Bodom tuli pinnalle taas uusien epäilyjensä kanssa muutamia vuosia takaperin. Esimerkiksi itse en olisi sitä ennen osannut edes sanoa, mitä Bodomilla oikein oli tapahtunut tai ketkä olivat nuo henkilöt.

Mutta uskon siihen, että Auvinen ja Saari muistetaan huomattavasti pidempään jo pelkästään uhrimäärän vuoksi kuin esimerkiksi tuo Rauman tapaus. Rauman tapauksessa merkittävää on myös se, ettei nimiä annettu julkisuuteen, eikä ampuja tappanut itseään (tai edes joutunut rikosoikeudelliseen vastuuseen nuoren ikänsä vuoksi). Lisäksi molemmat uudemmista Suomen tapauksista herättivät myös kansainvälistä kohua, joten senkin puoleen muistaminen on taattu. Tietenkin ajan kanssa nimet unohtuvat ja uusia sukupolvia ei edes kiinnosta, mutta aina on semmoisiakin ihmisiä joita ei edes pahemmin rikokset kiinnosta, jotka muistavat nuo tekijöiden nimet shokin myötä. Mutta esimerkiksi nyt ala-asteella olevat tuskin muistavat niitä nyt tai ovat muistuttamassa niistä ollessaan vanhempia, koska asia ei yksinkertaisesti ole koskettanut heitä ja varmaan osittain heitä on myös eri tahojen puolelta suojeltu sen kuulemiselta.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Rorschach
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

VoDKa kirjoitti:
Rorschach kirjoitti:Hyvä esimerkki. Miten tuohon ampujaan suhtaudutaan? Eipä juuri mitenkään. Juuri kukaan ei edes tiedä tapahtuneesta.
Tekisi mieleni väittää, että johtuu sittä ettei silloin ollut niin kovia medioita kuin tänä päivänä (netti jne.) Toisaalta sitten taas mietin sitä, että joku Bodomkin muistetaan tänä päivänä täysillä eikä silloin ollut kaikilla edes televisiota, mutta vastaus selvisikin tähän muistamiseen nopeasti; Bodom tuli pinnalle taas uusien epäilyjensä kanssa muutamia vuosia takaperin. Esimerkiksi itse en olisi sitä ennen osannut edes sanoa, mitä Bodomilla oikein oli tapahtunut tai ketkä olivat nuo henkilöt.
Bodomia on kyllä muistaakseni pidetty satunnaisesti pinnalla muutenkin. Tuo sama selitys tuli minunkin mieleeni, mutta jätin asian mainitsematta. Itse muistan tienneeni Bodomin tapahtumista jo ainakin vuonna -96, mutta en tiedä olenko tilastopoikkeus. Lisää aiheesta luin muinoin klakin keskustelupalstalta, vuonna 2002 tms kun tapaus pulpahti siellä pinnalle. Uskon, että Rauman tapaus olisi laajemmin tiedossa jos tuohon aikaan olisi ollut tapana rummuttaa asioista yhtä paljon kuin nykyään.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
mallory1
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja mallory1 »

Mitäköhän luulette, tapahtuukohan nyt 20.pvä mitään?? (nyt meni oikein, viimeksi olin kuukauden etuajassa :P )
Kyllä tuo kymppi vuotispäivä on aika iso juttu.. Vaikka Suomessakin jotain sattuisi? :? Nuo Columbinen heput kun aika merkittäviksi henkilöiksi ovat tulleet näiden kouluammuskelijoiden silmissä.. ja miksei muidenkin.
TOO MUCH TV!
Murder me Mickey! Murder me Mallory!
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

mallory1 kirjoitti:Mitäköhän luulette, tapahtuukohan nyt 20.pvä mitään?? (nyt meni oikein, viimeksi olin kuukauden etuajassa :P )
Kyllä tuo kymppi vuotispäivä on aika iso juttu.. Vaikka Suomessakin jotain sattuisi? :? Nuo Columbinen heput kun aika merkittäviksi henkilöiksi ovat tulleet näiden kouluammuskelijoiden silmissä.. ja miksei muidenkin.
Minne se Kreikkalaisen kaverin hehkutus jäi?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

Mike Manner kirjoitti:
mallory1 kirjoitti:Mitäköhän luulette, tapahtuukohan nyt 20.pvä mitään?? (nyt meni oikein, viimeksi olin kuukauden etuajassa :P )
Minne se Kreikkalaisen kaverin hehkutus jäi?
No eihän se ollu ees kova jätkä ku ei tappanu ko ittesä.. Häpeäpilkku suorastaan!
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Antoine

Malloryn spekuloinnit jäävät nähtäväksi. Maanantaina se sitten pamahtaa jos on pamahtaakseen, mutta olisi se aikamoista, jos joku lähtisi varastamaan huhtikuun kahdennenkymmenennen. Se kun on jo varattu 8)
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Antoine kirjoitti:Malloryn spekuloinnit jäävät nähtäväksi. Maanantaina se sitten pamahtaa jos on pamahtaakseen, mutta olisi se aikamoista, jos joku lähtisi varastamaan huhtikuun kahdennenkymmenennen. Se kun on jo varattu 8)
:lol: Tästä nyt taas ei tiedä oikeen mitä sanoa... :?
Kuunnelkaa itteänne ja miettikää... ***tu.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Antoine

Mike Manner kirjoitti: :lol: Tästä nyt taas ei tiedä oikeen mitä sanoa... :?
Kuunnelkaa itteänne ja miettikää... ***tu.
No joo. Tuo sensuroitu kirosana käy kai ihan hyvin. Kommenttini aika turha, mutta esittää vain sen, että jättäisin ainakin itse kyseisen päivän rauhaan ihan kunnioituksestakin (tekijöitä sekä uhreja, eli koko tapausta kohtaan). Turha moista on lähteä arvailemaan, minä veikkaan ettei tapahdu muuta kuin suht. rauhallista muistopäivän viettämistä kuten aiemminkin.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ihna vain tämän kerran tänne kirjoitan, sillä ihmettelen sitä, kuinka nykyään aina nuorissa nähdään vain hyvää, vaikka olisivat kännipäissään pudonneet parvekkeelta, tai joku 15v. jää klo 04.00 auton alle ja kuolee.

Ei ennenaikaan oltu ahdistuneita ja kaikilla piti olla oma lähihoitaja, joka jakeli rauhoittavia, jos kenkä hieman hiersi.

Yhteiskunnan ja koulun piikkiin tungetaan kaikki syy, kun nuorilla ei ole kivaa ja sitten joutuu kännejä vetämään ja pitää putoilla parvekkeelta.

Mitä tekee 15v. ulkona kello 04.00 kuolemassa auton alle, häh?

Kyllä tuon ikäisen pitäisi olla vielä lastenhuoneen pinnasängyssä katsomassa pehmolelujaan, tai haaveilemassa prinsessana olostaan unimaailmassa, mutta ei, kun jo samana yönä kadun täyttää kynttilämeri ja lasta kehutaan maailman ihanimmaksi ja kivoimmaksi ihmiseksi, jota koskaan ei unohdeta, paitsi jo seuraavan viikonlopun bileissä, kun sammutaan paskahuusin pöntön viereen turpa oksennuksesta kiiltäen.

Yhteiskuntako se on, joka ei anna "lapsille" tarpeeksi virikkeitä, kun pitää mennä ja alkaa ampua koulutoveritaan hengiltä, perkele?
Vastaa Viestiin